Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل؛ بعد از لغو سفر «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان به تل آویو به دلیل اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درباره هولوکاست و همکاری لهستانی با نازی ها، ورشو امروز دوشنبه تهدید به لغو تمامی سفرهای دیپلمات های لهستانی به سرزمین های اشغالی کرده است.

در همین رابطه سخنگوی دولت لهستان خبر داد که پس از لغو سفر نخست‌وزیر این کشور به اسرائیل، حالا این احتمال وجود دارد که هیئت لهستان به کلی از سفر به تل آویو منصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی دولت لهستان با «ناخوشایند» توصیف کردن بیانیه اخیر وزارت خارجه اسرائیل، خبر داد که در حال حاضر درباره حضور هیئت لهستانی در اجلاس چهار کشور اروپای شرقی و مرکزی - که قرار است در اسرائیل برگزار شود - شک و تردید وجود دارد.

لهستان نسبت به سخنان مقام‌های اسرائیل درباره همکاری مردم این کشور با نازی‌ها در هولوکاست، معترض است.

این در حالی است که «کاتز» وزیر خارجه جدید اسرائیل، امروز دوشنبه به رادیوی ارتش این کشور گفته وقایع تاریخی قایل تغییر نیستند و بسیاری از مردم لهستان در جریان هولوکاست با نازی‌ها همکاری داشتند.

پنجشنبه گذشته در حالی که لهستان در اقدامی همسو با سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن و تل‌آویو میزبان نشستی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر لهستانی‌ها را همدست آلمان‌نازی خواند.

اشاره نتانیاهو به قانونی است که چند ماه پیش در پارلمان لهستان تصویب شد و بر اساس آن افراد حق ندارند لهستان را همدست آلمان نازی بخوانند.

تصویب آن قانون که البته بعدا کمی تعدیل شد، به بروز مناقشه‌ای دیپلماتیک میان ورشو و تل‌آویو منجر شد، اما در نهایت تحت فشار آمریکا طرفین تابستان امسال بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن تأکید شده بود که لهستان در کشتار یهودیان نقشی نداشته است.

از سوی دیگر «اندریه دودا» رئیس جمهور لهستان نیز با شدت بیشتر در مورد اجلاسی که قرار است در سرزمین های اشغالی برگزار شود، گفت: اگر نتانیاهو این حرف را زده باشد، لازم است که اجلاس برگزار نشود.

وی افزود که آماده است که میزبان اجلاس در مقر اقامت خود باشد. در اجلاس ویسگارد که قرار است در تل آویو برگزار شود، سران مجارستان و چک و اسلواکی شرکت می‌کنند.

در این میان اما روز جمعه ۲۶ بهمن دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد او هرگز همه لهستانی‌ها را شریک جنایات نازی‌ها ندانسته و سخنان او در رسانه‌ها نادرست نقل قول شده‌اند.

به گفته دفتر نتانیاهو، منظور نخست وزیر تنها برخی افراد در لهستان بوده‌اند و نه همه مردم این کشور.

سفیر اسرائیل نیز تاکید کرد: «نتانیاهو نگفته است ملت لهستان با نازی‌ها همکاری کرده، بلکه در حقیقت خواسته که کسی به این دلیل که در این رابطه چیزی بگوید، تحت تعقیب قرار نگیرد».

سخنان نتانیاهو که حالا دفتر او می‌گوید نادرست در رسانه‌ها منعکس شده‌اند در هارآرتص و اورشلیم پست منتشر شده بود. او در حاشیه کنفرانس صلح خاورمیانه در ورشو به قانونی اشاره کرد که پیش‌تر هم بین لهستان و اسرائیل شکاف انداخته بود.

لهستان همواره تکرار کرده است که دولت و ملت این کشور در هولوکاست نقشی نداشته‌اند، بلکه این کشور خود در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان درآمد و به شدت آسیب دید.

گفته می شود زمانی که لهستان به اشغال آلمان نازی درآمد شش میلیون نفر قتل‌عام شدند. سال گذشته مجلس لهستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هرکس بگوید لهستانی‌ها در این کشتار همدستی کرده‌اند، مجازات خواهد شد.

توضیحات سفیر رژیم صهیونیستی و دفتر نتانیاهو هنوز نتوانسته به کاهش تنش میان ورشو و تل‌آویو کمک چندانی کند. معاون وزیر خارجه لهستان گفته است که این توضحیات ناروشن است و دولت او انتظار یک توضیح صریح در این رابطه را دارد.

کد خبر 4545638 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی قطع روابط دیپلماتیک لهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۲۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: به اقدامات تحریک‌آمیز لهستان پاسخ می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به اقدامات تحریک آمیز لهستان برای میزبانی از تسلیحات اتمی آمریکا انتقاد کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه در برنامه ریزی نظامی خود استقرار بالقوه تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را مد نظر قرار خواهد داد.

زاخارووا، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور لهستان مبنی بر آمادگی کشورش برای استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو، گفت که به نظر می‌رسد ورشو عامدانه به دنبال جلب توجه بیشتر کسانی است که با برنامه‌ریزی نظامی در ستاد کل روسیه سر و کار دارند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که منطقی است به محض ظاهر شدن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در لهستان، آنها بلافاصله در لیست مشروع قرار خواهند گرفت و در صورت رویارویی مستقیم مسلحانه با ناتو، آنها هدف قرار خواهند گرفت.

زاخارووا با تحریک آمیز خواندن اظهارات رییس جمهور لهستان گفت که مقامات ورشو سعی خود را برای نزدیک تر شدن به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا پنهان نمی‌کنند و فعالانه از این رویکرد در سیاست ضد روسیه خود بهره می‌گیرند.

کد خبر 6085826

دیگر خبرها

  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • احتمال صدور حکم بازداشت مقامات تل آویو در دادگاه کیفری بین‌المللی
  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
  • روسیه: به اقدامات تحریک‌آمیز لهستان پاسخ می‌دهیم