Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:46:49 GMT

آمریکا برای زیر سوال بردن مشروعیت ایران تلاش می کند

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۳۸۸۵

آمریکا برای زیر سوال بردن مشروعیت ایران تلاش می کند

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه تهران معتقد است: یکی از سبک های سیاست خارجی آمریکا این است که وقتی با حکومتی مشکل پیدا می کند برای زیر سوال بردن مشروعیت آن تلاش و در مورد ایران هم این گونه عمل می کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، فواد ایزدی روز یکشنبه در چهارمین همایش ملی مردم سالاری دینی گفت: دولت آمریکا برای اینکه به اهداف خود در تقابل با نظام جمهوری اسلامی برسد حکومت ایران را متهم به دیکتاتوری می کنند تا نظام جمهوری اسلامی را از مشروعیت بیندازد و خود را نماد همه ارزش های مدرن جلوه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع این شیوه یکی از سبک های سیاست خارجی دولت آمریکا است.
استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: غرب و به خصوص آمریکا در حوزه مردم سالاری مدعی ایران هستند ، اگر اظهارات روز گذشته مایک پنس و یا اظهارات چند روز قبل پومپئو در کنفرانس ورشو را شنیده باشید به این مسأله پی می برید. حکومت ایران را حکومت ملایان و دیکتاتورها و کسانی که کوچک ترین نسبتی با دموکراسی ندارد عنوان می کنند. سوال اساسی این است که وضعیت مردم سالاری در خود آمریکا چگونه است؟
وی اظهار کرد: پرونده ای در دادگاه عالی آمریکا در سال 2010 ارائه شد. در این پرونده دادگاه عالی به یک نهاد خصوصی رأی داد که بر مبنای آن محدودیت منابع مالی برای افرادی که می توانند به سیاستمدارها در انتخابات رای دهند ، برداشته شد .
ایزدی توضیح داد : نهادی که در آمریکا متکی بر یک درصدی های سرمایه دار است در این زمینه شکایت کرد و دادگاه آمریکا به نفع این نهاد رأی داد و قانون محدودیت پول دادن از بین رفت. جالب است که با عنوان آزادی بیان این محدودیت برداشته شد. گفتند شرکت ها، انسان شناخته می شوند و یکی از راه های آزادی بیان انسان می تواند این باشد که هر چه یک شرکت می خواهد به سیاست مداران پول بدهد.
وی در ادامه گفت : نظریه نخبه گرایی دموکراتیک به سمت نخبگان اقتصادی گرایش دارد به این معنی که رقابت در سیستم سیاسی وجود دارد اما این رقابت میان نخبگان اقتصادی است. این ها با استفاده از پول از سیاست مدارانی که احساس می کنند منافع آنها را بیشتر تامین می کند را مورد حمایت قرار می دهند . در انتخابات 2016 آمریکا 6.5 میلیارد دلار هزینه شد که رقم بسیار بالایی است. این ها را همان نهادهای ذی نفوذ پرداخت کرده اند. نتیجه هزینه این است که اگر فردی نسبت به رقیبش بیشتر هزینه کند احتمال پیروزی او 94 درصد است.
این کارشناس مسائل بین الملل سپس به تشریح فرایند نفوذ سرمایه داران در انتخابات آمریکا پرداخت و افزود: در انتخابات های درون حزبی آمریکا که قبل از اولین روز رأی گیری در ایالت آیووا برگزار شد اکثر افراد شرکت کننده قبل از انتخابات در دور اول ، از فرایند انتخابات بیرون می آیند چون رقابتی بین کاندیداها در جذب پول وجود دارد. جمع کردن پول را از مدت ها قبل شروع می کنند. افرادی که نتوانسته اند به اندازه کافی پول جمع کنند خارج می شوند چون می دانند رأی نمی آورند. آیا می توانیم بگوییم در آمریکا دموکراسی نیست؟ خیر نمی توانیم، اما لایه بسیار ضعیفی از دموکراسی در آن جا وجود دارد. اساتیدی که در آمریکا نقش پول در دموکراسی آمریکا را بررسی کرده اند سخنانشان به حقیقت دموکراسی در آمریکا نزدیک است.
وی در ادامه عنوان کرد: یک درصدی ها در آمریکا به کاندیداها کمک مالی می کردند. به ازای هر یک دلاری که یک ثروتمند به یک سیاست مدار می دهد 20 دلار سود می کند در نتیجه نشریه اکونومیست نوشت بهترین سرمایه گذاری در آمریکا پول دادن به سیاست مدار است و هیچ سرمایه گذاری دیگری تا این اندازه سود ندارد. چون آن سیاست مدار مالیات او را بر می دارد، به او پروژه می دهد و مسائل دیگری که می توان برشمرد.

**9487**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فواد ايزدي همايش مردم سالاري آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۳۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران

به گزارش خبرآنلاین کنعانی تصریح کرد نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار نمایند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899054

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • جنگ غزه با هدف از بین بردن بافت زندگی فلسطینی ها انجام می شود
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است