Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:35:52 GMT

در همایش ارگان‌های دریایی کشور چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۸۸۷۲

در همایش ارگان‌های دریایی کشور چه گذشت؟

بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت ملی نفت کش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان ارگان‌های دریایی کشور در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در این همایش محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که دریا و دریانوردی یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملت‌هاست و جمهوری اسلامی ایران با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی از چنین مؤلفه قدرتی برخوردار است، اظهار کرد: باید توجه به اقتصاد دریامحور در دستور کار قرار گیرد و هر چقدر به این مساله توجه کمتری شود به طور حتم به مؤلفه اقتدار ملی کم‌توجهی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی لازم در مورد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور از حداکثر توان دریایی خود استفاده کنیم و نسبت به فرصت‌های موجود این حوزه غافل نباشیم.

وی همچنین با بیان اینکه باید تسهیل‌گری در اقتصاد کشور مدنظر قرار گیرد و از فرصت‌های بسیار بالای موجود در حوزه گردشگری و صنایع دریایی استفاده کنیم. گفت: علاوه بر این باید بررسی کنیم که چه عواملی موجب شده‌اند تا به عنوان مزاحم مانع از پیشرفت امور شوند و در عین حال باید به عوامل راهگشا توجه بیشتری داشته باشیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه بانکرینک یکی از فرصت‌هایی است که تاکنون مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: باید سهم بیشتری در خدمت‌رسانی به کشتی‌ها داشته باشیم.

ظرفیت‌های دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست

پس از وزیر راه و شهرسازی محمد راستاد- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی - با اشاره به اینکه امروز با حضور رئیس جمهوری در بندرعباس ۱,۶۰۰ میلیارد تومان پروژه که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، در بندر شهید رجایی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی ارگان‌های دریایی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و باید تاکید کرد که ظرفیت‌های دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست، تا به امروز علی‌رغم فشارهای مختلف دشمنان توانسته‌ایم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران را به ۲۴۰ میلیون تن برسانیم.

وی در ادامه از در دستور کار قرار گرفتن تولید چرثقیل‌های ویژه تخلیه و بارگیری کانتینر (گنتری کرین) و محوطه‌ای در داخل کشور به منظور انجام فعالیت‌ها در ترمینال‌های کانتینری خبر داد و بیان کرد: از همه شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی تقاضا داریم که نیازهایی دریایی کشور را با طراحی و تولید در این حوزه مدنظر قرار دهند و باید خاطر نشان کرد که بخشی از تجهیزات در حوزه دریایی نیازمند تقویت توسط توان داخلی است.

۸۰ درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده مانده است

همچنین در این همایش محمدرضا رضایی کوچی-رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی-با بیان این‌که صرفاً از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده می‌شود و متأسفانه ۸۰ درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده باقی مانده‌اند، گفت: علاوه بر این باید اعلام کرد که کمتر از دو درصد سواحل کشور احیا شده‌اند و ۹۸ درصد سواحل در ایران رها شده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که به چه میزان توانسته‌ایم به شناورهایی که از تنگه هرمز و نیز سواحل اطراف ما عبور می‌کنند خدمت‌رسانی کنیم، عنوان کرد: اگر بروید و فعالیت کشوری نظیر امارات در همسایگی ایران را بررسی کنید متوجه تفاوت‌ها و مقایسه درآمدها در بخش‌های مختلف به ویژه سوخت‌رسانی به شناورها خواهید شد. اماراتی‌ها سالیانه ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی از سوخت‌رسانی به شناورها دارند که این رقم حدود ۱۰ برابر بودجه عمرانی ایران است.

رضایی کوچی افزود: بندر جبل علی به تنهایی ۶۰ درصد عملیات کانتینری و فله‌ای منطقه را انجام می‌دهد و این در حالی است که بندر شهید رجایی تنها سهم ۶ درصدی دارد و فاصله بسیار زیادی در این رابطه بین بنادر شهید رجایی و جبل علی مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بندر شهید رجایی همایش ارگان های دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries

به گزارش خبرگزاری مهر به از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، «حسین عباس‌نژاد» با اشاره به حضور «ای. کی. سودهاکاران» بر روی شناور توقیف شده با پرچم پرتغال در تنگه هرمز و دیدار و گفت‌وگو با ۱۶ نفر از خدمه‌های هندی این شناور اظهار کرد: این اقدام در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی (MLC) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کنسول هند نیز در این دیدار از روابط انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن مقدمات دیدار و گفت‌وگو با خدمه‌های این کشتی ابراز رضایت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی منبعث از دین مبین اسلام، یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل داده شد.

عباس‌نژاد ادامه داد: در دیدار خدمه‌های هندی این کشتی انتظاراتی از جمله خدمات پزشکی در کشتی، برقراری تماس با خانواده‌هایشان و بازگشت به وطن خود داشتند که به آنها اطمینان لازم مبنی بر تحقق انتظارات و خواسته‌های به حق آنان در کم‌ترین زمان ممکن و رعایت اصول ایمنی کشتی داده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور هندوستان این اقدامات انسان‌دوستانه برای سایر خدمه‌های کشتی یاد شده (فیلیپین، پاکستان، روسیه و استونی) نیز قابل اجرا خواهد بود و تمامی این خدمه‌ها پس از طی شدن فرآیند قانونی می‌توانند به کشورشان بازگردند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان؛ قبل از حضور سر کنسول هند روز پیش نیز طی دو مرحله ارتباط تلفنی وی با فرمانده کشتی یادشده برقرار شده بود.

عباس‌نژاد یادآور شد: اگر چه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه همواره کوشیده تا ثبات و تسهیل تجارت دریایی در منطقه را در تراز قابل قبولی حفظ کند؛ اما ممانعت با انجام عملی مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و حقوق دریایی را بر اساس مسئولیت‌های حاکمیتی، حقوق حقه خود دانسته و امور مربوط را تا حوصله نتیجه در مجامع بین‌المللی دریایی دنبال خواهد کرد.

لازم به ذکر است؛ کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

کد خبر 6085794

دیگر خبرها

  • ایران ظرفیت‌های خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دو ملت است
  • ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دوملت است
  • ◄ دیدار کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • افزایش همکاری‌های مرزی ایران و کویت
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries