Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:27:17 GMT

معصومیت از دست رفته

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۰۰۱۶

معصومیت از دست رفته

‌دختران آیینه پاکی و نجابت، همراه با زیبایی همیشگی با روحی لطیف و شکننده، سنگ صبور پدر، رازدار مادر، پناه برادر، تکیه گاه محکم و آرامش‌بخش همسر و در نهایت فرشته‌ای زمینی به نام مادر هستند.

‌به گزارش ایسنا، دختران همان شاهکار خلقت هستند که پروردگار یکتا سوره‌ای به‌نام (نساء) را در وصف و مقام والای زن در کتاب مقدس بزرگ‌ترین دین جهان (اسلام) نازل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دختران همان‌هایی اند که با وجود سختی‌های زندگی تنها در آغوش پدر و دستان گرم مادر اجازه گریه و گلایه دارند تا بتوانند مرحم و سنگ صبوری بر مشکلات همسر و مادری مقتدر و با درایت برای فرزندانشان باشند.

همان‌هایی که بزرگ‌ترین موهبت الهی، به نام مادر بودن، به آن‌ها هدیه داده شد تا پس از ۹ ماه انتظار شیرین توأم با سختی، اولین کسی باشند که وجود باارزش موجودی زیبا را لمس کنند.

سایه سرد و سنگین اعتیاد همان غول عظیم‌الجثه‌ای است که به دلیل ضعف در اعتماد به نفس و یا عدم تحمل در برابر مشکلات به سراغ زنان آمده و باعث می‌شود تا آینه پاک وجودی مادران و دختران سرزمینان زیر سایه سیاه اعتیاد غبارآلود شود.

حال آنکه آیا دختری از روی جهل و یا اتفاقات تلخ زندگی خود در دام هولناک اعتیاد گرفتار شد، دیگر فرصتی برای جبران اشتباه و ساختن دوباره زندگی را ندارد؟

شوربختانه در جامعه کنونی ایران زن بیمار به اعتیاد هیچ جایگاه و فرصتی برای جبران اشتباه خود نداشته و محکوم به مرگ است.

زنان بیمار در شهرهای کوچک کشورمان به دلیل رفتارهای نامناسب، باورهای غلط و از ترس یاوه‌گویان، علی رغم امکانات موجود جهت درمان هیچ راهی را برای بازگشت به زندگی پیشین و یا ساختن رویایی زیبا در مقابل خودشان نمی‌بینند و به ناچار محکوم به دست و پا زدن در باتلاق اعتیاد می‌شوند.

افزایش گرایش بانوان به اعتیاد نسبت به گذشته

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، اعتیاد بانوان را یک معضل برای استان دانست و گفت: خوشبختانه هنوز بانوان درگیر اعتیاد در استان تبدیل به زنگ خطر نشده‌اند اما همین تعداد نیز برای جامعه یک معضل محسوب می‌شود.

سید رسول حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ‌گاه نمی‌توان از تعداد معتادین آمار دقیقی کسب کرد، افزود: متأسفانه گرایش بانوان به استعمال مواد مخدر نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ طبق شناسایی‌های صورت گرفته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با کمک سازمان بهزیستی ۵۰ بانو درگیر با اعتیاد در استان شناسایی شدند.

وی با اشاره به عدم مراجعه تعداد زیادی از بانوان بیمار به کمپ‌های ترک اعتیاد، مطرح کرد: به‌دلیل باورهای اشتباه خانوادگی و کوچک بودن محیط زندگی، افراد غالباً تمایلی برای مراجعه و درمان در کمپ‌ها ندارند؛ برخی از افراد بیمار نیز به‌دلیل مشکلات خانوادگی و ناشناس ماندن برای درمان به کمپ‌های سایر شهرستان‌ها و یا استان‌های همسایه مسافرت می‌کنند.

حسینی از وجود ۴ مرکز فعال برای درمان بانوان در استان خبر داد و عنوان کرد: در هریک از شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند یک کمپ ویژه بانوان فعال هستند که این نشان از توجه مسئولین استانی برای درمان و جلوگیری از افزایش اعتیاد در بین زنان دارد.

وی با بیان اینکه تعداد بانوان در حال درمان در کمپ شهرستان همدان ۱۵ نفر است، اظهار کرد: شهرستان‌های ملایر، نهاوند و تویسرکان به ترتیب در ماه مشغول درمان ۲، ۷ و ۵ نفر از بانوان هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، ماده مخدر تریاک با مصرف ۶۰ تا ۶۵ درصدی را رایج‌ترین نوع مواد مخدر بین بانوان معرفی کرد و گفت: بر اساس کشفیات و مشاوره‌های صورت گرفته در کمپ‌های ترک اعتیاد هروئین، گل و شیشه نیز از دیگر انواع مواد مخدر رایج در بین زنان هستند.

حسینی در رابطه با رده سنی بانوان درگیر به اعتیاد، افزود: این رده سنی برای عموم ۲۹ سال است؛ حال آنکه رده سنی ویژه بانوان بیمار به مواد مخدر بالای ۳۲ سال تخمین زده شده است.

وی با اشاره به عوارض‌های روحی، روانی و جسمی مواد مخدر بر سلامت بانوان، خاطرنشان کرد: نازایی، هپاتیت و ایدز به دلیل استفاده از سرنگ مشترک، تأثیرات مخرب بر جنین از جمله هزاران آسیب‌های جدی و بعضاً جبران ناپذیر اعتیاد بر زنان و دختران سرزمین‌مان هستند.

وی راه‌کارهای پیشگیرانه را مهم‌ترین عامل در کاهش اعتیاد بین بانوان دانست و افزود: برگزاری آموزش‌های مربوط به اثرات مخرب اعتیاد در مهدهای کودک، دانشگاه‌ها و مدارس با کمک اداره کل آموزش‌وپرورش و بهزیستی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای پیشگیری و کاهش اعتیاد بین بانوان در استان بوده‌اند.

در جامعه هنوز اعتیاد یک بیماری نیست

رئیس دانشگاه پیام‌نور مرکز همدان و جامعه‌شناس نیز همکاری ناجا، آموزش‌وپرورش، مؤسسات آموزش عالی و صداوسیما به شکل یکپارچه و واحد را برای برخورد با اعتیاد الزامی دانست و بیان کرد: پیروی از نظرات و پژوهش‌های علمی و پرهیز از سلایق شخصی بهترین راهکار برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد در جامعه به‌ویژه بانوان خواهد بود.

صفی‌الله صفایی با بیان اینکه فرهنگ جامعه هنوز اعتیاد را به عنوان یک نوع بیماری قبول نکرده است، مطرح کرد: در جامعه شناسی و روانشناسی اعتیاد به عنوان یک بیماری شناخته و برخورد می‌شود، حال آنکه در قوه‌قضاییه فرد معتاد را به چشم یک مجرم نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: علی‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته در بحث پیشگیری و مقابله از اعتیاد، هنوز نسبت به کشورهای دیگر راه زیادی را در پیش داریم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته میزان گرایش موادمخدر بین آقایان بیشتر از بانوان بوده‌است، اظهار کرد: امروزه نرخ گرایش موادمخدر در بین بانوان با حرکتی آرام در حال نزدیک شدن به آقایان است.

صفایی تهاجم و اشاعه فرهنگی را ازجمله دلایل گرایش بانوان به موادمخدر دانست و عنوان کرد: دسترسی به فضای مجازی باعث شده تا زنان در تمامی زمینه‌ها خودشان را با مردان برابر بدانند؛ در گذشته اعتیاد در بانوان یک ننگ بزرگ در خانواده به شمار می‌آمد اما اکنون به نوعی قبح این مسئله در بین زنان از بین رفته است.

وی در رابطه با آثار مخرب اعتیاد بر زنان، گفت: مشکلات مالی‌، نازایی و فشار روانی بر سایر افراد خانواده از جمله آثار وحشتناک مواد مخدر بر دختران است.

مرگ جنین از اثرات وحشتناک مواد مخدر

یک متخصص زنان و زایمان، نازایی، کاهش میل جنسی و تخمک گذاری، اختلالات در تخمک گذاری، بیماری‌های التهابی، بی‌نظمی در دوران قاعدگی و افزایش سقط جنین را از جمله اثرات مخرب مواد مخدر و دخانیات بر زنان و دختران دانست و افزود: مصرف موادمخدر و دخانیات علاوه بر زنان بر باروری مردان نیز آثار سو دارد؛ بر اساس تحقیقات جدید به‌عمل آمده، ماری‌جوانا در مردان عامل حرکت نکردن اسپرم و آزاد نشدن تخمک در زنان می‌شود.

مرضیه قره‌خانی نژاد در رابطه با اثرات مرگبار مواد مخدر بر جنین، عنوان کرد: آسیب دیدن جنین تنها مربوط به اعتیاد مادر نمی‌شود بلکه نزدیکی افراد معتاد در کنار مادر نیز خود عاملی بر سقط، عدم رشد مغزی، خونریزی در جمجمه، اختلالات روحی_روانی و حرکتی، جدا شدن جفت در رحم و ایجاد تومورهای سرطانی بر جنین است.

وی با اشاره به اثرات مخرب ماده مخدر هروئین بر مادر و جنین، مطرح کرد: افزایش فشار خون بعد از زایمان، مسمومیت حاملگی برای مادر و سندرم مرگ ناگهانی جنین از جمله اثرات هروئین بر مادر و جنین است.

وی ایجاد مشکل در حافظه بلندمدت، مشکلات حرکتی و اختلال در یادگیری را از جمله آسیب‌های مصرف قرص‌های اِکس از سوی مادر بر جنین خواند و گفت: وزن کم هنگام تولد و شکل‌گیری توده‌های سرطانی، از جمله آسیب‌های مصرف ماری‌جوانا بر جنین بوده؛ همچنین جداشدن جفت و مرگ داخل رحم، تشنج، میگرن و فشارخون بالا نیز از اثرات سو مصرف کوکائین توسط مادر بر جنین هستند.

قره‌خانی مشکلات بینایی بر روی جنین را از دلایل مصرف نیکوتین دانست و اظهار کرد: عدم رشد کامل مغزی در جنین، مرگ ناگهانی، زایمان زودرس، و وزن کم هنگام تولد از دلایل مصرف و یا نزدیکی دود سیگار به مادر است؛ مشکلات شناختی، جسمانی و رفتاری نیز از اثرات مصرف الکل توسط مادران بر جنین هستند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه درمان کاملی برای جنین‌های در معرض اعتیاد وجود ندارد، عنوان کرد: باوجود درمان کامل جنین بیمار، در صورت مراجعه مادران باردار به پزشک متخصص امکان کنترل و مراقبت از جنین برای وابسته نشدن جنین به ماده مخدر تحت مصرف مادر شکل می‌گیرد.

قره‌خانی نژاد با اشاره به اینکه برخی از زنان معتاد بعد از باردار شدن تصمیم به ترک می‌گیرند، خاطرنشان کرد: ترک در اوایل بارداری مفید است اما اواسط و یا اواخر مدت بارداری اقدام به ترک، امری خطرناک بوده و احتمال سقط جنین را در پیش دارد.

وی ادامه داد: در هر صورت ترک اعتیاد قبل از بارداری بسیار بهتر است اما باید توجه داشت که مراجعه به پزشک در هرزمان قابل کنترل است.

مواد مخدر صنعتی به مدارس رسیده

یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی را در گرایش زنان و دختران به موادمخدر و دخانیات اثرگذار دانست.

مهدی سعیدی شکیب نداشتن اطلاعات و آگاهی از عوارض موادمخدر، پایین بودن سطح تحمل زنان در مقابله با مشکلات، احساس تنهایی در بین دختران و زنانی که هم‌صحبت ندارند، دردهای جسمانی و عمل به توصیه افراد نا آگاه و مشکلات روانشناختی یا ضد اجتماعی بودن را از مشکلات فردی زنان در تمایل آن‌ها به موادمخدر معرفی کرد و گفت: ازدواج اجباری، نارضایتی از ازدواج، الگوهای نامناسب تربیتی، لجاجت با خانواده، خشونت و اعتیاد والدین، از هم گسیختگی خانواده، اعتیاد همسر، طلاق‌های عاطفی والدین و فرار از خانه از موارد تأثیرگذار خانوادگی در گرایش زنان و دختران به موادمخدر هستند.

وی در رابطه با عامل گرایش به موادمخدر به‌دلیل اعتیاد همسر و نارضایتی از ازدواج در زنان، عنوان کرد: زنانی که با اجبار و نارضایتی ازدواج می‌کنند و از ترس آبرو و سرزنش خانواده به سمت طلاق نمی‌روند، سعی بر پناه بردن به موادمخدر برای فرار از مشکلات زندگی خودشان می‌کنند.

سعیدی شکیب با بیان اینکه رفاه بیش‌از اندازه نیز خود عاملی برای معتاد شدن دختران و زنان است، مطرح کرد: افراد متمول بر این باورند که می‌توانند با پول همه مشکلاتشان را حل کرده و از وابستگی به موادمخدر جلوگیری کنند؛ همچنین این دسته از افراد فکر می‌کنند با مصرف موادمخدر نسبت به همسن‌هایشان متفاوت و جذاب‌تر هستند.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد دوستان ناباب، فقر شدید مالی، فرار از مشکلات و سهولت به دسترسی مواد مخدر را از دیگر عوامل گرایش زنان به موادمخدر دانست و گفت: در گذشته ساقیان از فروش موادمخدر به زنان امتناء می‌ورزیدند، همچنین در مقابل، زنان با چگونگی خرید مواد مخدر آشنا نبوده‌اند؛ این درحالیست که اکنون زنان با سهولت به مواد مخدر دسترسی داشته و یا برخی از پخش‌کنندگان مواد مخدر خود زنان هستند.

وی با اشاره به تنوع زیاد مواد مخدر در جامعه، مطرح کرد: باوجود تنوع زیاد مواد مخدر، مواد صنعتی به ویژه (گل) مورد استقبال قشر در حال تحصیل است.

سعیدی‌شکیب با بیان اینکه زنان و دختران به منظور فرار و رهایی از مشکلات به دنبال افزایش هیجانات هستند، خاطرنشان کرد: افزایش هیجان و شادی بیش‌از اندازه از خصایص موادمخدر صنعتی هستند از این رو این دسته از مواد همواره در بین جوانان طرفدار دارند.

وی از کاهش سن اعتیاد خبر داد و گفت: متأسفانه موادمخدر به مدارس به ویژه مقطع متوسطه دوم رسیده است؛ بر اساس تجارب و مشاهدات صورت گرفته از هر ۸ معتاد، ۱ نفر زن است.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد مصرف قلیان در خانواده مقابل فرزندان و دستور خرید سیگار به کودکان را زمینه ساز گرایش کودکان به مواد مخدر دانست و افزود: مصرف قلیان در خانواده عامل اصلی ورود کودکان به دایره موادمخدر است چراکه باعث تسهیل سازی در ذهن کودکان برای مصرف دخانیات و موادمخدر می‌شود.

گزارش از: فائزه صلواتی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتیاد زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۰۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲ کیلوگرم مواد مخدر شیشه در فهرج

سرهنگ احمدپور گفت: صبح امروز مامورین پلیس مبارزه با مواد مخدر فهرج طی کنترل خودرو‌های عبوری در محور فهرج-زاهدان موفق شدند از یک دستگاه خودرو سواری پژو ۴۰۵ مقدار ۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه کشف کنند.

وی افزود: در همین رابطه یک نفر متهم که راننده خودرو بود نیز دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

سرهنگ احمدپور فرمانده انتظامی شهرستان فهرج با اشاره به اینکه برای مبارزه با سوداگران مرگ با هیچ احدی تعارفی نداریم اضافه کرد، با کسانی که از این طریق جوانان ما را مبتلا و به کام مرگ می‌کشانند مبارزه خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • کشف ۲ کیلوگرم مواد مخدر شیشه در فهرج