Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@15:22:08 GMT

حربه جدیدی که برای فروش خودرو به کار رفت

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۰۱۶۸

حربه جدیدی که برای فروش خودرو به کار رفت

این روزها در حالی شاهد افزایش قیمت روزانه خودروها هستیم که خودروسازان هیچ فروش فوری‌ای برای محصولات‌شان ندارند و اعلام قیمت‌های جدید تنها منجر به تشدید گرانی در بازار می‌شود.

به گزارش مشرق، از آنجا که طبق دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو، قیمت کارخانه‌ای خودروها معادل ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین می‌شود در نتیجه اقدام خودروسازان برای اعلام نرخ‌های جدید و در نتیجه تشدید قیمت‌ها در بازار، خود به خود باعث رشد دوباره قیمت کارخانه شده و این حلقه معیوب همچنان دور خود می‌چرخد تا قیمت‌های نجومی خودرو روز به روز تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

وزیر صنعت: گرانی خودرو به ما ربطی ندارد

از سویی با توجه به اعتراضات زیادی که از سوی خریداران خودرو نسبت به رشد بیش از حد قیمت خودروها صورت گرفته و برخی خریداران به امید برگشت قیمت‌ها، نسبت به تکمیل وجه خودروی خود اقدام نمی کنند، به نظر می رسد خودروسازان از حربه اعلام روزانه قیمت جدید محصولاتشان استفاده کرده تا چشم انداز رشد دوباره قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان ترسیم کنند و از این طریق خریداران نسبت به تکمیل وجه خودرو ترغیب شوند.

در این میان ظاهراً مدیران وزارت صنعت و دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان حمایت همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برند و داد مردم درباره نابسامانی بازار خودرو نتوانسته در حد زمزمه‌ای کوچک به گوش وزیر صنعت برسد. به این ترتیب خودروسازان رکوردزنی برای قیمت‌گذاری نجومی خودرو در دنیا را پله پله طی می‌کنند تا محصولات قدیمی و از رده خارج خود را در بازاری انحصاری به مردمی تحویل دهند که سالها برای خرید یک خودرو پس انداز کرده‌اند ولی همچنان راه درازی پیش روی خود برای خودرودار شدن می‌بینند.

سعید مؤتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد گفت: قرار بود خودروسازان قیمت حاشیه بازار را در شرایطی اعلام کنند که فروش فوری انجام دهند اما هم اکنون اعلام قیمت‌ها فقط به صورت کاغذی است و فروش فوری خودرو صورت نمی‌گیرد.در این وضعیت، قیمت خودرو چشم انداز افزایشی گرفته و وقتی خودروساز، خودرویی را تحویل فوری نمی‌دهد، در نتیجه مردم و واسطه‌ها برای خرید خودرو به بازار هجوم می‌آورند.

وی با بیان اینکه قیمت حاشیه بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در مدت یک ماه از ۳۸ میلیون تومان به ۶۴.۵ میلیون تومان رسید، ادامه داد: هرج و مرج در بازار خودرو شدت گرفته و قیمت‌ها طی روزهای اخیر ۸ تا ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

* تشدید قیمت‌ها با فروش خودروهای کارتکسی توسط نمایندگی‌ها

خودروسازان در حالی با اعلام نرخ‌های کاغذی به گرانی خودرو دامن می‌زنند که نمایندگی شرکت‌های خودروساز با فروش کارتکسی به قیمت بالا، عاملی برای رشد دوباره قیمت‌ها در بازار هستند.

مؤتمنی همچنین با انتقاد از فروش خودروهای کارتکسی توسط نمایندگی‌های فروش خودروسازان، گفت: باید ضوابطی برای عملکرد نمایندگی‌ها مشخص شود تا اقدام آنها باعث تشدید قیمت‌ها در بازار نشود.

وی توضیح داد: قیمت پژو ۴۰۵ مدل SLX در بازار ۸۲ میلیون تومان بود اما نمایندگی‌ها این خودرو را به صورت کارتکسی با قیمت ۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه کردند که در نهایت باعث رشد ۴ میلیون تومانی قیمت در بازار شد.

وی افزود: اگر خودروسازان در کنار اعلام نرخ حاشیه بازار، محصولاتشان را با فروش فوری عرضه کنند، قیمت‌ها در بازار روندی کاهشی خواهد داشت.

* مصوبه آزادسازی قیمت خودرو از کجا آمد؟

رشد یکباره و چشمگیر قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر آنچنان شوکه کننده بود و همه را در بهت فرو برد که اصلاً مشخص نشد این اتفاق بر مبنای چه مصوبه و قانونی صورت گرفته است! آنچه تاکنون مانع از قیمت‌گذاری آزاد خودروها شده بود و این مسئولیت را جزء وظایف شورای رقابت قرار می‌داد، نظر شورای اقتصاد مبنی بر انحصاری بودن بازار خودرو بود. هرچند خودروسازان طی سال‌های گذشته همواره دم از لزوم آزادسازی قیمت‌ها زده بودند اما رأی شورای اقتصاد بر هر نظری مقدم بود و مانع از آزادسازی قیمت‌ها شده بود. از آنجا که هیچ اعلام رسمی از سوی شورای اقتصاد مبنی بر رفع انحصار بازار خودرو صورت نگرفته و اصولاً ممنوعیت واردات خودرو نیز بازار را بیش از پیش انحصاری‌تر کرده است، مشخص نیست مصوبه آزادسازی قیمت خودرو بر چه مبنایی و از سوی چه نهادی صورت گرفته است؟

هرچند ممکن است عده‌ای اینطور توجیه کنند که خارج شدن قیمت خودروها از رنج ۴۵ میلیون تومان باعث شده تا خودروها از شمول قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نیز خارج شوند اما باید توجه داشت که حتی این اتفاق هم نیازمند بررسی توسط دستگاه‌های مسئول و از جمله خود شورای رقابت است، چه بسا ممکن بود سقف قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نیز تغییر کند و خودروها همچنان توسط این شورا قیمت‌گذاری شوند. البته نباید برخی ایرادات موجود در نحوه قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت را نیز نادیده گرفت.

* ارزبری خودروهایی که ادعای داخلی سازی دارند

خودروهای قدیمی در حالی ارزبری بالا و رشد نجومی قیمت‌ها را تجربه می‌کنند که خودروسازان طی سال‌های اخیر همواره ادعای رشد داخلی سازی داشته اند اما با هر نوع نوسان نرخ ارز به شدت دچار رشد قیمت شده و بدون آنکه تغییر راضی کننده‌ای در کیفیت، مدل یا امکانات داشته باشند راه خود را به سوی گرانتر شدن طی می‌کنند. در این میان اگر چه برخی خودروسازان و قطعه‌سازان بهانه رشد قیمت مواد اولیه را مطرح می‌کنند اما باید گفت همانطور که نرخ‌گذاری این مواد با نابسامانی روبرو است، شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز نیز با بهره‌وری پایین تولید و خدمات روبرو هستند که باید فکر اساسی برای آن شود.

در هر حال به نظر می‌رسد هیچ مسئولی توان رام کردن اسب سرکش قیمت‌ها را در بازار خودرو ندارد و دولت از حل معضلی که گریبانگیر مردم شده عاجز مانده است. شاید سپردن مسئولیت نظارت بر این بازار نیازمند انتصاب مدیری توانا خارج از سیستم وزارت صنعت باشد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بودجه 98 تحولات ونزوئلا گام دوم انقلاب خودرو خودروسازان قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲

فرارو- پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۲ به شکل رسمی از خط تولید ایرانخودرو کنار رفت. سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد، پژو ۲۰۶ را بعد ۲۲ سال حضور در ایران به سرنوشتی مشابه سمند و ۴۰۵ دچار کرد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در ماه‌های ابتدایی سال جدید می‌توانیم منتظر همین خبر برای پژو پارس باشیم.

به گزارش فرارو؛ خودروساز‌های داخلی در سالی که پشت‌سر گذاشتیم، مدل‌های زیادی به بازار تزریق نکردند و ماجرای ازسرگیری دوباره واردات خودرو، از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها هم سرعت کمتری داشت. لابلای خبر‌ها و تصاویر نه‌چندان امیدوارکننده‌ای که از بازار خودرو در سال گذشته باقی مانده، می‌توانیم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار را به فال نیک بگیریم.

بازگشت خودرو‌های وارداتی

خودرو‌های وارداتی در سال ۱۴۰۲ یعنی تقریبا بعد پنج سال و دو ماه پا به خیابان‌های کشور گذاشتند. اوایل تیرماه ۹۷ ابلاغیه ممنوعیت واردات هزار و ۳۳۹ قلم کالا از جمله خودرو به دست گمرک رسید و نهایتا شهریور ۱۴۰۲ اولین سری از خودرو‌های وارداتی جدید در قالب مراسمی با حضور وزیر صمت به خریداران تحویل داده شد. توسط چه شرکتی؟ سایپا. یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور.

آمار و ارقام رسمی از حجم واردات خودرو که به نقل از گمرک منتشر شده، مشخص می‌کند در کل ۱۲ ماه سال گذشته، همه شرکت‌های وارد‌کننده روی هم ۱۱ هزار و ۲۳۶ محصول را از کمرگ ترخیص کردند. از طرفی طبق اعلام خود مسئولان سامانه یکپارچه در اولین مرحله ثبت‌نام از متقاضیان خودرو‌های وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ انجام شده، حدود ۱۲۰ هزار نفر اسم نوشتند.

مورد عجیب پژو پارس

پژو پارس آخرین قربانی سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد است و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، تا چند ماه دیگر خبر توقف تولید آن بعد ۲۵ سال حضور در خط تولید رسمی می‌شود.

توقف تولید پژو پارس به‌خاطر سازگارنبودن پلتفرم قدیمی این محصول با یکسری از استاندارد‌های ابتدایی، یکی از خواسته‌های سازمان ملی استاندارد است و بحث خروج این محصول از خط تولید، تقریبا از نیمه سال ۱۴۰۲ به میان آمد. ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد به ایرانخودرو اواخر سال ۱۴۰۲ تعیین شد.

تحویل ندادن پژو پارس‌های ثبت‌نامی به متقاضیان سامانه، استارتی برای حاشیه‌های بی‌پایان این محصول قدیمی در سال گذشته شد. ایرانخودرو، سازمان ملی استاندارد را مانعی برای تولید و تحویل مدل‌های ثبت‌نامی معرفی می‌کرد و سازمان ملی استاندارد در پاسخ، به اخطار‌های قبلی که برای ایرانخودرو ارسال کرده بود اشاره می‌کرد. نهایتا بعد جاروجنجال چند هفته‌ای، توافق شد تا زمان تکمیل تعهدات ایرانخودرو به متقاضیان، تولید پژو پارس در سال جدید ادامه داشته باشد.

پیوستن ۲۰۶ به جمع سمند و ۴۰۵

پژو ۲۰۶ در سالی که پشت‌سر گذاشتیم، به شکل رسمی از جمع مدل‌های حاضر در خط تولید ایرانخودرو کنار رفت. محصولی که از اوایل سال ۱۳۸۰ پا به ایران گذاشت و دقیقا بعد ۲۲ سال و خاطر پاس نکردن استاندارد‌های لازم به اکیپ مدل‌هایی مثل پژو ۴۰۵ و سمند ملحق شد که قبلا چنین سرنوشتی داشتند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ آخرین نسخه از خانواده شش نفره ۲۰۶ در خط تولید ایرانخودرو بود که البته دلتنگی دوستان برای آن باعث شد موتور و داشبور ۲۰۶ به دو تیپ مختلف ۲۰۷ منتقل شود. پژو ۲۰۷ تیپ پنج با موتور TU۵، اما داشبورد ۲۰۶ طراحی شده و از آن طرف به شکل همزمان، یک پژو ۲۰۷ دیگر با موتور ۲۰۶ به خط تولید ایرانخودرو اضافه شد. معروف به پژو ۲۰۷ با موتور TU۳.

پژو ۲۰۶ دو دهه قبل که به ایران آمد، یک خودرو ۱۰، ۱۲ میلیونی بود و الان مدل‌های صفرکیلومتر تیپ ۲ آن را در بازار آزاد حدود ۶۰۰ میلیون می‌فروشند.

اضافه شدن اطلس و تیپ‌های جدید دنا و تارا به بازار

اطلس G جدیدترین محصول خودروساز‌های وارداتی است و اگر تیپ‌های جدید دنا و تارا را حساب نکنیم، به جز اطلس خودرو دیگری در سال ۱۴۰۲ به بازار تزریق نشد.

اطلس نیز با همان شکل‌وشمایل محصولات تولیدی سایپا در سال‌های اخیر طراحی شده و اصلا خیلی‌ها محصول جدید سایپا را فیس‌لیفت کوییک می‌دانند.

اطلس G اواسط ۱۴۰۲ یعنی تقریبا دو سال بعد از تاریخی که مدیران سایپا وعده داده بودند، پیش‌فروش شد و همزمان با آخرین روز‌های سال قبل تحویل خریداران داده شد. خود سایپا قیمت اطلس در کارخانه را تقریبا ۴۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است. در بازار آزاد، اما قیمت اطلس به ۵۲۵ میلیون می‌رسد.

تارا اتوماتیک تیپ V۴ که گرانقیمت‌ترین سواری داخلی هم مربوط می‌شود و در سال ۱۴۰۲ به فهرست محصولات ایرانخودرو اضافه شده، به‌جز چندتا آپشن، چیزی بیشتر از تارا V۲ نیست و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال هم همین نسبت را به دنا پلاس اتوماتیک معمولی دارد.

ثبات نسبی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲

قیمت خودرو در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ با روز‌های ابتدایی سال تفاوت چشمگیری نداشت و اگر فعل‌وانفعالات نگران‌کننده ماه‌های پایانی در کار نبود، سال گذشته را با کاهش قیمت خودرو در بازار پشت‌سر می‌گذاشتیم. قیمت مدل‌های زیادی مثل تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، کوییک دنده‌ای و دنا پلاس در حد فاصل ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ نهایتا ۱۵ میلیون بالا و پایین شده و این وسط فقط می‌توانیم پژو پارس و تیبا را یکجور استثنا بدانیم.

قیمت تیبا صندوقدار صفرکیلومتر در بازار آزاد همزمان با نایاب شدن این مدل در بازار، ظرف سال گذشته حدود ۴۰ میلیون بالا آمد. پژو پارس هم تحت‌تاثیر داستان‌ها و حواشی که در سال گذشته از سر گذارند، رشد قیمت ۸۰ میلیونی داشته است.

تغییرات قیمت خودرو در بازار آزاد ظرف سال ۱۴۰۲

انواع خودرو داخلی

ابتدای 1402

انتهای 1402

میزان تغییر قیمت

تیبا صندوقدار

350 میلیون تومان

390 میلیون تومان

40 میلیون افزایش

کوییک دنده‌ای

390 میلیون تومان

385 میلیون تومان

پنج میلیون کاهش

شاهین دنده‌ای

675 میلیون تومان

650 میلیون تومان

25 میلیون کاهش

206 تیپ 2

585 میلیون تومان

595 میلیون تومان

10 میلیون افزایش

207 دنده‌ای

760 میلیون تومان

770 میلیون تومان

10 میلیون افزایش

پارس سال

580 میلیون تومان

660 میلیون تومان

80 میلیون افزایش

دنا پلاس

730 میلیون تومان

745 میلیون تومان

15 میلیون افزایش

تارا V2

930 میلیون تومان

910 میلیون تومان

20 میلیون کاهش

دیگر خبرها

  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • ورود شیائومی به بازار پررقابت خودرو
  • لاشه این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورد/ قیمت عجیب پراید تصادفی را ببینید
  • آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳ / لاشه دنا ۳۰۰ میلیون تومان!
  • چگونه خودروی خود را برای فروش آماده کنیم؟
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد