Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شب گذشته گروه آوازي تهران به رهبري «ميلاد عمرانلو» روي صحنه رفت، اين گروه بخشي از موسيقي متن فيلم لالالند با نام شهر ستارگان را اجرا کرد. در تالار ايوان شمس گروه موسيقي روشنا، ساز و آواز اجرا کردند و در بخشِ دوم آواز ابوعطا، دشتي و بيات ترک اجرا شد.گروه کر اردبيهشت به رهبري حميد عسکري با اجراي 24 قطعه در تالار رودکي برنامه‌ي مفصلي را براي مخاطبانش ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنسرتِ گروه آوازي تهران، گروهي 10 نفره به اجراي قطعات موسيقي با شيوه آکاپلا پرداختند. نخستين قطعه‌اي که در اين برنامه به اجرا درآمد،«چنين گفت زرتشت» از ريچارد اشتراوس بود. پس از آن نوبت به«فوگ در سي مينور» اثر يوهان سباستين باخ رسيد و در ادامه موومان دوم از سمفوني شماره 7 بتهوون اجرا شد.
پس از آن قطعه‌ باکلام La den Brenne اجرا شد و تعدادي از اعضاي گروه در نقش خواننده ظاهر شده و تعدادي ديگر اجراي نواي سازها را برعهده داشتند. در ادامه نوبت به چند قطعه فولکلور آذربايجاني رسيد. آوازهاي «بري باخ»، «ساري گلين»و«کوچه لره» توسط تعدادي از اعضاي گروه خوانده شد و در ادامه، قطعه ديگري با تک‌خواني يکي از اعضاي گروه اجرا شد.
بخش دوم اين برنامه به اجراي موسيقي با کلام اختصاص داشت و چند موسيقي فيلم و ترانه‌ پاپ غربي اجرا شد. پس از اجراي اثري از استينگ، نوبت به قطعه اسپانيايي besame mucho اثر ولاسکوئز رسيد. در اواسط اجراي اين قطعه ميلاد عمرانلو رهبري را رها کرده و در کنار صحنه به تماشاي اجراي گروه پرداخت.
قطعات ديگري در ادامه برنامه اجرا شد که يکي از آنها بخشي از موسيقي متن فيلم لالالند با نام شهر ستارگان بود. آخرين قطعه‌اي که در اين برنامه به اجرا درآمد آهنگ معروف «گيمي‌گيمي» از گروه آبا بود که اجراي آن بسيار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت و تشويق‌هاي ممتد آنها باعث شد گروه بار ديگر به اجراي يک قطعه بپردازند.
آواز مظفر شفيعي با «روشنا»
در تالار ايوان شمس گروه موسيقي روشنا، ساز و آواز اجرا کردند. در بخش اول اين کنسرت، بداهه‌نوازي در دستگاه نوا اجرا شد. حسين اينانلو سرپرست گروه و نوازنده سه تار در همراهي با مهران اميراصلاني نوازنده تنبک سعي کرد به گوشه‌هاي مختلف دستگاه نوا اشاره کند. ساز تنبک در اين بخش صرفا به عنوان ساز همراهي به کار رفت و در بداهه پردازي اينانلو جايي براي يکه تازي تنبک باقي نماند.
در ادامه نوبت به بخش دوم اجرا رسيد که در آن آثاري با آهنگسازي حسين اينانلو و آواز مظفر شفيعي ارائه شد. آواز ابوعطا، دشتي و بيات ترک عنوان اين بخش بود. شفيعي خواننده مطرح موسيقي ايراني در ابتداي هر تصنيف با همراهي نوازندگان گروه ساز و آوازي اجرا کرد بعد از آن به ارائه تصنيف ‌پرداخت.
تصنيف «بدرود» اولين قطعه از بخش دوم کنسرت گروه روشنا در پنجمين شب جشنواره فجر در تالار ايوان شمس بود. شعر اين تصنيف را محمدرضا شفيعي کدکني سروده و آهنگسازي تصنيف را هم اينانلو انجام داده بود.
در ادامه بعد از ساز و آوازي در ابوعطا بر روي شعر عطار نيشابوري نوبت به اجراي تصنيف آه شبانه با شعري از محمدرضا شفيعي کدکني در همان مايه رسيد. به نظر مي‌رسيد آهنگساز در ساخت اين قطعه علاوه بر ابوعطا به نوا هم اشاراتي داشته است. چهارمضراب دشتي عنوان قسمت بعدي بود. بعد نوبت به ساز و آوازي در دشتي رسيد.
تصنيف غم سبز متصل به اين بخش با شعري از هوشنگ ابتهاج ارائه شد. بعد ساز و آوازي در بيات ترک ارائه شد باز هم با شعري از عطار نيشابوري. همنشيني کمانچه و آواز در اين بخش شنيدني بود. در پايان نوبت به اجراي تصنيف رود با شعري از هوشنگ ابتهاج رسيد که آهنگسازياش را وحيد سرخوش نوازنده ني گروه روشنا انجام داده بود.
پس از پايان اين قطعات گروه روشنا متشکل از حسين اينانلو آهنگساز و نوازنده سه تار، مظفر شفيعي خواننده، وحيد سرخوش نوازنده ني، ‌هادي اينانلو نوازنده سنتور، مهران اميراصلاني نوازنده تمبک، همايون سيفي نوازنده کمانچه و مهربد يوسفي نوازنده عود از سوي حاضران در سالن تشويق شدند. تشويقي که معناي بدرقه هم داشت.
گروه کر ارديبهشت و اجراي کر کليسايي
گروه کر اردبيهشت به رهبري حميد عسکري در پنجمين شب از سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر با اجراي 24 قطعه در تالار رودکي برنامه‌ي مفصلي را براي مخاطبانش ارائه داد.
اين گروه 32 نفره به همراه نوازنده‌ي پيانو با اجراي قطعه‌اي از موتسارت وارد صحنه شد. با پايان اين قطعه که بسيار کوتاه اجرا شد، حميد عسکري روي سن آمد و توضيحاتي کوتاه درباره اجراي امشب ارائه کرد.
گروه کر اردبيهشت متشکل 31 خواننده‌ي جوان است که با توجه ترکيب خانم‌ها و آقايان در کنار هم يک ترکيب صدايي کامل را بوجود آورده و دست رهبر گروه را براي اجراي تنظيم‌هاي متعدد باز گذاشته است.
تمرکز گروه بر قطعات فولکلور ايراني بوده است اما در کنار اين قطعات، آثاري از کوميتاس، ديکائو، پولنک و شوبرت را اجرا کردند تا اجراي متنوعي داشته باشند. قطعات محلي مازندراني، کردي، آذري و آوازهايي از فارس در کنار سه قطعه فولکلور ارمني با تنظيم کوميتاس، قطعه‌اي از پولنک و قطعه‌ «اگر موسيقي غذاي عشق بود» اثر ديکائو که در ستايش هنر موسيقي ساخته شده است، بخش اول برنامه را تشکيل دادند. اما در بخش دوم قطعه‌ «ماه بر آمد» که از آوازهاي محلي ارمني است با تنظيمي‌ از گاناچيان اجرا شد و پس از آن اثري از رهبر ارکستر با نام مناجات ارائه شد. ترکيب قطعات در بخش دوم همانند بخش نخست از آوازهاي محلي نواحي مختلف ايران، نواهاي ارمني تشکيل شده بود که در کنار آنها قطعه‌اي ديگر در ستايش موسيقي از ساخته‌هاي شوبرت اجرا شد.
از آنجا که حميد عسکري دانش‌آموخته انيستيتو هنرهاي زيباي آکادمي ‌ملي ارمنستان است تمرکز بسيار زيادي روي تنظيم‌هاي موسيقيدانان ارمني داشته است و اين تاثير را مي‌شود در قطعات محلي ايراني نيز حس کرد. بسياري از قطعات اجرا شده در واقع روايت و تنظيم اين موسيقيدانان است. در اين برنامه قطعه «عروس» ‌از منطقه‌ي مازندران و «آخ ليلو» که آواز محلي کردي است با تنظيم آلفرد ماردويان اجرا شد. گروه کر ارديبهشت از گروه‌هاي پر جمعيت کرال ايران به حساب مي‌آيد که در کارنامه‌ي خودش همکاري با ارکستر سمفونيک تهران را دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در سال ۱۴۰۳ اقدام به انتشار فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های حوزه هنری کرد. در متن این فراخوان آمده است:

«مرکز هنر‌های نمایشی حوزه‌هنری انقلاب اسلامی در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته برای اجرا در تماشاخانه‌های حوزه هنری در سال ۱۴۰۳ از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت به عمل می‌آورد.

شرایط و ضوابط دریافت آثار نمایشی:
۱. هر کارگردان صرفاً می‌تواند متقاضی اجرای یک اثر نمایشی باشد.
۲. متون تازه تولید شده که قبلاً اجرای عمومی نشده‌اند در اولویت قرار دارند.
۳. موضوع نمایشنامه‌ها آزاد است. موضوعات اجتماعی ناظر بر ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و دفاع مقدس و همچنین آثار کمدی- اجتماعی و نیز آثاری که مبتنی بر آیین‌های بومی و فولکلوریک مناطق و نواحی مختلف کشور تولید شده باشند، از امتیاز ویژه برخوردار خواهند بود.
۴. ارائه مجوز کتبی نویسنده نمایشنامه‌های ایرانی به همراه تقاضای اجرا ضروری است.
۵. درصورتی‌که نمایشی آماده اجرا باشد، ارسال نمایشنامه لازم نیست و کافی است فیلم اثر به همراه فرم تقاضا ارائه شود و یا تقاضای بازبینی زنده از طرف گروه نمایشی ارائه شود.

۶. به هر یک از آثاری که برای اجرای عمومی در تماشاخانه‌های حوزه هنری پذیرفته می‌شود، سالن اجرا به صورت حمایتی و رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت و مدت اجرای آثار حداقل ۲۰ شب است.
۷. متقاضیان باید یک نسخه از نمایش‌نامه را به همراه فایل آن (Word یا PDF)، یا سه نسخه دی‌وی‌دی از اجرای نمایش را به همراه فرم تقاضا به دفتر تولید مرکز هنر‌های نمایشی حوزه‌هنری تحویل دهند.
۸. مهلت دریافت متون تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ است.
۹. آثار متقاضی پس از تأیید از سوی شورای تولید در جدول اجرای عمومی سال ۱۴۰۳ قرار خواهند گرفت.

یادآور می‌شود متقاضیان بعد از تکمیل فرم تقاضای خود، می‌بایست مدارک خود را به دفتر تولید مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، ساختمان مرکزی حوزه هنری، طبقه چهارم، دفتر تولید مرکز هنر‌های نمایشی تحویل دهند. متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۸۸۴۲۰ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند
  • اجرای حکم تخریب ساخت و ساز در برخوار
  • طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد
  • تکمیل پروژه‌های عمران شهری «دیلم » تسریع می‌شود
  • عزم جدی در جهت اعتلای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری شکل گیرد
  • فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد
  • اجرای بیش از ۶۴ هزار متر شبکه فیبرنوری در کردستان
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • گره‌گشایی از ترافیک تبریز با مسیرگشایی معابر