Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضا مهاجری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود 6 میلیون هکتار مرتع در استان اصفهان وجود دارد که 35 درصد از آن مرتع فقیر و یا خیلی فقیر است که از این مقدار، بالغ بر 600 هزار هکتار نیازمند مراقبت و رسیدگی فراگیرتر، جلوگیری از ادامه چرای دام و اجرای طرح های بازیابی به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه 2.5 مییلون واحد دامی در این استان وجود دارد، اضافه کرد: بیش از 11 درصد از مراتع این منطقه با وضعیت خوب و 54 درصد با شرایط متوسط روبروست.
وی با تاکید بر حفاظت همه جانبه مراتع یادآور شد : مراتع به جز استفاده برای چرای دام، پناهگاه اصلی حیات وحش محسوب می شوند و نقش تولید خاک، تولید مواد خام و ایجاد معادن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه 1.9 میلیون از مراتع استان را مراتع ییلاقی و 4.3 میلیون هکتار از آن را مراتع قشلاقی تشکیل می دهد، ادامه داد: در فصل چرا 227 هزار تن علوفه در این منطقه تولید می شود و 41 هزار خانوار از آن بهره مند هستند.
مهاجری تصریح کرد: برای یک میلیون و 740 هزار هکتار از مراتع استان طرح های مرتعداری تعریف و مشخص شده است تا بر مبنای آن بتوان ضمن حفظ این ذخایر با ارزش، امرار معاش مردم با چالش روبه رو نشود.
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به اهمیت حفظ ذخایر منابع طبیعی از حوادثی چون آتش سوزی اشاره کرد و افزود: در یکی دو سال اخیر با افزایش فعالیت یگان حفاظت این مجموعه، 70 درصد تعداد آتش سوزی ها و 73 درصد از سطح حریق های منطقه کاهش یافت.
به گفته او آموزش مداوم تیم های اطفا حریق، تجهیز این گروه ها به وسایل و تجهیزات انفرادی، تولید نقشه های کاربردی و ثبت آتش سوزی ها در سامانه های مرتبط، تهیه بانک اطلاعاتی و تشکیل 72 تیم اطفا حریق روستایی در شهرستان های بحرانی از جمله دلایل اصلی کاهش یاد شده بوده است.
مهاجری درباره جنگل های استان اصفهان بیان کرد: 300 هزار هکتار جنگل دست کاشت در منطقه وجود دارد و برای 39 هزار و 500 هکتار از زمین های استان عملیات بیولوژیک انجام شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: طی چهار دهه اخیر 44 میلیون اصله نهال در این خطه تولید و یکصد هزار هکتار پارک جنگلی احداث شده است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 230 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد.
استان اصفهان سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و 300 هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.
در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و 430 هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال این منطقه وجود دارد.
6020/6026/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اصفهان زمین منابع طبیعی و آبخیزداری جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، استان اصفهان را از ظرفیت تولید سالانه ۷۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی برخوردار دانست و گفت: اصفهان با تولید سالانه ۱۱ هزار تن گل محمدی در سه هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع، رتبه سوم و با تولید ۱۰ تن زعفران در هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع رتبه چهارم کشوری را در اختیار دارد.
احمدرضا رییس‌زاده، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان را در راستای تغییر و اصلاح الگوی کشت برشمرد وافزود: با توجه به کمبود منابع آبی در این خطه، گیاهان دارویی، صنعت مناسب و جایگزین خوبی برای دیگرصنایع کشاورزی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: حدود ۲ هزار واحد سنتی و حدود ۳۰ واحد صنعتی در بخش فرآوری، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در این استان فعالیت دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: هم اکنون مساحت مزارع مرتبط با کشت گیاهان دارویی در استان به هشت هزار و ۳۵۰ هکتار رسیده است.
تولید سالانه محصولات زراعی استان اصفهان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است.
مجموع تولید باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • نیاز اصفهان روزانه به ۶۴۰ اهداکننده خون
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • ‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • آزادسازی ۱۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ/ ۷ استخر تخریب شد
  • تشکیل ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی و تخریب منابع طبیعی
  • کاشت ۲۵ هزار بوته گل زنبق در منطقه ۹ اصفهان
  • ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی
  •  ۷۲۹ نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند
  • اجرای قانون حدنگار اراضی کشاورزی در کرمان عقب‌ماندگی دارد