Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@07:27:57 GMT

مازندران| عروسک سنتی ته دونه آمل ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۴۶۰۹

مازندران| عروسک سنتی ته دونه آمل ثبت ملی شد

مسئول پژوهشگر و میراث معنوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت ملی عروسک سنتی «ته دونه» منطقه چلاو آمل خبر داد. ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، طوبی اصانلو عصر امروز در برپایی نمایشگاه عروسک های ملل و اقوام ایرانی واقع در موزه تاریخ آمل با بیان اینکه میراث معنوی در سال 1385 به لیست ثبت ملی و در سال 2003 در کنوانسیون جهانی اضافه شد، بیان کرد: ایران در همان سال جزو آن شد و تاکنون یک هزار و 100 اثر ثبت ملی و 10 اثر ثبت جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این آثار عروسک سنتی «ته دونه» از منطقه کوهستانی چلاو آمل به ثبت ملی معنوی رسیده که این اثر بر روی درخت داغداغان نشانگر اعتقادات و چشم نظری مردم این منطقه است.

لوح ثبت جهانی منبت آباده‌ به عنوان شهر جهانی منبت ‌‌اهدا می‌شود‌تهران| 28 اثر تاریخی ورامین در انتظار ثبت ملی است3 بنای تاریخی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

اصانلو از بررسی و در حال ثبت ملی یکی دیگر از عروسک های بومی این استان عنوان کرد و گفت: این عروسک با نام «کترا» یا «کترا گیشه» است واقع در رامسر که نشانه باران است.

مسئول پژوهشگر و میراث معنوی میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر اینکه تاکنون بررسی در زمینه عروسک های بومی مناطق مختلف استان مهجور واقع شده بود خاطرنشان کرد: اکنون بررسی های لازم در مورد این عروسک های بومی به عنوان عروسک های کودکی ما در دست بررسی و پیگیری لازم برای ثبت معنوی از سوی میراث فرهنگی مازندران است.

به گزارش تسنیم نمایشگاه عروسک های ملل و اقوام ایرانی از امروز بیست و هشتم بهمن ماه در موزه تاریخ آمل آغاز شده و تا اول اسفند ماه به مدت چهار روز برای بازدید علاقمندان به آشنایی با فرهنگ ملل و اقوام مختلف ایران دایر است.

انتهای پیام/ح

R41358/P/S6,74/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران از بررسی ۴۳ فقره پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدرشید رستمی، امروز_دوشنبه سوم اردیبهشت _ در جلسه کارگروه بررسی تغییر کاربری اراضی کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در جلسه کمیسیون تبصره یک ماده بررسی پرونده‌های تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در کمیسیون یک تغییر کاربری که با حضور عضو ناظر اداره بازرسی و سایر اعضا برگزار شد، ۴۳ فقره پرونده بررسی و تصمیماتی در جهت رد یا صدور مجوز تغییر کاربری آن اتخاذ شد.

وی افزود: با توجه به قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و لزوم امنیت غذایی مردم، هرگونه تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی بدون دریافت مجوز از جهاد کشاورزی جرم محسوب شده و مشمول جرایم قانونی و قلع قمع مستحدثات غیرمجاز می‌شود.

کد خبر 746909

دیگر خبرها

  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • بررسی پرونده پتروشیمی مازندران
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران