Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@15:27:06 GMT

مصرف زیاد سدیم می تواند موجب افزایش سرگیجه شود

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۷۲۱۱

مصرف زیاد سدیم می تواند موجب افزایش سرگیجه شود

به گزارش خبرنگار مهر، سرگیجه به هنگام ایستادن ناشی از اُفت فشارخون بوده و در بین افراد بزرگسال وضعیتی شایع است.

معمولا مصرف سدیم بیشتر به عنوان راهی برای پیشگیری از سرگیجه به هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده توصیه می شود.

اما محققان مرکز پزشکی بث ایزرئیل بوستون، برخلاف این توصیه، دریافته اند که مصرف بیشتر سدیم موجب افزایش سرگیجه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«استفن جوراسچک»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما در تناقض کامل با افزایش مصرف سدیم به منظور درمان سرگیجه خفیف است.»

با این حال محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای فهم نقش سدیم و همچنین رژیم غذایی بر سرگیجه تاکید دارند.

در این مطالعه، محققان تاثیرات سه میزان متفاوت سدیم (۱۵۰۰، ۲۳۰۰ و ۳۳۰۰ میلیگرم در روز) را بر فشارخون شرکت کنندگان به مدت چهار هفته بررسی کردند.

درحالیکه تحقیقات نشان داد میزان کمتر سدیم منجر به کاهش فشارخون می شود، اما مشخص شد میزان کمتر آن موجب سرگیجه نمی شود.

کد خبر 4545210

منبع: مهر

کلیدواژه: سرگیجه فشار خون فشار خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زکات موجب افزایش رزق و برکت در زندگی می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه شورای زکات استان گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در حیطه استانی، ملی و حتی فراملی ضرورت حفظ سرمایه‌هاست، اولین، بزرگ‌ترین و جدی‌ترین سرمایه ما، سرمایه انسانی است، این سرمایه انسانی با اعتمادی که آدم‌ها به نظام پیدا می‌کنند ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر آدم‌ها ملاحظه کنند در جایی خلافی اتفاق افتاد و آن خلافکار تشویق شد، این سرمایه‌های انسانی از بین می‌رود، اما اگر دیدند آن خلافکار تنبیه شد و خادمین مردم تشویق شدند این سرمایه‌ها پا می‌گیرند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: گاهی در فضا‌های قضایی یا فضا‌های دیگر رفتار‌هایی شده که ما شاهد ریزش سرمایه‌های مردمی و کاهش اعتماد مردم بوده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: دومین سرمایه ما خاک است، در دشت قزوین جا‌هایی را داریم که تا ۱۶ سانتی‌متر در سال بحث فرونشست اتفاق می‌افتد، این خاک باید حفظ شود، آب باید حفظ شود، آنقدر از زیر زمین آب را به‌صورت «بی‌قانونی» و «بی‌رویه» برداشت کرده‌ایم که اکنون با مشکل جدی در حوزه آب مواجه هستیم.

وی بیان کرد: منظور از کلمه «بی‌قانونی» این است که برای مثال چاه‌هایی که نباید حفر می‌شده‌اند، از روی سفارش و باندبازی حفر شده است، البته این اتفاقاتی که عرض می‌کنیم مربوط به گذشته‌هاست، اکنون احساس ما این است که وضعیت رو به بهبود است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: منظور از کلمه «بی‌رویه» یعنی آبی که باید با یک‌دهم آن محصولات بیشتری به مردم ارائه شود، همه آب با کمترین بازدهی مصرف بی‌رویه می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وجود این مشکلات در حوزه آب و خاک، خودبه‌خود باعث می‌شود مشکلاتی در حوزه هوا هم ایجاد می‌شود، یعنی مردم به جای اینکه اکسیژن تنفس کنند باید ریزگرد تنفس کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین این مسائل سرمایه‌های خیلی جدی هستند و باید به آنها توجه ویژه شود، علی‌الخصوص به این مسائل در استان قزوین باید نگاه ویژه‌تری داشت، رهبر حکیم انقلاب زمانی که به قزوین تشریف آورده بودند، به وزیر وقت فرمودند نسبت به دشت قزوین بی‌طرف نباشید؛ منظورشان این بود که در اینجا باید خیلی جدی وارد عمل شد، بنده نیز از شما استمداد می‌طلبم که به موضوعات آب، خاک و هوای قزوین نگاه ویژه‌ای داشته باشید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: آب هر منطقه به هر کجا برود آدم‌های آن منطقه هم خودبه‌خود به همان‌جا می‌روند، برای مثال اگر آب قزوین را به هر جای دیگر ببرند، قزوینی‌ها هم به همان جا هجرت می‌کنند، چون حیات در آنجاست، برای مثال اگر آب دشت قزوین را به پایتخت ببرند، مردم اینجا هم به پایتخت می‌روند، چون دیگر روستاهایشان آب ندارد و کشاورزی‌شان خاموش است.

وی بیان کرد: وقتی هم مردم قزوین به تهران رفتند مشکلات عدیده‌ای را همراه خود به آنجا می‌برند و همان سهم آبشان را در آنجا مصرف می‌کنند، از یک سو این اتفاق می‌افتد، از سوی دیگر همین قزوین که باید برای پایتخت گندم، محصولات غذایی، میوه، تره‌بار و امثال اینها را تأمین کند، برایشان ریزگرد صادر خواهد کرد، چون دیگر کشت و کاری در زمین‌های آن اتفاق نمی‌افتد.

امام جمعه قزوین گفت: معلوم می‌شود باید روی مسائل مهندسی جابجایی آدم‌ها، فرصت‌ها و آب‌ها خیلی ملاحظه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در حوزه علمی و فقهی اگر ملاحظه کنیم، خدای متعال در آیه ۵۱ سوره مؤمنون می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ»، یعنی (اى پیامبران از چیزهاى پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید که من به آنچه انجام مى‏‌دهید دانایم).

وی عنوان کرد: یعنی اولین کاری که دین از ما طلب می‌کند این است که رزق و روزی‌تان باید طیب باشد، برای اینکه دین می‌خواهد ما به حیات طیبه برسیم، خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگى پاکیزه‏‌اى حیات حقیقى بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند پاداش خواهیم داد).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: ما گاهی فقط می‌گوییم فلان‌چیز حلال و فلان‌چیز حرام است، بلکه نگاه تشویقی مادی و معنوی نیز باید مورد توجه قررار گیرد، نگاه معنوی همین آیه ۹۷ سوره نحل است که عرض شد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امروز چقدر ما توانسته‌ایم مفهوم این قبیل آیات تشویقی را به کشاورزان برسانیم؟ جا دارد که برای نیرو‌های فرهنگی و طلبه‌ها در حوزه کاری شما، فعالیت‌های ویژه‌ای تعریف شود که این رسالت حیات طیبه همواره درشت‌ترین تیتر باشد، متأسفانه خیلی وقت‌ها این آیات مهجور واقع می‌شوند، برای تحقق این معنا از شما استمداد می‌طلبیم.

وی عنوان کرد: در زمینه مادی هم قرآن به‌صورت تشویقی برخورد می‌کند، خدای متعال در آیه ۲۶۱ سوره بقره می‌فرماید «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»، یعنی (مَثَل صدقات‏ کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند همانند دانه‏‌اى است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‏‌اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر کس که بخواهد آن را چند برابر مى‌‏کند، و خداوند گشایشگر داناست).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه زکات موجب افزایش رزق و برکت در زندگی می‌شود، بیان کرد: خدای متعال در این آیه از صدقات و انفاقاتی صحبت می‌کند که همانند دانه‌ای هستند که یک دانه تبدیل به هفتصد دانه می‌شود، باز هم می‌فرماید حتی خدا بیشتر از این هم می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: خدای متعال در آیه ۲۰ سوره شوری می‌فرماید «مَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَمَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ»، یعنی (کسى که کشت آخرت بخواهد براى وى در کشته‏‌اش مى‏‌افزاییم و کسى که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن مى‏‌دهیم ولى در آخرت او را نصیبى نیست).

وی تأکید کرد: اینها مسائل مهمی است، همچنین خدای متعال در آیات ۲۰۰ و ۲۰۱ سوره بقره آدم‌ها را دو گروه می‌کند و می‌فرماید یک دسته فقط دنیا را می‌خواهند، یک دسته هم طیبات دنیا را می‌خواهند و هم برای آخرت تلاش می‌کنند و نیکی آخرت را می‌خواهند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نشان دادن این تقابل، هنر امامان جمعه و روحانیون معزز عرصه جهاد کشاورزی است که اینها را به سمع و نظر مردم برسانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: هر استان هویتی در زمینه‌های فرهنگی، پیشینه، کشاورزی، صنعت و دیگر حوزه‌ها دارد، وقتی همه اینها دست به دست هم می‌دهند برای آنها یک هویت درست می‌کند که هر استان را از استان دیگر متمایز می‌کند، متأسفانه این هویت استانی گاهی دیده نمی‌شود، از بالا باید برای هویت استان‌ها نقش قائل شد، این خیلی در افزایش انگیزه‌های مردم مؤثر است، در درون استان هم مسئولین هویت استانی را ببینند.

وی اظهار کرد: خدای متعال همیشه زکات را با نماز شروع می‌کند، خدا وقتی می‌خواهد زکات زنده شود می‌گوید این از نماز شروع می‌شود، در روایات هم آمده اگر نماز آدم به گونه‌ای باشد که خدا در قیامت به نماز آدم نگاه نکند، به هیچ چیز آدم نگاه نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: نماز هم با ولایت محکم می‌شود، یعنی اگر نماز ستون دین است، ولایت هم ستون نماز است، ان‌شاءالله خدای متعال همه ما را در خدمت منویات رهبر حکیم انقلاب که نایب امام زمان (عج) هستند قرار بدهد، هر چه عزت و اقتدار در مقابل ظلم و جنایت، علی‌الخصوص صهیونیست‌های نسل‌کش داریم از رهنمود‌ها و نگاه‌های بلند ایشان است که همه زیرساخت‌های تحقق این معنا را ایجاد کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • زکات موجب افزایش رزق و برکت در زندگی می‌شود
  • سرگیجه آمریکایی در گرد باد قدرت ایرانی
  • توصیه‌هایی برای بهبود کلسترول
  • میزان مصرف برق صنایع در مازندران ۱۸۰ مگاوات است
  • سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود
  • لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟
  • تولید برق با الهام از کرکس (+عکس)
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • استفاده از جایگزین های نمک خطر مرگ های قلبی را کاهش می دهد