Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@15:12:05 GMT

همسفر با عشایر قشلاقی در گچساران

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۹۳۷۶

همسفر با عشایر قشلاقی در گچساران

به گزارش ایرنا، در واپسین روزهای بهمن ماه،آب و هوای بهاری، نوبرانه سرسبزی طبیعت، بوی خوش نان و غذاهای محلی و عطر بابونه تازه رسته در طبیعت زیبا تابلویی تمام عیار از زیبایی های هستی را به نمایش گذاشته است.
این زیبایی های طبیعی تعداد زیادی از شهرنشینان را به مناطق عشایری کشانده است تا هم لحظاتی ناب همنشین با مردان و زنان ایل را تجربه کنند و هم از طبیعت بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صنوبر یکی از بانوان خستگی ناپذیر ایل در آستانه سیاه چادر مشغول درست کردن کشک است،دوشیدن شیر دام، درست کردن نان محلی، دوغ، کشک،کره، پخت غذا و رسیدگی به بچه ها بخشی از فعالیت های روزانه اش است.
او از بارش رحمت الهی که منجر به آب و علوفه فراوان در مناطق عشایری شده خوشحال و شکرگزار خداوند منان است.
در زندگی عشایری همه افراد خانواده به اندازه توانشان برای حرکت چرخ زندگی تلاش می کنند و زنان و بچه ها نقش پررنگی در کسب درآمد خانوار دارند.
صنوبر هوای پاک، همنشینی با طبیعت، مهربانی مردم را از جذابیت های وصف نشدنی زندگی کوچ نشینی می داند.
نگاه او حکایت از دلبستگیش به این زندگی سخت اما شیرین دارد.
صنوبر می گوید: هر چند شهر جذابیت های خودش را دارد اما هر کس به این طبیعت دل بست دیگر آپارتمان و خانه های شهری برایش زندان و تنگ است.
مراد علی پدر خانواده است، نگهداری و دادن علوفه به دام ها، فروش محصولات تولیدی و تامین مایحتاج زندگی در شهر بخشی از فعالیت های روزمره اش است.
او پس از یک روز پرتلاش نی می نوازد و نشان می دهد ساز زندگی اش کوک است.
مرادعلی خوشحال است چون در سال پرباران نیاز به خرید علوفه دستی نیست و حالا که زیبایی های زندگی کوچ نشینی پس از سالها خشکسالی پدیدار شده و درآمدش بیشتر شده چند راس دام دیگر خریده تا جبران فروش دام هایش در سال های کم آبی را کرده باشد.
مریم دختر 14 ساله خانواده است او بانویی جوان از جنس مهربانی است لب به سخن می گشاید و از علاقه اش به بافت صنایع دستی داری می گوید.
او مهمان نوازی را مهمترین ویژگی عشایر می داند آمد و رفت مهمان های شهری را ابزارهای ارتباط با دنیای مدرن می داند.
مریم می گوید: اقوام شهرنشین می آیند از کالاهای شهری با خودشان سوغات می آوردند و دسترنج عشایر هم سوغات به شهر می برند.
او در پخت غذا و نگهداری مرغ ها هم کمک کار مادر است و اعتقاد دارد عشایر اگر همه وسایل مورد نیازش زندگی را خود تولید نکند معنا ندارد.
مریم مسدود شدن راه های ارتباطی را مهمترین مشکل زمان حاضر عشایر دانست و از مسئولان خواست تا برای بهسازی ایل راه ها چاره اندیشی کنند.
مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت زندگی عشایر هم اکنون پس از بارندگی های سال زراعی خوب است.
مجید علی پور اظهار داشت:130 حلقه چشمه موجود در مناطق عشایری این استان که بر اثر خشکسالی های اخیر خشکیده یا بسیار کم آب شده بود با بارندگی های امسال پر آب شد.
وی سبز شدن مراتع مناطق عشایری که منجر به حذف علوفه دستی برای دام عشایر از یک ماه پیش تاکنون شده را از دیگر رهاوردهای بارندگی های مطلوب امسال برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.
وی بیان کرد: بیش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشایری این استان وجود دارد.
مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 480کیلومتر از راه های عشایری این استان بر اثر بارندگی های اخیر مسدود شده است.
وی ادامه داد: هشت نیروی انسانی و 6 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین هم اکنون در حال بازگشایی راه های ارتباطی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هستند.
ایل راه های کهگیلویه و بویراحمد بیش از 9 هزار کیلومتر طول دارد.
معاون عمرانی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش های زیادی برای بهبود وضعیت رفاهی عشایر این استان شد.
بهمن آزادی افزود: بهسازی یکهزار و 624 چشمه، سه هزار و 330 کیلومتر ایل راه،478 باب انبار علوفه،هفت شهرک عشایری،53 هزار 400 متر جدول گذاری،یکهزار و 442 مخزن ذخیره آب ، 2 هزار و 700 سرویس بهداشتی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد از خدمات انجام شده برای بهبود زندگی در مناطق عشایری است.
وی ساخت 24 باب حمام ضد کنه دام،تشویق و نظارت بر کشت هفت هزار هکتار گیاهان دارویی که از سوی عشایر ایجاد شده و احداث 137 مرکز توزیع نفت سفید را از دیگر خدمات ارائه شده به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در چهار دهه اخیر ذکر کرد.
این در حالی است قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، بهسازی هشت چشمه ، احداث پنج باب حمام ضد کنه و احداث 23 مخزن آب آشامیدنی و کشاورزی ، تنها خدمات ارائه شده به عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
آزادی می افزاید: پرداخت 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ارائه آموزش های ترویجی به میزان 152 هزار نفر ساعت مطالعه و شناسایی 68 زیست بوم عشایری از دیگر اقدامات همسو با ارتقای وضعیت زندگی عشایر است.
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین 35 درصد صنایع‌دستی شامل 10 هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.
معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تجهیز مناطق عشایری این استان به امکاناتی مانند پنل خورشیدی، حمام خورشیدی و آبرسانی پایدار به بقای زندگی عشایری کمک زیادی می کند.
آزادی افزود: استفاده از این تجهیزات افزون بر رفاه حال عشایر برای حفظ جنگل ها و درختان بلوط که از آنها به عنوان سوخت استفاده می شود کارگشاست.
وی بیان کرد:500 خانوار عشایر این استان در سال جاری صاحب پنل های خورشیدی شدند.
آزادی افزود: برای هر دستگاه پنل خریداری شده 6 میلیون ریال هزینه شده است.
وی تصریح کرد: عشایر محروم زیلایی،دریلا و تنگ سرخ از جمله مناطقی هستند که پنل های خورشیدی به آنها واگذار شده است.
آزادی ابراز داشت: اعتبار مورد نیاز پنل های خورشیدی از طریق فرمانداری های شهرستان های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد تامین شد.
وی بیان کرد: هر دستگاه پنل خورشیدی قابلیت تامین انرژی وسایلی مانند تلویزیون، یخچال و پنج عدد لامپ را دارد.
معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال پیگیری هستیم تا از طریق وزارت نیرو برای تمام خانوارهای عشایری با هدف کاهش استفاده از چوب درختان جنگلی و رفاه حال آنان پنل های خورشیدی تامین شود.
وی اظهار کرد: استفاده از انرژی های نو به جای سوخت فسیلی در مناطق سخت گذر و دوردست گام مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و آسایش مردم است.
آزادی بیان کرد: تا پیش از این ،پنل های خورشیدی به صورت محدود به 100 خانوار عشایری در این استان واگذار شده بود. 12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با 13 زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 حفاظت از منابع طبیعی خانواده زندان طبیعت کهگیلویه و بویراحمد جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۹۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رییس اداره امور عشایر شهرستان لنده با اشاره به خدمات انجام شده در حوزه عشایری این شهرستان گفت: از اول اردیبهشت ماه سال جاری کار بازگشایی ایل راه‌های لنده با هدف تسهیل در تردد عشایر این شهرستان با سه دستگاه لودر و ویک کامیون آغاز شد. صفدر نیک آیین افزود: بیش از ۳۰۰ کیلومتر جاده فرعی و اصلی عشایر شهرستان لنده در حال بازگشایی و ترمیم می‌باشد. رئیس اداره امورعشایر لنده گفت: شهرستان لنده دارای دو بخش موگرمون و بخش مرکزی می‌باشد که تنها شهرستانی است که میهمان عشایری از دیکر نقاط استان دارد که نهصد خانوارعشایری زندگی می‌کنند. وی عشایر شهرستان لنده را در کوه سیاه و سفید و دلی مهرگان و دلی خیارکار و کوه سفید بیش از ۳۵۰ خانوار دانست و گفت: این عشایر دارای ۱۶هزار و پانصد راس دام سبک و سنگین می‌باشد که این تعداد خانوار و دام را امور عشایری با تانکر سیاربه مدت ۶ ماه آبرسانی می‌کنند. وی گفت: در بارندگی‌های اسفنده ماه و فروردین ماه امسال در مناطق عشایری شهرستان لنده بیشتر راه‌های ارتباطی و زیر ساخت‌های جاده‌ای از بین رفته است وکوچ زود هنگام عشایر در امسال باعث از بین رفتن گیاهان دارویی و بیشتر مراتع این منطقه خواهد شد، که امیدواریم مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند. 

دیگر خبرها

  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • اجلاسیه ۲٠۸ شهید ارتشی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران آغاز شد
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاس شهدای ارتش
  • ادای احترام فرمانده کل ارتش به مقام شامخ شهدا در گچساران + عکس
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • ورود فرمانده کل ارتش ایران به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • راه‌اندازی دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران