Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه، 29 بهمن‌ماه) در آیین گشایش رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت: ظرفیت پذیرش خوراک ما در پالایشگاه‌های نفت روزانه حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه بوده است که با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش 400 هزار بشکه‌ای (افزایش 20 درصدی)، به روزانه 2 میلیون و 100 هزار بشکه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جهش بی‌سابقه و تاریخی تولید بنزین کشور در طول پنج سال گذشته، افزود: در سال 91، ظرفیت تولید بنزین پایه کشور روزانه 52 میلیون لیتر و با احتساب اکتان‌افزاها روزانه 58 میلیون لیتر بود که در بهمن ماه 97 با افزایش 50 میلیون لیتری و رشد دو برابری به روزانه 101 میلیون لیتر رسید و تا پایان سال این مقدار از رقم 105 میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

وزیر نفت تاکید کرد: امروز برعکس دهه پیش که یک مورد از تحریم‌ها محدود کردن واردات بنزین به کشور بود، اکنون دیگر نه تنها واردکننده بنزین نیستیم، بلکه صادرکننده شده‌ایم و آمریکا‌یی‌ها حتی نمی‌توانند کلمه‌ای در این باره به زبان بیاورند.

ظرفیت ذخایر بنزین را افزایش می‌دهیم

زنگنه گفت: خوشبختانه دیگر نیازی به واردات بنزین نداریم و امکان صادرات این فرآورده نیز هم‌اکنون وجود دارد، اما به این دلیل که می‌خواهیم ظرفیت ذخایر را کشور افزایش دهیم، فعلا صادر نمی‌کنیم.

وی درباره کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور تاکید کرد: در سال 91 تولید بنزین با کیفیت یورو در کشور نداشتیم، اما امروز با اجرای طرح‌های بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج فارس و تبریز روزانه 76 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 در کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو در کشور در سال 91 روزانه 6 میلیون لیتر بود که این رقم در سال 97 با افزایش هفت برابری به روزانه 44 میلیون لیتر رسیده است.

زنگنه گفت: اجرای طرح‌های پالایشی که عمدتا متوجه افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی و زیست محیطی است و بیشتر فاینانس کشورهای اروپایی را داشتند، به دلیل فشار غیرقانونی کشور آمریکا متوقف شده است و این موضوع آسیب زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد.

وی همچنین از اعطای موافقت اصولی برای پالایش 2 میلیون بشکه نفت خام و تخصیص خوراک به بخش خصوصی برای پالایشگاه‌های جدید نفت و میعانات گازی خبر داد و گفت: 600 هزار بشکه از این ظرفیت مربوط به پالایشگاه‌های با ظرفیت کمتر از 60 هزار بشکه در روز است.

وزیر نفت گفت: پارس جنوبی دو زنجیره پالایشی و پتروشیمی دارد که پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پالایشی این طرح عظیم به شمار می‌آید.

افزایش 2 برابری تولید بنزین در 5 سال

زنگنه افزود: امروز می‌توانستیم با حضور رئیس جمهوری عملیات کلنگ‌زنی فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس را انجام دهیم، اما نمی‌خواستیم آغاز این فاز به صورت نمایشی باشد.

وی با بیان اینکه عده‌ای ادعا می کنند دولت اعتقادی به ساخت پالایشگاه ندارد و ما می‌خواهیم فقط خام‌فروشی کنیم، گفت: اگر وزارت نفت اعتقادی به توسعه ظرفیت پالایشی کشور نداشت، چگونه ظرف پنج سال مقدار تولید بنزین کشور 2 برابر شده است؟! ما به عنوان دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید پالایشی نیستیم.

وزیر نفت افزود: به‌منظور حمایت از بخشی خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، طرحی را برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی به‌منظور تکمیل طرح‌های پتروشیمی و پالایشی به دولت ارائه کرده‌ایم.

به گزارش شانا، طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه در سال ۱۳۸۵ در مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس کلید خورد. خوراک این پالایشگاه از طریق خط لوله‌ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۹۰ سانتی‌متر با ظرفیت دریافت ۵۰۰ هزار بشکه تامین می‌شود که از مناطق سخت‌گذر استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان می‌گذرد.

با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است. عملیات ساخت فاز چهارم این پروژه عظیم ملی که نقشی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا کرده و ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بالقوه این محصول راهبردی تبدیل کرده است، آغاز شده است.

تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و ۳ میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که با راه‌اندازی آن کشور را می‌توان جزو صادرکنندگان بالقوه بنزین و یک قطب اثرگذار برای این فرآورده و سایر فرآورده‌های پالایشی در منطقه محسوب کرد.

عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و نخستین در خاورمیانه، استفاده بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات تولیدی صنایع داخلی، نزدیک به ۱۰۰ درصد اجرا از سوی نیروهای داخلی، ۹۵ درصد راه‌اندازی‌های داخلی، جوان‌ترین نیروی انسانی دخیل در اجرا، آثار زیست‌محیطی با تولید فرآورده‌های باکیفیت، تقویت قدرت دیپلماسی و رکوردهای بی‌نظیر در راه‌اندازی از جمله ویژگی‌های بارز ستاره خلیج فارس به شمار می‌رود که این طرح عظیم را به یک طرح ملی تبدیل کرده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران بنزین خلیج فارس نفت یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نفت: مشکلی در تأمین بنزین سفرهای نوروزی وجود ندارد

به گزارش خبرآنلاین ،وزیر نفت گفت:تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم.

ایستا در خبری نوشت:اوجی ادامه داد:این گازها در این پالایشگاه تصفیه می‌شود و خوراک پتروشیمی‌ها از این پالایشگاه تأمین خواهد شد.

وی تاکید کرد:در آخرین روز سال گذشته شاهد مصرف ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین بودیم؛ این روزها مصرف بنزین بالاست و مشکل عدم تأمین نداشتیم و تأمین انجام می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888556

دیگر خبرها

  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • وزیر نفت: مشکلی در تأمین بنزین سفرهای نوروزی وجود ندارد
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین در فارس
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین درفارس
  • آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت
  • افزایش ۳۰ و ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵
  • رشد ۷ درصدی تولید بنزین در ۱۴۰۲/ ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی امسال آغاز می‌شود
  • ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده می‌شود
  • راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در سال ۱۴۰۳
  • آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت