Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه، ‏در فضای مجازی شبهاتی درباره رقم 4200 میلیاردتومانی ‎یارانه‌ها مطرح شده؛ تاکید کرد، این رقم صحیح است اما فقط مربوط به یارانه 45,500 تومانی که به 78 میلیون نفر پرداخت می‌شود، نیست. حدود 700 میلیاردتومان نیز برای افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش براساس جدول مصارف تبصره 14 بودجه97 پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته جالب توجه در توییت نوبخت، تعداد یارانه بگیران است که بر این اساس ماهیانه به حدود 78 میلیون نفر یارانه پرداخت میشود. این  در حالی است که در اردیبهشت ماه 93 رئیس جمهور در زمانی که جمعیت کشور 77 میلیون نفر بود تعداد نهایی یارانه بگیران را حدود 73 میلیون نفر اعلام کرد.

سال 93: تعداد یارانه بگیران 73 میلیون نفر

اردیبهشت ماه سال 93  از آقای روحانی سوال شد که 73 میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند و در شبکه‌های مجازی و کف خیابان این سوال مطرح است که آیا این 73 میلیون نفر همان نیازمندانی هستند که قانون تعریف کرده است و همچنین به نظر می‌رسد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیشتر برای تامین کسری بودجه‌ در نظر گرفته شده است، آیا درست است؟ که وی پاسخ داد:  مجلس از ما خواست که به افراد متقاضی و نیازمند یارانه بدهیم پس لازم بود از مردم دعوت کنیم و بگوییم که هر کس نیاز دارد، ثبت نام کند و هر کس نیازمند نیست و طبق قانون در زندگی آن‌ها خیلی تاثیر ندارد، از ثبت نام صرف نظر کند. رئیس جمهور ادامه داد: اولا می‌خواهم از مردم تشکر کنم که با یک نظم و انضباط بسیار خوبی این ثبت نام را انجام دادند، شما می‌دانید در خیلی از کشورها برای اینکه از 73 میلیون نفر در ده روز ثبت نام کنند، با مشکلات زیادی روبرو هستند. در بخش سایبری کار بسیار بزرگی‌ در کشور صورت گرفت از این رو من از همه دست اندرکاران تشکر می‌کنم.

قطع یارانه 3 میلیون نفر در سال 94

سال 95 بر اساس گزارش تفریغ بودجه 94و همچنین  مصاحبه های انجام شده، مشخص شد 3 میلیون نفر از تعداد یارانه بگیران حذف شده اند. براساس این گزارش، طی ماه‌های سال 1394 یارانه تعداد 3 میلیون و 235 هزار و 456 نفر قطع شده است. صرفه‌جویی حاصل از این اقدام دولت، حدود 955 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است.

این موارد نشان میدهد در پایان سال 94 تعداد یارانه بگیران حدود 70 میلیون نفر بوده است. ابهام اصلی که در اینجا وجود دارد این است که تعداد افرادی که به جمعیت یارانه بگیران اضافه شده ارتباط معنا داری با رشد جمعیت کشور نداشته است.

یکی ابهامات این موضوع مربوط به تعداد یارانه بگیران در پایان سال 95 است، براساس یک گزارش در پایان سال 95 حدود 75.5 میلیون نفر یارانه دریافت کرده اند. به عبارت دیگر اگر در پایان سال 94 جمعیت یارانه بگیر حدود 70 میلیون نفر بوده باشد، چگونه طی یک سال جمعیت یارانه بگیر 5میلیون نفر اضافه شده است؟

بر این اساس به نظر میرسد بایستی در پایان سال 94 مجموعا حدود 70 میلیون نفر یارانه دریافت کنند. رشد 8 میلین نفری یارانه بگیران طی 3 سال اخیر با وجود رشد جمعیت از 78 میلیون نفر سال 94 به 81 میلیون نفر  سال 97 کمی غیر عادی به نظر میرسد.

به هر حال مهمترین نکته برای شفاف شدن موضوع و رفع ابهامات انتشار جزییات آمار یارانه بگیران به تفکیک از سال 92 به بعد است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

میرهاشم موسوی از کاهش ۱۶ تا ۱۷ درصدی افراد مستمری بگیر بیمه بیکاری خبر داد و گفت: کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ را شاهد بوده ایم.

به گزارش تسنیم، براساس قانون بیمه بیکاری، تمام افرادی که مشمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی هستند، مشمول این قانونند و در صورت بیکاری غیرارادی تحت حمایت سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

یکی از نشانه‌های درخواست بیمه بیکاری این است که بیکاران برای مدتی که جویای کار هستند؛ مقرری بیکاری دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به معنی رونق کسب‌وکار‌ها و برگشت به کار افراد و بازگشت مجدد جویندگان کار به اشتغال است.

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و این سازمان مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون به بیمه شده‌ای که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار است پرداخت شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از ۳۶ ماه برای افراد مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شده‌های متأهل و متکفل بیشتر نیست.

بهمن ماه سال ۱۴۰۲ میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

اسفند ماه سال ۱۴۰۲ بود که در راستای تعدیل در بازار کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر الزام مقرری بگیران بیکاری به آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اجرای ماده ۹ قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، به توافق رسیدند.

در این تفاهم‌نامه که به امضا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی رسیده، مقرر شده است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنها، متناسب با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

برخی اعتقاد دارند اینکه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در هفته‌های اخیر از کاهش میزان مستمری بیمه بیکاری خبر داده است به دلیل ضرورت آموزش مهارتی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری است، چرا که عده‌ای از فرآیند انجام کار منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند مقرری را نگیرند چرا که از فرآیند آموزش و فرصت و وقت گیری که برایشان دارد، رضایت ندارند.

میرهاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی چند روز گذشته در مورد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بیان کرد، در سال گذشته برای اولین بار روند ایجاد اشتغال از روند بیکاری و قرارگرفتن افراد در شمولیت بیمه بیکاری جلوتر شد، به گونه‌ای که روند ایجاد اشتغال و بیمه تامین اجتماعی مثبت شد و روند قرار گرفتن افراد در مستمری بیمه بیکاری ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش یافت.

موسوی همچنین از کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: میزان نرخ بیکاری هم کاسته شد. به گفته وی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به حدود ۱۵.۵ میلیون نفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تعداد ۱.۵ میلیون نفر جدید در سال ۱۴۰۲ تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

دیگر خبرها

  • صدر را بگیر
  • صحت سنجی ادعای وجود ۵۰ هزار خودروی خارجی در گمرکات کشور
  • صحت سنجی ادعای ورود ۵۰ هزار خودروی خارجی به گمرکات
  • توزیع حدود هشت هزار تن کود یارانه‌ای در شهرستان میاندوآب در سال ۱۴۰۲
  • یارانه فروردین، کالابرگ الکترونیک، صدک‌بندی و چند ابهام دیگر
  • توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
  • مالیات حقوق‌بگیران بیشتر از اصناف شد/ جزییات
  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟
  • وصول ۸۰ همت مالیات از حقوق بگیران در سال ۱۴۰۲