Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام وضعیت اضطرار ملی جهت تأمین بودجه مربوط به دیوار حائل مرزی با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو است.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً برای تأمین بودجه لازم جهت ساخت یک دیوار حائل در مرز با مکزیک «وضعیت اضطرار ملی» اعلام کرد.

ترامپ در فرمانی که برای اعلام این وضعیت منتشر کرده ادعا کرده شرایط در مرز جنوبی آمریکا به مرز یک «بحران انسانی و امنیتی» رسیده که ادامه آن اساس منافع ملی و امنیت ایالات متحده را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحت این شرایط، کنگره بایستی پولی را که تا کنون از اعطای آن به ترامپ امتناع ورزیده بود، در اختیار دولت قرار دهد.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته ترامپ در جلسه‌ای که برای توضیح درباره اعلام این وضعیت برگزار کرده، اظهارات بسیار نادرستی مطرح کرده و حتی آمارهای دولت خودش را هم زیر سوال برده است. رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که با ارائه آمارهای رسمی استدلال‌هایش درباره وضعیت امنیتی در مرزهای جنوبی را زیر سوال برد، فقط گفت: «ارقامی که شما ارائه دادید غلط است. سوال شما جعلی است.» او سپس گفت که زمان حرف‌های او را اثبات خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

تجمع اعتراضی مردم مقابل هتل ترامپ پلوسی خطاب به ترامپ: به‌زودی تو را در دادگاه می‌بینیم هزینه سلفی گرفتن با ترامپ چقدر تمام می‌شود؟ +عکس

رئیس‌جمهور آمریکا، اما اکنون به دلیلی غیر از طرح این نظرات غیرکارشناسی مورد انتقادهای شدید قرار گرفته. او از سوی محافل سیاسی و قانونگذاران کنگره به سوءاستفاده از قدرت متهم شده. منتقدان می‌گویند اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه‌ای که کنگره با آن مخالفت کرده، اولاً به‌رسمیت نشناختن اصل تفکیک قوا است و دوم، ممکن است به شکل‌گیری رویه‌هایی دیکتاتورمأبانه منجر شود.

در این گزارش، به معرفی اختیار رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام وضعیت اضطراری و چالش‌های پیشِ‌روی ترامپ خواهیم پرداخت.

وضعیت اضطرار ملی چیست؟

کنگره آمریکا سال ۱۹۷۶ قانونی موسوم به «وضعیت اضطرار ملی» را به‌تصویب رساند که به رئیس‌جمهور اختیار می‌دهد در مواردی که صلاح می‌داند با اعلام این وضعیت، از اختیارات ویژه‌ای برخوردار شود. در این قانون، تعریف مشخصی برای عبارت «اضطرار» ارائه نشده و تعیین آن عملاً به‌تشخیص شخص رئیس‌جمهور واگذار شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری از اختیارات مندرج در ده‌ها قانون ویژه برخوردار می‌شود. برخی از این اختیارات به وی اختیار دسترسی به وجوهی را می‌دهد که در حالت عادی امکان‌پذیر نیست.

قوانین اضطرار ملی تا یک سال دوام می‌آورند مگر آنکه رئیس‌جمهور آمریکا آن را تمدید کند. ممکن است رئیس‌جمهور هنگام اعلام وضعیت اضطراری، قید زمانی آن را بردارد تا نیازی به تمدید هرساله آن هم وجود نداشته باشد. رؤسای جمهور آمریکا تا به حال ۵۸ بار وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند که ۳۱ مورد آنها پابرجا است. یکی از قوانین اضطراری به رابطه با ایران مربوط می‌شود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هرساله تمدید شده است.

راه مقابله با وضعیت اضطرار ملی

با آنکه رئیس‌جمهور آمریکا محدودیتی برای اعلام وضعیت اضطراری ندارد، توان حفظ آن کاملاً در اختیار او نیست. طبق قوانین فعلی آمریکا، هر فردی که مستقیماً از وضعیت اضطرار ملی متضرر شود، می‌تواند با شکایت در دادگاه آن را به‌چالش بکشد. کنگره هم می‌تواند با تصویب قطعنامه‌ای در دو مجلس سنا و نمایندگان، برای اتمام وضعیت اضطراری اقدام کند.

معمولاً اعلام وضعیت اضطراری در مسائلی صورت می‌گیرد که مورد حمایت اعضای کنگره هم هست؛ اما در این مورد، ترامپ در موردی که وضعیت اضطراری اعلام کرده که به‌شدت محل اختلاف بوده و حتی طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت آمریکا را رقم زده است، به همین دلیل انتظار می‌رود «نانسی پلوسی» در مجلس نمایندگان که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار دموکرات‌ها است قطعنامه‌ای برای پایان دادن به وضعیت اضطراری اعلام کند.

در حال حاضر، کنگره آمریکا برای اینکه بتواند جلوی ترامپ بایستد، بایستی اطمینان داشته باشد که می‌تواند از وتوی او هم عبور کند. در صورتی که ترامپ، مصوبه کنگره برای لغو وضعیت اضطرار را وتو کند، چنانچه دوسوم کل نمایندگان کنگره به لغو وتوی رئیس‌جمهور رأی بدهند، وضعیت اضطرار ملی او کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه که طرفدار ترامپ هستند هم با اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه دیوار مکزیک مخالفت کرده‌اند. آنها می‌گویند اقدام ترامپ می‌تواند به استقرار رویه‌ای منجر شود که رؤسای جمهور بعدی آمریکا را هم ترغیب کند با نقض اصل تفکیک قوا، برای پیشبرد سیاست‌های مدنظر خودشان، وضعیت اضطرار ملی اعلام کنند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بودجه 98 تحولات ونزوئلا گام دوم انقلاب آمریکا بودجه ترامپ دیوار مرزی کنگره امریکا مکزیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۴۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی پیگیر وضعیت ‌سیل‌زدگان‌ سیستان‌وبلوچستان شد

رئیس جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

به گزارش مشرق، ‌رئیس جمهور در گفت‌وگو با استاندار سیستان و بلوچستان ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

‌استاندار سیستان و بلوچستان در این گفتگو گزارشی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدگی به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان آن ارائه کرد.

رئیس جمهور پس از استماع این گزارش، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • دستور مخبر برای امدادرسانی همه‌جانبه در مناطق سیل‌زده
  • رئیسی پیگیر وضعیت ‌سیل‌زدگان‌ سیستان‌ و بلوچستان شد
  • پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور
  • رئیسی پیگیر وضعیت ‌سیل‌زدگان‌ سیستان‌وبلوچستان شد
  • رئیس جمهور: ساز و کارهای مشارکت مردم برای تحقق شعار سال فراهم شود / توسعه یافتگی همگام با نظام انقلابی
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • رئیسی در سمنان: تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان است/تذکر رئیس جمهور به بانک‌ها 
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • بایدن: تهران می‌خواهد اسرائیل را برای همیشه نابود کند