Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@05:29:27 GMT

انحراف شست پا يا بونيون چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۹۴۸۹

انحراف شست پا يا بونيون چيست؟

خبرگزاري آريا -

ممکن است به منظور مهار درد بونيون تنها به تغيير کفش‌ها نياز داشته باشيد
بونيون عبارت‌ است‌ از وجود يک‌ زايده‌ استخواني‌ (بونيون‌) در لبه‌ خارجي‌ مفصل‌ قاعده‌ شست‌ پا که‌ باعث‌ کج‌ شدن‌ آن‌ به‌ سمت‌ ديگر انگشتان‌ پا مي‌شود. اين‌ مشکل‌ در خانم‌ها سه‌ برابر شايعتر از آقايان‌ است‌.
بونيون چيست؟
بونيون يک توده‌ي استخواني‌ست که در مفصل محل اتصال شست با پا با نام (مفصل متاتارسوفالانژيال (MTP)) شکل مي‌گيريد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين عارضه به مرور زمان به آهستگي رخ مي‌دهد، و در نهايت بزرگ‌تر شده و بيرون مي‌زند. اين مي‌تواند باعث شود انگشت شست پا انحراف يابد، گاهي آن‌قدر که روي انگشت بعدي قرار گيرد.
قوز شست پا باعث مي شود شست پا به سمت انگشت دوم پا متمايل شود. اين اختلال معمولا پيشرونده است و به مرور زمان و به کندي بدتر مي شود که همراه با ايجاد علائم خواهد بود، هر چند بعضي از اين بيماران علائمي ندارند. اين بيماري با عناوين هالوکس والگوس، بونيون و انحراف شست پا نيز شناخته مي شود.
علت بروز بونيون:
تاکنون علت واحدي را براي اين اختلال مسوول ندانسته اند و علي رغم اينکه عده اي معتقدند پوشيدن کفشهاي نوک تنگ و پاشنه بلند عامل اين بيماري است ، عده اي ديگر زمينه هاي ژنتيکي را مسوول ميدانند و در کل به نظر ميرسد که مخلوطي از اين دو يعني بروز اختلال در افراد با زمينه ژنتيکي مساعد وقتي به مدت طولاني از کفشهاي نوک تيز و پاشنه بلند استفاده ميکنند بيشتر خواهد بود.
دلايل داخلي شامل سابقه خانوادگي (سابقه خانوادگي اين مشکل تا حدود 83 گزارش شده است)، همراه با کف پاي صاف، و کنراکچر تاندون آشيل نيز از عوامل بروز اين عارضه عنوان شده است.
تشخيص افتراقي شامل هالوکس ريجيديتوس (آرتريت مفاصل)، سيزاموئيديت، شکستگي، نقرس، بيماري‌هاي روماتولوژيک، دردهاي نورولوژيک (معمولا ديابت) و عفونت است.
ابتلا به اين بيماري سن خاصي ندارد و ممکن است در نوجواني و در حدود سني 15-10 سال هم به وجود آيد.

