Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: اضافه‌ برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور متوسط سالانه ۶ میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در صورت صادرات بی‌رویه در بخش کشاورزی و عدم رفع چالش‌های موجود، این رقم به بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد.

وی با تاکید بر ضرورت مراقبت و حفاظت موثرتر از منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف ناخالص بخش کشاورزی از آب زیر‌زمینی حدود ۵۶ میلیارد مترمکعب و از آب‌های سطحی حدود ۳۴ میلیارد مترمکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهمی، با بیان اینکه محاسبات و ارزیابی‌های انجام شده درخصوص بهره‌برداری بخش کشاورزی از منابع آب در سال آینده نشان می­‌دهد که محصولات کشاورزی و دامی به‌شدت از مزیت صادراتی برخوردار خواهند شد، افزود: بنابراین در سال آتی با رشد تولید محصولات کشاورزی و صادرات قانونی و غیرقانونی آن، برداشت بیشتر از منابع آب کشور صورت می‌گیرد و دست‌اندازی به منابع آب، به‌ویژه آب زیرزمینی وارد مرز خطر خواهد شد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ادامه این شرایط را به منزله تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی دانست و بر مراقبت بیشتر از آن تاکید کرد.

وی، عواملی چون ناکارآمدی بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، عدم کارایی نظام تعرفه‌ای صادرات و واردات، سهولت قاچاق محصولات کشاورزی و دامی در ابعاد وسیع، نوسانات شدید بهای محصولات کشاورزی در سال‌های مختلف و پایین بودن بنیه مالی و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از جمله محورهای تاثیرگذار در چالش‌های ذاتی و عارضی این بخش عنوان کرد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تولیدات بخش دام و طیور قم افزایش می‌یابد

محمدرضا حاجی رضا گفت: مجموع تولید سالانه محصولات کشاورزی قم در بخش‌های مختلف بیش‌از ۸۰۰ هزار تُن است و ما در این خصوص افزایش سطح تولید محصولات به خصوص در حوزه دام و طیور را در سال آینده با جدیت دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در همین رابطه سالانه در استان قم بالغ بر ۲۹ هزار تُن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تُن تولید گوشت مرغ، ۱۲۰ هزار تُن تخم‌مرغ و ۱۴۵ تُن شیر تولید می‌شود.

حاجی رضا با اشاره به این که ۲ درصد از تولیدات پروتینی کشور با تلاش فعالان حوزه دام و طیور استان قم تامین می‌شود، افزود: این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌های بخش کشاورزی در قم با وجود کم‌بودن مساحت استان، دارای بهره‌وری و اثربخشی بالایی است.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت قرمز و گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • صادرات ۵۰۰۰ محموله محصولات باغی مازندران به خارج از کشور
  • صادرات بیش از ۵ هزار محموله محصولات باغی مازندران
  • میزان تولیدات بخش دام و طیور قم افزایش می‌یابد
  • صادرات ۵ هزار و ۴۶۷ محموله محصولات باغی مازندران
  • صادرات ۹ میلیارد دلار کالا از استان بوشهر
  • افزایش تولید ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کردستان
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم
  • رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان یزد
  • صادرات بیش از ۹ میلیارد دلار کالا از استان بوشهر
  • گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی