Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - روزنامه الشروق مصر طی گزارشی درخصوص سیاست خارجی آمریکا نوشت: سیاست خارجی آمریکا در طول تاریخ، نمود عینی یک سیاست فشل و ناکام است.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، 'محمد المنشاوی' ستون نویس روزنامه پرتیراژ الشروق مصر در این مطلب به بررسی رفتار آمریکا با ایران، روسیه و خاورمیانه به تفکیک پرداخته است:

** سیاست خارجی آمریکا در قبال روسیه
به گفته یک دیپلمات روس که پیشتر در سفارت روسیه در واشنگتن کار می کرد، «بحران امروز روسیه در روابط با آمریکا به این دلیل است که آنان گمان می کنند که پس از پایان دوران جنگ سرد بر ما پیروز شده اند و به همین خاطر روسیه را به عنوان بازنده و خود را به عنوان برنده می بینند، این در حالی است که مسکو معتقد است دوران جنگ سرد بدون تبادل حتی یک گلوله به پایان رسید و برنده یا بازنده نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
پس از تجزیه شوروی سابق و وحدت آلمان شرقی و غربی که با پایان جنگ جهانی دوم نیز همزمان بود، 'جرج بوش' رئیس جمهور اسبق آمریکا اعلام کرد که دوره نظم نوین جهانی آغاز شده است.
کارشناسان بسیاری در همان دوره اعلام کردند که منظور بوش اشاره به یک نظام دمکراتیک غربی مبتنی بر اقتصاد لیبرالیستی است که تسلط آمریکا بر جهان را دنبال می کند.
از ابتدای همان دوره واشنگتن طرح های خود را برای سلطه سیاسی و اقتصادی بر جهان کلید زد و امروز نیز در خاورمیانه شاهد آن هستیم.

** آمریکا در خاورمیانه
با وجود این که در یک دهه اخیر منطقه خاورمیانه حضور دو رئیس جمهور دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا را تجربه کرده، اما به نظر می رسد سیاست خارجی هر دو رئیس جمهوری در این منطقه یک هدف را دنبال می کرد و آن کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بود،
زیرا آمریکا در مدت زمان حضور نیروهای خود در عراق و افغانستان که هر کدام 15 و 18 سال به درازا کشیده است هیچ دستاورد خاصی برای واشنگتن نداشته است.
به همین خاطر بود که اوباما در شعارهایش سیاست 'آسیا محوری' را مطرح کرد و در مصاحبه با مجله 'آتلانتیک' اعلام کرد: ما باید از حوزه خاورمیانه تمرکز زدایی و در حوزه آسیا (آسیای شرقی و مرکزی) متمرکز شویم.

** 'اول آمریکا' در دوران ترامپ
ترامپ با طرح این شعار، نشان داد که راهبرد جدیدی را در سیاست خارجی خود اتخاذ کرده است؛ وی بارها از سیاست خارجی واشنگتن در خاورمیانه انتقاد کرد و آن را به سخره گرفت.
ترامپ در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا، اعلام کرد، بیش از 19 سال است که آمریکا در خاورمیانه می جنگد و در طول این سال ها 7 هزار نظامی ارتش ما کشته و 52 هزار نفر از آنان مجروح و معلول شده اند. هم چنین مخارج این حضور نظامی که چندین تریلیون دلار برآورد می شود برای آمریکا سرسام آور است.
به همین خاطر وی راهبرد اعمال فشار به کشورهای عربی را در پیش گرفت تا بتواند از این طریق، منابع مالی، انسانی و نظامی را از رهگذر این کشورها و نه آمریکا تامین کند.

** چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران
سیاست آمریکا در قبال ایران نیز در طول چهل سال اخیر تغییری نکرده است؛ واشنگتن در سال 2019 همان منطقی را دارد که در سال 1979 میلادی (1357) در پیش گرفته بود.
از آن زمان تا کنون، آمریکا دشمنی با ایران را انتخاب کرده است و به نظر نمی رسد در آینده هم گشایش خاصی در روابط میان دو طرف رخ دهد مانند آنچه در روابط آمریکا با کوبا وجود دارد.
بیش از شصت سال است که آمریکا در قبال کوبا منطق زورگویی را برگزیده است و قصد ندارد انقلاب کوبا را همچون انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک حقیقت قبول کند.
البته می توان برخی از سال های ریاست جمهوری اوباما را از این سیاست دائمی کاخ سفید جدا کرد، زیرا در دوران وی بود که برای اولین بار یک رئیس جمهور آمریکا به کوبا سفر کرد و تحریم های این کشور را لغو کرد.
اوباما هم چنین در خصوص ایران، موفق شد توافق هسته ای (برجام) را با این کشور به امضا برساند که این نیز در نوع خود بی سابقه بود،
اما همه آنچه اوباما در حوزه سیاست خارجی رشته کرده بود با آمدن ترامپ پنبه شد.
دونالد ترامپ در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تحریم های وضع شده بر کوبا را باز می گرداند و از توافق هسته ای با ایران کنار می کشد.
ترامپ هم چنین بعدها علیه شرکای تجاری خود مانند اروپا و چین تعرفه و تحریم های تجاری وضع و از توافقنامه آب و هوایی پاریس کناره گیری کرد.
اگر همه این موارد را مانند یک پازل کنار هم بچینیم در می یابیم که سیاست خارجی آمریکا نمود کامل یک سیاست فشل و ناکام است و در تمام مراحل چه در برنامه ریزی و چه در اجرا موفق نبوده است و این موارد نشان می دهد که نخبه های حوزه سیاست خارجی آمریکا سالیان سال است که مشغول درجا زدن هستند و نتوانسته اند دستاوردی را برای کاخ سفید رقم بزنند.
خاورم*9208*1275

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سياست خارجي آمريكا چهل سالگي انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۲۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر امیر عبداللهیان به عشق‌ آباد

وزیر امور خارجه گفت: در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و به منظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان، عازم عشق‌آباد هستم.   به گزارش ایسنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (چهارشنبه) هشتم فروردین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و به منظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان، عازم عشق‌آباد هستم.   ‏وی افرود: روابط خارجی دولت سیزدهم با صلابت، حکمت و عقلانیت و با دستاورد‌های نتیجه بخش و امیدآفرین به پیش می‌رود.   ‏امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد:بزودی دستاورد‌ها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهم کرد.   این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ترکمنستان پس از تصدی وزارت امور خارجه است.. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • منابع مصری: ارتش اشغالگر قصد دارد پس از ماه رمضان به رفح حمله کند
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • رایزنی باقری با نماینده ویژه صدراعظم اتریش در امور سیاست خارجی
  • سفر امیر عبداللهیان به عشق‌ آباد
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود
  • امیرعبداللهیان عازم ترکمنستان شد
  • امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد
  • پشت پرده تجاوز هوایی ناکام آمریکا به دیرالزور/ جنگ ویلایی تازه شروع شده است!
  • بورل: اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از کی‌یف حمایت می‌کند نه علاقه به مردم اوکراین