Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:31:44 GMT

32 درصد محصولات کشاورزی بجنورد شانس فراوری دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۴۱۹۲

32 درصد محصولات کشاورزی بجنورد شانس فراوری دارد

بجنورد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی بجنورد گفت: 32 درصد محصولات کشاورزی این شهرستان 320 هزار نفری شانس فراوری دارد که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

مهندس اسماعیل محمودآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا تولید سالانه این شهرستان را 234 هزار تن ذکر کرد و اظهار داشت: از مجموع این میزان 60 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی فراوری می شود و مابقی به صورت تازه خوری مصرف و یا خام از استان خارج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ظرفیت سردخانه های این شهرستان را 20 هزار تن انواع محصول کشاورزی عنوان کرد و افزود: از مجموع این میزان 11 هزار تن فعال و مابقی در حال بهره برداری است.
وی تعداد سردخانه های فعال موجود در این شهرستان را نیز چهار مورد ذکر کرد و گفت: هم اکنون بخشی از انگور تولیدی استان در سردخانه ها نگهداری می شود که شب عید به بازار برای فروش عرضه می شود.
محمودآبادی با بیان اینکه سالانه 49 هزار تن انواع محصول باغی، 165 هزار تن زراعی و افزون بر 20 هزار تن انواع محصولات دامی در این شهرستان تولید می شود، افزود: بجنورد از ظرفیت و پتانسیل بالایی در عرصه محصولات کشاورزی شیلات برخوردار است که ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای این بخش ها ضروری و مهم است.
مدیر جهادکشاورزی بجنورد اظهار داشت: افزایش واحدهای فراوری محصولات بخش کشاورزی به ظرفیت صادرات آن به سایر کشورها می افزاید.
محمودآبادی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در توسعه پایدار کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده و نیز افزایش صادارت غیرنفتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی اظهار داشت: اکنون به علت کمبود صنایع تبدیلی بخش زیادی از محصولات کشاورزی و بخصوص باغی منطقه با صرف هزینه های زیاد، تبدیل به ضایعات و از چرخه مصرف خارج می شود.
محمودآبادی گفت: صنایع فرآوری انگور، بسته بندی میوه جات و خشکبار و همچنین خشک کردن میوه جات و کارخانه های آبمیوه از جمله اولویت ها برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان است.
وی افزود: تجهیز و نوسازی واحدهای لبنی، ورمی کمپوست با استفاده از فضولات دامی، ایجاد صنایع فرآوری شیلات، کشتارگاه های صنعتی، بسته بندی عسل و گوشت و فراورده های آن از جمله اولویت های سرمایه گذاری در بخش دامی این استان است.
به گزارش ایرنا شهرستان بجنورد 51 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 70 درصد از این سطح دیم و 30 درصد آبی است که از مجموع این اراضی 11 هزار و 576 هکتار بخش زراعی آبی و 39 هزار و 785 زراعی دیم است.
شهرستان 300 هزار نفری بجنورد 17 هزار خانوار آن بهره بردار بخش کشاورزی هستند.
3007/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي صنايع تبديلي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر

حسین نیکفرجام در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شروع فصل کشت و زرع در گیلان اظهار کرد: تاکنون ۹۸ درصد شالیزارهای رودسر اجرای شخم اولیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان رودسر دارای ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار شالیزار است، افزود: حدود ۷۰ درصد از شالیزارهای شهرستان رودسر خزانه گیری و یک درصد نشاء کاری شده است.

نیکفرجام میزان کود تأمین شده برای شهرستان تا پایان فروردین ۴۰۵۹ تن و میزان کود جذب شده توسط کشاورزان را ۴۰۳۲ تن برای زراعی و باغی اعلام کرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی رودسر تصریح کرد: برنج محصول استراتژیک شهرستان رودسر محسوب شده و این شهرستان رتبه ششم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: شالیکاران زحمت کش برای کشت این محصول با اهمیت علاوه بر بهره گیری از تجربه باید به توصیه‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی برای برخورداری از فصل زراعی بدون دردسر توجه کنند تا محصولی بیشتر و با کیفیت تولید شود.

نیکفرجام تصریح کرد: خزانه گیری برنج یکی از مهمترین مراحل شالیکاری به شمار می‌رود، کشت برنج که با خزانه گیری برای جوانه زدن بذرها آغاز می‌شود باید با انتخاب بذرهای مناسب، به موقع و در دمای مساعد همراه باشد.


کد خبر 6084923

دیگر خبرها

  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر
  • صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران