Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@11:17:35 GMT

داستان تکراری کمبود فضای کتابخانه عمومی لنگرود

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۳۳۲۹

داستان تکراری کمبود فضای کتابخانه عمومی لنگرود

اسماعیل پور گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنگرود، نبود سرانه فضای مناسب است و وجود پنج دانشگاه در لنگرود می‌طلبد که فضای عمومی کتابخانه لنگرود افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لنگرود، جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان لنگرود امروز (یک‌شنبه، ۲۸ بهمن) در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«محمد رنجبر نیاول» ضمن تسلیت شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان، گفت: به کوری چشم دشمنان، حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، دشمن را بار دیگر مایوس کرد و برگ زرین دیگری در کارنامه درخشان جمهوری اسلامی رقم خورد.

 

سرپرست فرمانداری لنگرود با تاکید بر اینکه باید قدردان مردم بوده و زمان بیشتری را به آنان اختصاص دهیم اظهار کرد: افتتاح خوب پروژه‌ها در دهه فجر امسال و حضور مهمانان برجسته کشوری از دستاوردهای نظام است که با پیگیری همه مردم محقق شد.

 

رنجبر با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی باید رونق یابد، تصریح کرد: نیاز کتاب خواندن باید در بین مردم تقویت شود و تحول در کتابخانه‌های عمومی شهرستان و دغدغه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی در خصوص گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اتمام پروژه‌ها قابل قدردانی است.

 

وی عدم اجرای برخی مصوبات را کارشناسی نبودن آنها دانست و افزود: مصوبات باید در حین تصویب، کارشناسی شود و فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و توافقی در خصوص نیم‌درصدها انجام شود.

 

رنجبر با تاکید بر اینکه نیم‌درصد شهرداری‌ها باید طبق روال پرداخت شود، گفت: بحث پرداخت نیم‌درصد شهرداری‌ها در جلسه‌ای اختصاصی با شهرداران پیگیری و تعیین تکلیف می‌شود.

 

«فاطمه اسماعیل پور» در این جلسه ضمن قدردانی از اعضای حقیقی و حقوقی شهرستان که خدمات خوبی نسبت به کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۷ داشتند، گفت: کتابخانه‌های عمومی به آحاد مردم خدمات‌رسانی می‌کند و امروز گرایش نوجوانان و جوانان به کتابخانه‌ها بیشتر شده و باید بستر و فضای مناسبی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و گسترش فرهنگ مطالعه فراهم شود.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لنگرود با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان برگزار شد، افزود: از ۳۳ مصوبه این جلسات تاکنون ۱۳ مصوبه باقی مانده است که باید مصوبات به مرحله اجرا درآیند و طبق دستور استاندار وضعیت مصوبات باقی‌مانده نیز مشخص شود.

 

اسماعیل پور با بیان اینکه در حوزه آی تی، خرید تجهیزات و سیستم، استفاده از اینترنت پرسرعت و مجهز شدن کتابخانه‌ها به سیستم گرمایشی و سرمایشی خدمات خوبی در سال جاری انجام شد، تصریح کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل کتابخانه‌های عمومی شهرستان، نبود سرانه فضای مناسب در شهر لنگرود است و  وجود پنج دانشگاه در لنگرود این را می‌طلبد که فضای عمومی کتابخانه لنگرود افزایش یابد.


وی در خصوص ۲ پروژه نیمه‌ساخته کتابخانه شهر شلمان و کتابخانه عمومی چاف و چمخاله، افزود: پروژه کتابخانه عمومی چمخاله رشد ۵۰ درصدی دارد و بودجه‌ای از محل تملک برای تسریع این پروژه اختصاص یافته است.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لنگرود ادامه داد: پروژه کتابخانه چاف باید تعیین تکلیف شود و ضرورت ایجاب می‌کند کتابخانه استاندارد برای این شهر احداث شود.

 

وی در خصوص بحث نیم‌درصد شهرداری‌ها، گفت: شهرداری لنگرود نسبت به پرداخت سهم نیم‌درصد به خوبی عمل کرده است.

 

«سهراب مقدسی» هم در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بحث فرهنگ  در جامعه، گفت: هر چقدر در حوزه فرهنگ کمتر کار شود به طبع آسیب‌هایی در جامعه رخ می‌دهد که عمده این مشکلات به بحث فرهنگ بر می‌گردد.


 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود، کتاب را سنبل فرهنگ دانست و اذعان کرد: باشگاه کتابخوانی، مسابقات کتابخوانی ..... در شهرستان با هدف افزایش تعداد کتابخوان برگزار می شود.

 

مقدسی بحث نرم افزاری و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم دانست.

پایان پیام/167

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن حادثه تروریستی زاهدان وزیر ارشاد اصفهان حادثه تروریستی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اردبیل رییس جمهوری سهم نیم درصدی لنگرود جلسه انجمن کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی ظهر چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کردستان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است و به برکت این انقلاب و نگاه رفیع مقام معظم رهبری شبکه کتابخانه‌های کشور جزو شبکه برتر دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیا اینکه از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم، افزود: همچنین به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در منطقه جایگاه اول، در آسیا جزو ۵ کشور نخست و در جهان اسلام نیز وضعیت خوبی داریم.

رمضانی به آمار برخی از کتابخانه‌های دنیا اشاره کرد و بیان داشت: تعداد کتابخانه عمومی در کشور رم سه هزار و ۸۰۰، ترکیه هزار و ۲۰۰ کتابخانه و مصر ۳۰۰ کتابخانه وجود دارد.

وی در ادامه از اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب؛ کتابخانه الکترونیکی یا آینده در کشور خبر داد و عنوان کرد: «کتابخانه بدون کتاب»؛ نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین به وضعیت کتابخانه در استان کردستان اشاره کرد و بیان داشت: تلاش می‌کنیم برای شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان اقداماتی انجام دهیم.

۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در کردستان، ۱۰ شهر فاقد کتابخانه هستند و باید با مدیریت عالی استان از لحاظ فضا و مکان کمک شود تا ما نیز تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

وی به اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح و توجه به حوزه کودک و نوجوان به عنوانیکی از برنامه‌های اولویت‌دار حوزه کتابخانه‌ها پرداخت و بیان کرد: در همین راستا راه‌اندازی کتابخانه، برنامه تلویزیونی و جایزه برتر صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

رمضانی خاطر نشان کرد: اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس، اختصاص زنگ مطالعه و شیوه آداب مطالعه نیز در دستور کار است تا از این طریق بتوانیم نقایص و کمبودها را جبران کنیم.

مسؤولان به حوزه کتابخانه های کردستان توجه کنند

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در این دیدار بیان کرد: در سفرهای شهرستانی بازدیدهایی از کتابخانه‌ها انجام داده‌ام و نیاز است مسؤولان کشوری در استان به حوزه کتابخانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام پورذهبی اضافه کرد: زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌ها، استفاده از ظرفیت دانش آموزان در توسعه فرهنگ کتابخوانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه ها برای توسعه عدالت فرهنگی از ظرفیت‌هایی است که در راستای تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی باید مورد توجه باشد.

وی همچنین از نیاز ساختمان کتابخانه استان به بازسازی خبر داد و بیان کرد: باید تجهیزات و کتب کتابخانه های سنندج نیز به روزرسانی شود.

کد خبر 6087539

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • فرهنگ کتابخوانی را بین پیشکسوتان جهاد و مقاومت ترویج دهیم
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند