Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@13:25:41 GMT

رونمایی از ماهنامه زمانه درچهل چراغ انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۴۱۳۳

رونمایی از ماهنامه زمانه درچهل چراغ انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر نشست رسانه ای «آئین رونمایی و بازنمایی از ۴۰ اثر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی» با حضور صالح اسکندری رئیس سازمان چاپ و نشر و امور رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ساختمان فرهیختگان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالح اسکندری در ابتدای این برنامه گفت: این پویش نخبگانی که در حوزه دانشگاهی کشور ایجاد شد مقارن با پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب شکل گرفت. ما از ۸ ماه گذشته با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همکاری ای را آغاز کردیم که منتهی به رونمایی و بازنمایی از ۴۰ اثر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی شد.

وی با بیان اینکه سی ام بهمن ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۹ در تالار شهید باکری مجتمع دانشگاهی ولی عصر ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود، ادامه داد: این آثار توسط نویسندگان برجسته پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شده اند و در واقع ۴۰ ستاره در سپهر مطالعات انقلاب اسلامی ایران محسوب می شوند.

اسکندری تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سهم بزرگی در تولید علمی کشور در زمینه های تولید مقاله و تالیف کتابهای دانشگاهی دارد. سالیانه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، درسی و کمک درسی از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود. ما ۵۰ ناشر فعال در سراسر کشور داریم و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب به صورت رسمی در خانه کتاب توسط دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شده است

وی با اشاره به موفقت ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی افزود:  ۴۰ درصد از بار آموزشی کشور بر دوش این دانشگاه است. «مرکز رسانه و نشر علمی» این دانشگاه به عنوان یک نشر مستقل فعال است و با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همکاری می کند.

وی از کتابهایی چون «جرعه جاری»، «تجربه کارآمدی حکومت ولایی»، «درآمدی بر کارنامه فرهنگ انقلاب»، «نظریه تحول در اسلام»، «جمهوری اسلامی و چالش کارآمدی»، «الگوهای عدالت طلبی در ایران معاصر»، «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای»، «ادبیات داستانی انقلاب اسلامی» و «دیپلماسی چند وجهی در جمهوری اسلامی ایران» به عنوان آثاری یاد کرد که در این مراسم رونمایی و بازنمایی می‌شود.

به گفته وی این آثار توسط پژوهشگرانی چون حجت الاسلام علی ذوعلم دکتر علی عسگری، دکتر علی دارابی، دکتر مرتضی نبوی، محمدرضا سرشار، محمدرضا سنگری و خسروپناه نویسندگان این آثارند و در مراسم رونمایی از این آثار علاوه بر دکتر ولایتی، دکتر تهرانچی و آیت الله رشاد نیز حضور خواهند داشت.

وی همچنین از رونمایی از ماهنامه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «زمانه» خبر داد و گفت: ماهنامه زمانه پیش از این به صورت مستقل توسط پژوهشگاه منتشر می شد اما نخستین شماره آن به صورت مشترک در این مراسم رونمایی می‌شود.

همچنین همکاری های دیگری نیز با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خواهیم داشت که تالیف کتابی درباره «۶۰ شهید مدافع حرم دانشگاه آزاد اسلامی در قالب داستان کوتاه»، «کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با بحران ها در ۱۰ دفتر»، «تجهیز کتابخانه های دانشگاه آزاد به کتابهای ناشران معتبر کشور از جمله این همکاری ها بود.

علاوه بر این، کتابچه های مشق آزاد نیز مجددا طراحی شده است و در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گشایش کافه کتاب دانشگاه آزاد اسلامی در قزوین اشاره کرد و گفت: هدفمان این است که در بیش از ۱۰۰ واحد اصلی دانشگاهی این مراکز را ایجاد کنیم.

همچنین قرار است در طرحی نرم افزارهای بوکریدر (کتابخوان) را به دانشجویان ارائه دهیم. در این طرح، جزوه ها و کتابهای دانشگاهی در قالب بوکریدر به دانشجویان عرضه می‌شود. همچنین تا سال آینده در ۵۰ واحد این طرح اجرا می‌شود.

وی در ادامه سخنانش به طراحی اپلیکیشنی جامع برای دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: این نرم افزار در حال طراحی است و تا چند ماه آینده رونمایی خواهد شد. دانشجویان از طریق این نرم افزار می توانند تمام نیازهای خود را برطرف کنند.

اسکندری تصریح کرد: پس از رونمایی از۴۰ آثر یاد شد، طرح ترجمه این آثار را در دستور کار داریم و با رایزنی هایی که با واحد گرانت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده ایم قرار است این آثار در نمایشگاههای مهم بین المللی عرضه شوند و در صورت نیاز به زبانهای خارجی ترجمه شوند.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام ایزدهی نیز با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: هرچقدر که در این ۴۰ سال تلاش کردیم گام نخست ما بود و باید راههای زیادی را بپیماییم. ایجاد تمدن فقط یک پوسته نیست و نیاز داریم تا نرم افزاری برای ایجاد و توسعه علوم انسانی اسلامی طرح ریزی کنیم. نهادهای آموزشی و پژوهشی ما در این ۴۰ سال این مبانی را ایجاد کرده اند و اگر انقلاب اسلامی در پی توسعه آرمانهای شیعه به مثابه الگوست باید بتواند علوم انسانی و اسلامی خود را تولید و گسترش دهد.

وی افزود: پژوهشکده دانش نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز راه اندازی دارد که رویکرد کاربردی و عملیاتی دارد. ما با همین رویکرد با دانشگاه ازاد اسلامی نیز همکاری داریم و امیدوارم بتوانیم با همگرایی به هدف و مقصد مشترک خود که همان ساخت تمدن اسلامی است، دست یابیم.

کد خبر 4544917 شیما دنیادار رستمی

منبع: مهر

کلیدواژه: صالح اسکندری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۴۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است

کریم اکبرزاده رزمنده جانباز، راوی دفاع مقدس و مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تبریز در جریان اردوهای راهیان نور در یادمان شهدای شلمچه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در زمان دفاع مقدس وظیفه ما دفاع از انقلاب، مملکت و مقابله با تهاجم دشمن بود. کار ما کار نظامی گری بود و به قول امروزی‌ها دفاع سخت بود. در هر حال هشت سال دفاع مقدس با موفقیت به پایان رسید.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس به پایان رسید اما دفاع همچنان باقی است؛ چون دشمن در هر مقطعی چه با تهاجم نظامی چه با تهاجم‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قصد و نیت نابودی نظام و انقلاب را دارد. وظیفه ما دفاع از این انقلاب، نظام و مملکت است. اگر هشت سال دفاع مقدس تمام شده، دفاع‌های دیگری باید انجام بدهیم.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز در ادامه سخنان خود گفت: هیچ تفکر و اندیشه‌ای بدون تبیین باقی نمی‌ماند. شاید اندیشه مکتبی در مقطعی اوج بگیرد ولی اگر تبیین نشود، آن اندیشه، فکر و باور از بین می‌رود. برای اینکه اندیشه‌ای را نگه‌داریم و باقی بگذاریم، باید آن را تبیین کنیم. راهیان نور بهترین ابزار تبیین هشت سال دفاع مقدس است. راهیان نور بهترین وسیله است تا ما بتوانیم اندیشه، ایثار، شهادت، اخلاص و صداقت آن دوران را توسط راویان برای نسل فعلی و حاضر بیان کنیم تا باور کنند چه اتفاقات ارزشمندی توسط چه کسانی در دوره دفاع مقدس افتاده است، تا بتوانند این مسیر را ادامه بدهند و برای نسل آینده تحکیم کنند.

محمدمهدی عبداللهی رزمنده، جانباز، آزاده و راوی دوران دفاع مقدس نیز در یادمان شهدای هویزه گفت: زمانی که به جبهه اعزام شدم، آستانه عید نوروز بود و من در پایه اول دبیرستان یا به قول امروزی کلاس نهم مشغول تحصیل بودم.

وی افزود: در کمک‌های مردمی که به جبهه می‌فرستادند، نامه یک دختر دانش آموز سوم ابتدایی را دیدم که املایش را ارسال کرده و نوشته بود: «بضاعت مالی آن‌چنانی نداریم، تنها چیزی که می‌توانستم به شما هدیه کنم این املا بود که بیست گرفته‌ام. بیست برای شمایی که بیست هستید.» این نامه پرانرژی بود و با آن احساس غربت نکردم. این نامه نقش مردم در دوران دفاع مقدس را نشان می‌دهد که چه قدر انرژی بود.

این راوی دفاع مقدس گفت: یک روز دسته ما به صبحگاه رفته بود. پیش از اذان صبح یکی از بچه‌ها کتری را پُر کرده و روی چراغ گذاشته بود. تا نماز صبح و زیارت عاشورا بخوانیم طول کشی به خیمه برسیم. وقتی رسیدیم، دیدیم این کتری در حال خشک شدن است، در کتری بالا و پایین می‌رود، مرتضی جاویدی معروف به اشلو که فرمانده دسته بود با لهجه شیرازی به صورت فی البداهه بر حسب نوحه آهنگران خواند: «بچه ها می قُلَد و می‌جوشد کتری روی چراغُ»

کد خبر 6062637 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • بازارچه صنایع خلّاق در دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس راه‌اندازی می‌شود
  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • برگزاری ضیافت اندیشه در کوهدشت
  • مراسم رونمایی از مجموعه کتب سردلبران برگزار شد
  • سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد رونمایی می‌شود
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد
  • تحقق شعار سال با به‌روزرسانی فناوری‌ و تجهیزات بخش تولید