Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه اکنون در مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی قرار داریم، گفت: امسال تمرکز ما روی ظرفیت هیات علمی و فرهنگی و سیاسی جهان اسلام در مسیر تمدن سازی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست خبری «چهارمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی» امروز (دوشنبه، ۲۹ اسفند) در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست حجت الاسلام «مهدی ابوطالبی» طی سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی همان طور که بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران غربی اشاره کرده اند، محدود به تغییر یک نظام سیاسی نمی شود و این تنها گام اول این حرکت عظیم است که در قالب نهضت امام راحل آغاز شد، در واقع ماهیت این انقلاب تمدنی است.

 

رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک چالش تمدنی در مواجهه با تمدن جدید غرب است، افزود: این چالش بنیادین فکری و مبنایی است. تمدن جدید غربی بر مبنای اومانیسم و سکولاریسم شکل گرفت و غربی ها نیز به آن اذعان دارند، ریشه های این تفکر از رنسانس آغاز شد و نظام هایی هم شکل گرفت و در نهایت تمدن جدید غرب شد. این تمدن در نقاط مختلف دنیا توانست خود را بسط دهد.

 

وی ادامه داد: در قرن بیستم شاهد گسترش نظام های تمدن غربی در دنیا بودیم، با این وجود انقلاب با رهبری امام راحل و با نگاه نقادانه ایشان اتفاق افتاد و این در حالی بود که تا پیش از آن کشور ما به لحاظ نوع حاکمیت و از نظر اقتصادی وابسته به نظام سرمایه داری غرب بود و همان مدل تفکرات در بحث های جامعه ما در حال پیاده سازی بود، لذا بر همین اساس بود که حرکت امام(ره) بر پایه نفی این اتفاقات و شیوه اداره جامعه ایرانی که به سمت سکولار غربی حرکت می کرد، شکل گرفت.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: امام راحل تفکر اسلامی و الهی را مطرح کرد و با نگاهی که به سیاست داشت، سیاست های غربی را نقد کرده و آن را شیطانی و حیوانی می دانست. امام دنبال آن بود که احکام اسلامی و آنچه خدا به عنوان دستور فرستاده را محقق کند و راهش را تشکیل حکومت اسلامی می دانست، طرح نظام جمهوری اسلامی با این قالب بی سابقه بود، به تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب گام اول و نظام اسلامی گام دوم بود.

 

وی با بیان اینکه گام های بعد در سیر انقلاب اسلامی تحقق تمدن نوین و توسعه این الگو به جوامع دیگر است، اظهار کرد: این همان حرکتی است که امام(ره) دنبال می کرد. مقام معظم رهبری معتقد است که ما باید این گام را ادامه دهیم و اکنون در مرحله تحقق تمدن نوین قرار داریم و ما باید در این مرحله با رویکرد تمدنی که یک نگاه آینده محور با افق بلند است کارها را پیش ببریم.

 

حجت الاسلام ابوطالبی تاکید کرد: مقام معظم رهبری از این افق تمدنی تعبیر به تمدن نوین اسلامی کرده اند،  این تعبیر در ادبیات معظم له، مجموعه ای از نظام های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که بستر شکوفایی و به فعلیت رسیدن استعدادهای بشری را محقق می کند اما تاکید ایشان بر بستر اسلامی آن است.

 

وی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی از دو جهت نوین است، گفت: اولاً نوین بودن نسبت به تمدن قبلی که در قرن چهارم و پنجم بود، آن دوره ها نیز تمدن اسلامی بوده اما تاکید در تمدن نوین اسلامی بر وجهه ای است که با توجه به شرایط امروز شکل می گیرد، از طرف دیگر جدید بودن تمدن نوین اسلامی در نسبت با تمدن غربی است.

 

رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی در ادامه تاکید کرد: هفته تمدن نوین اسلامی چهار سال است که برگزار می شود و ما سعی کردیم در فرایند رسیدن به این تمدن کار علمی انجام دهیم، در نتیجه در راستای بهره مندی از ظرفیت های علمی، موضوعات همایش را میان دانشگاه ها و مراکز مختلف تقسیم کردیم تا هر کدام یک موضوع را بر عهده بگیرند و در سه دوره گذشته اتفاقات خوبی افتاد و همایش ها و کرسی های نظریه پردازی برگزار شد، به طور کلی مجموعه مقالات برتر دو دوره اول این هفته علمی در ۱۰ جلد منتشر شده و به طور میانگین ما هر سال ۶۰ مقاله برگزیده داشته ایم.

 

وی ادامه داد: در سال سوم برگزاری هفته تمدن نوین اسلامی تاکید شد که به نقد و ارزیابی و مناظره بپردازیم و امسال که سال چهارم است مجدد به بحث تولید علم و مقاله پرداخته و مباحث را خاص تر و محدودتر کرده ایم، برای مثال در بحث ظرفیت های تمدن اسلامی که از محورهای ما بود در دو سال اول به مجموعه ای از ظرفیت های دین اسلام، انقلاب، جهان اسلام پرداختیم اما امسال تمرکز ما روی ظرفیت هیات علمی و فرهنگی و سیاسی جهان اسلام است.

 

ابوطالبی در ادامه اظهار کرد: ویژگی سال چهارم آن بود که به موضوعات جزئی تر و عینی تر پرداختیم، امسال فراخوان عمومی تبلیغی نداشتیم و از هر شش محور یک مرکز موضوعی را دنبال می کند. با این وصف مجموعه مقالات برگزیده به 50 مقاله برتر قابل انتشار می رسد.

 

همچنین در ادامه این نشست، «فرزاد جهان بین»، طی سخنانی اظهار کرد: نزدیک به ۱۸ دانشگاه و مرکز آموزشی و پژوهشی در زمینه برگزاری هفته تمدن نوین اسلامی با محوریت مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا مشارکت دارند.

 

مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی بیان کرد: اقداماتی که در زمینه تمدن نوین اسلامی انجام می شود، بسیار فراتر از آن چیزی است که در قالب هفته برگزار شده و اکنون در بسیاری از دانشگاه ها این مساله در قالب های مختلف دنبال می شود، بسیاری از پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به این مساله اختصاص یافته است، گروه های آموزشی با موضوع تمدن نوین اسلامی شکل گرفته است لذا آنچه که در قالب هفته برگزار می شود تنها بخش کوچکی از فعالیت ها است و تنها محدود به این ۱۸ مجموعه نیست.

 

جهان بین در پایان خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه چهارمین هفته تمدن نوین اسلامی در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و مراسم اختتامیه نیز در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار می شود. همچنین، در اختتامیه این هفته نقشه راه برای ادامه مسیر طراحی خواهد شد و می توان گفت که اختتامیه هفته یک هم اندیشی برای تهیه نقشه راه است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن وزیر ارشاد حادثه تروریستی زاهدان زاهدان شهید مدافع وطن حادثه تروریستی راهپیمایی 22 بهمن اصفهان کرمان هفته علمی تمدن نوین اسلامی انقلاب اسلامی پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۳۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استان‌ها برگزار شد.

طهرانچی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصاء شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فرازهای این زیارت را به متن جامعه ببریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.

طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت.

گفتنی است جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامه ها برگزار خواهد شد.

کد خبر 6086713

دیگر خبرها

  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • سنگ سفیدی: با تمرکز بیشتر به دیدار نیمه نهایی می‌رویم
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • تمرکز جدی بر اجرای طرح مولدسازی و مصوبات سفر رئیس جمهور
  • تمرکز جدی بر اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولت و مصوبات سفر رئیس جمهور