Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@14:16:22 GMT

سوءمدیریت تولیدکننده یا مدیریت درست دلالان؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۲۷۲۶

سوءمدیریت تولیدکننده یا مدیریت درست دلالان؟

درحالی که خودروسازی‌های کشور در فکر امضا و اجرای قراردادهای پسابرجامی به سر می‌بردند، ترامپ از برجام خارج شد و شرایط سختی را بر خودروسازان حاکم کرد و کار به جایی رسید که پراید با سن بیش از ۲۰ سال هم هوس افزایش قیمت کرد و از قیمت ۲۲ میلیون تومان به ۴۶ میلیون تومان در یک سال رسید.

به گزارش ایسنا، قیمت انواع محصولات در اقتصاد ایران در سال جاری به‌واسطه نوسانات نرخ ارز رشد قابل توجهی به خود گرفت که خودرو از این قاعده مستثنی نبود، اما بررسی‌ها از آن نشان دارد که قیمت خودرو قبل از خروج آمریکا از برجام و رشد قیمت دلار روند صعودی خود را انتخاب کرده بود، درست در بهمن ماه سال گذشته رشد قیمت‌ها به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند صعودی قیمت‌ها کار را به جایی رساند که قیمت پرایدی که در بهمن ماه سال گذشته ۲۲ میلیون تومان بود، در آخرین روزهای بهمن امسال به حدود ۴۶ میلیون تومان برسد. در این رابطه حسن کریمی سنجری - کارشناس صنعت خودروسازی - معتقد است، افزایش قیمت خودرو جوسازی دلالان است و فعلاً نباید خودرو خرید.

وی هم‌چنین معتقد است که در حال حاضر، خودروسازان باید خودروهایی که در گذشته پیش‌فروش کرده‌اند را به مشتریان‌شان تحویل دهند و با توجه به این‌که عمده این مشتریان را دلالان تشکیل داده‌اند، جوسازی‌هایی در بازار خودرو به وجود آمده که موجب گرانی قیمت خودرو شده است.

ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین پیوست

حواشی خبرهای خودرویی تمامی ندارد و هر زمان که بحث خودرو به میان بیاید، پای بنزین و سوخت فسیلی نیز به میدان باز می‌شود، سوختی که به واسطه تفاوت قیمت آن در داخل مرز ایران با کشورهای همسایه عاملی شده که قاچاق این فرآورده مهم در ماه‌های گذشته دستخوش تغییر شود، اما با وجود تمام مسائل در رابطه با افزایش میزان مصرف سوخت علیرضا صادق آبادی - معاون وزیر نفت - از آغاز صادرات بنزین و نفت گاز (گازوئیل) خبر داده است.

در حالی که معاون وزیر نفت خبر این‌که ایران صادرکننده بنزین شده است را اعلام کرده در توضیحات خود آورده است، مقصد صادرات، کردستان عراق، عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه دریای خزر هستند. البته به کشورهای حاشیه دریای خزر بیش‌تر سوخت هوایی، نفت سفید و نفت گاز صادر می‌شود.

اما در کنار آن‌که ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین پیوسته است، میزان ظرفیت تولیدی بنزین و گازوئیل در کشور بسیار مهم و قابل توجه است، بر این اساس، در سال‌های اخیر کیفیت سوخت کشور به یورو ۵ ارتقا یافته است.

بنابر گفته معاون وزیر نفت، آخرین آمار تولید بنزین در کشور گواه آن را دارد که میزان ظرفیت تولید که در اوایل سال ۱۳۹۶ به ٢٨میلیون لیتر رسیده بود، امروز میزان تولید بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور به ٧٦میلیون لیتر رسید.

پای مهاجرت مرغ بسته شد

فارغ از تمام این مسائل، انگار حواشی گوشت هم قرار نیست به این زودی دست از سر اقتصاد خانوار بردارد زیرا به صورت روزانه تصمیم‌گیری‌هایی در این زمینه اتخاذ می‌شود؛ روز گذشته خبر واردات گوشت مرغ یخ زده، رسانه‌ای شد و امروز خبر ممنوعیت صادرات مرغ اعلام شده است، خبری که بسیار جای سوال دارد زیرا تولیدکنندگان مرغ در کشور مدعی آن هستند که ظرفیت و توان تولیدی مرغ در کشور در حدی است که می‌توانند ۱.۵ برابر نیاز کشور در روز مرغ تولید و به بازار عرضه کنند، حال اگر این چنین باشد، جای سوال دارد که چرا قیمت مرغ به صورت روزانه تغییر می‌کند.

مقصران در قاچاق دام را بشناسید

از مرغ که بگذریم، از گوشت قرمز نمی‌توان گذشت؛ گوشت قرمز که قیمت آن در برخی از مناطق تهران به حدود کیلویی ۱۲۰ هزار تومان هم رسیده است، دلیلی چون منفعت‌طلبی برخی افراد در سود حاصل از قاچاق دارد که باید برای مبارزه با قاچاق دام زنده که موضوع امروز و دیروز نبوده و از قبل از دهه ۹۰ با این پدیده روبرو بودیم، راهکاری در نظر گرفت؛ بعد از آن‌که این موضوع به یک مطالبه عمومی بدل شد، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش قاچاق دام زنده در هفته‌های اخیر با همکاری و تلاش همه دستگاه‌های مسؤول خبر داد و گفت: همکاری مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضائی در زمینه مبارزه با قاچاق دام زنده وجود دارد، اما در این زمینه با کسی تعارف نداریم و نام دستگاه‌های مقصر و آن‌هایی که کم‌کاری کنند را اعلام می‌کنیم.

افزایش حقوق کارکنان، پلکانی یا یکسان؟

در کنار بحث‌هایی که درباره در سال جاری وجود داشت، اکنون با ورود لایحه به صحن علنی مجلس، نحوه پرداخت یعنی افزایش پلکانی یا یکسان بودن حقوق نیز به چالشی دیگر تبدیل شده است. حال با توجه به نوسانات اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران و کاهش قدرت خرید خانوار باید دید که مجلس و دولت در بودجه ۱۳۹۸ چه فکری برای حقوق خواهند کرد؟

ادامه زندگی در زاینده‌رود؟

روزهای گذشته، اصفهان با جاری شدن آب در زایند رود جان دوباره گرفت که به نظر می‌رسد قرار بر آن است با توجه به شرایط آب و هوایی اصفهان، میزان خروجی سد زاینده رود کاهش یابد.

مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش خروجی سد زاینده رود از نخستین ساعت امروز بیست و هشتم بهمن ماه خبر داد.

محمود چیتیان با اشاره به این‌که ذخیره آب سد زاینده‌رود در حال حاضر ۱۳۴ میلیون مترمکعب و حدود ۱۰ درصد کل گنجایش مخزن آن است، گفت: در حال حاضر ورودی آب سد ۳۰ مترمکعب بر ثانیه است.

ارز مسافرتی و بازار هم قیمت شدند

بررسی‌های میدانی ایسنا نشان داد که قیمت ارز مسافرتی طی معاملات روز جاری با قیمت بازار آزاد یکسان شده و هر یورو اروپا به قیمت ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان به فروش رسیده است.
هم‌چنین بانک‌های دلار را ۱۲ هزار و ۲۰ تومان و یورو را ۱۳ هزار و ۵۷۵ تومان از مشتریان خریداری کرده‌اند و این در حالی بوده که قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌ها برای خرید ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بسته اخبار اقتصادی ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت زعفران نجومی شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار زعفران ایران سال‌هاست، رها شده است و متولی مشخصی ندارد. برهمین اساس هم همواره سهم اندکی از سود کلان فروش زعفران نصیب کشاورزان ایرانی می‌شود. موضوعی که اخیرا دوباره از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است. البته این بار طبق اعلام شورای ملی زعفران این سود نصیب فروشنده زعفران و صادرکننده هم نمی‌شود؛ بلکه نصیب افرادی ناشناس با پول‌های سیاه و کثیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش ۱۶ درصدی صادرات زعفران

علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران می‌گوید: کشاورز شش ماه پیش زعفران را به قیمت بسیار ارزان یعنی هر کیلو ۳۰ میلیون تومان به کسانی که با پول‌های بادآورده تجارت می‌کنند، فروخته‌اند و آنها همان زعفران را با نرخ هر کیلو ۱۱۰ میلیون بفروش می‌رسانند. به نقل از ایلنا حسینی می افزاید: این افراد فروشنده، صادرکننده این کالا نیستند. حتی خراسانی هم نیستند. اینان برخی افراد گمنام هستند که با پول سیاه، بادآورده و کثیف زعفران را در انبارهای خود جمع‌آوری کرده و اکنون عوامل این افراد آرام‌آرام این محصولات را با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌کنند و اینگونه القا می‌کند که زعفران در بازار دچار کمبود و کسادی شده است.

او با تاکید بر اینکه این وضعیت به نفع آینده زعفران ما نیست می‌گوید: هیچ نهادی هم نظارت نمی‌کند که محتکرینی که چندین تن زعفران را در انبارهای خود دارند و بازار را اداره می‌کند چرا اینگونه عمل می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایران تنها تولیدکننده زعفران دنیا نیست؛ می افزاید: این وضعیتی که اکنون در داخل ایجاد شده سیگنالی برای رقبای منطقه‌ای و کشورهایی است که قابلیت افزایش تولید زعفران را دارند و وارد میدان می‌شوند و این قطعا به ضرر کشاورزی ما خواهد بود.

قاچاق زعفران آزاد

شرایط نابسامان زعفران فقط به قیمت های نجومی آن در بازار بر نمی‌گرده. چندی اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اعلام کرده بود که حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود.

در این میان دولت صادرکنندگان زعفران را مجبور می‌کند آن طور که می‌خواهد و به قیمتی که می‌خواهد ارز را بازگردانند؛ در غیر این صورت آنها را جریمه می‌کند.

این درحالی که صادرکنندگان زعفران فقط می‌خواهند، ارز حاصل از صادرات زعفران را با قیمت توافقی به فروشند تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند.

طبق اعلام شورای ملی زعفران در سال گذشته بیش از ۲۰۰ تن زعفران در بازار داشتیم و به همین میزان هم از سال‌های گذشته در انبارها باقی مانده بود.

کد خبر: 1228215 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • قیمت زعفران نجومی شد
  • نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت
  • واکنش یک حقوقدان به اظهارات جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود/ صادرات ۲۰۰ تن زعفران به ۶۷ کشور
  • هر ماه چند تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود؟
  • افزایش چشمگیر قیمت بنزین در آلمان
  • بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضائی درست کنیم/ بعد از تذکر و تعهد و اصلاح پوشش، فرد به منزل برمی‌گردد