Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه در خصوص ۳۲ هزار و ۲۸۵ دستگاه خودروی آلاینده زیست محیطی اعمال قانون شد.

به گزارش قدس آنلاین، محمد پذیرا افزود: ۶ هزار و ۲۰۵ مورد از این تخلفات مربوط به خودروهای دودزا و ۱۶ هزار و ۲۲۳ مورد مربوط به نداشتن معاینه فنی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی خودرو و رفع نقص تا ۱۷ درصد از میزان آلودگی هوا می کاهد اظهار داشت: پنج هزار و ۹۴۴ تخلف نیز مربوط به نداشتن گواهی برچسب معاینه فنی بوده است.

وی گفت: یکهزار و ۷۲ تخلف نیز مربوط به صداهای نامتعارف و ۹۸۸ مورد نیز مربوط به بوق زدن های غیر ضروری است.

مدیر دفتر محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: مابقی تخلفات نیز مربوط به مواردی نظیر پرتاب کردن ضایعات، حمل حیوانات و اشیاء کثیف، تخلیه نخاله و زباله، استفاده از نورافکن و ریزش روغن و بنزین است.

پذیرا افزود: همچنین طی این مدت از این تعداد، پنج هزار و ۸۶۶ دستگاه خودرو به تعمیرگاه منتقل شده است و گروه گشتی متشکل از ضابطان قضایی به صورت مستمر با گشت زنی در سطح شهر خودروهای آلاینده زیست محیطی را متوقف و در خصوص آنها اعمال قانون می کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خودروهای دودزا هوای پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۰۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان

مدیرکل محیط زیست زنجان درباره آخرین وضعیت مجتمع صنعتی آلاینده آندیا فولاد گفت: با توجه به اینکه تغییری در میزان آلایندگی این واحد ایجاد نشد، بنابراین روز گذشته دستور توقف آن را از دادستانی درخواست کردیم که در نهایت این مهم به توقف موقت فعالیت مجموعه منتهی شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدرضا یافتیان مدیرکل محیط زیست استان زنجان درباره وضعیت آلایندگی مجتمع صنعتی ریخته‌گری آندیا فولاد و بی‌توجهی آن به تذکرات گفت: اخطاریه‌ها و تذکرات فراوان به مجتمع صنعتی ریخته گری آندیا فولاد داده شد و بی توجهی به مسائل زیست محیطی موجب شد دستور توقف موقت فعالیت آن به دستور دادستانی صادر شود.

وی افزود: به صراحت باید گفت اخطاریه‌ها و تذکرات محیط زیستی نتوانست از فعالیت‌های نامطلوب این مجموعه جلوگیری کند.

وی درباره روند فعالیت این مجتمع طی سال‌های متمادی گفت: این مجتمع سال ۹۰ با عنوان شرکت ریخته گری سهند تولید شمش فولاد برای ۲۵۰ هزار تن مجوز استقرار دریافت کرد و اساس فعالیت آن به این شکل بود که قراضه‌های آهن را جمع آوری، ذوب و سپس به شمش تبدیل می‌کرد.

یافتیان بیان کرد: این مجتمع فعالیتی نداشت تا اینکه در سال ۹۴ اداره کل صمت وقت از اداره کل محیط زیست استان مجوز بهره برداری ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی را درخواست کرد.

وی افزود: به این مهم باید توجه داشت وقتی واحدی استقرار می‌یابد، همه ضوابط آن باید منطبق با محیط زیست باشد و تمامی پروسه‌های محیط زیستی باید مد نظر قرار گیرد از قبیل اینکه آلایندگی زیست محیطی دارد یا نه؟ و در صورتی که واحد صنعتی ضوابط را رعایت کرده باشد مجوز فعالیت به آن داده می‌شود در حالیکه واحد یاد شده هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بود و این موضوع حتی برای کارشناسان نیز تایید شد.


وی ادامه داد: سازمان محیط زیست از ابتدا با مجوز بهره برداری این واحد مخالف بود و آن را اعلام کرد، ولی به رغم مخالفت اداره کل محیط زیست، اداره کل صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در کارگروه تسهیل مطرح کرد که مجوز مربوط داده شد و این واحد با این مجوز فعالیت خود را از سر گرفت.


صدور ۳۰ فقره اخطاریه از زمان فعالیت این واحد صنعتی تاکنون 
مدیرکل محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: فعالیت مجدد این واحد از نظر محیط زیست پذیرفتنی نبود، بررسی‌ها بیانگر آن است این واحد صنعتی در طول سال‌ها نه تنها کار خود را انجام نمی‌داد بلکه از سال ۹۶ در زمینه‌های دیگر از قبیل تولید کنسانتره آهن، منگنز و گندله سازی فعالیت می‌کرد و به هیچ عنوان مجوزی از این اداره کل نداشته است.

وی درباره طرح‌های شکایت از این واحد صنعتی گفت: به طور کلی طرح شکایت مبتنی بر فرآیند‌هایی انجام می‌گیرد و غیر مجاز بودن واحد صنعتی صرفا نمی‌تواند مبنایی برای شکایت سازمان باشد و باید آلایندگی آن احصا شود.

یافتیان ادامه داد: حدود ۳۰ فقره اخطاریه از زمان فعالیت این واحد صنعتی تاکنون صادر شده است و شکایتی نیز در سال ۹۶ مبنی بر دستور توقف واحد داده شد که در سال ۹۷ هم یک حکم قضایی شعبه اول ایجرود صادر گردید.

وی مطرح کرد: در سال ۹۷ دوباره و در سال ۹۹ نیز شکایتی از مجموعه انجام گرفت، ولی یکی از محدودیت‌های این اداره طولانی شدن زمان بررسی شکایات بنا به دلایل مختلف است که این موضوع به صورت استانی مورد پیگیری جدی قرار گرفت.


جریمه ۶۰ میلیارد ریالی
وی ادامه داد: این واحد بالاخره در سال ۱۴۰۰ به دلیل آلایندگی خاک و آرسینیک بالا به عنوان واحد آلاینده تشخیص داده شد که می‌تواند آب‌های زیر زمینی و سطحی را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص اینکه حتی در اراضی کشاورزی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان درباره وصول جریمه از این واحد اظهار کرد: پس از شکایت و اعلام حکم این واحد در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال جریمه شد که در همان سال به دلیل استمرار آلایندگی، علیه این واحد اعلام جرم شد و دوباره سال ۱۴۰۱ نیز شکایتی از این واحد انجام گرفت.

وی درباره پلمپ این واحد با توجه به تخلفات گفت: با شکایت این اداره کل در آبان سال گذشته تصمیم به پلمب موقت آن گرفته شد که اداره کل صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای اعلام کرد مدیریت جدیدی در این مجموعه صنعتی بر سر کار آمده که درصدد رفع مشکلات است.

وی افزود: بنا بر پیشنهاد اداره کل صمت استان در جلسه دیگر استانی با هدف حمایت از تولید این مجموعه و الزام به رفع مشکلات زیست محیطی آن، فرصت چهارماهه تا پایان ۱۴۰۲ به آن داد شد تا مسائل و موارد را به طور قطع برطرف کند و مقرر شد این مجتمع صنعتی برنامه و پیشرفت ماهانه کاری خود را به این اداره کل اعلام کند که این مجتمع پس از ۲ ماه مکاتبات فراوان برنامه‌ای ناقص را ارائه کرد که این مسائل از سوی این اداره کل پذیرفتنی نبود.


تخلف بزرگتر ورود پسماند غیرمجاز بود
یافتیان بیان کرد: با توجه به فرصت داده شده این واحد تخلف بزرگتری یعنی ورود پسماند غیر مجاز را انجام داد و حتی از ورود کارشناسان اداره کل نیز برای بازدید از کارخانه ممانعت کرد که مراکز فروشنده پسماند‌ها به ۲ استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی اختصاص داشت که با مکاتبه صورت گرفته یکی از استان‌ها پیگیری‌های لازم را انجام داد.

وی تصریح کرد: این اقدام این واحد به نوعی مصوبه استانی را زیر سوال برد و همین مساله به شکایت مجدد از آن منجر شد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به اینکه تغییری در میزان آلایندگی این واحد ایجاد نشد، بنابراین روز گذشته دستور توقف آن را از دادستانی درخواست کردیم که در نهایت این مهم به توقف موقت فعالیت مجموعه منتهی شد.

وی ادامه داد: این واحد صنعتی همواره از زمان شروع فعالیت خود تاکنون در فهرست آلاینده‌ها قرار داشته است.

یافتیان در پایان با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال در واحد‌های صنعتی مطرح کرد: اگرچه اشتغال واحد‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد، اما رعایت مسائل زیست محیطی اولویت دارد و از اساسی‌ترین اصول فعالیت یک واحد به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • مراجعه ۸۰ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان
  • توقیف و اعمال قانون ۵۷۴ خودروی شوتی و تغییر وضعیت در بم
  • مراجعه بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان 
  • مراجعه بیش از 80 هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان
  • معاینه فنی ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین استان همدان ​
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز
  • مراجعه بیش ۷ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی مازندران