Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - 'محمدبن سلمان' ولیعهد سعودی روز یکشنبه به پاکستان سفر و در دیدار با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان تعدادی قرارداد و تفاهم نامه اقتصادی به ارزش 20 میلیارد دلار امضا کرد.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه پس از روزها کش و قوس درخصوص سفر محمدبن سلمان و زمان این سفر، بالاخره ولیعهد سعودی با یک هیات بلندمرتبه به پاکستان سفر کرد و مورد استقبال مقام های دولتی پاکستان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همراهی 6 جنگنده پاکستانی برای استقبال از هواپیمای بن سلمان و نیز حضور عمران خان در فرودگاه برای همراهی ولیعهد سعودی تا کاخ نخست وزیری، حکایت حجم بالای قراردادهایی داشت که در سفر شاهزاده سعوی احتمالا به امضا می رسید.
همزمان با ورود شاهزاده سعودی به پاکستان، بی سابقه ترین تدابیر امنیتی در پایتخت کشور میزبان اتخاذ شد. دولت پاکستان دوشنبه را در شهرهای اسلام آباد و راولپندی تعطیل عمومی اعلام کرد.
براساس گزارش رسانه های سعودی، در نخستین سفر بن سلمان در مقام ولیعهدی به پاکستان هفت قرارداد و تفاهم نامه میان دو طرف امضا شد که بیشتر قراردادها در حوزه نفت، گاز و معادن بود.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش کرد: احداث پالایشگاه آرامکو عربستان در بندر جوادر واقع در جنوب غرب پاکستان به ارزش 10 میلیارد دلار یکی از قراردادهایی بود که میان طرف سعودی و پاکستانی به امضا رسید.
امضای تفاهمنامه برای سرمایه گذاری عربستان در حوزه پالایش و تولیدات پتروشیمی، قرارداد سرمایه گذاری صندوق توسعه عربستان با دولت پاکستان در حوزه نفت خام و بنزین، تفاهمنامه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، تفاهم نامه در حوزه ذخایر معدنی، قرارداد همکاری در حوزه ورزش، تفاهم نامه سرمایه گذاری صندوق توسعه عربستان برای تولید برق در پاکستان، قراردادها و تفاهم نامه های دیگری بودند که در روز نخست سفر بن سلمان به پاکستان میان طرف سعودی و پاکستانی به امضا رسید.
این سفر درحالی صورت گرفت که هفته گذشته تجمعاتی از سوی فعالان سیاسی پاکستان در شهرهای اسلام آباد و راولپندی در اعتراض به سفر ولیعهد سعودی و محکومیت سیاست های آل سعود علیه ملت های مظلوم منطقه از جمله تجاوز به یمن برگزار شد.
پیش از این نیز عربستان با حمایت از دولت اسلام آباد و پرداخت وام شش میلیارد دلاری به این کشور کمک بسزایی به مقامات پاکستانی برای خروج از وضعیت دشوار اقتصادی کرده بود.
به گفته کارشناسان اقتصادی، کمک شش میلیارد دلاری عربستان به پاکستان اجازه داد تا مقامات این کشور با دستان باز به استقبال دریافت کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول بروند.
بن سلمان تلاش می کند تا با سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی پاکستان دولت اسلام آباد به رهبری عمران خان را در اردوگاه عربستان قرار دهد و عمران خان نیز با توجه به اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا به کشورش، کمک های اقتصادی عربستان را برای پاکستان حیاتی می داند.
همچنین حضور پاکستان در ائتلاف به رهبری ریاض علیه یمن نیز بسیار برای عربستان حائز اهمیت است و حفظ متحدان در این ائتلاف در سایه فشارهای خارجی برای توقف این جنگ برای ولیعهد سعودی حیاتی است.
اما با نگاه به نوع سرمایه‌گذاری‌ها و عملکرد عربستان در پاکستان که عمدتا در زمینه تقویت وهابیت و مدارس دینی تحت مدیریت این کشور در پاکستان صورت می‌گیرد، نگرانی زیادی در پاکستان و کشورهای همسایه درخصوص رشد افراطی گری و تروریسم به وجود آورده است.
شبکه خبری 18 هند پیش تر در گزارشی اعلام کرده بود که سفر ولیعهد عربستان سعودی به اسلام آباد درحالی صورت می گیرد که دولت هند در پی حادثه کشمیر به شدت برای منزوی کردن پاکستان در سطح بین المللی تلاش می کند.
بر اساس این گزارش، محمدبن سلمان زمانی به پاکستان سفر می‌کند که گروه‌های تروریستی با حمایت دولت اسلام آباد طی اقدامی تروریستی در منطقه کشمیر باعث کشته شدن 44 نیروی نظامی هندی شدند.
هرچند دولت پاکستان دخالت در این حمله را تکذیب کرد اما دهلی نو، با متهم کردن اسلام آباد در این حمله به دنبال تنبیه پاکستان است.
قرار است بن سلمان روز دوشنبه با اتمام سفر خود به پاکستان از این کشور راهی کوالالامپور پایتخت مالزی شود.
شبک**9365**1392

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان پاكستان محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علامه صادق جعفری: ویرانی قبرستان بقیع، ضربه ای بر قلب امت اسلامی بود

حجت الاسلام و المسلمین علامه «صادق جعفری» رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در شهر کراچی، پیامی به مناسبت روز هشتم شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع، صادر کرد.

وی در این پیام تاکید کرد که روز تخریب قبرستان بقیع، روز عزای جهان اسلام بود و ویرانی این قبرستان، ضربه ای بر قلب امت اسلامی به شمار می رود.

رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در شهر کراچی افزود: آل سعود با تخریب قبور اهل بیت(علیهم السلام)، همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) و یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، برنامه ضد اسلامی صهیونیست ها را تقویت کرد. این حاکمان خیانتکار همیشه به جای تقویت قدرت اسلام از یهودیان و مسیحیان حمایت کردند. حاکمانی که مخالف مسلمانان مظلوم در فلسطین و یمن هستند و از دشمنان اسلام مانند اسرائیل و آمریکا حمایت می کنند، چگونه سزاوار این هستند که مسلمان خوانده شوند؟

جعفری با اشاره به عدم بازسازی قبرستان بقیع با وجود تغییر رویکرد اجتماعی رژیم سعودی اظهار کرد: حاکمان سعودی راه افراط گرایی را رها کرده و راه لیبرالیسم را انتخاب کرده اند و آزادی برای برگزاری کنسرت های موسیقی و برپایی قمارخانه ها، داده اند. رفتار و منش کسانی که به نام دین، حرم اهل بیت(ع) را تخریب کردند، از نظر اجتماعی تغییر کرده است. دیگر هیچ توجیه اخلاقی برای امتناع رژیم سعودی از بازسازی قبرستان بقیع وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت عربستان باید فورا اقداماتی را برای بازگرداندن قبرستان بقیع به وضعیت و جایگاه سابق خود، اعلام کند.

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • علامه صادق جعفری: ویرانی قبرستان بقیع، ضربه ای بر قلب امت اسلامی بود
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است