Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@16:30:21 GMT

لایحه جامع انتخابات، گامی به سوی تحقق حکمرانی حزبی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۸۴۵۵

لایحه جامع انتخابات، گامی به سوی تحقق حکمرانی حزبی

زنجان – ایرنا – به اعتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی، برجسته شدن جایگاه و نقش آفرینی احزاب در لایحه جامع انتخابات، افق های تازه ای را در عرصه سیاسی ایجاد و زمینه برای تحقق حکمرانی حزبی در کشور فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، لایحه جامع انتخابات که اولایل بهمن ماه امسال از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، لایحه ای است که به شکل یک منظومه کامل همه انتخابات کشور را در بر می گیرد و به زعم کارشناسان حقوقی و فعالان عرصه سیاست با نوآوری هایی که در مواد آن آمده است، انتظار می رود با تبدیل آن به قانون، افق های تازه ای در خصوص برگزاری هر مطلوب انتخابات در کشور گشوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان به منظور بررسی ابعاد مختلف این لایحه، میزگردی را با حضور رسول بیات، فعال سیاسی و فرماندار سابق زنجان، روح الله صمدی فعال سیاسی و دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان زنجان و دکتر فرشید جعفری، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار کرد که در آن حاضران ضمن اشاره به برخی ضعف های لایحه پیشنهادی، برجسته شدن تحزب، شفافیت، افزایش مشارکت آگاهانه و فعالانه، توزیع نظارت و چند مرحله ای و مستمر شدن آن را از نقاط قوت لایحه جامع انتخابات برشمردند.

** وجود قانون جامع از بازوان مهم مدیریت در انتخابات است
فعال سیاسی و عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان زنجان گفت: به طور قطع قوانین گذشته مشکلای داشتند، ما چند قانون جدا برای هر کدام از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی داشتیم؛ و از طرفی در یک مقطعی در هر سال انتخابات داشتیم، این خیلی خوب نبود چرا که کشور نمی تواند هر سال در انتخابات باشد، باید فرصتی هم برای کار کردن وجود داشته باشد.
رسول بیات افزود: به طور مثال در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شوراها، عملا با 2 هیات نظارت،2 هیات اجرایی و در واقع با 2 شعبه رای گیری در یک محل مواجه بودیم که این تعدد و پراکندگی مشکلاتی ایجاد می کرد، که بروز این مسائل باعث شد تا لایحه جامع انتخابات در دولت تنظیم شود.
این فعال سیاسی با بیان اینکه وجود قانون جامع از بازوان مهم مدیریت در انتخابات است، اظهار داشت: علاوه بر ناظران و مجریان، سیاست ورزان از جمله احزاب هم ضلع دیگر انتخابات هستتند که در قوانین قبلی جایگاه و نقش آفرینی خاصی در فرآیند انتخابات برای آنها دیده نشده بود ولی در لایحه جامع انتخابات ظرفیت های خوبی برای نقش آفرینی احزاب ایجاد شده است.
وی افزود: ماده هفت لایحه جامع انتخابات به صراحت اعلام کرده است که نظارت بر اجرای این قانون بر عهده شورای نگهبان است، بنابراین این لایحه به زعم دغدغه عده ای، نظارت استصوابی را تضعیف نمی کند بلکه زمینه شفاف سازی را در این خصوص فراهم می کند.
عضو شورای هماهنگی اضلاح طلبان استان زنجان گفت: اگر قرار است اجزاب از یک جایی خودشان را نشان دهند باید از یک جایی هم پشتوانه قانونی و مردمی داشته باشند که لایحه جامع انتخابات با جود ضعف ها آن پشتوانه را دارد ایجاد می کند.
بیات افزود: معرفی افراد از سوی احزاب باعث می شود که بخشی از فرآیند نظارت به این مرحله نیز توزیع شود، چرا که احزاب اصیل و شناسنامه دار سعی می کنند افراد توانمند و واجد شرایط لازم برای انتخابات معرفی کنند.

** تدوین قانون جامع انتخابات از ضروریات بود
دبیر حزب موتلفه در استان زنجان با بیان اینکه مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی باید در تراز انقلاب اسلامی باشند، گفت: نظام بالنده ای که ادعا دارد یک نوآوری را برای اداره جامعه جهانی ارائه کرده است، بنابراین منتخبان مردم هم باید تراز با توجه به این شرایط داشته باشد.
روح الله صمدی با بیان اینکه در آغاز دهه پنجم انقلاب قوانینی که وضع می شود باید جامعیت و مانعیت لازم راداشته باشند، تصریح کرد: زیبنده این نظام ارزشی و معنوی نیست که در آن از کسی بپرسی چرا با وجود توانمندی لازم در عرصه حضور پیدا نمی کنی؟ و یا مثلا برای نمایندگی اقدامی نمی کنی؟ بگوید پول ندارم؛ یعنی انتخابات طوری در اذهان جلوه گری می کند که گویا پول تعیین کننده است.
وی با بیان اینکه طی 40 سال گذشته 36 انتخابات در سطح کلان و ملی در کشور برگزار شده است، افزود: نخست این موضوع به ذهن متبادر می شود که شاید انتخابات یک متصدی خارج از قوا در کشور بطلبد تا انتخابات در مواقعی رنگ و بوی جناحی به خود نگیرد.
صمدی ادامه داد: گاهی این طور به ذهن خطور می کند که حالا که جناح و جزب خاصی روی کار است، فعالیت هایی که انجام می دهد، گرایش انتخاباتی دارد، این نوع ذهنیت نباید در جامعه وجود داشته باشد.
وی با یان اینکه به طور قطع لایحه جامع قانون انتخابات با توجه به ضعف هایی که در انتخابات قبل بوده آن مشکلات را ندارد، گفت: ولی از طرفی اینکه فقط وزارت کشور بخواهد برای انتخابات قانون تدوین کند، این خودش ممکن است یک نارسایی تلقی شود، زیرا که تدوین چنین لایحه ای باید با هماهنگی و هم افزایی شورای نگهبان انجام می شد تا نتیجه بهتری از آن حاصل آید.
این فعال سیاسی افزود: البته این لایحه حتما در مجلس و کمیسیون های تخصصی چکش کاری خواهد شد و مشکلات و مسائلی که دارد حل می شود ولی آنچه در جامعه مشهود است این است که قانون انتخابات از ضروریات جامعه سیاسی ایران بوده زیرا قوانین قبلی نقص ها و مشکلات متعددی داشتند.

** ساماندهی به پراکندگی قوانین، نقطه قوت لایحه جامع انتخابات است
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه برای بررسی یک قانون نیازمند یک سری معیارهای علمی هستیم، گفت: وقتی از قانون انتخابات صحبت می کنیم، این در چارچوب قوانین عادی است که باید مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه از ویژگی های قانون عادی این است که با قانون مافوق خودش یعنی قانون اساسی، تعارض و مغایرت نداشته باشد، افزود: معیار دیگر عدم وجود تناقض در مفاد مجموعه قوانین است، یعنی اگر ماده ای ماده دیگر رانقض کند، این یک نقص محسوب می شود.
جعفری ادامه داد: سومین معیار هم این است که آیا اهدافی که قانون گذار داشته است، در نتیجه اجرای این قانون محقق شده است یا نه؟.
وی اظهار داشت: یکی از حسن های لایحه جامع انتخابات این است که سامان و نظمی به پراکندگی و تشتت قوانین در حوزه انتخابات در کشور می بخشد.
جعفری با بیان اینکه بررسی تک تک 160 ماده لایحه قانون جامع انتخابات نیازمند تامل و کار کارشناسی دقیقی تری است، افزود: یکی از حسن هایی که درلایحه وجود دارد، نقشی است که به احزاب و رسانه ها در ترکیب هیات اجرایی داده شده است.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه البته نقص قابل توجهی هم در لایجه جامع انتخابات وجود دارد، خاطرنشان کرد: بحث پر مناقشه ای به نام 'نظارت استصوابی' داریم، که موافقین و مخالفینی دارد، که این لایحه سکوت معناداری را در ارتباط با این موضوع دارد.
وی افزود: به نظر من هر گونه تضعیف شورای نگهبان و نظارت استصوابی، اسلامیت نظام را زیر سوال می برد و جمهوریت را بی معنا می کند چرا که شورای نگهبان نهادی بی طرف است و جناحی نیست.

** لایحه جامع انتخابات گامی به سوی شفافیت است
فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: لایحه جامع انتخابات حدود 42 مورد نوآوری دارد که همه این موارد گامی برای داشتن انتخابات شفاف است.
وی افزود: در خصوص موضوع نظارت، این لایحه بخشی از ترکیب هیات نظارت مرکزی را متفاوت کرده است، مثلا در گذشته سازمان برنامه و بودجه، رئیس شورای نظارت بر صداو سیما، مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود ولی در لایحه جدید اینها به ترکیب هیات مرکزی نظارت اضافه شده اند.
بیات با بیان اینکه این لایحه تعارضی با مبانی نظام ندارد، اظهار داشت: الکترونیکی شدن انتخابات هم یک وجه نوآوری دیگری در لایحه جامع انتخابات است، که این امر باعث می شود هم ادعا و هم انجام تقلب در انتخابات مشکل باشد.
فرماندار سابق زنجان گفت: در بحث رسیدگی به تخلفات، موضوع شعبه ویژه در لایحه پیشنهادی مطرح شده که امری لازم است، زیرا در تخلفات انتخاباتی این مشکل را داشتیم که رسیدگی مطلوبی به این موارد نمی شد.
وی با بیان اینکه اینکه معرفی شدن نامزدهای انتخابات از سوی احزاب یک حرکت جدید در لایحه جامع انتخابات است، افزود: فعال شدن احزاب منافاتی با قوانین کشور ندارد.
بیات به توجه به سهم داشتن زنان درلیست های انتخاباتی در لایحه جامع انتخابات اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز یک حرکت رو به جلو است.
فرماندار سابق زنجان با بیان اینکه موضوع تمدید همواره یکی از مشکلات در انتخابات بوده است، اضافه کرد: در همین انتخابات گذشته این مشکل نمود بیشتری داشت، در حالی که بر اساس لایحه تنظیم شده در زمان اتمام انتخابات، رای گیری باید تا آخرین فرد حاضر در داخل شعبه های اخذ رای انجام شود.
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: در رابطه با استعلام نامزد ها نیز تدین به اسلام و عمل به احکام در حد انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات بر اساس 'خود اظهاری'، در لایحه تصریح شده است که موضوع مهم و قابل توجهی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مفاد دیگر لایحه جامع انخابات اشاره کرد و اظهار داشت: ثبت نام رای دهندگان قبل از رای گیری موضوع قابل توجهی که درلایحه پیش بینیی شده است، این نوعی پیشرفت است.
فرماندار سابق با بیان اینکه لایحه جامعه انتخابات یگ گام به سمت مشارکت آکاهانه و فعالانه است، گفت: روح این لایحه در مسیر کاهش نگرانی های عمومی است.

** زمینه سازی برای نقش آفرینی احزاب، نقطه قوت لایحه جامع انتخابات است
دبیر حزب موتلفه دراستان زنجان با بیان اینکه با وجود گام های مثبت قابل توجهی در لایحه جامع قانون انتخابات برداشته شده است، گفت: با وجود پیش بینی حضور یک نماینده از احزاب در هیات اجرایی؛ این مساله جوابگوی مسائل انتخاباتی این عرصه نیست.
صمدی ادامه داد: براساس موقعیت اجتماعی و سیاسی جامعه و مشکلاتی که وجود دارد، و از طرفی نبوغ سیاسی و اجتماعی که در سطح جامعه محقق شده است، ضروری است که جامعه توسط افرادی که قبلا هم برنامه دارند و هم افراد دارند اداره شود و آن همان احزاب است.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید حزبی باشد، گفت: راهکارهای اجرایی باید در این خصوص تدوین شود و نخست لایحه جامع انتخابات این افق دید را به دست می دهد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه حزب در جمهوری اسلامی در راستای بالندگی نظام ولایت فقیه است، گفت: ما در مرحله تحقق دولت اسلامی که گام دوم انقلاب است، هستیم و همه تلاش ما باید این باشد که در نظام اسلامی اصلح ها در تمشیت امور جامعه و مصادر امور باشند.
صمدی با بیان اینکه نقطه قوت لایحه، زمینه سازی برای حضور و نقش آفرینی احزاب در اجتماع به عنوان نهادهای امین مردم است، گفت: تا کی جامعه با لفاظی های فردی باید گول بخورد؛ این بد است که افراد بدون سابقه سیاسی اجتماعی پا در عرصه انتخابات می گذارند و بعد از انتخاب شدن هم پاسخگو نیستند.
وی خاطرنشان کرد: اگر نماینده ای خاستگاه حزبی داشته باشد مردم می دانند کجا باید مراجعه و مطالباتشان را طرح کنند.

** لایحه جامع انتخابات، پیشروانه است
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه تدوین و ضع قوانین باید مبتنی بر ضروریات اجتماعی و سیاسی باشد، گفت: من اذعان دارم اصلاح قانون انتخابات و تنظیم لایحه جامع انتخابات بر حسب ضرورت هست، چرا که به هر صورت قوانین عادی باید تغییر کنند تا بتواند پاسخگوی حق الناس باشند.
جعفری افزود: تنها دغدغه من این است که ما نظام اسلامی را پذیرفتیم یعنی قبول کردیم که سیاست ما در تداوم الهیات اسلامی و شیعی است و اکنون بر حسب فرمایش رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم؛ بنابراین وجه نظارتی شوای نگهبان باید برای تضمین اصول، مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه یکی از حسن های لایحه جامع انتخابات شفافیت مالی در امر تبلیغات انتخاباتی است، اظهار داشت: این لایحه در این خصوص واقعا شگفت انگیز و در رابطه با ترکیب هیات اجرایی انتخابات هم همینطور است.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جامعیت لایحه جامع انتخابات توانسته است به طور کامل حفره هایی که در قوانین قبلی وجود داشت را پر کند، گفت: این لایحه در رابطه با احزاب، خیلی گام را به پیش برده است در حالی که ما هنوز داریم نظام حزبی را تمرین می کنیم و احزاب در جامعه چنان که باید نهادینه نشده اند.
جعفری ادامه داد: این عدم انطباق مواد مرتبط با احزاب در لایحه با شرایط و اقعیت اجتماعی و سیاسی جامعه، مصداقی از ناسازگاری است، گرچه در متعالی بودن بندهای مربوط به نقش آفرینی احراب در لایحه، شکی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه الزام باشد که حتما یک خانم هم باید در لیست احزاب حضور داشته باشند، این امر هم هنوز با شرایط اجتماعی ما سازگاری زیادی ندارد.
وی با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات، لایحه پیش رویی است، یادآور شد: انطباق این قانون با ضرورت های اجتماعی و سیاسی نیازمند تمرین زیادی است.
3088/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لايجه قانون جامع انتخابات مشاركت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و امضای ۸ سند همکاری تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان ۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف میان مقامات دو کشور امضاء شد و افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. 

وی در ادامه با بیان اینکه "در سفر‌های خارجی هم برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد" خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور فردا نیز به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا سفری یک روزه به این کشور در جنوب شرق آسیا خواهد داشت. در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهماتی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، از ابر پروژه چندمنظوره ۲ سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: معاون اول محترم رئیس‌جمهور در روز‌های اخیر برای سومین‌بار از ابتدای سال با اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی جلسات مشترکی برگزار کرده است. در این جلسات برای تحقق شعار سال و رفع چالش‌های فعالان اقتصادی بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.

انتخاب روز‌های تعطیلی آخر هفته به دو روز در اختیار نظرات کارشناسان قرار گیرد

بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه‌ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد. پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی‌های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است. نگاه دولت این است که درباره این موضوع تصمیم گیری منعطف تری داشته باشیم و متناسب با اقتضاعات زمانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روز‌ها در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار گیرد.

بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ پیگیری برای دریافت کامل حقابه ایران ادامه دارد

وی ادامه داد: متعاقب بارندگی‌های اخیر در افغانستان، بخشی از حقابه ایران با پیگیری‌های دولت طی روز‌های اخیر، از سوی افغانستان پرداخت و وارد خاک ایران در منطقه جریکه سیستان شد. رایزنی‌های لازم جهت استیفای کامل حقابه کشورمان از رودخانه مذکور مطابق با معاهده هیرمند (۱۳۵۱)، کماکان در دستورکار وزارت امور خارجه و وزارت نیرو قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست 
  • تمدید دو ساله مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست توسط مجلس
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • رفتار‌های خلاف قانون پذیرفتنی نیست/ آمادگی گلستان برای دور دوم انتخابات
  • دوفوریت بررسی لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تصویب شد
  • تعداد نمایندگان مجلس افزایش پیدا می‌کند؟