Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی روزهای گذشته خبری مبنی تعویق جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و اساتید، منتشر و در آن از نامعلوم بودن زمان برگزاری این جشنواره در بخش اساتید در سال 98 خبر داده شد. جشنواره‌ای که دومین دوره آن باید زمستان امسال به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شد.
در همین راستا سوالاتی از مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که نهاد متبوعش، ریاست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها را به عنوان سیاست‌گذار اصلی فعالیت‌های قرآن در دستگاه‌های دانشگاهی برعهده دارد، صورت گرفته که در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه هفته آینده و در جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در مورد وضعیت جشنواره قرآنی اساتید بحث و تبادل نظر خواهد شد، گفت: با توجه به توضحیاتی که دریافت شده است در شرایط فعلی وزارت علوم، شرایط مالی و پشتیبانی برای برگزاری این جشنواره را ندارد.
وی افزود: ما نیز باید به واقعیت‌ها احترام بگذاریم و این را مورد توجه قرار دهیم که همین دستگاه قبل از این و با توجه به وضعیت اقتصادی و بودجه‌ای جشنواره سنگینی به نام جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را برگزار کرده است. با توجه به این وضعیتی که در وزارت علوم حاکم است، بنا بر همکاری داشته‌ایم و امیدواریم در اولین فرصت ممکن، جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید برگزار شود.
افتخاریان تصریح کرد: قبل از این مقرر شده بود که حتی اگر دومین جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید کشور در زمان خود برگزار شود، در مورد دوسالانه شدن این جشنواره تبادل نظرهایی صورت گیرد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که احتمال دو سالانه شدن وجود دارد یا خیر؟ گفت: قبل از اینکه مسابقات به تعویق بیفتد، این موضوع مطرح شده بود. با توجه به اینکه گروه مخاطب ما در بخش اساتید یک گروه ثابت است و تغییرات اندکی در آنها وجود دارد، این تصمیم گرفته شد. لذا اینکه آیا استمرار جشنواره مطلوب است یا خیر باید کارشناسی شود.
افتخاریان با تأکید بر اینکه برخی افراد خبره و کارشناسانی که مورد رایزنی قرار گرفته‌اند برگزاری سالانه جشنواره را مطلوب نمی‌دانند، گفت: با تمام این تفاسیر در فرصت مقتضی در مورد این موضوع بحث خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که در مورد آسیب‌های دو سالانه شدن جشنواره مطالعات لازم صورت گرفته است یا خیر، گفت: هنوز این تصمیم قطعی نشده است. با توجه به اینکه حجم کار سنگین است و خود اعضای هیئت علمی فراغت لازم برای حضور هر ساله در مقاطع مختلف جشنواره را ندارند، لذا فرصت یک ساله‌ای به متقاضیان به خصوص در بحث‌های پژوهشی و مقالات و...‌ داده می‌شود تا با آمادگی بیشتری در این جشنواره حضور یابند.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا وزارت علوم امکان برگزاری جشنواره ملی اساتید را همزمان با جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نداشته است، گفت: اینکه جشنواره ملی اساتید همزمان و در امتداد جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شود، ممکن است به لحاظ اجرایی آن جریان‌سازی کار قرآنی را ایجاد نکند. لذا این دو جشنواره باید با یک فاصله معقول برگزار شود تا هر دو جریان‌سازی خاص خود را برای مخاطبان داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که در دوره اول این کار صورت گرفت، افزود: به اعتقاد من برگزاری این دو جشنواره به صورت همزمان چندان مطلوب نیست. ضمن اینکه برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید در دوره اول که به صورت همزمان با سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید برگزار شد، آزمایشی بود و قرار بود تا بعد از ان دوره، بازخوردها را دریافت کنیم. در دوره گذشته افرادی که از این نوع برگزاری گلایه داشتند، کم نبودند و لذا خواهان زمان‌بندی‌ متفاوتی بودند.
افتخاریان گفت: در ایام مختلف سال، نوع مشغله استاد و دانشجو متفاوت است، در تعطیلی ایام امتحانات که دانشجویان سرگرم آزمون هستند، زمان فراغت اساتید است، یعنی زمان‌بندی‌ها یکسان نیست و لذا باید همه این موارد را برای برگزاری همزمان جشنواره لحاظ کرد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه در پاسخ به این سوال که وزارت علوم قبل از تعویق جشنواره سایر دستگاه‌های دانشگاهی مطلع کرده است یا خیر، گفت: تعداد هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم به حدی زیاد است که با دستگاه‌های دانشگاهی دیگر قابل قیاس نیست، لذا ممکن است آن دستگاه‌ها مسابقات دانشجویی و اساتید خود را در سطح کشوری نیز برگزار کنند، اما برگزاری جشنواره داخلی اساتید وزارت علوم به اندازه جشنواره ملی از این وزارتخانه انرژی صرف می‌کند.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا مسابقات جشنواره ملی قرآن دانشجویان اساتید نقد حاشیه تعویق دومین دوره اساتید وزارت علوم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به‌منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گسترش و تقویت فرهنگ و تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی، تفاهم‌نامه مشترکی میان سازمان نهضت سوادآموزی به نمایندگی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سرپرست این معاونت منعقد شد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه مشترک که در معاونت قرآن و عترت برگزار شد گفت: در دههٔ ۶۰ موج قرآنی گسترده‌ای در کشور راه افتاد و بعد از آن بنا به اتفاقاتی دچار نوسان شد و به لطف خداوند این موج در حال حاضر دوباره در حال شکل‌گیری و جای خشنودی است که همه سازمان‌های مردم‌نهاد مثل نهضت سوادآموزی قدم در ماندگاری آن برداشته و از این جریان به نحو مطلوب بهره برداری می‌کنند.

شبیر فیروزیان با ابراز خرسندی از فعالیت مشترک با سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: این معاونت می‌کوشد با پایبندی به تعهدات این تفاهم‌نامه برای معرفی افراد علاقه‌مند، روحانیان، مبلغان، معلمان، مربیان و مدرسان قرآن، فعالان فرهنگی داوطلب و خیران برای بهره‌گیری از توانمندی‌های آنها به‌ویژه در امر شناسایی، جذب، نگه داشت و آموزش سواد به جامعه هدف، همکاری لازم را با سازمان نهضت سواد آموزی داشته باشد و در راه تحقق اهداف و توافقات مشترک با درایت و برنامه ریزی به نتیجه مطلوب دست یابد.

وی افزود: راهبری و کمک در تبلیغ و ترویج و حمایت‌های ستادی از دفاتر استانی و همچنین نظارت کلان بر عملکرد آنها در این معاونت انجام خواهد شد.

فیروزیان اظهار کرد: تشکیل کمیته‌های راهبری و عملیاتی، انتخاب و سازماندهی افراد واجدالشرایط و صدور ابلاغ برای آنان برای فعالیت در واحد‌های زیر مجموعه، برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی، نظارت وارزیابی مستمر برحسن اجرای برنامه‌ها و تهیه و تولید محتوا‌های تبلیغی، ترویجی و فرهنگی ویژه گروه هدف با رویکرد مفاهیم قرآنی از جمله فعالیت‌های این مدیریت در تحقق اهداف تفاهم‌نامه است.

در ادامه رئیس سازمان نهضت سوادآموزی موضوع انعقاد این تفاهم‌نامه را شناسایی و تهیه بانک اطلاعات افراد دارای سواد قرآنی بدون مدرک تحصیلی و بی‌سوادان علاقه‌مند به باسوادی از مسیر قرآن‌آموزی و جذب آنان باهدف باسوادی عنوان کرد.

علیرضا عبدی گفت: از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی از مسیر قرآن‌آموزی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و هم‌افزایی فعالان و خیران قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در کاهش بی‌سوادان کشور است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به روش مکتب‌خانه‌ای و کاربرد‌های این نوع آموزش در زمان‌های گذشته درباره طرح سواد قرآنی اظهارکرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا می‌کرد و گوشه‌ای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود.

وی ادامه داد: افراد بسیاری در سنین مختلف هستند که تاکنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نشده است؛ ولی از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموخته‌اند بسیاری از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشده‌اند و به همین دلیل سال‌ها مسیر رشد آنها مسدود مانده است. با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی می‌کوشد تا افرادی را که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندی‌هایشان، مدرک تحصیلی دریافت کنند تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مورد دیگر در اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیر‌های رسمی موجود، آموزش ببینند.

عبدی اظهار کرد: نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکل‌گرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند، اما نمی‌خواهند به‌صورت رسمی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند؛ قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند؛ بنابراین آموزش سواد قرآنی ظرفیتی است که برای این افراد فراهم می‌شود و افراد داوطلب می‌تواند از این مسیر باسواد شوند و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار می‌شود.

وی در پایان مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه اضافه کرد: امید است با اجرای توافقات مشترک گام بزرگی در جهت اهداف هر دو سازمان برداشته شود.

این تفاهم‌نامه مشتمل بر ۷ ماده و در دو نسخه تنظیم و به امضاء طرفین رسید و مدت و زمان اعتبار آن به مدت ۲ سال است که در صورت توافق طرفین، قابل‌تمدید است.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران
  • رشد ۲۰ درصدی ثبت نام قرآن آموزان البرزی در سامانه حمد
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در اشکنان
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • جهانی شدن تنها از طریق قرآن ممکن خواهد بود