Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم با تاکید بر این که در جذب دانشجویان خارجی خوب عمل نکردیم و ایران اولویت اول این دانشجویان برای تحصیل نیست، گفت: در حال حاضر اغلب دانشجویان خارجی در رشته‌های تخصصی نظیر ایران شناسی و اسلام شناسی تحصیل می‌کند این در حالی است که دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش دانشجو در اکثریت رشته‌های علمی را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست معاونان بین الملل پژوهشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری که امروز در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است با تاکید بر اینکه تحول و تحرک خوبی در حوزه ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور شکل گرفته است گفت: همه مدیران و مسؤولان در طی ۴۰ سال اخیر در حوزه بین المللی زحمت‌های زیادی کشیدند و به اهدافی نیز دسترسی پیدا کردند، قطعاً مسائل مختلفی پیشروی همکاری و این مسئولین بوده است تا این مسیر را طی کند اما به طور کلی برای ایجاد تحول و تغییر در حوزه بین المللی نیازمند تعریف راهبردهای جدید در این عرصه است. تا بتوانیم براساس این راهبردها مسیر جدید را طی کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در عرصه فناوری سهم خوبی در روابط بین المللی به خود اختصاص ندادیم اظهار کرد: متأسفانه علیرغم جایگاه خوب کشور در عرصه علم فناوری اما نتوانستیم سهمی را در این زمینه به خود اختصاص بدهیم و تحقیقات مشترک همکاری‌های بین المللی و رفت و آمدهای اساتید و دانشجویان در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه قدیمی ترین دانشگاه جهان در ایران قرار دارد گفت: دانشگاه جندی شاپور با سابقه ۱۷۲۵ ساله توانسته عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور با به خود اختصاص بدهد بنابراین انتظاری که در عرصه فعالیت‌های بین المللی و کم کردن فاصله‌ها ایجاد می‌شود بسیار زیاد است. بنابراین همان گونه که ما در عرصه تولیدات علمی جایگاه خوبی داریم در توسعه روابط بین المللی نیز باید پویا تر عمل کنیم.

وزیر علوم به اهمیت تبادل دانشجویان داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشجویان ما عمدتاً در دانشگاه‌ها پیشرفته دنیا تحصیل می‌کند و موفق نیز عمل نمودند بدون تعارف هر کدام از دانشگاه‌های معتبر دنیا در پذیرش دانشجو اولویت خاصی به دانشجویان کشور ایران اختصاص دادند و سابقه ذهنی خوبی در پذیرش این دانشجویان دارند اما نکته این است که ما در جذب دانشجویان خارجی خوب عمل نکردیم و اولویت دانشجویان خارجی معمولاً ایران نیست.

به گفته وی اگر چه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی در ایران تحصیل می‌کند اما این دانشجویان عمدتاً در رشته‌های تخصصی نظیر ایران شناسی، روان شناسی، فرهنگ تاریخچه ایران و اسلام متقاضی هستند و بنابراین یکی از وظایف ما ایجاد زمینه‌های لازم برای جذب دانشجویان خارجی است که البته این موضوع نیازمند زحمت زیاد دانشگاه‌ها است که باید از لحاظ ایجاد آئین نامه قوانین و مقرراتت و تبلیغ کارهای زیادی انجام بدهند.

به گفته وزیر علوم، برگزاری دوره‌های مشترک و اعطای مدرک مشترک نیز می‌تواند موجب توسعه روابط بین المللی دانشگاه‌ها شود که البته در این زمینه ایجاد شعبه‌های بین المللی از دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور و همچنین دانشگاه‌های خارجی در داخل تأثیر گذار است چرا که ظرفیت فعالیت دانشگاه‌های داخلی در اکثریت رشته‌های علمی بسیار بالا است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشجویان خارجی وزير علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۸۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست حامد افشاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های شهرقدس/ملاردو صفادشت با مسئولان ادارات و مدیران شهرک‌های صنعتی و صاحبان صنایع در عرصه کسب‌وکار با محور بررسی راهکار‌های تعامل و همکاری دانشگاه با صاحبان صنایع اجرای رویداد صدرا در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

حامد افشاری در این نشست اظهار کرد: دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و حضور فعال صنایع می‌تواند یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور و حتی جهان را ایجاد کند.

وی افزود: نمونه بارز این تلاش و شعار ما می‌توانیم در عملیات غرورآفرین وعده صادق بود. ۲۵ سال پیش نمی‌توانستیم حتی یک سیم‌خاردار تولید کنیم؛‌ اما اکنون توانایی کشور به جایی رسید که جزء قدرتمندترین کشور‌های موشکی دنیا شده؛ بنابراین در بحث علمی هم می‌توانیم در خیلی از حوزه‌ها نقش‌آفرینی کنیم و نه تنها در عرصه علمی؛ بلکه در عرصه بین‌المللی می‌توانیم نقش‌آفرین باشیم که همه اینها احتیاج به خودباوری دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های شهرقدس/ملاردو صفادشت گفت:‌ در منطقه غرب استان تهران ظرفیت‌هایی شامل صنایع، دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد و با توجه به اینکه اکنون مشکل  کشور بحث امید است. با وجود اینکه نسبت به گذشته و دوران قبل از انقلاب رفاه و امکانات رفاهی نسبت به دوران قبل از انقلاب بیشتر شده؛ رسانه‌های غربی همیشه سعی در ایجاد ناامیدی و پوچ‌گرایی برای نسل جوان داشتند و همیشه باعث نگرانی مردم در منطقه و درباره آینده بودند که چه خواهد شد.

افشاری عنوان کرد: مهم‌ترین کار دانشگاهیان ایجاد امید، خودباوری و عمل کردن به شعار ما می‌توانیم و تحقق وعده‌های رهبری در شعار سال است. درصدد هستیم تا رویداد‌هایی نظیر رویداد صدرا را در حوزه اشتغال و کارآفرینی دانشجویان نظیر داشته باشیم و برنامه‌های تنظیم‌شده را در آینده نزدیک اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • کنعانی: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد