Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@13:40:14 GMT

ايمني از جنس محافظت در برابر زلزله

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۸۸۰۵

ايمني از جنس محافظت در برابر زلزله

خبرگزاري آريا - قم- ايرنا- وقوع زلزله هاي متعدد در کشور به ويژه زمين لرزه هاي استان کرمانشاه در سالهاي اخير، امر مهم پيشگيري را بيش از پيش مورد توجه قرار داده است تا سازندگان اقدام هاي لازم را براي استحکام بخشي به ساختمان ها انجام دهند.

به گزارش ايرنا، در سال هاي اخير استان قم شاهد وقوع حوادث مختلفي بوده به طوري که از 34حادثه طبيعي رخ داده تا کنون، 18 مورد آن از جمله سيل، زلزله، طوفان و سرمازدگي در اين استان تجربه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از بين اين حوادث، شايد زلزله به دليل ترسي که ايجاد مي کند، بيشتر در ذهن شهروندان قمي مانده باشد، اما تاکنون اين رخداد طبيعي خسارت زيادي بر مردم شهر تحميل نکرده است.
به رغم اين مساله بايد توجه داشت که قم بر روي کمربند زلزله قرار دارد و 11 گسل اصلي آن فعال است که ضرورت دارد خطر وقوع زلزله از سوي مسئولان و مردم جدي گرفته و اقدامات لازم براي مقابله با آن انجام شود.
وجود گسل هاي فعال در اطراف قم ، پيچيدگي رفتار گسل‌ ها و نبود يک الگوي منظم در وقوع زمين لرزه ‌ها نشان مي دهد که براي پيشگيري از خسارت هاي احتمالي نيازمند آگاه سازي بيشتر و ارتقاي فرهنگ عمومي در برابر اين رخداد طبيعي هستيم.
* بافت فرسوده قم آسيب پذيرترين نقطه در حوادث است
مديرکل مديريت بحران قم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: سازه هاي بافت هاي فرسوده که در مناطق مختلف قم وجود دارد، در مقابل حوادث به ويژه زلزله و سيل آسيب پذيري بيشتري دارد.
محسن اوروجي افزود: سيل، زلزله و خشکسالي عمده ترين حوادث طبيعي است که در قم رخ مي دهد و در اين راستا برنامه هاي مختلفي از جمله مانور، دوره هاي آموزشي براي قشرهاي مختلف مردم، دانش آموزان و دستگاه هاي امدادي و اجرايي برگزار مي شود.
مديرکل مديريت بحران قم گفت : اداره کل راه و شهرسازي، نظام مهندسي و شهرداري اقدام هاي خوبي در زمينه مقاوم سازي سازه ها انجام داده اند و مردم نيز با رعايت مسائل ايمني، نقش اصلي را در اين راستا ايفا مي کنند.
وي با اشاره به اينکه رعايت قوانين ساخت و ساز مي تواند جامعه را مقابل حوادث ايمن کند، گفت: حدود 50 درصد ساختمان هاي روستايي از طريق بنياد مسکن انقلاب اسلامي مقاوم سازي شده است و در شهر قم اين روند با ارائه تسهيلات به متقاضيان جريان دارد.
اوروجي بيان کرد: آمادگي دستگاه هاي امدادي و مردم با برگزاري دوره هاي آموزشي، آموزش به دانش آموزان و برگزاري مانور زلزله در مدارس با هدف آشنايي با حوادث غيرمترقبه، پناهگيري صحيح و تخليه ايمن تقويت مي شود.
وي گفت: جلسه هاي شوراي هماهنگي مديريت بحران بر اساس برنامه زمانبندي با هدف ايجاد مديريت يکپارچه در امر سياست گذاري، برنامه ‌ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در استان برگزار مي شود.
اوروجي اضافه کرد: اين شورا داراي 14 کارگروه تخصصي زيرمجموعه است که اين کارگروه ها نيز هر 14 روز يک بار جلسه هاي خود را در چهار محور پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي برگزار مي کنند.
وي افزود: رعايت ساخت و ساز در حريم رودخانه ها ، ايجاد سيل بندها در بالا دست رودخانه قمرود ،درختکاري و مالت پاشي براي پيشگيري از پديده گرد و غبار، ازجمله اقدام هايي است که براي پيشگيري از حوادث در استان قم انجام مي شود.
وي از شهروندان خواست در رعايت نکات و قوانين ايمني مطالبه گر و پيشتاز باشند تا به جامعه ايمن و تاب آور برسيم.
مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 809 هکتار از بافت اين شهر، فرسوده و ناکارآمد است؛ اين ميزان بافت فرسوده شامل بافت تاريخي، سکونتگاه هاي غيررسمي، بافت هاي ناکارآمد مياني و بافت هايي با پيشينه روستايي است که نيازمند بهسازي، نوسازي و يا بازسازي است .
بيش از 697 هزار و 320 تن معادل حدود 70 درصد جمعيت قم در بافت هاي ناکارآمد اين شهر سکونت دارند.
* نماي رومي ايمني ساختمان و ساکنان را به خطر مي اندازد
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان قم نيز در گفت و گو با ايرنا، بيان کرد : باتوجه به حجم سازه اي که نماي رومي بر ساختمان تحميل مي کند، ايمني ساکنان در هنگام زلزله به خطر مي افتد.
امين مقومي افزود: شهروندان در ساخت ساختمان بيش از اين که به تزيينات بپردازند بايد نسبت به ايمني آن توجه ويژه داشته باشند.
وي اضافه کرد: مواردي از جمله اتصال ديوارها و اجزايي که سازه اي نيستند با ستون ها در ساختمان بسيار مهم است و رعايت نکردن مسائل ايمني مي تواند آسيب زا باشد.
وي تصريح کرد که با فرهنگ سازي صورت گرفته، اقبال عمومي به نماي رومي در اين استان کاهش يافته است.
مقومي افزود: زماني که زلزله اي رخ مي دهد، قرار نيست ساختمان آسيب نبيند، بلکه تمام تلاش ما براي افزايش تاب آوري آن است که اين مساله با آگاهي مردم قابل تحقق است .
وي بيان کرد: ساخت و ساز سه حلقه شامل اجرا، طراحي و نظارت دارد که 2 حلقه طراحي و نظارت در قم به صورت کامل وجود دارد، ولي در حوزه اجرا با مشکلاتي مواجه هستيم.
مقومي افزود: وجود افرادي که سازنده ذي صلاح نيستند و پروانه اشتغال ندارند، مشکل قم در حوزه ساخت و ساز است و از سوي ديگر برخي دستگاه ها نيز در حل اين مساله خوب همراهي نمي کنند و دلايلي دارند.
وي گفت: زماني که سازنده ذي صلاح نباشد و پروانه اشتغال نداشته باشد، پاسخگويي به بهره بردار پيش نمي آيد و شرکت هاي بيمه اي نيز خدمات نخواهند داد.
مقومي با تاکيد بر اينکه بايد براي استحکام بنا هزينه هاي کافي صورت گيرد افزود : با وجود تلاش هاي صورت گرفته براي فرهنگ سازي، همچنان از اجراي کامل مقررات ملي ساختمان فاصله داريم و بايد در حوزه انرژي اقدام جدي صورت گيرد.
مقومي افزود: نماي ساختمان، معماري، ريزه بندي هاي داخلي و اجزاي غيرسازه اي ساختمان ها از ديگر نکاتي است که در ساخت بايد مورد توجه مالکان قرار گيرد و تغييراتي که درساختمان ها صورت مي گيرد با هماهنگي مهندسان ناظر باشد.
وي همچنين گفت: فناوري هاي جديدي که ايمني ساختمان ها را برابر زلزله افزايش مي دهد، وارد استان قم شده است، ولي استقبال کم است و پذيرش آن با کندي پيش مي رود.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان قم با تاکيد بر فرهنگ سازي در استفاده از فناوري هاي جديد، افزود: اين فناوري ها از نظر سازه اي سبک و مشخصات فني قابل قبولي دارند که موجب افزايش تاب آوري ساختمان ها در برابر زلزله مي شود.
* آموزش امداد کاربردي ترين موضوع در حوادث طبيعي است
مديرعامل جمعيت هلال احمر قم در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت :بسياري از مشکلات و اتفاقات ناگوار ناشي از حوادث را مي توان با آموزش درست و اصولي دوره هاي امداد و نجات کاهش داد.
محمد گلفشان افزود: بر اساس تحقيقات به عمل آمده، علت مصدوميت درصد بالايي از افراد در زلزله کرمانشاه، فرار درحين زلزله بوده است، در حالي که اگر اين افراد آموزش هاي اصولي را فراگرفته بودند، احتمال مصدوميت آن ها کاهش مي يافت.
وي با بيان اينکه جمعيت هلال احمر قم سالانه دوره هاي آموزشي زيادي براي مخاطبان درگروه هاي مختلف برگزار مي کند افزود: آموزش هاي اين نهاد در قالب هاي مختلف هشت و 22 ساعته و دوره هاي مقدماتي و تکميلي است که در آنها انواع اقداماتي همچون کمک هاي اوليه، ايمني در برابر زلزله، تخليه اضطراري و پناهگيري درست را آموزش داده مي شود.
گلفشان اظهار داشت: جمعيت هلال احمر در آموزش هايي که ارائه مي دهد به انواع پناهگيري در ساختمان هاي بلندمرتبه و يا ساختمان هاي عمومي و مجتمع ها به صورت ويژه مي پردازد و مخاطبان را از خطرات احتمالي فرار و يا پناهگيري ناصحيح آگاه مي کند.
وي افزود: درهمين راستا بخش هاي پنجگانه استان قم و حتي بسياري از روستاها تحت آموزش مربيان جمعيت هلال احمر قرار گرفته است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر قم در ادامه گفت: اين نهاد از نظر تجهيزات و نيروهاي امدادي آموزش ديده در بالاترين سطح ممکن قرار دارد و در زمان حاضر بالغ بر 2 هزار نيروي امدادي آموزش ديده عضو اين نهاد هستند.
وي افزود: همانطور که در زلزله استان کرمانشاه، مسئوليت شهرستان سرپل ذهاب با جمعيت هلال احمر استان قم بود، 30 تيم امدادي متخصص آمادگي اين را دارد تا درحوادث احتمالي به هر نقطه کشور اعزام شوند و اقدامات ويژه انجام دهند.
گلفشان ادامه داد: امکانات جمعيت هلال احمر قم به روز است و اين نهاد داراي انواع تجهيزات از جمله ماشين هاي زنده ياب، ست هاي نجات و برش در بهترين شرايطي است که تاکنون جمعيت هلال احمر قم داشته است.
/2085/ 6133/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل اینگونه از سربازان خود در غزه محافظت می کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در پی حملات نیروهای مقاومت به نیرو و خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی در خیابانی دروسط غزه، ارتش این رژیم نسبت به بتن‌ریزی در اطراف آن اقدام کرد تا از تجمعات سربازان خود در این خیابان که از مرزهای شرقی غزه تا خیابان ساحلی الرشید در غرب این باریکه امتداد دارد، حفاظت کند.

به نقل از سایت خبری المیادین، این منبع میدانی در غزه گزارش کرد رژیم صهیونیستی با حملات توپخانه‌ای و حضور هواپیماهای جاسوسی خود در حریم هوایی غزه، به دنبال افزایش مساحت منطقه امنیتی در دو طرف این خیابان است.

مراکز سری اسرائیل که با موشک های نقطه زن ایران منهدم شدند

به گفته این منبع، مساحت منطقه امنیتی در دو طرف خیابان تقریباً ۳ کیلومتر است.

کد خبر 846185 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • ایمنی لیفتراک چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • ۱۶۰۰ دانش آموز بوشهری قوانین عبور و مرور را فرا گرفتند
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه
  • آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان روستایی در مراغه
  • اسرائیل اینگونه از سربازان خود در غزه محافظت می کند
  • آموزش ۱۶۰۰ دانش‌آموز بوشهری با قوانین ایمنی عبور و مرور