Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:19:47 GMT

صلح با جهان ابتدا نیاز به صلح درونی دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۰۷۴۰

صلح با جهان ابتدا نیاز به صلح درونی دارد

تهران-ایرنا- مقصود فراستخواه دانشیار گروه برنامه ریزی آموزش عالی می گوید: موقعیت کنونی جامعه ایران در شرایطی است که صلح درون و صلح بیرون بسیار به همدیگر گره خورده است. صلح با جهان ابتدائا نیاز به صلح درونی دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، فراستخواه در همایش «تمدن انسانی، جمعیت و صلح» که به همت گروه علمی تخصصی صلح انجمن جامعه شناسی ایران با مشارکت انجمن جمعیت شناسی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده بود، به ایراد نکات خود پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فراستخواه در ابتدای سخن خود در بیان خلاصه استدلال خود گفت: خصیصه های تمدنی ایران به گونه ای است که بقاء و شکوفایی تمدنش اصولاً از طریق صلح میسر می شود. این در حالی است که جمعیت کشور ما نیز صفاتی دارد که بی اعتنایی به آن ها صلح درونی ما را به خطر انداخته و امروز به مرحله بحرانی رسانده است.»

فراستخواه در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح خصیصه های تمدنی ایرانی پرداخت و گفت: « اولین خصیصه تمدن ایرانی در طول تاریخ مرزهای وسیع تمدنی و لبه های تمدنی فعال بوده است. دومین ویژگی تمدن این است که همیشه در میان و ارتباط با تمدن های دیگر ، به تعبیری در چهارراه حوادث بوده است. این نکته باعث گشته که همیشه عناصری از تمدن های دیگر در ما وجود داشته باشد و ما همواره مولفه هایی از تمدن های دیگر را میزبانی کرده باشیم. سومین نکته این است که تمدن ایرانی همیشه با تنوع سرشته شده است.

او ادامه داد: «مرور تحلیلی خصیصه های این تمدن نشان می دهد که همیشه جذب، ترکیب و التقاط با عناصر تمدن های دیگر در فرهنگ ما وجود داشته است. مثال این نکته آیین نوروز است که خلوص ندارد و عناصر بابلی و بین النهرین و برخی تمدن های دیگر در آن وجود دارد. همچنین مانی به عنوان پیامبر ایرانی، در آموزه های خود مولفه هایی از عناصر بودایی، هندی، بابلی، حتی مسیحی نیز دارد. فلسفه یونانی نیز مدیون تلاش های فارابی و ابن سینا ایرانی و ریاضیات یونانی و هندی بدون خوارزمی قابل تعریف نیست. مولانای رومی و بلخی و مکتب نقاشی اصفهان و شاگردان و آثار رضا عباسی هم از دیگر مؤیدهای این بده بستان است.

دانشیار برنامه ریزی آموزش عالی در بیان ابعاد دیگر تمدن ایرانی تصریح کرد: « ما همواره دعاوی تمدنی داشتیم. دعاوی تمدنی ای که همواره پُرسشناک و پروبلماتیک (مساله مند) بوده است. این تمدن در عین حال پیوسته در معادله تمدنی داخلی و مواجهه، تقابل و همکنشی با تمدن های بیرونی بوده است. ماحصل این شرایط باعث شده است که تاریخ ما حماسی رقم بخورد. چرا چنین تاریخی داشتیم؟ علتش این است که تاریخ ما پر از تعارض و کشمکش های متعارض و اینچنینی بوده است. این هستی شناسی تمدنی ماست. نکته مهم این جاست که این انتولوژی تمدنی عمیق به صلح نیاز دارد. روز به روز نیز نیازش به صلح حیاتی تر می شود. از همین روست که همیشه صلح برای ما مساله و در عین حال راه حلی البته دشوار بوده است. دوگانه های ایران و توران، ایران و روم، ایران و عرب، ایران و مغول ، ایران و مصر، ایران و اروپای غربی و ایارن و عثمانی ازا ین قبیل موارد است.»

مولف کتاب ما ایرانیان افزود: « از همین بابت من مدعی ام که تاریخیت ما تاریخیت صعب و دشوار بوده است. در برابر این دشواری خرد و عقلانیت ایرانی راهبردهای نظیر جاده ابریشم را ابداع کرده است. به عنوان مثال تبریز شهری زلزله خیز است. این شهر در طول تاریخ خود بارها بر اثر زلزله به کل نابود و ویران شده است. اما تبریز همچنان زنده است. محققان و تحلیلگران علت این دوام و زندگی همچنان را بودن در مسیر جاده ابریشم می دانند.»

فراستخواه در بیان خطرات و مشکل جدی ایران معاصر در این زمینه گفت: «شیفت از ژئواکونومیک به ژنوایدوئولوژیک مهمتری مساله امروز ماست که برای صلح، مساله و دشواری های فراوان ایجاد کرده است. در جهان امروز کشوری مثل چین هم حتی می خواهد جاده ابریشم را احیا کند و در این راه شعار one road one belt (یک جاده یک کمبرند) را سرلوحه قرار داده است. چین در اوج جنگ اقتصادی با آمریکا هم همچنان نگاه با بازی برد برد دارد. بریکس( گروه اقتصادی متشکل از برزیل، روسیه،هند،چین و آفریقای جنوبی) نیز زاییده از تفکر ژئواکونومیک است.»

نویسنده کتاب تازه چاپ دانشگاه و آموزش عالی در تحلیل انتقادی شرایط سیاسی معاصر خاطرنشان کرد: « موزیک متن سیاست اکنون در ایران امروز صلح نیست. به عبارت دیگر اهداف پنهان و ضمنی و مستتر خیلی با ایده صلح جفت و جور نشده است. آن هم صلح به معنای امروزین که لزوما به معنای عدم جنگ نیست. من معتقدم که تُن صدای صلح در تمدن ها نباید کم شود. نمونه این کم شدن که به افول انجامید در سالهای 55 و 56 معاصر و منتهی به انقلاب بود که قیمت نفت رشد کرد و متعاقب آن دعاوی مقابله و مواجهه با اروپا کوک شد.»
فراستخواه در قسمت پایانی نکات خود به صورت تیتروار به بیان صفات جمعیتی ایران پرداخت و گفت: « اولین صفت این است که جمعیت ایران از ابتدا متراکم نبوده است. در مقابسه با دنیا حتی در اوج صفویه نیز جمعیت ما از عثمانی ها کمتر بوده است. مزیت رقابتی ما هیچ گاه جمعیت زیاد نبوده است. دومین نکته پراکندگی و تنوع جمعیت در ایران بوده است. همیشه در این جمعیت تغییراتی به وجود می آمده است . محورهای این تغییراتِ شگرف این است که جمعیت ایران به شدت متحرک شده است. گروه های جمعیت اجتماعی جدیدی در ایران زاییده شده است.

همچنان که متوسط سال تحصیل در سال 1356، دو سال و خرده ای بود و اکنون به نزدیک ده سال رسیده است. به عبارتی چگالی و جرم جمعیت در ایران تغییر کرده است. چنین آماری در خیلی از کشورهای توسعه یافته تر کمتر است. در شهری مثل تهران هم اکنون یک میلیون دانشجو داریم. این منجر به دینامیزم اجتماعی ، مطرح شدن پنجره جمعیتی و تسخیر خیابان و دانشگاه و سازمانهای مردم نهاد توسط زنان شده است. در همین مورد زنان نه تنها این پدیده جمعیتی ایجاد و برنامه ریزی شده نبوده است، بلکه با آن مقابله نیز شده است.»
فراستخواه در ادامه بیان صفات جمعی تصریح کرد: « تحولات نسلی دیگر صفت جمعیتی امروزی ایران است. رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و به بیان دیگر رشد جمعیت فناور دیگر صفت این جمعیت است. به گونه ای که در سال 1372 تنها چهار درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می کردند و هم اکنون این آمار به بیش از 70 درصد رسیده است. از هر ده ایرانی هفت نفر عضو شبکه های اجتماعی هستند و به میزان 120 دقیقه در طی روز از اینترنت استفاده می کنند.»

فراستخواه در بیان نتیجه این نکات پایانی افزود: « همه این موارد حاکی از این است که اگر به درستی خصیصه های تمدنی خود را بشناسیم، اگر نسبت به تغییرات صفات جمعیتی آگاهی کافی داشته باشیم، آگاهی ای که ماحصل یک عقلانیت و خرد جمعی است، به این نتیجه می رسیم که اقتدار و آینده این کشور چقدر وابسته به صلح است. چیزی که می تواند ایران فرهنگی و ایران تمدنی را محافظت و آینده روشنی برای این سرزمین تضیمن کند.»

**9222**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جمعيت و صلح مقصود فراستخواه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقلب در سرجلسه کنکور با کنترل فضای سایبری به صفر می‌رسد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری ۱۴۰۳ امروز (پنج شنبه، ۳۰ اردیبهشت) با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان سنجش آموزش کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد،

علی اکبر فامیل کریمی، رئیس مرکز حراست وزارت علوم با اشاره به عملیات وعده صادق اظهار کرد: در مقابله و برخورد با دشمن هنر این است که بتوانی راهبرد دشمن را برهم بزنی و امروز با وجود قدرت‌های برتر جهانی این امر قابل تکرار نیست.

وی ادامه داد: بعضی موضوعات امنیت ملی از ابتدا مشخص است مانند موضوعاتی که در گرو سازمان‌های امنیتی و نظامی است و از ابتدا محرمانگی و طبقه بندی در آن لحاظ می‌شود و تعاریف و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بخش دیگری از موضوعات امنیت ملی که در جامعه امروز رخ داده به صورت بالقوه می‌تواند امنیت ملی باشد و از ابتدا در ابن حوزه قرار نمی‌گیرد.

وی با ارائه مثالی گفت: موضوعاتی مثل امنیت غذایی، امنیت سایبری از این مقوله است که امروز در امنیت ملی مهم‌ترین حوزه امنیت غذایی و امنیت سایبری است.

 کریمی یاداور شد: یک موضوع سوم در حوزه امنیت ملی وجود دارد و آن مقوله‌ای مانند کنکور است که از ابتدا در حوزه امنیت ملی قرار ندارد و در ذهن و افکار عمومی نیز اینطور تلقی نمی‌شود، اما وقتی به کل فرایند دوباره نگاه می‌کنیم، می‌تواند در این حوزه قرار گیرد و خانواده‌ها بای اطمینان خاطر داشته باشند که امنیت کنکور حفظ می‌شود.

وی با اشاره به دستگاه‌های تصمیم‌گیر در حوزه کنکور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه رصد بر کنکور را برعهده دارد، شورای امنیت کشور (شاک) از نیرو‌های مختلف خود برای حفظ امنیت کنکور استفاده می‌کنند. همچنین در وزارت علوم یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در طول سال آزمون سراسری است.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم در ادامه به ۵ پروتکل (دستورالعمل) در برگزاری کنکور گفت: این پروتکل‌ها در فرایند یکساله اجرا می‌شوند و طبقه بندی در هر کدام از ان‌ها باید رعایت شود. پروتکل اول آزمون سازی است که ۲۴ محور برای آن تعریف شده و هر کدام شامل ده‌ها فعالیت است، پروتکل دون قرنطینه سوالات است که دقیق‌ترین فعالیت‌ها طی آن صورت می‌گیرد، پروتکل سوم چاپخانه تا مخزن نگهداری سوالات و پروتکل‌های چهارم و پنجم از مخزن‌های اصلی به فرعی و از فرعی به مخل سوالات است.

فامیل کریمی گلوگاه اصلی تقلب را فضای مجازی سر جلسه آزمون دانست و افزود: با کنترل فضای سایبری تقلب در این زمان به حداقل رسیده و ممکن است به صفر هم برسد.

وی در پایان تاکید کرد: سازوکار دقیق برگزاری کنکور با انحراف روبرو نمی‌شود ولی ممکن است ایراد‌های کوچکی رخ دهد و دشمن با اختلال در فضای روانی مردم اعتماد آنها را کاهش دهد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • در آغاز حمله سپاه به اسرائیل چرا ابتدا از پهپادهای انتحاری استفاده شد؟
  • تقلب در سرجلسه کنکور با کنترل فضای سایبری به صفر می‌رسد
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)
  • وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل
  • تعیین وضعیت پزشکی۹۷ درصد از زائران حج در سیستان و بلوچستان
  • «مجلس ایرانشهر» در تنگستان برگزار می‌شود