Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید هادی افضل‎نیا مدیر دفتر برنامه‌ریزی و بررسی‎های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برای تامین آب مورد نیاز کلیه مصارف در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت استان به خصوص شهر مقدس مشهد برنامه های تفصیلی و عملیاتی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به شرایط فعلی استان و تغییرات اقلیمی پیش رو عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن ۷۴ درصد مساحت استان در منطقه خشک و ۲۶ درصد در منطقه نیمه خشک و پیش بینی تغییرات اقلیمی به خصوص در کریدور شرق کشور، افزایش دما و کاهش بارش احتمالی در سال‎های آینده مدیریت منابع آب را با چالش های جدی تری مواجه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه مدیریت عرضه و تقاضا لازمه مدیریت یکپارچه منابع آب در سال‎های آینده است افزود: میانگین بارش های بلند مدت استان ۲۲۱ میلی متر است. این میزان بارش در سال آبی ۹۶-۹۵ به ۱۸۹ میلی متر و در سال آبی ۹۷-۹۶  به حدود ۱۳۰ میلی متر کاهش یافته است.پ

اولین برنامه ما اجرای طرح سازگاری با کم آبی است

افضل نیا با تاکید بر اینکه برای تامین آب استان استراتژی اصلی ما سازگاری با کم آبی است گفت: تا زمانی که الگوی مصرف آب و بدمصرفی را اصلاح و کنترل نکنیم هرچه در زمینه تامین و انتقال آب تلاش کنیم بازهم با مشکل کمبود آب مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت مستقر در مرکز استان از ۱۵درصد در سال ۱۳۳۵ به حدود ۵۰ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده اظهار کرد: عدم اجرا و یا درست اجرا نشدن طرح آمایش سرزمین آب محور، باعث افزایش استقرار نقاط جمعیتی در مراکز استان ها شده و این شکل گیری سبب رشد و توسعه صنعت و ... خواهد شد که در پی آن تقاضای بیشتر برای آب رقم می خورد و نیاز به تامین و انتقال آب از خارج حوضه همچنان باقی خواهد ماند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و بررسی‎های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته، کم آبی و بحران آب، دغدغه دولت‎ها و وزارت نیرو بوده است. اما تجربه نشان داده برای برون رفت از بحران‎های پیش آمده، موضوع آب، سازگاری و مشکل کم آبی در حال حاضر باید به یک مسئله واحد تبدیل شود و دغدغه تک تک افراد جامعه باشد و دستگاه‎های اجرایی نیز برای حل این مشکل بایستی ضمن پرهیز از بخشی نگری، به‎صورت بهم پیوسته کار کنند.

یکی از برنامه های سال ۹۸ بازچرخانی آب و جایگزینی پساب به جای آب شرب برای فضای سبز است

افضل نیا گفت: فضای سبز مشهد از شرایط نسبی خوبی برخوردار است و بنا بر اعلام مسئولین سازمان پارک‎ها طی سال‎های گذشته مقام اول را در بین سایر شهرها داشته است. ضمن تاکید بر اهمیت نقش فضای سبز برای کاهش اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا، از جمله برنامه های سازگاری با کم آبی در سال ۹۸، جایگزینی پساب مناسب به جای آب شرب مصرفی برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز است.

وی اضافه کرد: برنامه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برای سال ۹۸ استفاده از تمامی ظرفیت‎های موجود سطحی و زیرزمینی است تا با کمترین مشکل، آب شرب مورد نیاز شهرهای استان به خصوص کلانشهر مقدس مشهد را تامین کنیم. با انتقال پساب به غرب مشهد و جایگزینی آن با آب چاه‎های کشاورزی و همچنین انتقال آب ازیال‎های شمالی رشته کوه‎های هزار مسجد به عنوان طرح‎های میان مدت، مشکلات تامین آب شرب و بهداشت مشهد را به حداقل برسانیم. طرح شیرین سازی و  انتقال آب از دریای عمان نیز در حال اخذ مجوزهای مربوط و تدقیق نهایی مطالعات انجام شده است که به عنوان گزینه درازمدت تامین آب شرب کریدور شرق کشور در برنامه های تامین آب قرار گرفته است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۴۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

آذر رضایی پور کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: این کاهش نسبی دما به دلیل ورود یک سامانه بارشی است که اوایل هفته آینده استان را فرا می‌گیرد.

او افزود: هم اکنون کاهش دما از نیمه شمالی خراسان رضوی آغاز شده است و از عصر امروز دیگر نقاط را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا پایان هفته دمای هوا نسبت به امروز بین سه تا هفت درجه کاهش خواهد یافت.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: افزایش شدت وزش باد در نواحی بادخیز و بارش‌های رگباری در ارتفاعات از دیگر پدیده‌های جوی استان است که تا پایان هفته در استان وجود خواهد داشت.

رضایی پور بیان کرد: طی شبانه روز گذشته، فریمان با ۹ و سرخس با ۳۵ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان بوده اند و طی همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۶ تا ۳۰ درجه را به ثبت رسانده است.

او تصریح کرد: دمای کنونی مشهد ۲۴ درجه است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۳ تا ۲۵ درجه در نوسان خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • توقیف ۱۱۵ دستگاه خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی