Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست شورای حفاظت از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با تنش و درگیری لفظی مواجه بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه، ۲۸ بهمن ماه در این نشست با اشاره به این‌که سطح زیر کشت برنج در استان از حدود پنج هزار هکتار به ۳۵۰۰ هکتار کاهش یافته است، گفت: ممنوعیت کشت برنج در ۳۵۰۰ هکتار باقی‌مانده نیز اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به جز در سه استان شمالی، سایر نقاط کشور ممنوعیت کشت برنج دارند.

فیلی با اشاره به این‌که سطح زیر کشت برنج استان در سال‌های گذشته از حدود پنج هزار هکتار به ۳۵۰۰ هکتار کاهش یافته، اظهار کرد: اگر بخواهیم کشت برنج در این سطح را نیز به یک باره ممنوع اعلام کنیم با اعتراض و مخالفت مردم و کشاورزان روبرو می‌شویم، زیرا اقتصاد کشاورزان استان و امرار معاش آن‌ها تا حدود زیادی به این مسأله بستگی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نامه‌ای شامل پیشنهادات فرمانداران با امضای استاندار تهیه و تنظیم شده و به دولت، وزارت نیرو وزارت جهادکشاورزی ارسال شود که فرصتی به استان بدهند تا ممنوعیت کشت برنج را به تدریج اجرا کنیم.

فیلی تصریح کرد: باید جایگزین مناسبی برای کشت برنج در سال‌های آینده داشته باشیم و محصولات با نیاز آبی بالا را به تدریج در استان کنار بگذاریم.

وی از سازمان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای خواست برای پیدا کردن کشت جایگزین برنج و سایر محصولات با نیاز آبی بالا در استان چاره‌اندیشی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خواست میزان نیاز آب استان را در سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب تا پایان هفته مشخص کرده و به شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام کنند تا به وزارت نیرو ارسال شود.

شاهرخ کناری، فرماندار شهرستان بویراحمد در این نشست گفت: با وجود بارش‌های فراوان در ۱۰ روز گذشته حتی یک لیتر آب به سد "شاه قاسم" اضافه نشده که علت آن وجود یک حفره در این سد است.

وی افزود: ما از ۶ ماه پیش گفتیم این سد مشکل دارد اما پیگیری نکردند و الان آب به محل حفره رسیده است.

کناری ضمن انتقاد از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان بویراحمد، اظهار کرد: پروژه خط انتقال "دشتروم" با وجود داشتن اعتبار معطل مانده و سد "دالون" ۱۰ سال است روی زمین مانده است.

فرماندار شهرستان بویراحمد با بیان این‌که آب منطقه‌ای باید سد "دالون" و "شاه قاسم" را تکمیل کند، تصریح کرد: بیشترین آورد آبی بعد از شهرهای شمالی در شهرستان بویراحمد است، آب منطقه‌ای در هشت سال گذشته چه اقدامی در این شهرستان انجام داده است؟ با لفاظی نمی‌گذارم حق شهرستانم ضابع شود.

هم‌چنین علی داودی‌مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به صحبت‌های فرماندار شهرستان بویراحمد، گفت: شما من را متهم می‌کنید که در برخی شهرستان‌ها بیشتر کار می‌کنم این حرف برای شما به عنوان یک فرماندار بار حقوقی دارد.

وی افزود: مسئولیت اجرای سد "دالون" پنج سال است که به عهده جهاد کشاورزی قرار گرفته، چطور انتظار دارید آب منطقه‌ای به این پروژه ورود پیدا کند.

داودی مهر با بیان این‌که در شهرستان بویراحمد اعتبار کافی به برخی پروژه‌ها داده نشده است، عنوان کرد: وقتی باید ۶ میلیارد لوله برای پروژه انتقال آب رودخانه دشتروم به سد شاه قاسم خریداری شود با ۷۰۰ میلیون چه کاری می‌توانم انجام دهم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به فرماندار بویراحمد خاطرنشان کرد: آیا به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی شهرستان قول تأمین اعتبار می‌دهید تا پیمانکار بگیریم و در سال آینده کار انجام شود.

داودی مهر تصریح کرد: در مورد عملکرد آب منطقه‌ای در شهرستان بویراحمد باید اعلام کنم که اولین و دومین شبکه آبیاری و زهکشی استان در شهرستان بویراحمد انجام شده است.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین سازه این استان سد "تنگ سرخ" است که هشت سال پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در زمان مدیریت بنده پیشرفت فیزیکی این پروژه را به حدود ۲۰ درصد رساندیم. هیچکس به اندازه بنده و همکارانم در طرح‌های عمرانی مدیریت ریسک نکرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مناطق مختلف استان برای من تفاوتی ندارند و همه جای استان سرای من است. نباید تشویش اذهان عمومی صورت گیرد.

داودی مهر بیان کرد: سهم تخصیص آب بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب استان را گرفته‌ایم و نگران سهم شرب نیستیم اما برای سهم صنعت و کشاورزی اسنادی که وزارت نیرو از ما بپذیرد ارائه دهید تا ببریم و تحویل دهیم.

دارا کریمی‌نژاد، فرماندار شهرستان لنده نیز ضمن انتقاد از ممنوعیت کشت برنج در استان، گفت: مردم "ایدنک" شهرستان لنده باید برنج کشت کنند، زیرا نمی‌شود که آب رودخانه "مارون" با این خروش به سد مارون بریزد و مردم ایدنک از آن استفاده‌ای نکنند.

وی افزود: در گذشته سدهایی در استان احداث شد که به نفع استان ما نبوده و ما از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. کسانی در بالادست بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را می‌نویسند و ما هم قرار است این بخش‌نامه‌ها را بدون توجه به حقوق مردم استان اجرا کنیم.

کریمی‌نژاد اظهارکرد: باید مبتنی بر وضعیت بومی و زیستی استان در این بخشنامه‌ها بازنگری شود، شورای حفاظت از منابع آب به شورای حفاظت از منافع آب برای برخی استان‌ها تبدیل شده است.

فرماندار شهرستان لنده خاطرنشان کرد: سایر استان‌ها از آب این استان استفاده می‌کنند اما ما هم‌چنان اصرار داریم که بخشنامه‌ها را تنها در استان خودمان اجرا می‌کنیم.

کریمی‌نژاد با بیان این‌که سال‌هاست به این استان ظلم می‌شود، تصریح کرد: باید از این خواب بیدار شویم، نمایندگان و کارشناسان استان‌های هم‌جوار برای این استان برنامه‌ریزی می‌کنند و ما آگاهانه اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: سالیانه بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر باران در استان بارش داریم اما سهم ما از این بارش‌ها چه می‌شود؟ باید تحلیل کنیم که چطور در بوشهر به بچه‌های ما اجازه نمی‌دهند از صنعت‌شان استفاده کنند (کارگری) اما آن‌ها از آب این استان استفاده می‌کنند.

فرماندار شهرستان لنده عنوان کرد: بنده به عنوان فرماندار شهرستان لنده تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، نمی‌توانم از کشت برنج توسط مردم "ایدنک" جلوگیری کنم و باید کشت کنند، زیرا نمی‌شود که آب رودخانه "مارون" با این خروش به سد مارون بریزد و مردم ایدنک از آن استفاده نکرده و برنج نکارند.

عباس بهشتی رو، مدیرکل پدافند غیرعامل استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این استان در زمینه آب نسبت به بهره‌برداری و مصرف از استان‌های دیگر جلوتر هستیم.

وی با بیان این‌که هنوز ما نتوانسته‌ایم سهم آب تخصیص یافته استان را جذب کنیم، افزود: تخصیص سهم آب بخش‌های کشاورزی و صنعت یک بار داده می‌شود، در صورت جذب نشدن سال دیگر گرفته می‌شود.

بهشتی رو بیان کرد: دلیل ندارد ما تافته جدا بافته از سطح باشیم، خواهش می‌کنم داشته‌هایمان را بر اساس الگویی که داریم و ظرفیتی که ابلاغ می‌شود جذب کنیم، بعد دنبال و پیگیر کسری و کمبود آب باشیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کشت برنج و نشاء سنتی دیگر قدیمی و منسوخ شده، اما هنوز در این استان کشت برنج از نظر نوع کشت، محصول و آبیاری بصورت سنتی انجام می‌شود، باید دنبال سایر روش‌های کشت باشیم که در حوزه تخصصی کشاورزی است.

هم‌چنین وحید محمدی تبار، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: همه ما مسئول استان هستیم و وقتی در جلسات رسمی حضور داریم و صحبت می‌کنیم، صحبت‌های ما نباید بازخورد و اثر منفی بر افکار عمومی جامعه داشته باشند و منجر به ناامیدی مردم شود و به تبعیض‌هایی که ذهنیت ما مسئولان است دامن زده نشود.

وی افزود: تا زمانی که ما به همه چیز سیاسی نگاه کنیم به جایی نمی رسیم، هرکس می‌خواهد داوطلب انتخابات مجلس شود از مسئولیتی که دارد استعفا دهد و فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کند. این‌که جلسات شورای برنامه ریزی، بحران و آب استان انتخاباتی می‌شوند درست نیست.

در همین حین کریمی‌نژاد، فرماندار شهرستان لنده به سخنان مدیرکل بحران استان واکنش نشان داد و گفت: کلی صحبت نکنید و پیشنهاد دهید، معاون عمرانی استاندار خطاب به فرماندار لنده گفت؛ منظورشان شما نیستید که فرماندار لنده گفت؛ جرأت نمی‌کند که منظورش من باشم.

محمدی تبار، مدیرکل بحران خطاب به فرماندار لنده نیز گفت؛ شما برادر من هستید اما این صحبت‌ها در شأن یک فرماندار نیست.

"عبدالعلی بهاالدینی"، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تا جایی که توانسته‌ایم میزان کشت برنج استان را از ۵۵۰۰ هکتار به ۳۵۰۰ هکتار رسانده‌ایم که معادل ۴۰ درصد کاشت برنج استان کاهش یافت.

وی اضافه کرد: جزو سه استان برتر کشور در زمینه مجهز شدن اراضی کشاورزی آبی به سیستم‌های آبیاری نوین و تحت فشار هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شورای حفاظت از منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه/ لزوم صیانت از منابع آب

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنده افزود: این جلسه با هدف صیانت از منابع آبی و سازگاری با کم آبی با حضور اعضای شورای حفاظت از منابع آب در فرمانداری شهرستان لنده برگزار شد.

وی با توجه به وضعیت افت آب‌های زیرزمینی شهرستان هشدار داد و تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته و افت شدید سفره منابع آب زیرزمینی، لزوم بر برنامه ریزی، صیانت، مراقبت و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی بیش از گذشته احساس می‌شود.

رئیس امور آب شهرستان کهگیلویه تاکید کرد: با توجه به اینکه قسمتی از رودخانه مارون در محدوده شهرستان لنده است، جهت تأمین آب اراضی، در صورت داشتن شرایط و پتانسیل آبیاری صدور مجوز با طی مراحل قانونی محدودیت ندارد.

وی در ادامه با یادآوری بر ضرورت و لزوم صیانت از منابع آبی تاکید کرد: همه مسؤولان باید توجه ویژه ای به مدیریت و استفاده‌ی بهینه از آب‌های زیرزمینی و سطحی منطقه داشته باشند.

خاضعی با تأکید بر آگاهی بخشی به مردم در جهت صرفه جویی در مصرف آب، تصریح کرد: باید فرهنگ صحیح مصرف منابع آب به مردم آموزش داده شود تا آنها حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

رئیس اداره امور آب شهرستان کهگیلویه بیان کرد: بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، بستر رودخانه‌ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و تولیت آن به وزارت نیرو و در استان شرکت آب منطقه‌ای گذاشته شده است.

وی تأکید کرد: طبق این قانون، هرگونه تجاوز به اراضی بستر و حریم رودخانه ممنوع بوده و از مردم تقاضا داریم نسبت به تصرف بستر، خاکریزی و تغییر کاربری اراضی واقع در بستر و حریم رودخانه‌ها جداً خودداری کنند.

خاضعی در پایان خاطر نشان کرد: جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز و پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های غیر مجاز محفوره و رفع تصرفات اراضی بستر رودخانه‌ها در اولویت کاری این اداره قرار دارد.

کد خبر 6085968

دیگر خبرها

  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه/ لزوم صیانت از منابع آب
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • بازگشایی مرتفع‌ترین جاده برف گیر ایران در شهرستان دنا
  • اجرای ۲۰ برنامه آموزشی و مشارکتی در کهگیلویه و بویراحمد
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری
  • برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها همراه با پیوست اقتصادی باشد
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • گلایه شهروندان دوگنبدان از زیرسازی نشدن معابر حاشیه بلوار شهید پناهپوری + فیلم