Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس- ایرنا- وزیر نفت گفت: با تکمیل طرح های پالایشگاه های نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه تبریز در مجموع ظرفیت تولید بنزین باکیفیت یورو4 و 5 ، به 76 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه روز دوشنبه درمراسم افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به راحتی می توان 400 بشکه میعانات نفتی به ظرفیت کشور اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه های نفت 1.7 دهم میلیون بشکه بوده است، گفت: در این مدت بیش از 20 درصد ظرفیت پالایشی کشور اضافه شده است.
وزیرنفت ظرفیت تولید بنزین پایه در سال91 را 59 میلیون لیتر اعلام کرد و ادامه داد: این درحالی است که در بهمن امسال، این ظرفیت به 101 میلیون لیتر رسید و تا پایان امسال از 105 میلیون لیتر عبور خواهیم کرد.
زنگنه عنوان کرد: ظرفیت تولید بنزین کشور از ابتدای سال 91 تاکنون و در دولت تدبیر و امید به دوبرابر افزایش یافته و این عالی ترین جهش در تولید بنزین در کشور است که تاکنون داشتیم.
وی ادامه داد: بسیار جهش بزرگی است که بیش از 50میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین افزایش یافته است و به همین دلیل است که امروز آمریکا یکی از تهدیدهای مهم خود در مساله تحریم را که براین گذاشته بود ایران را در واردات بنزین محدود کند امروز نمی تواند کلمه ای را بر زبان بیاورد.
وزیر نفت گفت: ایران نه تنها بنزین کم ندارد بلکه می تواند صادرات داشته باشد اما به عمد بنزین صادر نمی کنیم زیرا می خواهیم ذخایر داخل کشور را تقویت کنیم.
وی با بیان این که قبل از مهرماه واردات بنزین نداشته ایم، گفت: نیازی به واردات بنزین نداریم و تا سال آینده هم به واردات بزین نیاز نخواهیم داشت.
وزیرنفت یادآور شد: تا سال91 بنزین با کیفیت یورو در کشور نداشتیم اما امروز با افزایش بهبود کیفیت در پالایشگاه اراک و اصفهان در سال های 92 و 95، 28 میلیون در روز رسیده است.
به گفته زنگنه، درسال 91، ظرفیت نفت گاز باکیفیت یورو 6 میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در سال جاری به 44 میلیون لیتر در روز رسیده که تقریبا برابر 7 برابر شده است.
وی بیا داشت: همچنین برای 2 میلیون بشکه در روز به پالایشگاه های جدید نفت و مایعات گازی موافقت اصولی برای تاسیس خوراک دادیم که 600هزار بشکه از اینها پالایشگاه های زیر60 هزار بشکه ای است.
وزیرنفت خاطرنشان کرد: طرح های پالایشی در پالایشگاه های عمدتا متوجه افزایش کیفیت فرآورده هاست وکاملا براساس استانداردهای زیست محیطی است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه از طریق فروودگاه بندرلنگه وارد این شهر و استان هرمزگان شد و در اجتماع مردم بندرلنگه سخنرانی کرد.
رییس جمهوری همچنین در سفر استانی به هرمزگان از مجتمع کارخانه های منطقه یکم نیروی دریایی ارتش دیدن کرد و با نحوه فعالیت آنها آشنا شد.
افتتاح زیر دریایی فاتح و شرکت در نشست شورای اداری هرمزگان از دیگر برنامه های نخستین روز سفر رییس جمهوری به این استان بود.
همچنین شب گذشته با ابلاغ دستور رییس جمهوری، 40 طرح بزرگ اقتصادی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال به صورت ویدئو کنفرانسی به بهره برداری رسید.
رییس جمهور هم اکنون درحال سخنرانی در پالایشگاه ستازه خلیج فارس است و بعد از آن در یک نشست خبری دستاوردهای این سفر را در جمع خبرنگاران تشریح خواهد کرد.
در این سفر2 روزه هیات دولت به هرمزگان، وزیران نفت، راه و شهرسازی، اطلاعات، جهاد کشاورزی، نیرو، و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس دفتر رییس جمهوری، رییس جمهوری را همراهی می کنند.
9887/3219 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزیر نفت تولید بنزین یورو 4

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت

روسیه واردات بنزین از بلاروس را در مارس افزایش داده است تا کمبود احتمالی در بازار داخلی به دلیل تعمیرات برنامه ریزی نشده پالایشگاه‌های روسیه پس از حملات پهپادهای اوکراین را رفع کند.

به گزارش ایسنا، روسیه معمولا صادرکننده بزرگ سوخت و تامین کننده بازارهای بین‌المللی است، اما اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های نفت، شرکت‌های نفتی روسیه را مجبور به واردات کرده است.

پس از حملات مکرر پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه از ابتدای سال، روسیه صادرات بنزین را از اول مارس ممنوع کرد تا بتواند سوخت کافی برای بازار داخلی خود تامین کند.

روسیه معمولا سوخت بسیار اندکی از بلاروس وارد می‌کند، اما در فاصله اوت تا اکتبر سال گذشته، پس از این که با کمبود سوخت و افزایش سریع قیمت بنزین مواجه شد، به واردات از همسایه خود روی آورد.

منابع آگاه به رویترز گفتند: روسیه امسال، دوباره واردات بنزین از بلاروس را افزایش داده است و میزان وارداتش در نیمه اول مارس، به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. روسیه در فوریه، ۵۹۰ تن وارد کرد، در حالی که در ژانویه هیچ وارداتی از بلاروس انجام نشد.

دو منبع صنعتی که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: بحث درباره واردات بیشتر بین دولت‌ها و شرکت‌های نفتی در حال انجام است. یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات دشوار بود زیرا بلاروس، صادرات سوخت خود را به بازارهای بین‌المللی، در اولویت قرار داده است. دیگری اظهار کرد: میزان نیاز روسیه به واردات، به زمان تعمیرات پالایشگاه بستگی دارد.

منابع صنعتی گفتند که شرکت‌های نفتی روسیه می‌توانند در ازای دریافت فرآورده های نفتی اضافی برای عرضه به روسیه، عرضه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس را افزایش دهند.

بلاروس عموما تحت قراردادهای ترانزیتی بلندمدت بین دولتی، محصولات نفتی خود را از طریق بنادر روسیه در دریای بالتیک، به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

بلاروس دو پالایشگاه نفت دارد که یکی، پالایشگاه نفت نفتان در نووپولوتسک و دیگری پالایشگاه نفت موزیر است. ظرفیت تولید سالانه هر کدام از این دو پالایشگاه، ۱۲ میلیون تن (۲۳۰ هزار بشکه در روز) است اما معمولا با ظرفیت پایینتری کار می‌کنند و هر کدام حدود ۹ میلیون تن نفت در سال (حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کنند. هنوز معلوم نیست که بلاروس چه میزان می‌تواند تولید را افزایش دهد و منابع صنعتی گفته اند محدودیت‌های فنی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های بلاروس عمدتا از نفت روسیه به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، در حالی که شرکت‌های نفتی روسی که زیرمجموعه‌های بلاروسی دارند، برای تامین جایگاه‌های سوخت بلاروس خود، از این پالایشگاه‌ها بنزین می‌خرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت
  • افزایش ۳۰ و ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵
  • رشد ۷ درصدی تولید بنزین در ۱۴۰۲/ ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی امسال آغاز می‌شود
  • ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده می‌شود
  • راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در سال ۱۴۰۳
  • آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود