Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@17:00:48 GMT

معرفي ورزش بولينگ

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۰۷۹۳

معرفي ورزش بولينگ

خبرگزاري آريا -

بولينگ از آن ورزش‌هايي است که هم تفريح به حساب مي‌آيد و هم ورزش‎
بولينگ از آن ورزش‌هايي است که هم تفريح به حساب مي‌آيد و هم ورزش. از سال 1380 که فدراسيون بولينگ در ايران راه افتاد اوضاع براي بازيکنان حرفه‌اي بهتر شد.
تاريخچه بولينگ:
بولينگ در واقع از زمانهاي قديم به عنوان بازي در کشورهاي مختلف وجود داشته و با مروري بر تاريخچه بولينگ متوجه خواهيم شد که بازي بولينگ در چه زمان و مکاني به يک ورزش رسمي تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بولينگ ابتدا به عنوان بازي 5200 سال پيش از ميلاد مسيح در مصر وجود داشته است. بازيهاي بولينگ اوليه با سنگي گرد به جاي توپ بولينگ، که از بين سه قطعه سنگ مرمر به 9 سنگي که به شکل گنبد و به جاي پين چيده شده بود، بصورت چرخشي پرتاب مي شده است.
بازي بولينگ در دانمارک با پرتاب توپ گرد سنگي از فاصله 60 پائي(حدود 20 متر) به سمت هدفهاي سنگي به جاي پين انجام مي گرفت. اين همان 60 پائي است که امروزه بعنوان اصل اول در بولينگ با 10 پين نيز بکار مي رود.
تاريخچه مسابقات بولينگ:
مسابقات بولينگ از قاره اروپا و کشورهاي اسکانديناوي شروع و بعدها توسط نويسنده اي به نام واشنگتن ايرويک در کتاب مشهور به سوي هدف در سال 1818 با شناختي از پينهاي ساخت آمريکا به شکل کنوني به آمريکا کشيده شده است.
بولينگ در کشورهاي مختلف با قوانين و تجهيزات اوليه متفاوتي انجام مي شد و در واقع علت و زمان تبديل 9 پين براي بازي بولينگ در اروپا به 10 پين در آمريکا، هنوز مشخص نيست. بولينگ در قرن 19 شهرت بسياري پيدا کرد و براي اولين بار در شهر باوري آمريکا انجمن ملي بولينگ تاسيس شد.
اصطلاحات بازي بولينگ
اسپليت در بولينگ: دو دسته پين باقيمانده که با توپ بعدي نمي ريزد. حتما بايد پين 1 افتاده باشد تا اسپليت محسوب شود.
اسپر: پينهاي آزاد و تکي که با پرتاب توپ بعدي مي ريزد را در بولينگ اسپر مي نامند.
استرايک: زدن کل پينها با پرتاب اولين توپ در بولينگ استرايک نام دارد.
ميس در بولينگ: عدم موفقيت در زدن پينها در بازي بولينگ ميس ناميده مي شود.
تپ: تپ در بولينگ اصطلاحا جا ماندن يکي از پينهاي سمت چپ که معمولا پين شماره 7 يا 10 است، مي باشد.
واش در بولينگ: در بولينگ اوت شکست در گرفتن پين با توپ دوم و جاگذاري پين شماره 1، واش ناميده مي شود.
چاپ: در ورزش بولينگ اگر با توپ دوم از يک فريم پيني را از بين چند پين باقيمانده بزنيم و باز هم پيني بماند يا اگر فقط يک پين باقي مانده بود و پس از توپ دوم هنوز همان يک پين بماند اصطلاحا چاپ ناميده مي شود.
بولينگ و آشنايي با ابزار مورد نياز آن
•توپ بولينگ

ورزش بولينگ ‎
توپ: وزن توپ هاي بولينگ به پوند محاسبه مي شود. به ظاهر رنگي توپ هاي بولينگ نگاه نکنيد، حسابي سنگين هستند. از 6 پوند تا 16 پوند. هر پوند هم 450 گرم است. با اين حساب سبک ترين توپ بولينگ هم 2کيلو و 700 گرم وزن دارد. پس حواستان باشد که با دست ضعيف يا آسيب ديده نمي شود سراغ ورزش بولينگ رفت.
هر کسي براي انتخاب توپ بولينگ بايد به دو نکته توجه کند، وزن توپ و اندازه جاي انگشتان. بايد توپ بولينگي را انتخاب کنيد که از پس پرتاب کردنش بر بياييد. اندازه انگشتتان هم بايد به اين سه سوراخ روي توپ بولينگ بخورد تا با کنترل آن را بغلتانيد. لايه رويي توپ بولينگ پلي اتيلن است. در مرکز توپ هاي بولينگ يک فرم استوانه شکل با جنسي شبيه گچ وجود دارد با تعدادي زا ئده که به چرخيدن توپ بولينگ کمک مي کنند و جهت آن را هم تعيين مي کنند.
به توپ هاي بولينگ معمولي و آماتور که بيش تر براي تفريح هستند، هاوس بال مي گويند. که وقتي به يک سالن بولينگ مي رويد در اختيارتان مي گذارند. قيمت اين توپ هاي بولينگ حوالي 15تا 20 هزار تومان است. ماجراي توپ هاي حرفه اي بولينگ کمي فرق مي کند. هر بازيکن بولينگ توپ شخصي خودش را دارد. و براي يک توپ حرفه اي بولينگ بين 300 تا 600 هزار تومان هزينه مي کنند.
● کفش بولينگ

بازي بولينگ‎
بولينگ کفش مخصوص خودش را دارد. يکي به خاطر اينکه کفش هاي معمولي روي لاين سر نمي خورند. بعد هم چون کفش هاي معمولي کف سالن بولينگ را کثيف مي کنند و کيفيتش از بين مي رود. بسته به اينکه چپ دست يا راست دست هستيد کف يک لنگه از کفش هاي بولينگ يک کفي دارد تا روي لاين سر بخوريد و پرتاب خوبي داشته باشيد.
کفش هاي معمولي که در سالن هاي بولينگ هم بهتان مي دهند 15هزار تومان قيمت دارند. وقتي هم که براي بازي بولينگ مي رويد 500 تومان هزينه اجاره کفش براي يک ساعت است.
کفش هاي حرفه اي بولينگ، 80 تا 300 هزار تومان قيمت دارند. يک حسن اين کفش هاي بولينگ اين است که مي شود کفي مخصوص آن را وقتي کهنه مي شود عوض کرد و يک کفي چسبي جديد چسباند.
● پين بولينگ

پين بولينگ
پين در بولينگ همان 10 هدف چوبي است که در انتهاي لاين مي بينيم. جنس اين پين ها ابتدا تمام چوب بود ولي بعدها به خاطر جلوگيري از شکستگي آن ها روي شان لايه اي از فايبرگلاس تعبيه کردند. طول پين هاي بولينگ 25 سانتي متر است و 1 کيلو و 380 گرم وزن دارند. پين هاي بولينگ به صورت مثلثي و با فاصله 20 سانتي متر از هم چيده مي شوند. و همه امتيازات بسته به تعداد پيني دارد که شما در هر بار پرتاب در بولينگ مي توانيد بريزيد.
● سالن بولينگ

سالن بولينگ
سالن هاي بولينگ به طور ميانگين 10 لاين براي بازي دارند و روي هر لاين حداکثر 4 نفر مي توانند بولينگ بازي کنند. کف سالن بولينگ کاملا پارکت است. قسمت مياني لاين تا يک سوم انتهايي را، روغن مي زنند تا توپ بولينگ سر بخورد. دو قسمت کناري لاين را هم کاتر يا اصطلاحا جوب مي گويند که اگر توپ بولينگ وارد آن شود از قسمت اصلي خارج شده و ديگر به پين هاي بولينگ برخورد نمي کند.
اين فلش هايي هم که کف لاين مي بينيد براي هدف گيري بهتر است. براي هر ساعت بازي بولينگ روي يک لاين 20 تا 26 هزار تومان بايد هزينه کنيد که بين تعداد نفرات تقسيم مي شود.
اگر هم عضو يکي از مجموعه هاي ورزشي شويد، حق عضويت مي پردازيد و براي ساعت هاي بازي تخفيف مي گيريد. فقط يادتان باشد که از قبل براي آخر هفته برنامه ريزي کنيد و اگر مي خواهيد با انجام بولينگ خوش بگذرانيد يک لاين رزرو کنيد، چون خيلي از باشگاهها ي بولينگ شلوغ هستند.
● مانيتور سالن بولينگ
اين مانيتورها که در سالن بولينگ مي بينيد، همان صفحه امتياز است. و براي هر بار ضربه زدن با توپ بولينگ تعداد پين هاي ريخته شده، امتيازتان و سرعت توپي که پرتاب کرديد را برايتان نشان مي دهد. براي هر چهار نفري که در يک رديف بازي مي کنند، دو دوربين بالاي لاين نصب شده است که اين ها را محاسبه مي کند.
● تيبل
تيبل يک ست کامل است، شامل دستگاهي که پين هاي بولينگ را مي چيند، توپ ها را برمي گرداند و دستگاه دست خشک کن. وقتي که توپ بولينگ را پرتاب مي کنيد اين دستگاه توپ هاي ريخته شده را جمع مي کند و بعد از آن هم 10 پين جديد برايتان مي چيند.
توپ بولينگ را هم از زير لاين به دستگاهي که کنارتان است برمي گرداند. در انتهاي تيبل هم يک دستگاه با باد سرد تعبيه شده است تا وقتي هنگام بازي بولينگ دست تان عرق کرد با باد آن را خشک کنيد.
اين دستگاه هايي هم که مي بينيد پشت ماجراست. که توپ هاي بولينگ را جمع مي کند و دوباره مي چيند. دو نفر هم هميشه آنجا مراقب هستند که اگر دستگاه ها گير کرد درست شان کنند.
▪ دستگاه سوراخ کردن توپ بولينگ:

بولينگ‎
وقتي بازي بولينگ حرفه اي مي شود هرکسي توپ هاي خودش را دارد. توپ هاي حرفه اي بولينگ را که مي خرند رويشان هيچ سوراخي ندارند. با اين دستگاه و مته هاي مخصوصش که مي بينيد سه سوراخ به اندازه انگشت شصت و دو انگشت مياني روي توپ بولينگ ايجاد مي کنند.
▪ ساک: ساک ورزشي و تجهيزات اضافه در بولينگ سليقه اي است و هر کسي با توجه به بودجه اش هزينه مي کند. براي ساکي مثل چيزي که در عکس مي بينيد بايد بين 100 تا 300هزار مي توان هزينه کرد. البته اين ها جزو هزينه هاي ورزشکاران حرفه اي اين رشته به حساب مي آيد.
▪ کيسه توپ بولينگ: کيسه توپ هم از آن تجهيزات ورزشکاران حرفه اي به حساب مي آيد و وقتي با يک توپتان مي خواهيد به سالن برويد ديگر لازم نيست تا ساک بزرگي را با خودتان حمل کنيد.
کلوديوم: چون بولينگ با دست انجام مي شود بيشترين آسيب را هم روي دست ها و انگشتان دارد. اول از همه اينکه 3 انگشتي که با آن ها توپ بولينگ را مي گيريد بعد از مدتي تغيير فرم مي دهند و زخمي شدنشان هنگام بازي بولينگ کاملا طبيعي است.
براي اينکه آسيب و خراش هاي کوچک بازي بولينگ را متوقف نکند از مايعي لاک مانند به نام کلوديوم استفاده مي کنند. باند کوچکي روي ناحيه زخمي مي گذارند و بعد آن را روي باند مي مالند تا روي زخم ها را بگيرد.
نگاهي اجمالي به بولينگ

توپ بولينگ ‎
توپ بولينگ را از روي ريل برگشت برداريد. توپ را با هر دو دست برداريد، بازو را خم کنيد و به سمت مسير ورودي برويد. بهتر است تا به مسير ورودي نرسيده ايد انگشتان را داخل سوراخهاي توپ بولينگ فرو نبريد چون ممکن است مجبور شويد صبر کنيد تا بازي بازيکن ديگري تمام شود. اينکار باعث خستگي يا عرق کردن غير ضروري انگشتان بخصوص انگشت شصت مي شود.
نشانه گيري در بولينگ
بديهي است که در ورزش بولينگ نشانه گيري بسيار مهم است. اگر نتوانيد با توپ بولينگ هدف را مشخص کنيد توپ در جاي درست به پينهاي بولينگ اصابت نخواهد کرد.
بولينگ، زمان بندي و حفظ تعادل
در بولينگ مسير ورودي به دو معني بکار مي رود :
قسمتي از مسير اوليه قبل از فول لاين که مي ايستيد و توپ بولينگ را پرتاب مي کنيد. حرکات مشخصي است که در اين مسير انجام مي دهيد و توپ را مي چرخانيد تا به طرف پينها پرتاب کنيد.
تعادل بدن در بولينگ
تعادل بدن در واقع يکي از مهمترين عوامل حساس و سرنوشت ساز در لحظه تحويل توپ بولينگ طي مسير ورودي است. تنظيم تعادل براي جلوگيري از سقوط شما لازم است اما باعث عدم کارائي در سه هدف اصلي مسير ورودي مي شود:هدف اول توليد انرژي است که ضمن تنظِم مجدد تعادل در بازي انرژي هدر مي رود و به توپ منتقل نمي شود.
هدف دوم هماهنگي حرکات پاندولي با قدمها است . تا زمانيکه توپ را رها مي کنيد بايد اين حرکات هماهنگ و موزون باشند. اگر دوباره تعادل بر قرار کنيد حساسيت زمان بهم ريخته و براي انتقال انرژي به توپ مجبوريد آن را زودتر يا ديرتر از موعد رها کنيد که به پرتاب شما بستگي دارد.
هدف سوم نشانه گيري دقيق با توپ است . عدم تعادل و در واقع تغيير براي حفظ تعادل ممکن است شما را وادار کند متمايل شويد يا کلا باعث شود از مسير منحرف شويد که در هر دو حالت شما را از نشانه گيري دقيق دور مي کند و باعث مي شود توپ بولينگ را از سمت راست يا چپ نقطه مورد نظرتان رها کنيد.
بنابراين رمز موفقيت در حرکات مسير ورودي و تحول صحيح توپ و از بين بردن عدم تعادل در حرکاتي است که نياز به اصلاح آگاهانه دارد. اما قبل از اينکه بتوانيد عدم تعادل را از بين ببريد بايد آنها را تشخيص دهيد. مسئله اين است که مغز ما بخودي خود براي برقراري تعادل طراحي شده است.
بنابراين مجبور نيستيم به هر قدمي که بر مي داريم فکر کنيم . بيشتر بازيکنان بولينگ با علائمي که موجب عدم تعادل و اصلاح حرکات مي شوند آگاهي دارند و توپ در مسيري که انتظار داشتند نرفته است.
پس آنها بجاي اصلاح علل اصلي مشکلات با افزودن حرکاتي اضافي و غير معمول در حرکات مسير ورودي آنها را بهبود مي بخشند. متاسفانه اين تنظيم معمولا عدم تعادل بيشتري را بوجود مي آورد و در نتيجه اصلاح آگاهانه بيشتر مي شود.
اين حرکات غير معمول و نشان دهنده گرفتاريهائي است که بعضي بازيکنان دارند. راه حل اين است که بجاي مبارزه آگاهانه با سيستم تعادل بدن با آن کنار آمد. آگاهي به تغييرات اصلاحي ضمير آگاه را متوجه مي کند و به عدم تعادلي که لازم است از بين برود اشاره مي کند.
دستورالعمل هاي استيل شروع ، قدمها و پرتاب توپ

دستورالعمل هاي استيل شروع ، قدمها و پرتاب توپ‎
اولين قدم در پيشرفت استيل شروع، تعيين محل ايستادن با توپ روي خط بازي در مسير ورودي است. محل دقيق استيل شروع بستگي به وضعيت بدني شما دارد. وقتي محل استيل شروع مشخص شد، توپ را بلند کرده و آن را تا امتداد آرنج بالا ببريد.
مطمئن شويد توپ و مچ دست تان در امتداد شانه راست قرار دارد. در حاليکه وزن تان را بطور مساوي روي هر دو پا تقسيم کرده ايد در استيل شروع بايستيد بدن را جلو ببريد تا جائيکه فشار روي پهلوي پاي چپ باشد. پاي راست را جلو ببريد. سپس براي انتقال وزن بدن به پاي راست، پاشنه پاي راست بايد با زمين تماس داشته باشد.
در محل مناسب استيل شروع قرار بگيريد و با پاي راست قدم اول را بر داريد. سپس با پاي چپ قدم دوم را ادامه دهيد.
قدم سوم مجددا با پاي راست برداشته مي شود. همانطور که در خيابان راه مي رويد. با پاشنه و پنجه قدم بلندتري بر داريد وقتي قدم مي زنيد احساس مي کنيد وزن شما جلو و روي پائي است که ساکن و بي حرکت است.
تنها تفاوت راه رفتن معمولي با اين قدمها اين است که در بولينگ هر قدم بلندتر از قدم قبل است. يعني اولين قدم معمولي دومين قدم بلندتر و قدم سوم بلندتر و تقريبا پرش است. جائيکه قدم آخر را مي گذاريد به اندازه قدم اول مهم است. دقت کنيد که از روي کدام برد شروع کرده ايد و در پايان قدم سوم پاي شما بايد روي همان برد قدم اول باشد.
مسير قدمهايتان را دقيقا کنترل کنيد. اگر متوجه شديد به طرفين کشيده مي شويد. قبل از تمرکز حواس بايستيد، تمرکز گرفته و بدون خم شدن زانو قدمي بر داريد. هنگام قدم برداشتن حرکات صحيح دستها را کنترل کنيد. آنها بايد کنار بدن کاملا راحت آويزان شوند. هيچ فشاري در اين چند قدم به دست و پايتان نياوريد.
حرکات بايد کاملا طبيعي باشند و تقريبا با همان سرعت معمولي قدم برداريد. ليز خوردن در واقع آخرين قدم مسير ورودي است و مهمترين نکته اي که بايد در اين مرحله بخاطر داشت اين است که حرکات و استيل بدن بايد آنقدر نرم باشند که انرژي توليد شده توسط حرکت آني به توپ منتقل شود.
ليز خوردن اين مسير را طولاني تر نمي کند و بدن را هم عقب تر نمي برد. به محض اينکه پاي چپ از کنار پاي راست عبور کرد و وزن را از پاي راست به پاي چپ انتقال داديد شروع به ليز خوردن کنيد. وزن شما ابتدا به پنجه ها بعد به توپ و توسط توپ به پا و دوباره به توپ و پاشنه پاي چپ منتقل مي شود.
اگر توانستيد در اين نقطه تعادل را حفظ کنيد، تمام وزن بدن روي پاي چپ خواهد بود و با پاي راست که آزاد است مي توانيد به هر سمتي حرکت کنيد. گرچه نيازي نيست تا براي حفظ تعادل و جلوگيري از سقوط پاي راست را حرکت دهيد. وقتي به جلو حرکت کرديد پاي راست را جلو ببريد و دوباره به حالت ايستاده برگرديد. در اينجا دوباره وزن شما روي هر دو پا متمرکز خواهد بود.
گردآوري: بخش ورزش بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۰۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین

پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از ساعت ۲۲:۳۰ امشب آغاز و از شبکه ورزش و سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های بایرن مونیخ و آرسنال امشب _سه‌شنبه بیست و نهم فروردین_ در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز بایرن مونیخ و آرسنال

لیگ قهرمانان اروپا (بایرن مونیخ - آرسنال) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌، شبکه ورزش

کد خبر 745398

دیگر خبرها

  • معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان
  • معرفی دفاع راست ایده‌آل: یاشوا کیمیش
  • معرفی ظرفیت‌های کردستان با استفاده از حوزه ورزش
  • معرفی ظرفیت‌های کردستان بهره گیری از ظرفیت حوزه ورزش برای
  • ادموند بزیک: پرسپولیس مدعی اصلی قهرمانی است
  • ساعت پخش زنده بازی پیکان و هوادار از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین
  • واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن
  • ساعت پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی سپاهان و ذوب آهن‌ از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین
  • عنایتی: تا پایان فصل ۵ بازیکن جوان معرفی می‌کنیم