Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبا صادقی، پزشک و دارنده رتبه سوم رشته حفظ معارف حدیث چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: رشته تحصیلی بنده با قرآن ارتباط ظاهری ندارد اما ارتباط باطنی و درونی دارد، همه ما باید سعی کنیم قرآن را در باطن خود جای دهیم اگر چه ظاهرا شغل ما ارتباطی با این مصحف شریف نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در پاسخ به خلأهای موجود در جامعه اظهار کرد: اگر بخواهیم تعارفات را کنار بگذاریم جامعه از خلأهای قرآنی پُر است، باید دید نسل جوان ما با قرآن چه میزان آشنایی دارند، انتظار ورود به حوزه تفسیر در گام‌های اولیه نیست اما گاه برخی از آنان در روخوانی و روان‌خوانی ساده هم با اشکالاتی مواجه هستند.

ضرورت آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان با کلام وحی
صادقی با بیان اینکه روخوانی و روان‌خوانی ساده زمینه انس هرچه بیشتر با قرآن را فراهم می‌کند، بر ضرورت آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان با کلام وحی از طریق شرکت در دوره‌های آموزش قرآن مدارس و مؤسسات قرآنی تأکید و از فاصله گرفتن نسل جوان از مبانی الهی انتقاد کرد.
این پزشک قرآنی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اخلاقی و اقتصادی به فاصله گرفتن انسان از قرآن باز می‌گردد، تصریح کرد: اگر جوانان با روح قرآن گره خورده و اجازه رسوخ آیات در جسم و روان‌شان را بدهند قطعا زمینه گناه و ورود آنان به نابسامانی‌های اخلاقی و رفتاری برچیده می‌شود.

مسابقات پلی برای رسیدن به اهداف متعالی قرآن است
صادقی اضافه کرد: مسابقات قرآن پلی برای رسیدن به اهداف متعالی قرآن است و نباید تنها در مرحله‌های مختلف مسابقات باقی ماند. اگر بخواهیم جامعه قرآنی را با عموم مردم قیاس قرار دهیم قطعا اخلاق اسلامی و قرآنی بین این قشر از جامعه بیشتر رعایت می‌شود ولی اگر بخواهیم اخلاق را بین خود جامعه قرآنی بررسی کنیم متوجه می‌شویم متأسفانه غرور به وفور در اکثر رشته‌ها به ویژه رشته‌های آوایی وجود دارد و امروز به عنوان یک معضل مطرح است.
وی اظهار کرد: رقابت متسابقان رشته‌های آوایی حتی بین خودشان هم بسیار شدید است که بعضا رقابت‌ها را به حاشیه می‌کشاند، رقابت سازنده بسیار مفید است اما آنان رقابتی دارند که گویا فقط آمدند صوت و آوای برتر شناخته شود و علاقمندند نفر برتر خود آنان باشند و این اصلا اخلاق قرآنی نیست و وقتی هم به رشته‌های دیگر همچون رشته معارف نگاه می‌کنند اصلا این رشته‌ها را رشته به حساب نمی‌آورند، بنده از دوستانم در رشته‌های معارف عذرخواهی می‌کنم اما شرکت کنندگان رشته‌های آوایی به رشته‌های معارف به چشم مسابقه کتابخوانی ساده نگاه می‌کنند در صورتی‌که مسابقات معارف اصلا اینطور نیست و اگر هم فرض بر بودن باشد درست نیست این‌گونه بیان شود.

جامعه قرآنی الگوی جامعه هستند
صادقی تأکید کرد: جامعه قرآنی به ویژه جوانان باید بیشتر روی خودشان کار کنند چون ما به عنوان الگوی قرآنی در جامعه دیده می‌شویم وقتی ما سر مسابقه‌ای اینقدر رقابت داریم و به جای اینکه از مسابقات در مسیر سازندگی استفاده کنیم در مسیر شکننده گام بر می‌داریم، مسلما هیچ پیشرفتی نه در جامعه و نه در وجود خود احساس نمی‌کنیم.

رشته‌های معارفی انسان را به فهم مبانی الهی نزدیک‌تر می‌کند
وی با بیان اینکه رشته‌های معارفی انسان را به فهم مبانی الهی نزدیک‌تر می‌کند، اضافه کرد: اگر بخواهیم به گذشته تمام شرکت کنندگان رجوع کنیم به نظر بنده اکثرا به عنوان اینکه مسابقه‌ای برگزار می‌شود دوست دارند اول شوند، شرکت می‌کنند ولی اصلا تفاوتی بین این مسابقات و دیگر مسابقات را قائل نیستند که اخلاق قرآنی باید در مسابقات رعایت شود که این مهم به طرز فکر و تربیت ما متسابقان از دوران کودکی باز می‌گردد.
صادقی در پایان ادامه داد: والدین به کودکان آموزش دهند گام اول برای پیشرفت در حوزه قرآن شرکت در مسابقات قرآن و کسب رتبه نیست، والدین آموزش دهند فراگیری قرآن زمینه ارتقای ارزش شخصیتی در گام اول و در صورت پیشرفت افزایش شخصیت دیگران در گام دوم را فراهم می‌کند. حلقه مفقوده تحقق اخلاق قرآنی والدین هستند و مربیان در مرتبه دوم قرار دارند، متاسفانه والدین نسل جدید ما هستیم وقتی ما همین‌طور پیش می‌رویم چرخه معیوبی ایجاد می‌شود لذا اگر قصد اصلاح داریم باید از خودمان شروع کرده و طرز تفکر خود را درست کرده و به نسل آینده انتقال دهیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی رشته های معارفی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی صبا صادقی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۷۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام راهبردهای مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در سال جدید

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، راضیه سلطان عباسی ندوشن در اولین جلسه شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در سال ۱۴۰۳ ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی و قبولی طاعات و عبادات و تبریک سال جدید به همکاران این مدیریت با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در خطبه ۱۹۲، اظهار داشت: از نشانه‌های متقین، این است که در دینداری نیرومند و در عین دور اندیشی، نرم خو هستند.

وی با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری(حفظه الله) و اهمیت پیوست برنامه‌های فرهنگی به طرح‌های اقتصادی، خاطرنشان کرد: فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم و همه چه بخواهند، چه نخواهند، هوا را تنفس می‌کنند و به هوا برای ادامه حیاتشان نیاز دارند.
 
کارشناس دینی بیان کرد: ما طلاب مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان باید در جهاد تبیین و گسترش امر فرهنگی بکوشیم، به خصوص فضای گفتمانی جامعه را قرآنی کنیم.
 
مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان تصریح کرد: مردم ما می‌توانند به‌واسطه قرآن نیازهای خودشان را برطرف کنند؛ طبق فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری که فرمودند، گفتمان قرآن تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود، باید دانش آموزان ما با قرآن مانوس شده به گونه‌ای که وقتی در کنار یکدیگر هستند، براساس آیات قرآن فکر کنند، حرف بزنند و مسائل را حل کنند.
 
عباسی اظهار کرد: لازمه گفتمان سازی قرآنی این است که آنقدر کار شود، آنقدر مسلم شود که از نقشه شهری اسلامی تا رفتار اجتماعی و تربیت خانوادگی، همه قرآنی شود که ان‌شاءالله با یک طراحی جدید تمام مسائل با نقشه و راهبرد قرآنی حل شود و به نقطه مطلوب برسد.
 
وی یادآور شد: در قرآن آیات مختلفی در بخش تعلیم، تربیت، فرهنگ، فرهنگ سازی پوشش در قرآن، فرهنگ سازی غذا خوردن در قرآن، فرهنگ سازی همسایه داری، وجود دارد.
 
کارشناس دینی تصریح کرد: با توجه به طراحی جدید در زمینه آیات کلیدی قرآنی، باید سراغ آیات کلیدی رفت و به حفظ آیات قرآن توصیه شود و همه باید فضای زندگی و اجتماعی خودشان را با آیات توامان کنند.
 
وی با اشاره به طرح مسطورا با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه های قرآنی، ابراز کرد: ان‌شاءالله هر معاونت با الگو گرفتن از این طرح از چشم انداز افق۱۴۱۴ و سیاست‌های تعریف شده کار را پیش ببرد و چشم انداز یکساله داشته باشد.
 
مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان خاطرنشان کرد: هدف جهاد تبیین که طبق بیانات حضرت آقا، دین و معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) است باید به گونه‌ای باشد تا جوابگوی شبهه‌های پراکنده در جامعه و افکار عمومی باشد، لذا لازم است هر سه معاونت یک کار واحد برای میدان‌های عملیاتی طراحی و اجرا کنند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • اعزام ۲ نماینده از ایران به مسابقات قرآن مالزی
  • تقی آزاد ارمکی : رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند/ امروز با دولت ضعیف در برابر جامعه قوی روبرو هستیم
  • آزاد ارمکی: رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند/ امروز با دولت ضعیف در برابر جامعه قوی روبرو هستیم
  • اعلام راهبردهای مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در سال جدید