بونيون يک توده‌ي استخواني‌ست که در مفصل محل اتصال شست با پا شکل مي‌گيريد
علايم‌ شايع‌ بونيون:
مشخص‌ترين نشانه‌ يک توده‌ي برآمده بر مفصل است. اين زائده ممکن است دردناک باشد و متورم يا قرمز گردد. همچنين مي‌تواند حرکت انگشتان پا، به ويژه انگشت شست را با مشکل مواجه کند.
کج‌ شدن‌ شست‌ پا به‌ سمت‌ ديگر انگشتان‌ پا به‌طوري‌ که‌ ممکن‌ است‌ روي‌ انگشت‌ دوم‌ و گاهي‌ سوم‌ پا برود.
ضخيم‌ شدن‌ پوست‌ روي‌ زايده‌ استخواني‌ قاعده‌ شست‌ پا
گاهي‌ تجمع‌ مايع‌ زير پوست‌ ضخيم‌ شده‌
درد و خشکي‌ پا
چه زماني براي بونيون بايد به پزشک مراجعه کنيد:
گرچه انحراف انگشت شست پا به درمان پزشکي احتياج ندارد، اما در صورت بروز هر يک از موارد زير به پزشک متخصص مراجعه کنيد:
درد مداوم در پا يا انگشت شست پا
برآمدگي قابل مشاهده روي مفصل انگشت بزرگ پا
کاهش دامنه حرکت انگشت شست پا يا تمام پا
مشکل در پيدا کردن کفش مناسب به خاطر وجود بونيون
تشخيص بونيون :
يک پزشک، در هنگام تشخيص علائم توصيف شده در بالا، يک هالوکس والگوس بونيون را به عنوان تشخيص احتمالي در نظر مي گيرد.
آناتومي پا، از جمله عملکرد مفصلي، در طول معاينه ارزيابي مي شود.
راديوگرافي (فيلم هاي اشعه ايکس) پا مي توانند،براي تعيين يکپارچگي مفاصل پا و براي ديدن شرايط اساسي، مانند:آرتريت يا نقرس، مفيد باشد.
فيلم هاي اشعه ايکس، يک روش بسيار عالي براي محاسبه تراز انگشتان پا در موقعيت ايستاده و در هنگام تحمل وزن هستند.

مشخص‌ترين نشانه‌ يک توده‌ي برآمده بر مفصل است
درمان بونيون :
در مراحل ابتدايي ايجاد انحراف در شست پا، درمان با شيوه‌هاي بدون جراحي انجام مي‌شود:
تغيير کفش‌ها
ممکن است به منظور مهار درد بونيون تنها به تغيير کفش‌ها نياز داشته باشيد. پزشک شما مي‌تواند کمک کند کفش مناسبي انتخاب کنيد کفش‌ها بايد جاي زيادي براي انگشتان شما داشته باشند، و پاشنه‌ي آنها از 2 اينچ (5 سانتيمتر) کمتر باشند. پاشنه‌هاي بلند بر قسمت جلوي پا فشار وارد آورده و مي‌توانند منجر به بروز بونيون و مشکلاتي ديگر شوند. از پوشيدن کفش‌هايي که تنگ يا نوک تيز هستند يا به انگشتان شما فشار وارد مي‌کنند اجتناب ورزيد.
تاثير رژيم غذايي بر بونيون :
مواد غذايي که مصرف مي کنيد نيز نقش بسيار مهمي در جلوگيري از بونيون ها خواهد داشت. اگر مواد غذايي که التهابات را آرام مي کنند، استفاده کنيد تورم و التهاب در پاها کمتر مي شود. کاهش مصرف غذاهاي تند و چرب و همچنين شکر نيز بسيار موثر است.
ماساژ :
ماساژ روزانه منطقه آسيب ديده راهي محبوب براي درمان انحراف انگشست شست و پيشگيري از آن است زيرا گردش خون را افزايش مي دهد .
ماساژ به طور منظم خطر ابتلا به پينه و ميخچه پا را کاهش مي دهد.
مقداري روغن کرچک , زيتون و يا روغن نارگيل را گرم کنيد و بر روي منطقه آسيب ديده بريزيد.
سپس با انگشتان دست خود به مدت ده دقيقه به خوبي مالش دهيد و سعي کنيد فشار و حرکت وارد کنيد.
اين کار را سه بار در روز تکرار کنيد.
پدهاي مخصوص :
پدهاي مخصوص مي توانند در ناحيه نزديک برآمدگي نقش ضربه گير را داشته باشند. اما ابتدا با پزشکتان مشورت کنيد يا پد را براي مدت کوتاهي امتحان کنيد تا ببينيد آيا تاثيري دارد يا نه؟ اگر از سايز اشتباه استفاده کنيد، فشار روي پاها بيشتر مي شود.
يخ :
اغلب پس از اينکه مدت طولاني روي پاي خود بوده ايد، باعث درد و التهاب مي شود ؛ براي رهايي از درد و التهاب، درمان با يخ، گزينه خوبي است دماي سرد موقتا انتهاي عصب درد را بي حس ميکند و قطع درد را فراهم مي کند.
تعدادي از يخ خرد شده را در يک حوله نازک قرار دهيد و آن را بپيچانيد.
بر روي محل آسيب ديده به مدت 5 تا 10 دقيقه قرار دهيد.
يک استراحت 10 دقيقه اي بدهيد و دوباره 2تا 3 بار اين کار را انجام دهيد.
از اين روش ساده در مواقع لازم استفاده کنيد.
زردچوبه :
از زردچوبه مي تواند در درمان انحراف شست پا يا همان بونيون استفاده کرد زيرا داراي کورکومين است که توانايي کاهش درد و التهاب را دارد .
مخلوط نيم قاشق چاي خوري پودر زردچوبه با کمي روغن زيتون تا خميري به دست آيد ؛ سپس آن بر روي منطقه مورد نظر بماليد , اين کار را سه بار در روز براي چند روز تکرار کنيد.
همچنين مي توانيد يک قاشق چاي خوري زردچوبه با يک ليوان آب ولرم يا شير گرم مخلوط کنيد و دو بار در روز بنوشيد.

قوز شست پا باعث مي شود شست پا به سمت انگشت دوم پا متمايل شود
بابونه :
بابونه يک درمان گياهي محبوب و موثر است که مي تواند به مسائل مربوط به هالوکس والگوس بونيون کمک کند اين گياه، داراي خواص ضد التهابي است که به کاهش درد و التهاب کمک مي کند اين گياه حتي براي مدل هاي تيز آن هم موثر است شما مي توانيد از هر يک از اين داروها يا ترکيب ها ، استفاده کنيد:
در يک ليوان چاي، يک کيسه چاي بابونه بگذاريد و آن را در حالي که هنوز گرم است بخوريد.
همچنين، کيسه چاي مورد استفاده را مستقيما بر روي موضع قرار دهيد.
از اين درمان خانگي 3 يا 4 بار در روز استفاده کنيد.
محل آسيب ديده را با مخلوط روغن عصاره بابونه و روغن حامل، هر شب قبل از رفتن به رختخواب بماليد.
اما اگر اين انحراف به اندازه‌اي باشد که اين شيوه‌ها کمکي نکند و بيمار در انجام فعاليت‌هاي روزمره دچار مشکل شده و درد شديد داشته باشد، بيمار بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد که طي آن پزشک معالج علاوه بر از بين بردن درد، تغيير شکل ايجاد شده در پنجه پا را تصحيح مي‌کند.
نکته بسيار مهم براساس توصيه انجمن جراحان پا و مچ پاي آمريکا اين است، که هدف جراحي هرگز نبايد صرفا مقاصد زيبايي يا امکان استفاده از کفش هاي نوک تيز باشد. بيش از يک سوم بيماران حتي بعد از جراحي هم نخواهند توانست کفش نوک تيز و پاشنه بلند استفاده کنند. ورزشکاران حرفه اي و کساني که به صورت حرفه اي رقاص يا بالرين هستند در طول دوران حرفه اي خود نبايد جراحي شوند.
روش هاي بسيار متعدد و متنوعي براي جراحي وجود دارد که بر حسب نياز بيمار، شدت بدشکلي، ميزان تخريب مفصل و عوامل ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند و ممکن است نياز به بيش از يک برش جراحي باشد. معمولا در دوره بعد از عمل از گچ يا آتل گچي اسفاده نمي شود و به جاي آن بانداژ مخصوص به همراه کفش مخصوص به کار مي رود.
مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس
زمان ترخيص از بيمارستان پاي شما با باند پانسمان شده است. ممکن است پاي شما را گچ گرفته باشند يا اينکه پاي شما را در کفش طبي خاصي گذاشته باشند. معمولا بخيه ها بعد از دو هفته کشيده مي شوند، ولي پاي شما بايد تا 6 الي 8 هفته حمايت شود. پانسمانهاي خود را دست نزنيد و هميشه آنها را خشک نگه داريد. در حين حمام کردن، پاي خود را در کيسه پلاستيکي بگذاريد تا خيس از خيس شدن آن جلوگيري کنيد.
در چند روز اول بعد از جراحي دراز بکشيد و با گذاشتن چند بالشت در زير پايتان آن را بالا نگه داريد. براي کاهش درد و تورم با صلاح ديد پزشک معالج مي توانيد از يخ استفاده کنيد. تا حدود شش ماه بعد از جراحي قدري تورم در ناحيه شست خواهيد داشت. بعد از برداشتن کلي پانسمان ها، تا چند ماه سعي کنيد از کفش هاي راحت مثل کفش هاي ورزشي استفاده کنيد.
ممکن است پزشک شما از شما بخواهد تا در چند روز اول بعد از جراحي براي راه رفتن از عصا يا واکر استفاده کنيد. با بهبودي بيشتر زخم، شما مي توانيد وزن بيشتري را روي پاي خود تحمل کنيد، با اين حال سعي کنيد در چند هفته اول بعد از جراحي، زياد راه نرويد. معمولا بعد از گذشت يک هفته از جراحي ميتوانيد رانندگي کنيد.
نرمش هاي خاصي براي افزايش انعطاف پذيري پا و تقويت عضلات پا به شما آموزش داده ميشود. آنها را انجام دهيد.
داروهايي را که پزشک معالج بعد از جراحي براي شما تجويز مي کند شامل چند روز استفاده از آنتي بيوتيک براي پيشگيري از ايجاد عفونت در محل جراحي و مصرف داروهاي ضد درد است. از آن ها استفاده کنيد.
عوارض‌ احتمالي‌ :
عفونت‌ زايده‌ استخواني‌، به‌خصوص‌ در افراد ديابتي‌
التهاب‌ و تغييرات‌ التهابي‌ در ساير مفاصل‌ به‌ علت‌ اشکال‌ در راه‌ رفتن‌، که‌ باعث‌ وارد آمدن‌ استرس‌ غيرطبيعي‌ روي‌ پا، مفصل‌ ران‌، و ستون‌ فقرات‌ مي‌شود.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«درد» چگونه درمان می‌شود؟

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه متخصصان درمان درد، بدون جراحی‌های سنگین و با روش‌های کمتر تهاجمی، دردهای بیماران را کنترل می‌کنند، گفت: کنترل درد برای بیماری‌های مختلف از سردردها گرفته تا مشکلات کمر، آتروزهای مفاصل، بیماری‌های سرطانی و..... انجام می‌شود و به این بیماران کمک می‌کند مجبور به تحمل درد نباشند.

دکتر آرتادخت خشوعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رشته تخصصی درد اظهار کرد: رشته درد، رشته جدیدی است و حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش وارد ایران شده و قدمت جهانی آن نیز کمتر از ۷۰ تا ۸۰ سال است. با توجه به بروز بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها، بیماری‌های زمینه‌ای و افزایش وجود افراد مسن در جامعه  و اینکه برخی از این افراد امکان جراحی برای کنترل دردها را ندارند، برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به این بیماران این رشته گسترش یافت.

وی افزود: متخصصان این رشته بدون جراحی‌های سنگین و با روش‌های کمتر تهاجمی، دردهای بیماران را کنترل می‌کنند. پیشرفت‌های پزشکی، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد افراد مسن در جامعه و همچنین افزایش کیفیت زندگی و توجه به پیشرفت‌های علمی می‌طلبد سطح استاندارد بالاتر برود و دردهای ناشی از مشکلات جسمانی یا بعد از عمل‌های جراحی کنترل شوند تا بیماران به دلیل تجربه‌های دردناک آسیب‌های روحی و روانی و عصبی نشوند.

این متخصص بیهوشی بیان کرد: کنترل درد برای بیماری‌های مختلف از سردردها گرفته تا مشکلات کمر، آتروزهای مفاصل، بیماری‌های سرطانی و.....  انجام می‌شود و به این بیماران کمک می‌کند مجبور به تحمل درد نباشند.

وی با اشاره به چگونگی کنترل درد بیماران افزود: طبق معاینات و شرایط بیمار، درمان‌های خوراکی و دارویی، درمان‌های ورزشی، فیزیوتراپی، آب درمانی و کمک گرفتن از دستگاه‌ها برای کنترل درد بیمار انجام می‌شود و در بسیاری موارد، دردهای این بیماران قابل درمان هستند.

خشوعی عنوان کرد: باید مانند بیماری فشار خون بالا یا دیابت، دردها کنترل شود و به حدی برسد که بیمار بتواند روزمرگی‌های زندگی را انجام دهد و و زندگی نرمال و بدون درد داشته باشد.

وی با بیان اینکه این رشته طیف‌های مختلف بیماری‌ها را شامل می‌شود، افزود: پاسخ به درمان و انتخاب روش‌ها برای هر بیمار متفاوت است و باید متناسب با وضعیت بیمار، بهترین روش برای بیمار انجام شود تا کیفیت زندگی فرد بالاتر و اثربخشی او در جامعه بیشتر شود که چنین اثرگذاری ثابت شده است.

این فلوشیپ درد گفت: بسیاری از بیماران از عمل جراحی ترس و واهمه دارند و تمایل دارند با روش‌های کمتر تهاجمی، دردها را کنترل کنند. بسیاری از اعمال کنترل درد با بیهوشی کامل انجام می‌شود و در آن، باز شدن پوست یا اسکار خیلی کمتر از جراحی است و در بسیاری از موارد هم کار بیمار به صورت سرپایی انجام می‌شود با این وجود، در بسیاری از موارد اثربخشی آن نیز کمتر از جراحی نیست و با پیشرفت این رشته در برخی موارد، می‌تواند درمان‌های بسیار اثربخش‌تری هم داشته باشد.

وی بیان کرد: بسیاری از بیماران که شرایط جراحی را ندارند یا خود پذیرای جراحی نیستند، از سوی پزشکان مختلف به متخصصان درد ارجاع داده می‌شوند. برخی بیماران هم مستقیم به متخصصان این رشته مراجعه می‌کنند و پس از معاینه در صورت نیاز به همکاران دیگر ارجاع داده می‌شوند زیرا برخی اوقات نیاز به جراحی دارند.

خشوعی با اشاره به گستردگی طیف کار در رشته درمان درد گفت: از جوان ۲۰ ساله دچار کمردرد تا فرد سالمند ۸۰ ساله و بالاتر برای کنترل درد مراجعه می‌کنند و بنا به شرایط سنی و جسمانی، بهترین روش برای بیماران انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انحراف اتوبوس از جاده در کرمان ۳۵ حادثه‌دیده برجای گذاشت
  • وزیر خارجه: حمله به سفارت ایران برای انحراف در قضیه غزه بود
  • مزایای بلفاروپلاستی پلک پایین
  • انحراف پراید از جاده و سقوط به دره ۴ مصدوم بر جای گذاشت
  • طرحی معنوی برای کاهش نگرانی بیماران قبل از جراحی + فیلم
  • ۶ راهکار تداوم برکات ماه رمضان در سایر ایام سال
  • اهمیت رعایت قوانین در نانوایی‌ها برای جلوگیری از کاهش سهمیه نانوایان
  • طرحی معنوی برای کاهش نگرانی بیماران قبل از جراحی
  • عمل جراحی دشوار و خطرناک دندان تمساح بداخلاق + فیلم
  • «درد» چگونه درمان می‌شود؟