Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@04:26:54 GMT

گرانی و کمبود گوشت قرمز در قطب تولید دام

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۲۲۰۳

گرانی و کمبود گوشت قرمز در قطب تولید دام

استان ایلام در حالی که یکی قطب های تولید گوشت قرمز در کشور است اما این روزها گرانی گوشت قرمز در این استان موج می زند و مردم توانایی خرید ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، استان ایلام در غرب ایران با داشتن ظرفیت مهم دامداری یکی از اصلی ترین تولیدکندگان گوشت قرمز در کشور به شمار می رود، طبق اعلام مسئولان سالانه ۲۹ هزار تن گوشت در این استان تولید می شود که علاوه بر تامین نیازهای استان بخش مهمی از آن نیز به سایر مناطق کشور ارسال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان ایلام دارای بیش از سه میلیون واحد دامی سبک و سنگین است و دامداری به عنوان یکی از مهمترین شغل های مردم و در واقع راه امرار معاش مردم است.

گوشت قرمز تولید شده در ایلام به دلیل وجود مراتع و طبیعت بکر ایلام یکی از باکیفت ترین گوشت قرمزهای کشور شناخته می شود،سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز فقط توسط عشایر استان تولید و روانه بازار می شود.

عشایر استان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام هستند و نقش مهمی در تامین نیازهای فرآورده های دامی استان از جمله گوشت دارند.

مردم استان ایلام به دلیل نوع زندگی عشیره ای از گذشته تاکنون در مصرف برخی از غذاها مثل کباب گوشت قرمز عادت دارند و حتی سرانه مصرف گوشت قرمز  در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

حالا اما قصه فرق کرده و در استانی که خود قطب تولید دامداری و گوشت قرمز است و مردم عادت غذایی به گوشت دارند، گرانی گوشت قرمز باعث حذف آن در سبد خانواده ها شده است.

گلایه ها از توزیع گوشت های دولتی

نحوه توزیع گوشت های دولتی نارضایتی هایی را نیز در پی داشته است، مسئله گرانی گوشت باعث شده بسیاری از خانواده های ایلامی سراغ گوشت مرغ بروند ولی این گوشت هم در استان گران شده است.

خرید نکردن گوشت توسط مردم باعث کساد شدن بازار قصابی های استان شده و بیشتر مردم استان از قصابی های غیر مجاز که قیمت کمتری دارند گوشت خریداری می کنند.

دلال ها دام های زنده استان را به دیگر مناطق کشور ارسال می کنند و شاید یکی دلایل گرانی این مسئله باشد.

این در حالی است که کیفیت گوشت های دولتی بسیار پایین است و با این حال صف های طولانی برای گوشت ها شکل می گیرد که زیبنده مردم نیست.

دست دلالان باید قطع شود

قاسم سلیمانی دشتکی‌، استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ما قاچاق دام را علت گرانی و افزایش قیمت گوشت در استان ایلام نام برد و اظهار داشت: قیمت گوشت در استان ایلام افزایش یافته است و باید از خروج دام به صورت غیر قانونی توسط دلال‌ها در استان جلوگیری شود.

استاندار ایلام گفت: استان ایلام از لحاظ قاچاق دام تحت کنترل است و برنامه‌ریزی برای ممنوعیت خروج دام در استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام نیز‌ در ادامه مباحث استاندار ایلام علاوه بر مباحث قاچاق دام به اقدامات کنترلی قاچاق دام اشاره و اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 6 محموله قاچاق دام به تعداد 733 راس دام زنده وسبک حین خروج از مرز استان ایلام  توسط نیروهای انتظامی ومرزبانی کشف وضبط شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در ادامه گفت: حضور دلال‌ها در خرید و فروش دام که دام را به قیمت ارزان خریده و به قیمت گران در خارج از استان به فروش می‌رسانند، عامل گرانی قیمت گوشت قرمز در ایلام است.

جواد رسولی، عدم حمایت از دامداران را عامل گرانی گوشت در ایلام عنوان و اظهار داشت: پرداخت یارانه علوفه، مواد بهداشتی و دارویی به  دامداران موجب می‌شود، دامداران ایلامی ، دام خود را در ایلام به فروش برساند، وقتی این تسهیلات به دامدار داده نمی‌شود، دامدار مجبور است برای تامین نیاز خود دام را به قیمت بیشتر و در سایر استان‌ها به فروش برساند و این موضوع افزایش قیمت را در پی دارد.

رئیس صنف قصابان ایلام گفت: علی رغم قیمت 70 تا 75 هزارتومانی گوشت قرمز در ایلام، این قیمت نسبت به استان‌های همجوار بین 20 تا 30 هزارتومان ارزان‌تر است.

وی  کمبود گوشت منجمد در استان ایلام را مورد اشاره قرار داد و افزود: گوشت قرمز منجمد توزیع شده در ایلام کفاف نیاز شهروندان ایلامی را نمی‌کند و به این دلیل توزیع آن تاثیری در کاهش قیمت و تعادل بازار ندارد.

برخورد دستگاه های نظارتی با گرانی فروشی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برای کنترل بازار توزیع گوشت منجمد و گوشت گرم در مناطق مختلف استان همچنان ادامه دارد.

سیعد شریفی افزود: تاکنون بیش از ۱۶۰ تن گوشت گرم و ۳۵۰ تن گوشت منجمد و ۱۲ تن گوشت مرغ منجمد توزیع شده است.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در گفتگو با خبرنگار از افزایش نظارت های بر بازار گوشت استان خبر داد و گفت: تمامی بخش های بازار استان به خصوص گوشت به طور کامل رصد می شود.

مهدی شریفی افزود: در سال جاری بیش از ۵۰ هزار مورد بازدید از مراکز صنفی مختلف در استان انجام شده و بیش از دو هزار و ۶۰۰ پرونده تخلف صنفی تشکیل شده است.

مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان ایلام نیز از برخورد قاطع با متخلفان و گرانفروشان در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: چنانچه مردم موردی از تخلف یا گرانفروشی مشاهده کردند می توانند مستندات را به اداره صنعت معدن تجارت گزارش مربوطه را تحویل دهند و یا به صورت مستقیم به میز خدمت تعزیرات حکومتی مراجعه کنند.

نعمت الله بیرانوند افزود: تعزیرات استان به صورت ۲۴ ساعته گزارش های مردم را رصد می کند.

نوسان قیمت گوشت قرمز و پایین آمدن قدرت خرید مردم موضوعی است که دستگاه های ذی ربط و متولی را به تصمیم گیری جدی در این زمینه می طلبد.

با توجه به اینکه استان ایلام خود یکی از تولیدکنندگان اصلی گوشت قرمز در کشور است باید با برنامه ریزی درست از خروج دام زنده به کشور عراق نیز جلوگیری کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 744646

دیگر خبرها

  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • قیمت گوشت قرمز امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد
  • گوشت قرمز در وضعیت سفید | چرا قیمت گوشت قرمز کاهشی شد؟
  • کاهش قیمت مرغ در بازار
  • قیمت گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول