Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:42:24 GMT

جاسوسی مخابراتی، توطئه جدید آمریکا علیه چین و اروپا

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۰۹۴۶

جاسوسی مخابراتی، توطئه جدید آمریکا علیه چین و اروپا

پکن- ایرنا- دنباله روی برخی کشورهای اروپایی از آمریکا در تحت فشار قرار دادن شرکت های مخابراتی چین، باعث شد تا پکن به اروپا هشدار دهد که اگر بخواهد با اتهامات واهی مرتبط با حملات سایبری، علیه پکن تحریمی اعمال کند و دست به اقدامی مخاطره آمیز بزند، روابط دو طرف تیره خواهد شد.

به گزارش ایرنا اروپا بیشتر از کشورهای دیگر دنیا در زمینه فعالیت شماری از شرکت های مخابراتی و ارتباطی چین با آمریکا همراه شده و تلاش کرده است تا فعالیت شرکت هایی نظیر هواوی و 'زد تی یی' را محدود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشورهای اروپایی نظیر سوئد، انگلستان، لهستان، آلمان و لیتوانی و چند کشور دیگر از جمله اعضای این اتحادیه هستند که می گویند محدود کردن و حتی ممنوع کردن فعالیت هواوی را در دستور کار قرار داده اند.
از جمله اقدامات دیگر اروپا «برچسب جاسوسی زدن به چین» است که بشدت پکن را برآشفته کرده است بخصوص آنکه اروپا مدعی است نزدیک به 250 مامور چینی در چارچوب همین شرکت ها و با سوء استفاده از برخی از اتباع اروپایی به دنبال جاسوسی از این اتحادیه هستند.
همین باعث شد تا 'جانگ مینگ' سفیر چین در اروپا بشدت به این کشورها حمله ور شود و به آنها گوشزد کند که نباید بیش از این چین را تحت فشار قرار دهند.
وی تاکید کرد استمرار چنین اظهار نظرها و ادعاهایی از سوی اروپا با روابط مسالمت آمیز طرفین همخوانی ندارد و آستانه تحمل چین هم حد و حدودی دارد.
روزنامه ارگانی گلوبال تایمز چین هم در مطلبی از اروپا انتقاد کرده است که بیهوده در دام آمریکا افتاده است و از آن کشور تبعیت می کند.
چین به اروپا هشدار داده است که نباید روابط مطلوب و گسترده تجاری دو کشور را قربانی همراهی آمریکا کند و اجازه دهد طرف ثالث در این مناسبات تاثیر بگذارد.
سفارتخانه های چین در کشورهایی نظیر لیتوانی و لهستان نیز با انتشار بیانیه هایی از این کشورها خواسته اند به جای همراهی با آمریکا به دنبال حفظ روابط خوب خود با چین باشند.
'لیانگ خو' از مدیران شرکت های مخابرات هواوی نسبت به این اقدامات هشدار داد و تهدید کرد که این شرکت قراردادهای مشارکتی خود را با کشورهایی که دیگر از هواوی استقبال نمی کنند، لغو خواهد کرد.
وی افزود: شرکت های مخابراتی این کشور همیشه با همکاری های خود باعث گسترش روابط طرفین شده اند و به توسعه این فناوری در اروپا کمک زیادی کرده اند و شایسته نیست مورد تبعیض و هجمه قرار گیرند.
'وانگ یی' وزیر خارجه چین هم در جریان سفر اخیر خود به ایتالیا گفت: کشورهای دیگر نباید از قدرت دولتی برای جلوگیری از یک تجارت استفاده کنند این نه تنها ناعادلانه بلکه حرکتی غیراخلاقی است.
وی البته به طور کلی به وضعیت هواوی اشاره نکرد اما افزود: سیاسی کردن تجارت و انحصاری کردن آن درست نیست و این باید از دستور کار دولت ها خارج شود.
'وانگ یی' این مطلب را پس از آن مطرح کرد که کانادا خانم 'منگ وانژو' مدیر ارشد مالی این شرکت را دستگیر کرد و آمریکا رسما خواستار استرداد وی به واشنگتن شده بود.
