Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ناوگان حمل و نقل عمومی از مهمترین زیرساختهای شهرنشینی مدرن به خصوص در کلانشهرهایی است که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند اما به دلایل مختلف رغبت شهروندان به استفاده از این ناوگان آنطور که باید همگانی نشده است.
طبق 'قانون برنامه پنجم توسعه' سهم حمل و نقل عمومی در رفت و آمدهای درون کلانشهرها باید 75 درصد باشد اما این امر تاکنون محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله دلایل کم رغبتی شهروندان نسبت به استفاده از این ناوگان علاوه بر مسائل زیرساختی، فقدان توجه لازم و کافی به نظافت و شست و شوی خودروهای عمومی است.
سهم کنونی حمل و نقل عمومی درون شهری در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد 42 درصد است. 17 درصد این خدمت توسط اتوبوسها، 23 درصد توسط تاکسیها و دو درصد آن توسط قطارشهری مشهد به شهروندان ارائه می شود.

* ناخرسندی شهروندان
یکی از شهروندان مشهدی که مشتری دائمی ناوگان حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد در این شهر است به خبرنگار ایرنا گفت: داخل اغلب اتوبوسهای فعال در سطح شهر کثیف است.
اکرم عزیزی افزود: صندلیهای برخی اتوبوسها به قدری کثیف و پرلکه است که ایستادن در وسط اتوبوس را به نشستن بر روی صندلی ترجیح می دهم. اتوبوسهای جدید که دارای صندلیهایی با روکش پارچه ای هستند نیز وضعیت مناسبی ندارند.
وی ادامه داد: وضعیت تاکسیها از نظر نظافت تا حدودی مناسبتر از اتوبوسها است اما تاکسیهای با صندلی کثیف و پرلکه نیز در سطح شهر کم نیستند.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی گفت: ظاهر برخی اتوبوسها به قدری کثیف است که تردد آنها در سطح شهر چهره و منظره عمومی را چرکین می کند.
علی حقانی افزود: برخی اتوبوسها و تاکسیهای فعال در مشهد بسیار دودزا هستند و این درحالی است که برخورد با خودروهای دودزا از برنامه های شهرداری می باشد. داخل برخی اتوبوسها و صندلی تاکسیها نیز به دلیل کثیفی و عدم رسیدگی مناسب نسبت به نظافت بوی ناخوشایندی به مشام می رسد بطوری که طی کردن مسیر طولانی با آنها ممکن نیست.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی گفت: بخشی از کثیفی ناوگان حمل و نقل عمومی به استفاده کنندگان از این ناوگان برمی گردد.
لیلا اسدی افزود: گاهی مشاهده می شود کودکان با کفشهای گل آلود و کثیف روی صندلی اتوبوسها راه می روند و والدین نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.
وی ادامه داد: خوردن آجیل و تنقلات و پرتاب کردن پوست آنها داخل اتوبوس از دیگر معضلات است لذا باید فرهنگ شهروندی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اصلاح شود.

* شست و شوی دوره ای اتوبوسها
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: برخی شهروندان هنگام استفاده از ناوگان نسبت به حفظ پاکیزگی خودروهای عمومی بی توجه بوده و با ریختن زباله یا مواد غذایی فضای داخل اتوبوس و صندلیها را کثیف می کنند بطوری که گاهی حتی یک ساعت پس از نظافت اتوبوس ممکن است به قدری داخل آن کثیف شود که گویی این خودرو مدتها نظافت نشده است.
عباس اتحادی وی از شهروندان مشهدی درخواست کرد: در نظافت ناوگان همراهی لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده افرادی که نظافت را رعایت نمی کنند به آنها تذکر دهند.
وی همچنین گفت: نظافت و جاروی داخل اتوبوسها به صورت روزانه انجام می شود. نظافت بدنه اتوبوسها نیز در شرایط عادی ماهانه بین دو تا سه مرتبه صورت می گیرد.
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد افزود: هر سال حدود چهار نوبت نیز شست و شوی کامل اتوبوسها انجام می شود و جرمگیری با مواد نیز سالی یک بار صورت می گیرد. نظافت توسط سازمان اتوبوسرانی و برای خودروهای سازمانی انجام و همچنین به اتوبوسهای بخش خصوصی نیز مبلغی برای بهای تمام شده خدمات نظافت و شست و شو توسط سازمان پرداخت می شود.
وی ادامه داد: به جز برنامه عادی نظافت چنانچه روسای خطوط در بازرسیهای روزانه اتوبوسی را از نظر نظافت نامناسب ببینند آن را برای شست و شو به کارواش اعزام می کنند.

* تدوین دستورالعمل نظافت ناوگان اتوبوسرانی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نظافت و پاکیزگی ناوگان حمل و نقل عمومی همواره از اولویتها بوده است اما این مهم بدون همکاری شهروندان محقق نمی شود.
خلیل الله کاظمی افزود: فرهنگ شهروندی در استفاده از ناوگان و رعایت نظافت بسیار حائز اهمیت است. شهروندان باید بدانند هزینه ای که در این زمینه مصرف می شود از بیت المال و جیب خودشان است لذا باید بیشتر نسبت به رعایت نظافت ناوگان توجه داشته باشند.
وی گفت: برای نظافت داخل و بیرون ناوگان اتوبوسرانی دستورالعمل ویژه ای تدوین شده که تا اوایل سال آینده ابلاغ و عملیاتی خواهد شد.
او ادامه داد: طبق این دستورالعمل برای نظافت داخل و بیرون ناوگان اتوبوسرانی، هم بخش سازمانی و هم بخش خصوصی باید رعایت و اهتمام بیشتری داشته باشند. در خصوص نظارت بر نظافت تاکسیها نیز موضوع متفاوت است چون تاکسی مالک خصوصی دارد و بهره برداری آنها شخصی است.
معاون شهردار مشهد گفت: حدود شش هزار دستگاه از مجموع 13 هزار تاکسی فعال در مشهد تاکنون نوسازی و بازسازی شده اند و در حال رایزنی با شرکتهای خودروساز برای توسعه نوسازی ناوگان تاکسیرانی این کلانشهر هستیم.
وی افزود: لایحه ای نیز برای ارائه به شورای شهر مشهد جهت پرداخت تسهیلات به تاکسیرانان و نوسازی ناوگان تاکسیرانی تنظیم شده که در صورت موافقت شرکتهای خودروساز برای آغاز طرح نوسازی، این لایحه تقدیم شورای شهر خواهد شد.
7505/1853
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 حمل و نقل عمومی حمل و نقل و ترافیک شهرداری خودرو قانون برنامه پنجم توسعه کودکان 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی های برقی در راه تهران | آماده سازی زیرساخت های شهری برای ۴۰ هزار تاکسی برقی

تین نیوز

تهران هیچ گاه به اندازه امروز به رویای تردد هزاران خودروی تمام برقی نزدیک نبوده، قرار است ۴۰هزار خودروی برقی در قالب تاکسی در معابر عمومی شهر مردم را جابه جا کنند و شهرداری برای تحقق این رویا درحال آماده کردن زیرساخت هاست.

راه‌ اندازی تعمیرگاه مخصوص خودروهای برقی در پایتخت

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین،  ورود تاکسی های برقی قرار است در ماه های پیش رو انجام شود. این ناوگان تمام برقی شامل ۲۵هزار خودروی سدان، ۲۵۰۰دستگاه خودروی اس یووی و ۱۰هزار دستگاه خودروی ون برقی است که به زودی با رنگ فیروزه ای در تهران دیده خواهند شد. شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران می گوید: طبق قراردادی که شهرداری تهران با طرف چینی منعقد شده است از ماه جاری به مرور شاهد ورود نخستین خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود. علاوه بر خودروهایی که شهرداری تهران رأسا برای واردات آن از چین اقدام کرده، براساس توافقات شهرداری با وزارت صمت، تعدادی خودرو نیز که آمار دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد، دریافت و وارد مدار حمل ونقل عمومی می کنیم.

اولویتی به نام برقی سازی ناوگان

برقی سازی ناوگان حمل ونقل تهران یک اولویت شهری است. محسن هرمزی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید: متأسفانه سال هاست شهرداری ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دچار مشکلاتی هستند که برای حل این مشکلات بررسی های لازم انجام شده است. البته در شورای ششم توجه ویژه ای به حمل ونقل عمومی شده و در سال جاری بیش از ۵۰درصد از بودجه شهر تهران به موضوع حمل ونقل اختصاص یافته است و برقی سازی ناوگان و ایجاد شبکه نظارتی هوشمند در شهر در اولویت قرار گرفته است. هرمزی درباره برقی سازی ناوگان حمل ونقل شهر تهران می گوید: در پایتخت یکی از معضلات مهم برقی سازی بوده است که با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه، فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می شود. ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی و ۱۵۰هزار موتورسیکلت برقی به ناوگان شهر تهران اضافه می شود تا از این طریق کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال را شاهد باشیم. هرمزی می افزاید: در توسعه برقی سازی تنها به انتقال تجهیزات بسنده نکرده ایم بلکه سازوکاری ایجاد شد که تولید خودرو و موتورسیکلت برقی را در شهر تهران داشته باشیم. معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران می افزاید: شهرداری تهران آمادگی دارد تجربیات خود را در برقی سازی ناوگان در اختیار سایر کلانشهرها قرار دهد.

حکایت تأمین برق خودروها

بخش های اولیه مربوط به زیرساخت های تأمین برق این خودروها انجام شده و فعلا ۷۴نازل در سطح شهر، برق خودروهای برقی را تأمین خواهند کرد؛ براساس قراردادهایی که با مپنا منعقد شده نیز تعدادی ایستگاه شارژ در حال نصب است که تأمین برق آنها با مساعدت و همکاری وزارت نیرو انجام خواهد شد. از سویی با توجه به مدت گارانتی تعیین شده، این باتری ها تا حدود ۷سال نیاز به تعویض ندارند و این قابلیت را دارند که با یک بار شارژ، ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند. اما از آنجا که باتری این خودروها موضوع مهمی است شهرداری خواستار تضمین عملکرد باتری ها از شرکت خودروساز و تولیدکننده است که البته علاوه بر شهرداری، وزارت صمت نیز نسبت به تضمین عملکرد آنها تأکید کرده است.

تهران در کلاس جهانی

به کارگیری تاکسی های برقی در تهران اگرچه اقدام جدیدی است اما بسیاری از شهرهای دنیا نیز به سمت استفاده از موتورهای غیراحتراقی در حرکت هستند. این اقدام گامی مؤثر برای کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوای تهران است. همچنین هزینه تردد تاکسی ها را نیز کاهش می دهد. از سوی دیگر نگاه شهرداری این است که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند. خودروهای برقی نیز به تدریج جایگزین خودروهای فرسوده خواهند شد؛ این در حالی است که خروج تعدادی از خودروهای فرسوده طی هر سال، جزو تکالیف تعیین شده از سوی شورای شهر است اما محدودیت هایی در تولید خودروهای مناسب تاکسی توسط خودروسازان داخلی وجود دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • فعالیت ۱۰۳ اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد
  • برون‌سپاری پروژه‌های شهری به شهروندان و مزایای آن
  • واگذاری ۱۰ هزار خودروی برقی به ناوگان عمومی
  • تاکسی های برقی در راه تهران | آماده سازی زیرساخت های شهری برای ۴۰ هزار تاکسی برقی
  • شناسایی ۲۳ نقطه حادثه خیز درون شهری در کهگیلویه و بویراحمد
  • شناسایی ۲۳ نقطه حادثه‌خیز درون شهری در کهگیلویه و بویراحمد
  • عوامل موثر بر کیفیت آثار حجمی در فضا‌های شهری
  • ترخیص ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک
  • ممنوعیت دریافت وجه نقد توسط ناوگان اتوبوسرانی درون شهری ارومیه
  • درون مقر مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی چه می‌گذرد؟