Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخواست از آفریکوم(مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا) برای آموزش یگان‌های ویژه نظامیان لیبی، نقش قاهره در تشکیل ارتش این کشور و تحت پیگرد قرار گرفتن جنایتکاران توسط دادگاه لاهه از مهم ترین خبرهای امروز لیبی به شمار می‌رود. ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ بین الملل آفریقا آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  " آفریکوم" نام مرکز فرماندهی آمریکا در قاره آفریقاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز چند مقر فرماندهی در مناطق راهبردی در شاخ آفریقا و شمال این قاره سیاه دارد. پس از حادثه 11 سپتامبر 2011 و رشد جریان های افراطی در آفریقا " آفریکوم" در این قاره حضور یافت تا به این بهانه، بر مناطق راهبردی و ذخایر نفتی قاره سیاه تسلط داشته باشد. اکنون پایگاه نظامی آمریکا در شاخ آفریقا در سومالی است و گفته می شود آمریکا پایگاه های محرمانه ای در برخی کشورهای شمال آفریقا مثل لیبی دارد.

 " فایز سراج"  رئیس دولت وفاق ملی لیبی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ  با  ژنرال "  توماس والدهازر " فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا دیدار کرد و به او گفت: شما برنامه ای برای آموزش میدانی یگان های ویژه نظامیان لیبی طراحی و اجراء کنید.

در این دیدار، بسترهای همکاری های راهبردی آمریکا و لیبی مورد بررسی قرار گرفت  و دو طرف تاکید کردند،  همکاری های امنیتی و نظامی آمریکا و لیبی باید گسترش  یابد و محدود به مبارزه با گروه های تروریستی نباشد.

به نوشته پایگاه خبری  بوابه الوسط  ، دفتر اطلاع رسانی فایز سراج  تاکید کرد:  در این نشست  سراج  و  الدهازر  توافق کردند همکاری های نظامی و امنیتی شامل تقویت و  آموزش نظامیان لیبی شود و این همکاری ها تا ریشه کنی گروه های تروریستی در این کشور ادامه یابد.

نقش مصر در تشکیل ارتش لیبی

سخنگوی ارتش لیبی به نقش مصر در تشکیل این ارتش اعتراف کرد و گفت: قاهره  طرح  یکسان سازی گروه های نظامی لیبی  را  ارائه کرد  و برای  اینکه گروه های مزبور  یک دست شوند،  چندین نشست در مصر برگزار کرد.

سرهنگ " احمد المسماری"  تصریح کرد:  نظامیان لیبی  در  نشست های  مصر شرکت می کردند، اما  این نشست ها ( پس از  توافق برای تشکیل  ارتش ) متوقف شد.

سخنگوی ارتش لیبی در جمع  افسران در منطقه  " سبها "  واقع در  جنوب لیبی گفت:  عملیات  " کرامه "  که با هدف مبارزه  با گروه های تروریستی  اجراء  شد،  شهرهای  " بنغازی " و " درنه "  واقع در  شرق کشور  را  از لوث  وجود این گروه ها  پاک کرد  و  اکنون  این  عملیات  در مناطق جنوب لیبی  ادامه  دارد  و  تاکنون  7 هزار تن از  نیروهای  ارتش  در  این  راه جان  خود را  از  دست داده اند.

واکاوی انقلاب‌های عربی-2 | لیبی و انقلاب ناتمام؛ دلایل دخالت نظامی ناتو در سرزمین عمرمختارایزنی وزیران خارجه قطر و فرانسه درباره سوریه و لیبی

تحلیلگران معتقدند:  مصر،  عربستان  و  امارات  با  حمایت  از  ژنرال  " خلیفه حفتر" فرمانده ارتش لیبی  می کوشند، روند تحولات این کشور  را  به  سمت منافع  خود هدایت کنند.

پیگرد مجرمان توسط دادگاه کیفری لاهه

دادستان دادگاه بین المللی کیفری " لاهه " گفت:  این  دادگاه  در نظر  دارد،  افرادی که دستور  ارتکاب  جنایت در لیبی  را  صادر کردند،  تحت پیگرد  قرار دهد.

" فاتو بنسودا"   با بیان  اینکه  دادگاه کیفری لاهه  به  متهمان  این جنایات  اجازه نمی دهد،  پنهان شوند، تصریح کرد: این دادگاه گزارش کاملی از  جنایت های صورت گرفته در  لیبی  و کسانی که دستور  آنها  را  صادر کرده اند،  در  اختیار  شورای امنیت سازمان ملل  قرار داده است.
در جریان درگیری های مسلحانه  طی 8 سال گذشته  در  لیبی  هزاران  نفر کشته  و  مجروح  و بخش قابل توجهی  از  جمعیت  این کشور  آواره  شده اند.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88,90/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت در خصوص برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت یکدیگر مطلع نیستد بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در راستای فراهم سازی شناخت زمینه‌های تجاری طرفین صورت گرفت.

وی افزود: با آفریقا در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی و واردات مواد اولیه تولید می‌توان همکاری کرد.

قنادزاده با اشاره ذخایر نفتی و گازی قاره آفریقا اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در این زمینه تخصص دارد و دانش فنی دارد بنابراین چند گروه از قاره آفریقا نیز برای مذاکرات تخصصی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز به ایران خواهند آمد.

وی گفت: علاوه بر آن در حوزه عمران و خدمات فنی و مهندسی نیز می‌توان طرفین با یکدیگر ارتباط داشته باشند. همچنین در مساله زیر ساخت‌های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است و در بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات و صندوق توسعه ملی یک پول طراحی کرده اند با عنوان خلاقیت و راهکارهای روابط بانکی و سعی می‌کنند روابط بهتری با آفریقا را فراهم کنند.

کد خبر 6087852 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • استعفای فرمانده یگان ویژه ارتش اسرائیل
  • استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • سفر روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل به قاهره
  • سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد / تاکید ژنرال عاصم منیر بر جلوگیری از به خطر انداختن روابط دو کشور
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم