Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي يزد با اشاره به روند کند مصرف آب در صنعت گفت: افزايش سالانه مصرف آب در اين حوزه 3.4 درصد است که يکي از آثار آن، افزايش آمار بيکاري از 6 به 14 درصد به دليل تأمين نشدن آب واحدهاي صنعتي استان است.

به گزارش روز يکشنبه روابط عمومي اين شرکت ، محمدمهدي جواديان زاده در جلسه هم‌انديشي کارشناسان رسمي دادگستري استان در رشته مهندسي آب با مديران و کارشناسان شرکت آب منطقه‌اي روند مصرف آب حوزه صنعت طي سال‌هاي 80 تا 88 را پرشتاب اعلام کرد و اظهار داشت: به دليل تبديل يزد به استان صنعتي، مصرف آب در اين حوزه افزايش‌ يافت اما از سال 89 اين روند کندتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: مصرف آب در بخش کشاورزي هم در سال‌هاي اخير کاهش يافت و از يک ميليارد و 372 ميليون مترمکعب در سال 82 به 907 ميليون مترمکعب در سال 96 رسيد که کاهش اين روند نه به دليل تعادل بخشي و حفاظت از منابع آب، بلکه به دليل محدوديت منابع آبي و تضعيف آبخوان‌هاست.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي يزد يادآور شد: بر اساس آمارها در استان به‌صورت سالانه، 833 ميليون مترمکعب آب از طريق چاه‌ها ، 163 ميليون مترمکعب از طريق 2 هزار و 630 رشته قنات، 32 ميليون مترمکعب از 387 دهنه چشمه و 60 ميليون مترمکعب آب نيز از مجموعه خط انتقال آب استحصال و تأمين مي‌شود.
جواديان زاده با اشاره به توسعه شهرها و رشد جمعيت شهري در استان ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت هرسال با رشد 2.7 درصد استفاده از منابع آب مواجه هستيم و باوجود صرفه‌جويي و قناعت مردم در اين حوزه ، نگران چگونگي تأمين آب شرب در بلندمدت هستيم.
وي بابيان اينکه استان يزد ازلحاظ کمي و کيفي در منابع آبي دچار مشکل است، اظهار کرد: نزديک به 110 ميليون مترمکعب هرسال براي تأمين آب شرب شهر و روستاهاي يزد نياز است که از اين ميزان، به‌طور متوسط 55 ميليون مترمکعب آب از خط انتقال به استان داده مي‌شود درحالي‌که تخصيص استان از آب انتقالي، 98 ميليون مترمکعب بوده است.
اين مسئول، اضافه برداشت از چاه‌هاي مجاز و حفر چاه‌هاي غيرمجاز را از مشکلات اصلي منابع آب استان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون از فنّاوري‌هاي خيلي پيشرفته براي حفر چاه استفاده مي‌شود و تجهيزات هم مينياتوري هستند که شناسايي چاه‌هاي غيرمجاز را با مشکل روبرو مي‌کند .
وي با انتقاد از افزايش سطح زير کشت در دشت‌هاي ممنوعه استان گفت : بهادران يکي از دشت‌هاي استان است که از سال 1353 ممنوعه اعلام شد و در آن زمان 903 هکتار سطح زير کشت داشت که اين عدد در سال 65 به 2 هزار و 200 هکتار و در سال 96 به چهار هزار و 300 هکتار رسيد و افزايش چهار برابري به‌صورت کاملاً قانوني و با صدور پروانه انجام شد.
مديرعامل آب منطقه‌اي يزد در ادامه با اشاره به اينکه ايران يکي از باسابقه‌ترين کشورها در تصويب قوانين حوزه آب است، به تشريح قوانين موجود درباره حفاظت از آب ، قانون توزيع عادلانه آب و قوانين برخورد با رهاسازي پساب در کشور پرداخت.
همچنين رئيس کانون کارشناسان رسمي دادگستري يزد در اين جلسه با اشاره به اختلاف ميزان برآورد خسارت در شرکت آب منطقه‌اي و دادگستري گفت: شرکت آب منطقه‌اي بهتر است قبل از اعلام ميزان خسارت، از کارشناسان رسمي دادگستري نيز کمک بگيرد تا رقم اعلام‌شده دچار اختلاف فاحش نباشد و کارشناسان بتوانند نتيجه‌گيري درستي داشته باشند.
امير ثقفي افزود: قبل از صدور پروانه براي واحدهاي تأسيس‌شده بايد اداره کل حفاظت محيط‌زيست و مديريت جهاد کشاورزي استان نظر قطعي خود را اعلام کند تا پس از تشکيل واحد و سرمايه‌گذاري‌ها ، کار متوقف نشود.
** رشد چند برابري توليد کشاورزي ، توجيه‌پذير نيست
در ادامه دبير کانون تفکر آب استان بابيان اينکه شرکت آب منطقه‌اي يزد از کارشناسان رسمي دادگستري انتظار دارد به ارزش ذاتي آب توجه داشته باشند ، با انتقاد از تناقض عملکرد بين دستگاه‌هاي اجرايي گفت: در گزارش‌هاي دستاوردهاي پس از انقلاب ، سطح زير کشت نسبت به قبل از انقلاب 6 برابر ، محصولات زراعي 14 برابر و محصولات باغي 9 برابر عنوان‌شده درحالي‌که باوجود منابع آبي کم، اين مساله توجيه‌پذير نيست.
علي‌اصغر سمسار يزدي افزود: از طرفي امور اراضي جهاد کشاورزي بر عدم‌تغيير کاربري اراضي نظارت مي‌کند تا زمين‌هاي کشاورزي تغيير کاربري داده نشود درحالي‌که در يزد به دليل شرايط خشکسالي، بايد مردم به تغيير کاربري تشويق شوند و هر تغيير کاربري با مصرف کمتر آب همراه خواهد بود.
يزد با حدود سه و 500 واحد توليدي چهارمين استان صنعتي و با 2 ميليارد تن ذخيره قطعي دومين استان معدني و با داشتن حدود 50 نوع انديس معدني نخستين استان کشور است.
1968/ 2047
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم از تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در این مجموعه طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمدمهدی هاشمی در سومین دوره آموزشی خبرنگاران صنعت گاز کشور و در جمع خبرنگاران گفت: جهاد تبیین در شرکت ملی گاز ایران که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، جز با همراهی خبرنگاران امکان پذیر نخواهد بود؛  از این روست که باید در مسیر تبیین این تلاش‌ها، همه همت خود را به کار گیرید.

وی افزود: اکنون، اتفاق‌ها و تحولات بزرگی در سطح‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران را شاهد هستیم که جامعه هدف، تنها با کمک خبرنگاران از این تحولات آگاه می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم ادامه داد: آنطور که معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید داشته، ما همواره خود را متعهد به روشنگری در جامعه و افکار عمومی می‌دانیم و بی‌شک خبرنگاران برای رسیدن به این هدف، رسالت بزرگی بر عهده دارند.

هاشمی بیان کرد: توجه روابط عمومی ستاد و اداره آموزش به ارتقای دانش تخصصی خبرنگاران نشان‌دهنده اهتمام ویژه برای فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران است.

وی در پایان با بیان اینکه پارسال، بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در شرکت پالایش گاز فجر جم تولید شده است، تصریح کرد: اوج هنرمندی شرکت‌های پالایشی در زمستان، تولید پایدار و در تابستان، انجام تعمیرات اساسی است، زیرا ما تولید را در طول سال تعریف و هدفگذاری کرده‌ایم.

تبیین اقدام‌های سازمانی، مهمترین هدف خبرنگاران در حوزه روابط عمومی

بهرام حیدری، مدیر توسعه سرمایه انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این کارگاه آموزشی و تأکید بر انتشار صحیح آمار و اطلاعات، از جامعه آماری ۱۷ هزار نفری این مجتمع خبر داد.

وی گفت: شما به عنوان طلایه داران عرصه خبر، باید اصول و اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های اسلامی را همیشه مدنظر قرار داده و روحیه امید و مثبت‌گرایی را در جامعه مخاطب خود، انتشار دهید.

مدیر توسعه سرمایه انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی تبیین اقدام‌های سازمانی را مهمترین هدف خبرنگاران در حوزه روابط عمومی‌ها دانست و اظهار کرد: رعایت امانت داری جهت اقناع افکار عمومی امری لازم و ضروری است؛ ضمن آن که انتشار اخبار امید آفرین  نیز در این اقناع، بی تأثیر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • بیکاری زیبنده جوانان شهر شرینو نیست
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست