Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@03:57:22 GMT

ضرورت تاسیس علم نشانه‌های قرآن

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۹۵۶۹

ضرورت تاسیس علم نشانه‌های قرآن

‌عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت تأسیس علم نشانه‌های قرآن کریم گفت: از رهگذر تأسیس علم نشانه‌ها، می‌توان دنیای بزرگ نشانه‌ها را به مثابه فرصتی مهم و علمی برای دستیابی به معانی قرآن کریم مطرح و آن را در جمله و زمره علوم قرآنی قرار داد.

‌به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد مبلغی در کنفرانس بین‌المللی اعجاز علمی در قرآن که توسط مؤسسه وقف سنی در بغداد برگزار شد، خاطرنشان کرد: تأسیس دانش نشانه‌های قرآنی، اهمیت بالایی داشته و در نوع خود بی نظیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: دستیابی به معانی، مهم‌ترین چیزی است که باید به دنبال آن باشیم و بدون در اختیار داشتن معانی، امکان هیچ تئوری، هیچ ایده، و هیچ پیشرفت علمی وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: دلالت‌های لفظی معهود (که در چارچوب قواعد معروف شکل گرفته‌اند) هرچند که آنها طیف وسیعی از معانی را ارائه می‌کنند، اما عملکرد آنها در نهایت محدود است؛ به این معنا که نمی‌توان از طریق آنها به مجموعه‌های دیگری از معانی که بسیار مهم هستند، دست یافت.

آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: راه دیگری برای دسترسی به معانی وجود دارد، و آن، تمرکز بر نشانه‌هاست، نشانه‌ها نقش مهمی برای کشف انواع مختلفی از معانی دارند که از راه دلالت‌های لفظی رایج به دست نمی‌آیند و بنابراین می‌توان گفت که نشانه‌ها جنس دیگری از دلالت و حکایت را نمایندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نشانه‌ها را می‌توان به دو دسته نشانه‌های زبانی و نشانه‌های غیر زبانی تقسیم کرد و از آنجا که قرآن کلمات است، ما در این ارائه، صرفاً بر نشانه‌های زبانی تمرکز می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در توضیح نشانه‌های زبانی گفت: ارائه دهنده یک متن می‌تواند مجموعه‌ای از نشانه‌ها را در متن خود بگنجاند تا از این طریق، پاره‌ای از معلومات را در دسترس قرار دهد، معلوماتی که از غیر طریق نشانه قابل دستیابی نیستند.

استاد برجسته حوزه علمیه با ارائه دو قاعده از قواعد نشانه شناسی قرآن، گفت: ارائه این دو قاعده به مثابه فتح بابی برای تأسیس قواعد دیگر است، آنچه اکنون ارائه می‌کنم طبیعتاً یک طرح اولیه است که باید آن را دانشمندان شیعه و سنی با هدف تثبیت علم نشانه‌های قرآن ادامه داده و دنبال کنند.

آیت الله مبلغی قاعده اول را عبارت از همجوار شدن و در پی هم آمدن دو کلمه ظاهر نامتجانس و نامتناسب در قرآن دانست و گفت: مثالی که می‌توانم برای این قاعده ارائه کنم همجوار شدن "شتر و آسمان" کنار هم در قرآن است که در نگاه نخست غریب می‌نماید.

وی افزود: این سوال مطرح است که رابطه شتر و آسمان چیست؟ چگونه لفظ حیوانی مانند شتر که در زیر آسمان قرار دارد در کنار لفظ آسمان قرار داده شده است؟ آیا منشأ تناسب در اینجا در نظر گرفته شده است؟

استاد حوزه علمیه گفت: همجوار شدن دو لفظ آسمان و شتر یک نشانه است بر اینکه، نسبت آسمان و زمین با خداوند یکسان است و چنان نیست که ایجاد آسمان، تلاش بیشتری نسبت به ایجاد شتر برای خداوند داشته است، و اینکه طبعاً هیچکدام زحمتی برای خداوند ندارند و اینکه این یکسانی در نسبت صرفاً اختصاص به خداوند دارد.

وی گفت: قاعده دوم نشانه شناسی قرآن، در کنار هم قرار دادن دو رویداد در قرآن است که یکی حاکی از نقطه صفر و دیگری حاکی از نقطه اوج است، اگر چنین همجواری مشاهده شود حامل نشانه‌ای برای ارائه یک معنای مهم است.

وی با اشاره به مثالی برای این قاعده گفت: دو مورد "چاه و کاخ" و "زندان و کاخ" که برای یوسف رخ داد، حاکی از دو حادثه صفر و صدی است که بر اساس آن یوسف ابتدا به چاه افتاد و پشت سر آن به کاخ رفت و نیز به زندان افتاد و پشت سر آن به کاخ رفت.

آیت‌الله مبلغی افزود: در توالی قرار دادن این دو حادثه، نشانه آشکار قدرت و دخالت اراده خداوند در خلق یک وضعیت پر امکان (مکّنا لِیوسف) از دل یک وضعیت صفر و یا مشابه صفر (یعنی چاه و زندان) است، به همین جهت است که قرآن در هر دو حادثه پس از رفتن یوسف به قصر می‌فرماید و "کذلک مکنا لیوسف فی الارض".

وی در پایان تاکید کرد: تحقیق من یک موضوع را پیشنهاد می‌دهد که اگر ما آن را مطالعه کنیم، شاید علم جدیدی در مورد قرآن تحت عنوان علم نشانه‌های قرآن به دست آید، که راه وسیع و مهمی را برای کشف مجموعه‌ای پایه‌ای از دانش قرآنی ایجاد کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۹۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: باید آنچه در مقالات در کشور منتشر می‌شود را پای کار آورد و این امر، نیازمند یک سری سخت‌افزارهای پیشرفته و قانون‌گذاری است.

وی افزود: «مرکز ملی هوش مصنوعی» سال گذشته تاسیس شد و کارور ملی هوش مصنوعی هم به زودی تحت عنوان شرکت خصوصی تاسیس خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه زیر ساخت‌های پژوهشی، داده‌ای و زیرساخت‌های کتابخانه‌های بزرگ را برای هوش مصنوعی فراهم می‌کنیم گفت: این‌ها همه اقداماتی است تا جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات شهر هوشمند مالی و... شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • ضرورت حفظ روابط دوستانه در بین فرهیختگان و دانشگاهیان
  • دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود
  • «کارور ملی هوش مصنوعی» به زودی تاسیس می‌شود
  • ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • سخنان شهید بهشتی درباره نماز در «بیست و هفت جمله» منتشر شد
  • نوبخت سالروز تاسیس سپاه را تبریک گفت
  • سالروز تاسیس رادیو فردا