Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@16:55:36 GMT

"رودخانه‌ای"مملو از ستاره در آسمان!

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۵۲۶۷

'رودخانه‌ای'مملو از ستاره در آسمان!

ستاره‌شناسان "رودخانه‌ای از ستارگان" را شناسایی کرده‌اند که بخش اعظمی از آسمان را پوشانده است و شامل حداقل ۴۰۰۰ ستاره است که زمان تشکیل آنها به حدود یک میلیارد سال گذشته باز می‌گردد. ناطقان: ستاره شناسان "دانشگاه وین"(University of Vienna) در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی "رودخانه‌ای" از ستارگان که در نیم‌کره جنوبی آسمانی قرار دارند، شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نیم‌کره جنوبی آسمانی، آسمان جنوب یا ستاره‌های آسمان جنوب بخشی از یک منطقهٔ نجومی در حال چرخش (از دیدگاه زمینی) در آسمان است. این بخش، در نیمکرهٔ جنوبی کره آسمانی قرار گرفته است. این نیم‌کره را می‌توان از قطب جنوب به صورت کامل مورد بررسی قرار داد. با دور شدن بیشتر از قطب به سوی شمال، بخش‌های کم‌تری از آسمان جنوب قابل مشاهده است.

این جریان ستاره‌ای شامل حداقل ۴۰۰۰ ستاره است که از زمان تشکیل آنها که حدود یک میلیارد سال پیش است در فضا حرکت کرده‌اند. در این مطالعه پژوهشگران از داده‌های "تلسکوپ فضایی گایا"(Gaia) آژانس فضایی اروپا استفاده کردند.


کهکشان راه شیری، خانه‌ای برای خوشه‌های ستاره‌ای در اندازه‌ها و سنین مختلف است. پژوهشگران خوشه‌های کوچک بسیاری را در ابرهای مولکولی، خوشه‌های ستاره‌ای میانسال و قدیمی در "دیسک کهکشانی" و حتی خوشه‌های عظیم و قدیمی کروی در "هاله"(halo) پیدا کرده‌اند. این خوشه‌ها، صرف نظر از مبدا و سن آنها، به نیروهای جزر و مدی در امتداد مدار خود در کهکشان تقسیم می‌شوند. با توجه به زمان کافی، نیروهای گرانشی کهکشان راه شیری بی وقفه آنها را از هم جدا می‌کنند.

دیسک کهکشانی بخشی از کهکشان دیسکی است. مانند کهکشان مارپیچی و کهکشان عدسی. دیسک کهکشانی صفحه‌ای است که مارپیچ‌ها، میله‌ها و دیسک کهکشان‌های این انواع در آن جای گرفته‌اند. در دیسک‌های کهکشانی، گاز و غبار و همین‌طور ستاره‌های جوان‌تری نسبت به برآمدگی کهکشانی یا هاله ماده تاریک وجود دارد. دیسک از گاز و غبار و ستاره تشکیل شده است. بخش گرد و غبار آن را دیسک گازی و بخش دارای ستاره آن را دیسک ستاره‌ای گویند.

"استفان مینگاست"(Stefan Meingast) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: بیشتر خوشه‌های ستاره‌ای در دیسک کهکشانی به سرعت پس از تولد خود پراکنده می‌شوند، زیرا آنها ستارهای کافی برای ایجاد یک بالقوه گرانشی عمیق ندارند یا به عبارت دیگر، آنها چسب کافی برای نگه داشتن آنها را ندارند.

با توجه به دقت اندازه گیری‌های تلسکوپ فضایی گایا، پژوهشگران قادر به اندازه گیری حرکت سه بعدی از ستاره‌ها در فضا شدند.

این سیستم ستاره‌ای تازه کشف شده را می‌توان به عنوان یک ابزار سنجش گرانش برای اندازه گیری جرم کهکشان‌ها استفاده کرد. پژوهشگران امیدوارند با استفاده از پایگاه داده غنی تلسکوپ فضایی گایا، در آینده به اطلاعات بیشتری دست یابند. منبع: میزان برچسب ها: رودخانه ، ستاره ، آسمان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رودخانه ستاره آسمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامبک کهکشانی ها در ال‌کلاسیکو/ رئال مادرید در آستانه قهرمانی

تیم فوتبال رئال مادرید با تحمیل شکستی دیگر به رقیب دیرینه‌اش در سومین تقابل دو تیم در فصل جاری، گامی بلند به سوی فتح لالیگا برداشت.

به گزارش تسنیم، در مهمترین بازی هفته سی‌و‌دوم لالیگای اسپانیا، شب گذشته (یکشنبه) از ساعت 22:30 به وقت تهران در ورزشگاه سانتیاگو برنابئوی شهر مادرید، تیم فوتبال رئال مادرید پذیرای رقیب دیرینه‌اش بارسلونا بود و در نهایت موفق شد میهمان کاتالان‌ را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد.

هت‌تریک رئالی‌ها برای فتح کلاسیکوهای‌ فصل در حالی رقم خورد که این بارسلونا بود که بازی را بهتر آغاز کرد و در دقیقه ششم با گشودن دروازه حریف توسط آندریاس کریستنسن، پیش افتاد. برتری شاگردان ژاوی اما تا زمانی ادامه داشت که مدافع آنها کوبارسی در محوطه جریمه بارسا لوکاس واسکز را سرنگون و یک پنالتی را به میزبان تقدیم نکرده بود، پنالتی که وینیسیوس جونیور آن را به گل تساوی مادیدی‌ها تبدیل کرد.

بارسلونا در دقیقه 28 یک بار دیگر توسط ستاره جوان خود لامین یامال، دروازه حریف را گشود اما این بار VAR شادی ژاوی و شاگردانش را خراب کرد و حکم به مردود بودن این گل داد. کام بارسایی‌ها در واپسین دقایق نیمه نخست با مصدومیت هافبک هلندی‌شان فرنکی دیونگ و خروج اجباری او تلخ‌تر شد. با خروج دیونگ، پدری جانشین وی شد.

در نیمه دوم بارسلونا با تعویض‌های که ژاوی انجام داد موفق شد بار دیگر از حریف پیشی بگیرد و این بار فرمین لوپس بود که در دقیقه 69 دروازه کهکشانی‌ها را باز کرد. در سناریویی مشابه به آنچه باعث رقم خوردن گل نخست رئال مادرید شد، بار دیگر مدافع کهنه‌کار این تیم لوکاس واسکز تیمش را به گل رساند و این بار او بود که در دقیقه 73 در نقش گلزن ظاهر شد و وینیسیوس جونیور در نقش سازنده گل.

در حالی که به نظر می‌رسید که سومین دوئل رئال مادرید و بارسلونا در فصل جاری قرار است با تقسیم امتیازات تمام شود، جود بلینگام، همان کسی که در ال‌کلاسیکوی نیم‌فصل نخست هم بارسلونایی‌ها را شوکه کرد، در دقیقه نخست وقت‌های تلف شده سومین گل رئال مادرید را به ثمر رساند و این بار هم لوکاس واسکزی که شاید حضورش در ترکیب اصلی برای برخی غیرمنتظره بود، در نقش سازنده گل ظاهر شد تا روی هر سه گل میزبان در این بازی نقش مستقیم ایفا کرده باشد.

به این ترتیب رئال مادرید که علاوه بر ال‌کلاسیکوی نیم‌فصل نخست لالیگا، نبردش با بارسلونا در فینال سوپرجام اسپانیا را هم برده بود، با کسب بیست‌و‌پنجمین پیروزی‌اش 81 امتیازی شد و اختلاف خود را با حریف کاتالان به 11 امتیاز افزایش داد. این در شرایطی است که تنها شش هفته دیگر به پایان فصل باقی مانده و شاید تنها چیزی شبیه به یک معجزه مانع از قهرمانی مردان کارلتو و رسیدن جام به بارسلونا شود.

در جدول رده‌بندی لالیگا رئال مادرید با 81 امتیاز صدرنشین است، بارسلونا با 70 امتیاز در رده دوم قرا ردارد، جیرونا با 68 امتیاز سوم است و اتلتیکومادرید 61 امتیازی هم رده چهارم را به خود اختصاص داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند
  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • تارتار و هدایت ملوان با درد شدید (عکس)
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • انفجار و آتش‌بازی در کهکشان همسایه
  • یک گل شصت متری در سکوت مطلق!
  • رکورد بی‌سابقه رئال مادرید در 88 سال اخیر پس از پیروزی مقابل بارسلونا
  • کامبک کهکشانی ها در ال‌کلاسیکو/ رئال مادرید در آستانه قهرمانی
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر