Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش گفت: فقدان قوانین و مقررات یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی پژوهشگاه‌های کشور برای اخذ پروژه‌های مشترک با مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور است. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جعفری مدیر بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش در نهمین نشست سراسری «هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری» که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، به چالش‌های اساسی پژوهشگاه در اخذ پروژه‌های مشترک بین المللی اشاره کرد و گفت: فقدان قوانین و مقررات یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی پژوهشگاه‌های کشور برای اخذ پروژه‌های مشترک با مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی ادامه داد: در واقع وقتی ما پروژه مشترکی را منعقد می‌کنیم نمی‌دانیم مالکیت مادی و معنوی آن پروژه دقیقاً با چه کسی است در حالی که تدوین قوانین مشخص و آئین نامه‌ها پشتوانه‌ای برای مالکیت مادی و معنوی نتایج پروژه ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: البته در بخش مقالات خارجی و تجاری سازی محصول مشترک با مراکز علمی تحقیقاتی خارجی نیز با مشکلات مالکیت مواجه هستیم لازم است در این زمینه قوانینی وجود داشته باشد که این دغدغه‌ها را رفع کند.

مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش بیان کرد: ما در بحث فعالیت‌های بین المللی با چالش‌های زیر ساختی وزیر بنایی نیز مواجه هستیم به طوری که در بخشی از پروژه‌ها نمی‌دانیم در خصوص بیمه و حقوق دانشجوی خارجی که وارد مراکز پژوهشی ما می‌شود و کار مشترک پژوهشی انجام می‌دهند چه اقدامی انجام دهیم لازم است در این زمینه تمهیدات لازم به کار گرفته شود.

جعفری دعوا و اختلافات حقوقی را از دیگر چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های بین المللی مراکز علمی و پژوهشی و پژوهشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در واقع در بحث تفاهم نامه و قرارداد‌های مشترک خارجی معمولاً گفته می‌شود مرکزی بی طرف در این زمینه در نظر گرفته شود تا در صورت بروز اختلاف در روند انجام فعالیت مشترک، آن مرکز بین دو طرف حکمیت ایجاد کند و مشکلات را برطرف کند که متأسفانه ما در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و باید این موضوع نیز در پژوهشگاه‌ها برطرف شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در بسیاری مواقع هیأت‌های خارجی بعد از نشست مشترک با مسئولان داخلی کشور پاسخگوی تعهدات خود نیستند، گفت: معمولاً در اغلب موارد مشاهده می‌کنیم وقتی هیأت‌های خارجی برای پیگیری و برگزاری نشست مشترک وارد مراکز داخلی کشور می‌شوند بعد از برگزاری جلسات مشترک گاه پاسخگوی قول‌های داده شده نیستند بنابراین لازم است ضمانت اجرایی لازم برای میزان پاسخگو و متعهد بودن این هیأت‌ها فراهم شود.

مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش با بیان اینکه در شرایط خوبی از نظر فعالیت‌های بین المللی قرار نداریم، گفت: متأسفانه در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها حتی پذیرش مقاله ما در مجلات خارجی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود. اما امری که می‌تواند فرصت بهینه برای ایجاد پروژه‌های مشترک فراهم کند تعریف نیاز‌های کشور و تعریف پروژه‌های مشترک خارجی بر اساس نیاز‌های داخلی است. متأسفانه در اغلب موارد ما در پروژه‌های مشترک خود بیشتر به فکر تأمین و رفع نیاز‌های کشور‌های خارجی هستیم و کمتر به نیاز‌های داخلی توجه می‌شود در حالی که بسیاری از مشکلاتی که امروزه در کشور با آن‌ها مواجه هستیم نظیر انرژی، محیط زیست، آب، گرمایش زمین و ... مشکلات جهانی محسوب می‌شود.

جعفری اظهار داشت: به اعتقاد من باید حتی در اخذ و آموزش دانشجویان و اعضای هیأت علمی مشترک خارجی مبنا و اساس را بر نیاز‌های کشور قرار بدهیم و توجه این نیاز‌ها می‌تواند در پایان به ایجاد اقتصاد دانش بنیان منتهی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد مخاطرات هواشناسی سیل و توفان بود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رهنما رئیس این پژوهشگاه از تهیه و انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی با مشارکت اعضا هیأت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، خدمات ملی هواشناسی-آبشناسی موسوم به NMHSs، چندین مؤسسه تحقیقاتی، تعدادی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خبر داد.

وی ادامه داد: در تهیه این گزارش نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان جهانی هواشناسی از جمله جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، بحرین، هنگ کنگ، چین، هند، عراق، ژاپن، قزاقستان، میانمار، ماکائو، مغولستان، نپال، عمان، پاکستان، قطر، جمهوری کره، روسیه، عربستان سعودی، سریلانکا، امارات متحده عربی، ویتنام و ازبکستان همکاری داشتند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص محورهای اصلی این گزارش افزود: این گزارش به بررسی وضعیت اقلیمی منطقه در سال ۲۰۲۳ از منظر پارامترهایی همچون دما، بارش، دمای سطح دریا، سطح آب دریاها و و دشت‌های اصلی اقلیمی می‌پردازد. رخدادهای آفرین نظیر چرخنده‌ای گرمسیری، بارش‌های سنگین و سیل، خشکسالی، امواج گرمایی و آتش سوزی جنگل‌ها، امواج گرمایی دریایی و سایر رخدادهای آفرین از دیگر موضوعات مورد بررسی می‌باشد.

مهدی رهنما گفت: اثرات و مخاطرات مرتبط با آب و هوا همچون مرگ و میر و جمعیت آسیب دیده، وضعیت سامانه‌های هشدار بهنگام در آسیا، هشدار بهنگام و اقدام پیش بینی کننده در آسیا و چالش‌ها و فرصت‌ها از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش بر آن تاکید شده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۳ میانگین دمای آسیا نود و یک صدم درجه سلسیوس بالاتر از دوره مرجع ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است که دومین بالاترین دمای ثبت شده محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از مناطق آسیا در سال ۲۰۲۳ رخداد گرمای آفرین را تجربه کردند؛ به عنوان نمونه ژاپن گرم‌ترین تابستان در تاریخ خود را ثبت کرده است.

وی افزود: از دیگر موارد می‌توان به کاهش فزاینده توده یخچال‌های طبیعی کوهستان‌های مرتفع آسیا طی ۴۰ سال گذشته اشاره کرد؛ بطوری که در سال ۲۰۲۳ شکست رکورد دماهای بالاتر و شرایط خشک‌تر در شرق هیمالیا و کوهستان تین شأن تشدید کاهش توده یخچال‌ها را در پی داشت. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد مخاطرات هواشناسی-آبشناسی گزارش شده در آسیا سیل و توفان بوده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور عنوان کرد: به طور کلی در سال ۲۰۲۳، ۷۹ رخداد مخاطره‌آمیز آبشناسی-هواشناسی گزارش شده منجر به مرگ و میر بیش از ۲۰۰۰ نفر و آسیب به ۹ میلیون نفر شده است.

مهدی رهنما گفت: به طور تقریبی ۸۰ درصد از اعضا WMO در منطقه، خدمات آب و هواشناسی را با هدف حمایت از فعالیت‌های کاهش خطر بلایا ارائه می‌کند. با این حال همچنان در منطقه، شکافی بین محصولات چشم‌انداز اقلیمی و متناسب برای رفع نیازهای موجود به ویژه در ارتباط با موضوعاتی همچون مدیریت ریسک، سازگاری، کاهش تغییرات اقلیمی و اثرات آن وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به نشانی www.rimas.ac.ir نسبت به دریافت و مطالعه این گزارش اقدام کنند.

شایان ذکر است، مهدی رهنما رئیس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، ابراهیم فتاحی معاون پژوهشی و فناوری و عضو هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و ساویز صحت کاشانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در نگارش این گزارش مشارکت کردند.

کد خبر 6088098

دیگر خبرها

  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد
  • پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد مخاطرات هواشناسی سیل و توفان بود
  • پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد | قاچاق دختران به خارج ا پروژه‌های کینگ، چتربیت و رافائل چه بودند؟
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • نشست مدیرکل اتباع البرز با اعضای بخشداری آسارا