Web Analytics Made Easy - Statcounter

وضعیت آزمایشگاهی دانشگاه پیام‌نور مرکز زنجان به قدری نابسامان است که بخش بزرگی از بدنه دانشجویی نسبت به این وضعیت معترض هستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - علی احمدی؛* برگزاری دیر هنگام کلاس‌ها هر ساله مشکلی است که دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز زنجان با آن مواجه اند و این تنها مشکل این دانشجویان نبوده و وضعیت آزمایشگاهی این مرکز به قدری نابسامان است که بخش بزرگی از بدنه دانشجویی نسبت به این وضعیت معترض هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسالت تمامی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها مسئله علم و آموزش است و سایر خدماتی که به دانشجویان ارائه می‌شود، برای پیشبرد اهداف آن مرکز آموزشی و دانشگاه است. در صورتی که مطالبه دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها بیشتر جنبه صنفی دارد؛ اما در دانشگاه پیام نور واحد زنجان اوضاع به گونه‌ای دیگر است.  بیشترین مشکلاتی که در این دانشگاه وجود دارد و مربوط به مسائل آموزشی و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه است.   لازم به ذکر است، برخی تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته از جانب دانشگاه بیانگر این بود که مسئولین دانشگاه به فکر دانشجویان هستند. یکی از این اقدامات شایسته برطرف شدن خودخوان بودن دروس عمومی بوده است، ولی برخی اقدامات رخ داده موجب شد تا دانشجویان پی ببرند که مسئولین نه تنها به فکر آنان نیستند، بلکه اصلا دانشجو برای آن‌ها مهم نیست، از جمله این کار‌ها کاهش ناگهانی تعداد جلسات دروس تخصصی و پایه، افزایش شهریه، کاهش سطح علمی اساتید، کاهش سطح علمی دانشگاه و کاهش کیفیت عمومی آموزش می‌باشد. این بی توجهی به دانشجو توسط مسئولین دانشگاه پیام نور به حدی رسیده است که مسئولین دانشگاه با جابه‌جایی بیش از حد کارکنان دانشگاه که باید پاسخگوی دانشجویان باشند باعث سردرگمی دانشجویان و کارکنان مربوطه شده اند.

بند بالا بخشی از یادداشت دانشجویی منتشر شده در سال گذشته، مورخ ۱۹ بهمن ۹۶ شماره ۴۵ هفته نامه نبض زنجان است که دانشجو با حسن نیت خواسته با کمترین هزینه مشکلات دانشجویی را به مسئولین دانشگاه و مسئولین نظارتی استان اطلاع دهد. در حالیکه در جوابیه این یادداشت توسط روابط عمومی دانشگاه پیام نور زنجان ادعای «استقبال از نقد منصفانه» شده است.

در این یادداشت که پیرو یادداشت ذکر شده و مطالبات به حق دانشجویی است از ریاست مرکز زنجان درخواست می‌شود این یادداشت را مطالعه کرده و بدون اقدام به توجیه اشتباهات رخ داده در مرکز، اگر صلاح بدانند خود جوابیه این یادداشت را منتشر نمایند، ولی نه در رسانه بلکه به صورت عملی در فضای دانشجوی، که البته اگر این یادداشت در رسانه منتشر می‌شود صرفاً برای به حداقل رساندن هزینه‌های احتمالی که از طرف دانشگاه برای اینجانب پیش خواهد آمد است. البته این مسئله را باید مد نظر داشت که نویسنده صرفاً قصد بهبود وضعیت را داشته و از سیاه نمایی پرهیز نموده است.

با شروع ترم و تکرار مشکلات دانشجویی بر آن شدم تا راه آن دانشجوی آزاده را ادامه دهم و نشان سعه صدر دانشگاه و نقدپذیری مسئولین دانشگاه باشم. نکاتی که باید مدنظر دانشگاه پیام نور مرکز زنجان قرار گیرد به صورت خلاصه ذکر می‌شود؛ چراکه این نکات به صورت تفصیلی در دانشگاه توسط دانشجویان به گوش مسئولین رسیده است و البته مسئولین دانشگاه خود اطلاع کافی از مشکلات داشته و دارند.

طی چند ترم گذشته سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در جهت ارتقای معدل دانشجویان اقدام به افزایش نمره میان ترم از ۶ نمره به ۸ نمره نمود، طبق قوانین دانشگاه پیام نور که روابط عمومی دانشگاه در جوابیه خود تأکید بر «تحصیل از راه دور» بودن این آموزشگاه عالی دارد باید این نکته مدنظر باشد، که حضور در کلاس‌ها الزامی نمی‌باشد و به صورت اختیاری است و اساتید حتما باید برای اعطای نمره میانترم از گزینه امتحان میانترم استفاده نمایند، تا حق دانشجویان شاغل و دانشجویانی که امکان حضور در کلاس را ندارند و ضایع نشود و در مرحله بعدی ارتقای سطح آموزشی صورت گیرد.   متاسفانه آنچه که در مرکز زنجان توسط بخش بزرگی از اساتید مدعو و تعدادی از اعضای هیات علمی شایع شده است، اعطای بخشی از نمره میان ترم به صرف حضور در کلاس است؛ که این مسئله تناسبی با سیاست‌های کلی دانشگاه پیام نور همخوانی ندارد.

برگزاری دیرهنگام کلاس‌ها هر ساله مشکلی است که دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز زنجان با آن مواجه اند. روابط عمومی دانشگاه در جوابیه خود به مغلطه متوسل شده است تا اذهان عمومی را از اصل موضوع منحرف نمایند. به ادعای روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز زنجان دلیل اصلی تاخیر در برگزاری کلاس‌ها «عدم انتخاب واحد برخی از دانشجویان مطرح شده است و با اشاره به این اصل که اگر تعداد دانشجویان کلاس‌ها کمتر از ۱۵ نفر نباشد تعداد جلسات کلاس به نسبت جمعیت کلاس کاهش خواهد یافت و در این میان فقط دانشجو متضرر خواهد شد» در ظاهر جانب دانشجو رعایت شده است، ولی باید این موضوع را به صورت کامل مد نظر داشت که دانشجویانی که در زمان قانونی انتخاب واحد هیچ واحدی را اخذ ننموده‌اند.

به دلیل عدم واریز شهریه ثابت است و نه عدم اطلاع دانشجو از دروسی که در آینده اخذ خواهد نمود. اگر درسی که به حدنصاب تشکیل کامل جلسات درسی طبق نظر کارشناسان آموزش رسیده است توسط واحد برنامه ریزی در زمان مناسبی ارائه شود یقینا دانشجویانی که انتخاب واحد نکرده، ولی قصد اخذ درس مربوطه را دارند حتما در کلاس شرکت خواهند نمود.

ارائه دروس پرجمعیت در اوایل ترم باعث کاهش ترافیک کلاسی در طول ترم خواهد شد و اساتیدی که مایل به برگزاری جلسات بیشتری برای دانشجویان می‌باشند به راحتی در فضای دانشگاه پیام نور مرکز زنجان ممکن خواهد بود و دیگر، اساتید متعهد مجبور به برگزاری کلاس‌های فوق برنامه خود در دیگر مراکز آموزشی مانند جهاد دانشگاهی به دلیل ترافیک کلاسی در دانشگاه نخواهند بود.

وضعیت آزمایشگاهی این مرکز به قدری نابسامان است که بخش بزرگی از بدنه دانشجویی نسبت به این وضعیت معترض هستند. در نقد دانشجویی منتشر شده در هفته نامه نبض زنجان به این مورد به صراحت اشاره شده بود، ولی روابط عمومی مرکز با مطرح کردن طولانی شدن بحث به این مسئله نپرداخته است در حالی که برای هر عقل سلیمی پرواضح است که هیچ دلیلی برای این سکوت وجود ندارد. سوال دانشجوی آزاده را نویسنده دوباره تکرار می‌کند: آیا برگزاری آزمایشگاه به صورت یک جلسه و یا دو جلسه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟! آیا برگزاری آزمایشگاه به صورت تئوری و بدون هیچگونه آزمایش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟! و یا دستور سازمان مرکزی پیام نور؟! با اطلاعات دانشجویی نویسنده هیچ کدام. به نظر نویسنده دو دلیل می‌تواند جواب سوال مطرح شده باشد.

نبود امکانات کافی در مجموعه دانشگاهی و وضعیت بد مالی به گونه‌ای که امکان تهیه لوازم مورد نیاز ممکن نباشد؛ که در هر دو مورد ضعف معاونت مالی و اشتغال آزاد یا درآمدزایی دانشگاه کاملا مشخص است.

در سال‌های قبل شنیده شده بود که در برخی از رشته‌ها دانشجویان به دیگر دانشگاه‌ها برای گذراندن واحد آزمایشگاهی معرفی می‌شدند؛ (که البته نقد‌هایی نیز بر این عملکرد وارد بود ولی) حداقل دانشجو یک بار فضای صحیح آزمایشگاهی را تجربه می‌کرد. ظاهراً مدیریت جدید افزایش سطح علمی دانشجو را برنمی‌تابد که آزمایشگاه‌ها تبدیل به کلاس تئوری شده است.

دانشگاه پیام نور با توجه به موقعیت جغرافیایی خود محل مناسبی برای حضور دانشجویان پیام نور در زمان‌های مختلف می‌تواند باشد؛ البته اگر در آن، به روی دانشجو باز باشد. ترم گذشته در برخی از روز‌ها در کتابخانه، بعد از ساعت اداری به روی دانشجو بسته بود فقط به دلیل آن که کلاس‌ها در آن روز خاص در ساعت اداری برگزار می‌شود؛ و بعد از ساعت اداری دانشگاه تعطیل خواهد شد؛ که البته این روند در زمان انتخاب واحد نیز کاملاً اجرا می‌شود. آقای رئیس مگر دانشجو کارمند است؟ دانشجو، ولی نعمت مجموعه شماست. چرا باید کتابخانه، که محلی برای تحقیقات و تبادل اطلاعات علمی است؛ در زمانی که دانشجو بدان نیازمند است بسته باشد؟ چرا باید فقط در زمان‌های خاصی بتواند کتاب امانت بگیرد؟ چرا باید کتابخانه دانشگاه پولی باشد؟! دانشگاهی که دولتی است و برای دانشجویان است؛ دانشجویانی که به این دانشگاه دولتی شهریه می‌دهند. این چه قانونی است؟ اگر دانشگاه مشکل مالی دارد آن را به طریق دیگری حل کنید. نه آن که مشکلات دانشگاه را به خون دانشجو زده و راه حل آن را نقاشی کنید و در رسانه‌ها روابط عمومی دانشگاه ادعای حل مشکل فضای شمالی مرکز زنجان، مشکل فضای سبز دانشگاه، مانیتورینگ، و پرداخت بدهی‌های سنگین دانشگاه را از طریق رایزنی ودریافت بودجه از مراجع بالا دستی بیان کند. باید مد نظر داشته باشید که همین پرداخت هزینه برای کتاب‌ها توسط بخش بزرگی از بدنه دانشجویی هزینه بالایی را برای دانشگاه رغم زده است.

امید است نقد‌های صورت گرفته باعث بهبود اوضاع علمی_آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز زنجان گردد و این مسئله باعث ایجاد نارضایتی از منتقد نگردد و منتقد بتواند نقد‌های برادرانه خود را دوباره در جمع دانشجویان و هیئت رئیسه دانشگاه مطرح کند. منتقد نیز در صورت اطلاع از بهبود اوضاع علمی_آموزشی دانشگاه و در زمان مناسب تمام جنبه‌های مثبت دانشگاه را ذکر خواهد نمود.

علی احمدی - فعال دانشجویی
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جهانشاهی صبح امروز سه شنبه در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان و هیأت همراه، بیان کرد: دانشگاه‌ها رسالت بسیار مهمی بر عهده دارند، امروز مساله اصلی استان عقلانیت حکمرانی است باید دانشگاه در این زمینه مؤثر باشد.

وی افزود: دانشگاه‌ها همیشه چشمه جوشان عقلانیت بوده و باید رسالت واقعی خود را دنبال کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه فرهنگی به عنوان سرباز این حوزه در حال فعالیت هستیم و خوشحال از اینکه دانشگاه در جنگ رسانه‌ای در حوزه فرهنگی ورود کرده، ما به دنبال استفاده از دانش تخصصی در این زمینه هستیم تا با کمک علم روز در این عرصه گام برداریم.

وی اظهار کرد: در سطوح مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در کنار دانشگاه بوده و خواهیم بود و برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی کمک کار خواهد بود.

جهانشاهی گفت: دانشگاه باید همچون گذشنه منشأ معنویت، آغاز جهان بینی، شناخت سیاست و فرهنگ و اجتماع باشد اینها باید برای دانشجویان تبیین شود تا در این زمینه گام بردارند.

وی تاکید کرد: یکی از شکاف‌های اختلاف در سیستان و بلوچستان، مسائل قومی مذهبی است، پیام نور، به عنوان دانشگاهی که بیشتر دانشجویان آن بومی هست باید در زمینه هم صدایی و پیشرفت استان ورود کند.

اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولویت امورات قرار دارند

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار بیان کرد: این دانشگاه مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷ با شعار «آموزش برای همه، همه جا و همه» در راستای توسعه عدالت آموزشی بویژه سیستان و بلوچستان است که بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۱۰ مرکز و واحد آموزشی آن مشغول به تحصیل هستند.

ابوالفضل توسلی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولویت امورات قرار دارند، گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان یک بازو در کشور و استان خواهد بود و این مهم را در عملکرد خود نشان می‌دهیم.

وی ادامه داد: این دانشگاه به علت سطح گستردگی این استان یکی از دانشگاه‌های مؤثر در بحث جذب اشتغال است و بیش از ۶۰ درصد محصلان این دانشگاه، در ادارات دولتی جذب شده‌اند.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ یک سری اهداف را برنامه‌ریزی و برای رسیدن به آنها تلاش کردیم، بنابراین در فرصت یک ساله زحمات زیادی کشیده شد تا پیام نور سیستان و بلوچستان را به عنوان یک دانشگاه مؤثر در سطح استان معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: نگاه توحیدی به مسائل و کار برای رضای خدا و تسهیل کار دانشجویان با تفکر انقلابی به صورت جهادی، مدیریت میدانی و مدیریت بدون مرز سه استراتژی در دستورکار است؛ یعنی خود را معطل اجرای دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌ها قرار نداده‌ایم و به صورت آتش به اختیار در چارچوب قوانین گام برمی‌داریم.

توسلی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری میزگردهایی با حضور اساتید و نخبگان و دانشجویان رأی اولی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات، اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور، برپایی نمایشگاه به مناسبت دهه فجر، برگزاری جشن و جُنگ شادی به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی، برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین حسینی و برگزاری نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب در زابل از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار توسط این دانشگاه است.

وی افزود: دانشگاه پیام نور مفتخر به داشتن ۱۵ شهید در حوادث تروریستی استان است که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز گام‌های مؤثری برداشته است.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: در دهه دوم اردیبهشت ماه جاری یادواره شهدای شاخص دانشگاه پیام نور برگزار خواهد شد که نیاز به همکاری در این زمینه از سوی تبلیغات اسلامی داریم، همچنین در هفته جاری ساختمانی در مرکز دانشگاهی تهران به نام یکی از شهدای دانشگاه پیام نور استان نامگذاری می‌شود که این مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

کد خبر 6086199

دیگر خبرها

  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان