Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره این‌که کنفرانس امنیتی مونیخ اصلا چه چیزی هست باید گفت که این کنفرانس در شکل فعلی‌اش نزدیک به ٦٠ سال است که در هتل «بایریشر هوف» مونیخ در سطح وزرای دفاع و بعضا وزرای امور خارجه برگزار می‌شود. در این کنفرانس مسئولان و نمایندگان و مسئولان امنیتی کشور‌ها زیر یک سقف با هم گفتگو می‌کنند تا چالش‌های امنیتی جهان را بررسی کنند، اما چند عامل مختلف باعث شده که کنفرانس مونیخ امسال برای ایران اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوود آقایی استاد دانشگاه و کارشناس روابط و حقوق بین‌الملل درباره دلایل این اهمیت ویژه می‌گوید: «کنفرانس مونیخ یک کنفرانس دوره‌ای است که هر سال در تاریخ مقرر برگزار می‌شود، اما نزدیکی زمان برگزاری آن به نشست ورشو باعث شد که این دو اتفاق در تقابل با هم قرار بگیرند.

بیشتربخوانید: پاسخ کنایه‌آمیز و جالب لاوروف به سوال خبرنگار واشنگتن پست درباره بشار اسد

از آن طرف نشست ورشو تقریبا با شکست برگزار شد و آمریکا به عنوان بانی اصلی برگزاری آن به اهدافش نرسید و از این طرف در کنفرانس امسال مونیخ توجه ویژه‌ای به ایران شد؛ به عنوان مثال از وزیر امور خارجه کشورمان به طور ویژه برای حضور در این کنفرانس دعوت شد. در حالی که هدف آمریکا و متحدانش از برگزاری نشست ورشو به انزوابردن ایران بود.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مسائلی که باعث می‌شود ما این دو رویداد سیاسی جهان را در تقابل با هم بررسی کنیم و ببینیم که کفه ماجرا به نفع ایران پایین آمده این است که از نشست ورشو چنان که باید و شاید استقبال نشد، اما اغلب کشور‌های جهان از کنفرانس مونیخ که امسال ایران در آن حضور قابل توجهی دارد، استقبال کردند.» آقایی خروج آمریکا از برجام و پافشاری‌اش بر خروج اروپا را هم دلیل دیگری برای حساسیت و اهمیت کنفرانس مونیخ می‌داند و می‌گوید: «در حالی که هنوز هم آمریکا برای خروج اروپا از برجام و اتحاد با آمریکا علیه ایران تلاش می‌کند، می‌بینیم که مسئولان رده بالای کشور‌های اروپایی در کنفرانسی مانند مونیخ به ایران توجه خاصی می‌کنند و بر روابط حسنه‌شان تأکید بیشتری نشان می‌دهند که این نوعی دهن‌کجی به آمریکا است.» او پررنگ‎بودن نقش ایران را در کنفرانسی که برای تقویت امنیت جهان برگزار می‌شود نقطه قوتی در سیاست خارجی می‌داند و می‌گوید: «به هر حال اروپا و به‌ویژه آلمان متوجه شده‌اند که امنیت غرب آسیا یعنی خاورمیانه تا چه اندازه‌ای با امنیت آن‌ها گره خورده است و هر چقدر خاورمیانه اوضاع امنیتی بدتری داشته باشد، ناامنی در اروپا بیشتر خواهد شد و کشور‌های اتحادیه اروپا از گزند مشکلات ناشی از ناامنی در خاورمیانه در امان نیستند. از طرف دیگر آن‌ها به نقش راهبردی و محوری ایران در حفظ ثبات و امنیت خاورمیانه هم پی برده‌اند، پس این‌که ایران جایگاه ویژه‌ای در چنین کنفرانسی داشته باشد، چندان عجیب نیست؛ اما تن‌دادن علنی اروپایی‌ها و پذیرش جایگاه ایران آن هم در شرایطی که از سوی آمریکا بشدت تحت فشار هستند، موضوعی است که نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت.»

آن‌چه رسانه‌ها از کنارش نگذشتند

تقابل کنفرانس مونیخ و نشست ورشو و دست بالای ایران در این منازعه چیزی نیست که فقط مسئولان و رسانه‌های ایران به آن پرداخته باشند. اغلب رسانه‌های بین‌المللی هم به این ماجرا اشاره کرده‌اند؛ مثلا روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله دیروزش بر شکست نشست ورشو و حضور پررنگ ایران در کنفرانس مونیخ تأکید کرد. دویچه وله، الیوم السابع، رای‌الیوم، الشرق الاوسط و الجزیره رسانه‌های دیگری بودند که به نقش ایران در پنجاه‌و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کردند.

ناز اسراییل خریدار نداشت

یکی از حاشیه‌هایی که در ابتدای برگزاری مقدمات کنفرانس مونیخ توجهات زیادی را به خودش جلب کرد، بی‌تفاوتی رئیس کنفرانس به عدم حضور رژیم صهیونیستی بود. روزنامه «تاگس اشپیگل» آلمان در این‌باره نوشت: «با وجود این‌که سران فرانسه و رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال شرکت نمی‌کنند، رئیس این کنفرانس اعلام کرده است که دیدار کارشناسی امسال مهمترین و بزرگترین کنفرانس امنیتی مونیخ از زمان تأسیس بیش از پنجاه ساله آن است.»

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

کنفرانس امنیتی مونیخ در تقابل با نشست ورشو

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان داعش به گرگ‌های تنها برای عملیات در خاک اروپا، آمریکا و اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین داعش در این بیانیه کل نیروهای خود را برای جهاد علیه مشرکان و کافران مخاطب قرار داد.
این بیانیه از طرف ابو حذیفه الانصاری، سخنگوی رسمی داعش خوانده شده است.

کد خبر 841071 منبع: مهر برچسب‌ها خبر ویژه داعش

دیگر خبرها

  • فرمان داعش به گرگ‌های تنها برای عملیات در خاک اروپا، آمریکا و اسرائیل
  • تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی
  • حضور پررنگ گردشگران نوروزی در بلندترین آبشار پلکانی ایران
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • هشدار سفارت آمریکا درباره خطر ترور در فرانسه
  • زیر ۱ درصد از ایرانیان خارج از کشور مشکلات امنیتی دارند
  • حضور نماینده ولی فقیه در استان در مرکز کنترل هلال احمر
  • اندونزی در آماده باش مقابله با حملات تروریستی پس از تیراندازی در روسیه
  • اعمال کنترل های موقت در تمام مرزهای آلمان