از سوی دیگر کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا و برخی از کشورهای اروپایی گفته اند در حال جمع کردن سامانه های خریداری شده از این شرکت چینی و همچنین متوقف کردن استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنتی این شرکت هستند.
'وودافون' شرکت مخابراتی و اینترنتی انگلستان نیز به این جبهه ضد چینی ملحق شده و گفته است که خریدهایش را از شرکت چینی به دلایل امنیتی متوقف می کند.
استرالیا و همچنین شرکت 'دویچه وله آ جی' آلمان نیز اعلام کرده اند که در حال بررسی روند خریدهای خود از شرکت هواوی هستند.
'شی لیو جانگ' کارشناس اقتصادی موسسه مطالعات بین المللی چین این اقدامات را نوعی باج خواهی از سوی برخی کشورهای دنیا می داند و می گوید: جامعه بین المللی باید صراحتا با این راهبردها مقابله کند و اجازه ندهد این به یک رویه در تجارت جهانی تبدیل شود.
وی تاکید کرد که البته حق هر کشوری است که امنیت اطلاع رسانی را مورد حراست قرار دهد اما مسایل و چالش های امنیتی نباید ابزاری و بهانه ای برای جلوگیری از تجارت عادلانه باشد.
آنچه برایند اتفاقات فوق است اینکه اروپا بتدریج با مواضع آمریکا برای تحریم و فشار بر چین به دلیل حضور هواوی در این کشورها و آنچه جاسوسی دولت چین از اروپا خوانده، همراه شده است.
فعلا شماری از سازمان های دنیا خواستار خودداری اروپا از چنین اقدامی شده اند و تحریم هواوی و دیگر شرکت های چینی را مانعی برای گسترش این صنعت دانسته اند.
برای نمونه «انجمن جهانی موبایل» در واکنش به احتمال تحریم هواوی از سوی اتحادیه اروپا هشدار داد که این مساله باعث عقب ماندگی صنعت فناوری برای چندین سال خواهد شد.
کمیسیون اروپا هم البته در حال تدوین لایحه ای برای تحریم تجهیزات شبکه هواوی در زیرساخت های ارتباطی 5G این اتحادیه است این کمیسیون نقش قوه مجریه را در اتحادیه ایفا کرده و مسئولیت پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم گیری‌ ها و تنفیذ پیمان نامه‌ها را برعهده دارد.
در همین راستا «دویچه تلکام»، بزرگترین کمپانی مخابراتی اروپا تاکید کرده است در صورتی که ناچار به کنار گذاشتن محصولات هواوی از تجهیزاتش شود، ارائه خدمات جدید برای دو تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.
به هر صورت اینکه اتحادیه اروپا در آینده چه تصمیمی برای برخورد با شرکت های چینی می گیرد از یک طرف به فشارهای آمریکا و از سوی دیگر به قدرت چانه زنی پکن مربوط است و به نظر می رسد دستکم تا دو ماه دیگر اروپایی ها به رایزنی های خود برای رسیدن به یک نقطه اشتراک دربرخورد با چین ادامه دهند و اگر تحریمی در کار نباشد حتما هشدارهایی از سوی این اتحادیه به پکن داده خواهد شد.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين اروپا آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند

به گزارش همشهری آنلاین وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴ شخص و ۲ نهاد را در ارتباط با ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. این تحریم‌ها به بهانه دخیل بودن این اشخاص و نهادها در حملات سایبری به سازمان‌های دولتی ایالات متحده اعمال شده است.

کد خبر 846802 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • بازگشایی پرونده جاسوسی یک شرکت صهیونیست از مقامات اسپانیایی
  • بازداشت دستیار نماینده پارلمان اروپا در آلمان به اتهام جاسوسی + عکس
  • مشاور عضو پارلمان اروپا به ظن جاسوسی برای چین بازداشت شد
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی