Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه چاپ کابل به نقل از منابع نزدیک به طالبان اعلام کرد که آلمان به طالبان پیشنهاد برگزاری کنفرانس «بن» و گشایش دفتر سیاسی در خاک این کشور را داده است. ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز تلاش‌های آلمان برای ایفای نقش در روند صلح افغانستان یک روزنامه چاپ کابل موسوم به «مسیر» نیز ارتباط آلمان با این گروه خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه پشتو زبان تصریح کرد: آلمان به طالبان پیشنهاد داده است که دفتر سیاسی خود را در خاک این کشور ایجاد کند و از آلمان گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان را به پیش ببرد.

روزنامه مسیر به نقل از منابع طالبان نوشت: دولت آلمان به این گروه پیشنهاد برگزاری کنفرانس بن سوم برای پایان جنگ و مشارکت این گروه در نظام سیاسی افغانستان را پیشنهاد کرده است.

کنفرانس «بن» برای نخستین بار پس از سرنگونی رژیم طالبان از سوی آمریکا، کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا با حضور نمایندگان اقوام و اقشار مختلف جامعه افغانستان برگزار شد.

منابع نزدیک به طالبان تصریح کردند که دولت فدرالی آلمان برای پایان منازعه بین طالبان و دولت افغانستان تلاش دارد تا این نشست را برگزار کند و درباره آن با این گروه نیز صحبت کرده است.

تا کنون گروه طالبان به این موضوع واکنش رسمی نشان نداده است اما از نظر برخی از کارشناسان طالبان از نخستین کنفرانس بن خاطره خوبی ندارند پس ممکن که با برگزاری مجدد آن موافقت نکند.

«وحید مژده» کارشناس افغانستان اظهار داشت: آلمان برای برگزاری دوباره نشست بن تلاش می‌کند و می‌خواهد که نمایندگان طالبان نیز در این نشست حضور داشته باشند.

وی افزود: آلمان می‌خواهد تا از این طریق به راه حل معقولی برای پایان جنگ در افغانستان دست یابد اما احتمالا طالبان تمایلی به حضور و یا برگزاری دوباره کنفرانس بن ندارد.

 از سوی دیگر، دولت افغانستان نیز تا کنون به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

اما برخی از نمایندگان مجلس تصریح کردند که اگر قرار است بار دیگر کنفرانس بن برگزار شود بهتر است که خارجی‌ها برای ما تصمیم نگیرند و اجازه دهند که افغان‌ها برای حل مشکلات شان به تفاهم برسند.

«عبدالرحیم ایوبی» نماینده قندهار در پارلمان افغانستان اظهار داشت: اگر بن دیگری قرار است برگزار شود پس باید افغان‌ها به جای خارجی‌ها برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

وی افزود: این دور از کنفرانس بن باید راه تفاهم بین الافغانی و زمینه برگزاری لویه جرگه را فراهم کند.

«عبدالقادر وطندوست» نماینده کابل در پارلمان نیز تصریح کرد که قبل از برگزاری دوباره کنفرانس بن باید لویه جرگه مشورتی در افغانستان برگزار شود.

وی افزود: نمایندگان مردم و اقشار مختلف افغانستان با برگزاری دوباره کنفرانس بن باید موافقت کنند و به دولت و طالبان اجازه دهند که در خارج از این کشور به توافق برسند.

نماینده کابل خاطرنشان کرد که اگر مردم با برگزاری دوباره کنفرانس بن موافق نباشند این کنفرانس نیز فاقد مشروعیت خواهد بود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اشرف غنی در نظر دارد تا برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات با دولت افغانستان لویه جرگه مشورتی با محوریت موضوع صلح را در این کشور برگزار کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آلمان نیز ارتباط این کشور با طالبان را تائید کرده است.

تلاش آلمان برای برگزاری نشست صلح با حضور نمایندگان طالبان

سخنگوی وزارت خارجه آلمان پیش از این گفته بود که این کشور طرحی دارد تا بر اساس آن زمینه مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان را فراهم کند.

در حال حاضر خودداری طالبان از مذاکره با دولت افغانستان از بزرگترین چالش‌ها در روند صلح این کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۳۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

رسانه آمریکایی با اشاره به نقش پررنگ اعضای تاجیکستانی داعش خوراسان در حملات اخیر آن مدعی شد نیمی از اعضای این گروه تروریستی اهل تاجیکستان هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به نقش فزاینده اعضای تاجیکستانی داعش خوارسان درباره حملات اخیر این گروه تروریستی نوشت: تنها در سال گذشته، تاجیک‌ها در حملاتی در روسیه، ایران و ترکیه و همچنین نقشه‌هایی برای انجام حملات در اروپا که پیش از انجام خنثی شد، دخیل بودند.

گزارش افزود: کارشناسان می‌گویند گمان می‌رود داعش خوراسان چندین هزار نیرو داشته باشد که تاجیک‌ها بیش از نیمی از آنها را تشکیل می‌دهند.

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز تأکید کرد آنچه اتباع تاجیکستان را در برابر جذب توسط داعش آسیب‌پذیر می‌کند، نظام کنونی، دین‌ستیزی و فقر فزاینده در این کشور است که به نارضایتی‌ها دامن می‌زند و میلیون‌ها کارگر مهاجر را به جستجوی زندگی بهتر در خارج از این کشور سوق می‌دهد.

رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستاندستگیری 2 عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایرانژاپن هزینه مدیریت مرز تاجیکستان با افغانستان را تأمین می‌کند

«محمد یعقوب مجاهد» وزیر دفاع و رئیس کمیسیون امور امنیتی حکومت طالبان پیش از این گفته بود اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در حملات داعش بر مساجد، خانقاه‌ها، علمای مذهبی و مکان‌های عمومی در افغانستان دست داشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرده بود شمار زیادی از اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در عملیات نیروهای طالبان کشته و شماری هم بازداشت شده‌اند‌.

وزیر دفاع حکومت طالبان همچنین از کشورهای تاجیکستان و پاکستان خواسته بود تا مرزهایشان را کنترل کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • برای تعامل جهان با طالبان در تلاش می‌کنیم
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم
  • می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل با دنیا تعامل کنیم