Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير امور خارجه جمهوري اسلامي در سخنراني خود در کنفرانس امنيتي مونيخ بر پايبندي ايران به برجام تاکيد کرد و اعلام کرد که هنوز 51 درصد مردم ايران از پايبندي به برجام دفاع مي‌کنند، اما در عين حال تهديد کرد که اين موضوع هر لحظه مي‌تواند تغيير کند.

به گزارش سرويس سياسي آريا به نقل از دويچه وله آلمان،ظريف روز يکشنبه 28 بهمن (17 فوريه) در کنفرانس امنيتي مونيخ به اتهامات آمريکا و از جمله به تهديدهاي مايک پنس، معاون دونالد ترامپ واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پايان سخنراني، وزير امور خارجه ايران به پرسش‌هاي مجري برنامه در عرصه‌هاي گوناگون پاسخ داد. در اين سخنراني مسائل بسيار متنوعي مطرح شد.

برجام و پايبندي اروپا

موضوع توافق هسته‌اي قدرت‌هاي چهاني با ايران يکي از رئوس اصلي سخنراني ظريف و همچنين بخش پرسش و پاسخ را تشکيل مي‌داد.

ظريف تاکيد کرد که متن توافق هسته‌اي در زمان امضاي آن، از سوي همه کشورهاي حاضر در مذاکرات تاييد شده بود. ظريف خروج آمريکا از توافق هسته‌اي را بي‌اعتنايي اين کشور به موازين حقوق بين‌الملل ارزيابي کرد.

وزير امور خارجه ايران گفت که اتفاق نظر بر سر پايبندي به برجام حتي در ايران نيز وجود ندارد. اوگفت که 51 درصد مردم هنوز از برجام دفاع مي‌کنند. اما در صورتي که اروپا به تعهدات خود در اين زمينه عمل نکند، احتمال تغيير رويکرد ايران نسبت به توافق هسته‌اي وجود دارد.


ظريف اعلام کرد که اروپا به‌رغم پذيرش توافق هسته‌اي و دفاع از آن، حاضر به پرداخت هزينه‌هاي آن نيست. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي اقدامات صورت گرفته از سوي اتحاديه اروپا در اين زمينه را ناکافي دانست.

او همچنين به اين نکته اشاره کرد که آنچه آمريکا از اتحاديه اروپا مي‌خواهد پايبندي به قوانين بين‌المللي نيست، بلکه نقض آن است.

قانون جنگل

حمله به سياست‌هاي آمريکا و رويکرد دولتمردان آن کشور به مسائل مربوط به حقوق بين‌الملل نيز از ديگر مسائلي بود که از سوي محمدجواد ظريف مطرح شد.

ظريف در سخنراني و همچنين در بخش پاسخ به پرسش‌ها بارها از واژه "جنگل" استفاده کرد و مدعي شد که ايران به قوانين بين‌الملل احترام مي‌گذارد، اما آمريکا آن را نقض مي‌کند. او گفت که پذيرش قانون جنگل و زور، به سود هيچ کشوري نيست.

ظريف به نقل از جان بولتون، مشاور امنيتي کاخ سفيد گفت که آمريکا به حقوق بين‌الملل همچون حربه‌اي سياسي نگاه مي‌کند و به آن باوري ندارد.

برنامه موشکي

محمدجواد ظريف در پاسخ به پرسش مربوط به برنامه موشکي کشورش گفت که برنامه موشکي ايران ماهيتي دفاعي دارد. ظريف با اشاره به فروش صدها ميليارد دلار جنگ افزار پيش‌رفته به کشورهاي منطقه و از جمله معامله تسليحاتي آمريکا با عربستان سعودي، تاکيد کرد که جمهوري اسلامي بايد از مردم خود در برابر حملات دشمنان دفاع کند.

مجري برنامه با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون، رئيس جمهوري فرانسه و ژان ايو لو دريان، وزير امور خارجه فرانسه پرسيد که آيا برنامه موشکي ايران نقض قطعنامه شوراي امنيت نيست؟

ظريف در پاسخ به اين پرسش تاکيد کرد که شوراي امنيت خواستار آن شده است که ايران از طراحي موشک‌هاي بالستيک با ظرفيت حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي خودداري کند و جمهوري اسلامي چنين موشک‌هايي طراحي نکرده است.

آمريکا و برنامه تغيير رژيم

ظريف در سخنان خود تاکيد کرد که سياست‌هاي دولت آمريکا در قبال ايران ظرف دو سال گذشته خشن‌تر شده و اين کشور هدف سرنگوني جمهوري اسلامي ايران را دنبال مي‌کند.

وزير امور خارجه ايران به سخنراني جان بولتون در اجتماع سازمان مجاهدين(منافقين) اشاره کرد و گفت که جان بولتون اعلام کرده که سال آينده مجاهدين مي‌توانند جشن خود را در ايران برگزار کنند.

ظريف گفت که ايران ميز مذاکره را ترک نکرده و اين آمريکا بوده است که سياست خصمانه‌اي عليه ايران در پيش گرفته است.

او به مذاکرات برايان هوک با مقامات ايراني اشاره کرده و گفته است که اين برايان هوک بود که ميز مذاکره را ترک کرد. ظريف تاکيد کرد که اسرائيل به دنبال نابودي ايران است. اشاره ظريف به حملات اسرائيل در سوريه به مواضع ايران بود.

ظريف گفت وقتي آمريکا از دخالت‌هاي ايران در منطقه سخن مي‌گويد، بايد نگاهي به نقشه انداخت و پرسيد آمريکا از کدام منطقه سخن مي‌گويد. ظريف حضور نظامي آمريکا در خاورميانه را عامل اصلي در ايجاد بي‌ثباتي در اين منطقه دانست.

فعاليت‌هاي تروريستي در اروپا

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي درباره اتهام فعاليت‌هاي تروريستي در اروپا و تحريم‌هايي که کشورهاي اروپايي و از جمله دانمارک عليه ايران تعيين کرده‌اند، گفت که هيچ سند و مدرکي در اين رابطه وجود ندارد.


ظريف گفت زماني که موضوع بمب‌گذاري در نشست مجاهدين(منافقين) در پاريس مطرح شد، حسن روحاني در اروپا به سر مي‌برد. چنين چيزي نشان مي‌دهد که اتهام طراحي اقدام تروريستي به ايران بي اساس است.

ظريف با اشاره به حضور مجاهدين(منافقين) در خاک اروپا گفت که اين اروپا بود که در سال 2012 سازمان مجاهدين(منافقين) را از ليست سازمان‌هاي تروريستي خارج کرد.

نقض حقوق بشر

محمدجواد ظريف در پاسخ به موضوع نقض حقوق بشر در ايران و از جمله دستگيري فعالان محيط زيست گفت که او و حسن روحاني نيز با همه آنچه در ايران مي‌گذرد، موافق نيستند. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي تاکيد کرد که دولت کنترلي بر قوه قضاييه ندارد.

ظريف در ادامه موضوع را به سمت اروپا و غرب برگرداند و به موضوع قتل خاشقچي اشاره کرد و گفت که ميزان پايبندي اروپا و آمريکا به حقوق بشر از نحوه برخورد آن‌ها به پرونده خاشقچي روشن مي‌شود.

ظريف در پاسخ به سخن مجري برنامه که گفته بود اتحاديه اروپا متفق القول ترور خاشقچي را محکوم کرده گفت که به‌رغم آن هيچ اقدامي عليه دولت عربستان صورت نگرفته و اين کشورهاي به فروش تسليحاتي خود به عربستان ادامه داده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ظريف مونيخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است

وزیر دفاع فرانسه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به یک «چالش امنیتی برای اروپا» تبدیل شده است، با این حال فرانسه قصد ندارد با ایران وارد درگیری نظامی شود.

به گزارش انتخاب، سباستین لکورنو در گفت‌وگویی که روز یکشنبه دوم اردیبهشت در روزنامه «لوپاریزین» منتشر شد، به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل، تنش‌ها در خاورمیانه و نقش فرانسه در این میان پرداخت.

او مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه» را در دستور کار خود قرار داده است و پاریس چنین رویکردی را محکوم می‌کند.

لکورنو گفت: «ایران نه تنها برای اسرائیل و کشور‌های منطقه، بلکه برای اروپا نیز یک چالش امنیتی است».

وزیر دفاع فرانسه افزود که این کشور در خاورمیانه منافع دریایی دارد و به همین دلیل، ناوچه‌های فرانسوی از کشتی‌های تجاری که به‌طور بالقوه هدف حمله حوثی‌ها قرار می‌گیرند، محافظت می‌کنند.

لکورنو درباره دیگر مصادیق چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای اروپا مدعی شد که «این کشور در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است که خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد، و به روسیه به ویژه از طریق ارسال پهپاد‌های شاهد، در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند».

لکورنو دوشنبه هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به یکی از نمایندگان حزب چپ رادیکال فرانسه در پارلمان نوشت که رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی توسط فرانسه «با رعایت قانون اساسی فرانسه و قوانین بین‌المللی» انجام شد.

پیش از آن، برخی نمایندگان فرانسوی، «انگیزه‌ها، اهداف و شیوه‌های اقدام نیرو‌های فرانسوی» برای مقابله با حمله تهران علیه اسرائیل را زیر سوال برده بودند.

اما وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده که «این اقدام به محدود کردن خطر تشدید تنش در منطقه کمک کرد و از آنجایی که به ویژه با توافق مقامات اردن انجام شد، کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی بود.»

فرانسه در اردن حضور نظامی دارد و پیشتر نیز در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه تروریسم در منطقه مشارکت داشته است.

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • حمله ایذایی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران