Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریضه نماز یکی از مهمترین عامل کاهش انواع آسیب های اجتماعی است، با نهادینه کردن آن در کودکان و نوجوانان می توان از بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی در جامعه جلوگیری کرد.

خبر گزاری شبستان، رشت- سمیه بشارتی، خطرناک‌ترین تهدید هر جامعه‌ای فقر فرهنگی است، فقری که از بی‌توجهی به ارزش‌های دینی به وجود می‌آید و در این جوامع انسان‌ها به هواهای نفسانی و خودخواهی‌های خود مشغول می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در جامعه امروزی با توجه به گسترش فضاهای مجازی توجه و مهندسی دقیقی برای نهادینه کردن نماز در نوجوانان و جوانان صورت نگرفته است. انسان‌های دیندار از سلامت روانی بسیار ارزشمند و متینی برخوردار هستند، نماز عامل کاهش آسیب‌های اجتماعی است به نوعی باید مهندسی نماز را شناخته و ضروریست این امر مهم با شیوه‌های مدرن در جوانان و نوجوانان نهادینه شود به‌گونه‌ای که یک جوان با شنیدن صوت اذان به سمت مسجد و برپایی نماز گرایش یابد.

 

امروز دشمنان جوانان را مورد  انواع تهاجم‌های فرهنگی قرار داده‌اند، با افزایش بصیرت جوانان و نوجوانان و همچنین نهادینه کردن معنویت می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌های جدی اجتماعی جلوگیری کرد.

 

با توجه به گسترش نابهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی در این گزارش گفتگویی ویژه‌ای با ابراهیم قاسمی روشن، استاد دانشگاه و حجتالاسلام سیدحسین گلمیرزاده معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی گیلان در زمینه تاثیرات نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی و چگونگی ایجاد سوق جوانان به سمت معنویت انجام شده است:

 

نماز باید اول وقت اقامه شود

حجت الاسلام «سیدحسین گلمیرزاده» به اهمیت نماز اشاره و اظهار کرد: نماز قدرت دفاعی انسان را در برابر مشکلات و موانع زندگی افزایش خواهد داد.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه جوانان را از کودکی با فرائض نماز آشنا کنید گفت: با تکیه به معنویت و اقامه نماز انسان در برابر همه آسیب‌های اجتماعی حفظ خواهد شد.

وی به آیات و روایات اشاره و خاطرنشان کرد: اصل اقامه نمار، بندگی خداوند است، با برپایی نماز انسان از انجام بسیاری از رفتارهای نابهنجار از جمله دروغ، غیبت، تهمت و .... در امان خواهد بود.

 

حجت الاسلام گلمیرزاده با تاکید بر اینکه نماز اول وقت برپا شود افزود: توجه به اقامه نماز در اول وقت یکی از مهمترین مقوله‌های است که در جامعه باید بدان توجه شود.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اینکه همان گونه که جسم  انسان به انواع غذا  نیازمند است گفت: روح انسان نیز نیازمند تغذیه مناسب است که این غذا با برپایی نماز تامین خواهد شد، نماز باعث آرامش روح انسان و افزایش قدرت در برابر حل مسائل روزمره خواهد شد.          

 

وی به نقش خانواده در نهادینه کردن فرائض دینی در جوانان اشاره و اظهار کرد: تشویق فرزندان به برپایی نماز یکی از مقوله‌های است که والدین باید بدان توجه داشته باشند.

 

حجت الاسلام گلمیرزاده تصریح کرد: با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمنان، امروز جوانان و نوجوانان با گرایش به مساجد و برپایی اقامه نماز می‌توانند در برابر این تهاجمات واکسینه شوند.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: با نهادینه کردن فرهنگ نماز و برپایی آن در اول وقت، آسیب‌های اجتماعی کاهش و آرامش روح و روان بیش از پیش در جامعه مهیا خواهد شد.

 

*معنویت انسان را از لغزش‌های رفتاری حفظ خواهد کرد

«ابراهیم قاسمی روشن» به ارتباط مستقیم معنویت و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: با توجه به معنویت و اقامه نماز می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد و از گسترش آن جلوگیری کرد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رابطه انسان با دیگران، خود، محیط و معبود از مهمترین ارتباطات در جهان هستی است، گفت: اگر فردی در ارتباط با معبود خود مطلوب باشد در نتیجه با محیط و دیگران نیز ارتباط شایسته‌ای خواهد داشت.

وی به نعمت های  فراوانی که خداوند به  انسان ارزانی داشته اشاره و اذعان کرد: سپاس  و شکر نعمت‌های که پروردگار به انسان داده از مهمترین وظایفی است که باید صورت گیرد، خداوند به نماز و طاعات انسان نیاز ندارد بلکه این انسان است که به معبود نیازمند است.

 

قاسمی روشن تصریح کرد: فردی که شکر نعمت به جا آورد و همواره نماز را به پا  دارد هر گز دچار لغزش‌های اخلاقی و رفتارهای نابهنجار در جامعه نخواهد شد.

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جوانان را با فضلیت‌های نماز آشنا کنید، افزود: فردی که مسلمان و به نماز بی‌توجه است در آیات و روایات هیچ فرقی با کافر ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه کاهلی نماز در جوانان ناشی از جهالت آنهاست، گفت: فردی که نماز می‌خواند باید در اجتماع نیز رفتار و منش بسیار متین داشته باشد اگر غیر از این در برابر جوانان و عموم جلوه کنند، سبب کاهلی نماز در نسل جدید خواهد شد.

 

قاسمی روشن به نقش خانواده اشاره و اذعان کرد: امروزه پدر و مادر وظایف سنگینی برعهده دارند، در گذشته اولیاء هر مسیری را مشخص می‌کرد فرزندان موظف بودند، بدان عمل کنند اما امروزه پدر و مادر تعیین کننده مسیر جوانان نیستند بلکه از رسانه‌ها، دوستان و مراکز آموشی الگوی رفتاری دریافت می‌کنند. 

 

*فیلم‌های که رأس آن نماز است، تولید شود

استاد دانشگاه به ترفندهای دشمنان علیه جوانان اشاره و تصریح کرد: دشمنان انقلاب و اسلام جوانان و نوجوانان و کانون گرم خانواده را مورد تهاجم قرار داده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه در گذشته هدایت و کنترل چندین فرزند برای خانواده‌ها سهل بود گفت: امروزه برای تربیت یک فرزند، اولیاء باید به مشاوره مراجعه کنند.

 

قاسمی روشن با اشاره به اینکه دین‌داری اگر از جامعه گرفته شود دشمن بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکره نظام وارد کرده است افزود: در این راستا خانواده، مسئولان امور مساجد و مراکز آموزشی مهمترین نقش را داشته و باید زمینه جذب جوانان را به سمت اقامه نماز و معنویت بیش از پیش فراهم کنند.

 

این استاد دانشگاه به پیشرفت یک جامعه اشاره و اذعان کرد: اخلاق، علم، معنویت و داشتن عدالت از مولفه‌های پیشرفت یک جامعه شمرده می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه دین مانع عقب‌ماندگی نیست، خاطرنشان کرد: برخی از افراد دین را عقب‌ماندگی تلقی کرده‌اند در حالی که اینگونه نیست و هیچ‌گاه دین مانع پیشرفت جامعه نبوده و نیست.

 

قاسمی روشن با اشاره به اینکه علت ترک نماز در جوانان شناسایی شود اظهارکرد: والدین باید با فرزندان خود به‌مانند یک دوست رفتار کرده و فاصله‌های بین خود و فررزند را کاهش دهند، سخت‌گیری‌ها و برخوردهای ناشایست و بی‌مورد اولیاء سبب ترک جوانان از نماز خواهد شد.

 

این ستاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرزندان را با افرادی که اهل نماز بوده و نخبه نیز هستند، آشنا کنید گفت: تهیه رمان و فیلم‌های که نماز در راس آن قرار گیرد تدوین و اجرا شود این برنامه یکی از مهمترین راهکارهای کودکان و نوجوانان به در هدایت بهسمت نماز است.

 

با نهادینه کردن فرهنگ دینداری در جوانان و تشویق آنان از دوران کودکی می‌توان از بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی، طلاق و اعتیاد جلوگیری کرد، بر پایی نماز اول وقت می‌تواند بسیاری از انواع هزینه‌های  آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.

 

پایان پیام/383

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل شهید مدافع وطن زاهدان اصفهان هرمزگان رییس جمهوری شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل جوانان آسیب های اجتماعی نماز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۴۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۸۱ هزار مسافر از خدمات پست‌های نوروزی هلال احمر کرمان 

رضا فلاح با اشاره به اجرای بیست و چهارمین دوره طرح ملی خدمات بشردوستانه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: در این طرح، ۲۲ پست ثابت و سیار و همچنین ۱۴ فضای دوستدار کودک با مشارکت بیش از ۳۵۰ نفر از اعضای جوانان از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: بیش از ۳۳ هزار نفر با نقاط ایمن و اماکن فرهنگی، سیاحتی، تفریحی و غیره به همت اعضای جوانان مستقر در پست‌های ثابت و سیار (سحاب) راهنمایی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به فعالیت جوانان در پویش سبز افزود: ۵ هزار و ۳۸۳ اقلام فرهنگی، زیست محیطی و نهال بین مسافران توزیع شده است.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۳۷۲ نفر از خدمات فضای دوستدار کودک بهره‌مند شدند.

فلاح با اشاره به اجرای پویش بهرفت در پست‌های نوروزی عنوان کرد: بیش از ۱۵ هزار نفر با امضای میثاق نامه به پویش بهرفت پیوستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات امداد و کمک‌های اولیه به ۴۲۴ نفر در پست‌های نوروزی گفت: یک هزار و ۵۰۲ نفر در خصوص مهارت‌های ایمنی آموزش دیدند.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: بین  ۲ هزار و ۶۹۳ روزه دار بسته‌های افطاری توزیع شد.

وی گفت: بیست و چهارمین طرح ملی خدمات بشردوستانه مسافران نوروزی در شهرستان‌های انار، بم، بافت، بردسیر، جیرفت، راور، راین، رابر، سیرجان، شهداد، شهربابک، ماهان و کرمان در حال برگزاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت حجت الاسلام و المسلمین میردامادی
  • اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله طباطبایی
  • قصه گویی، دریچه‌ای به سوی دنیای خلاقیت / ضرورت بازآفرینی متون کهن به زبان امروزی
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود
  • نمایشگاه عفاف‌و حجاب در موزه زاهدان افتتاح شد
  • بستر افزایش نشاط اجتماعی فراهم شود/ ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت اساتید پیشکسوت
  • مجید انصاری: کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد که ما در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
  • ضرورت تبلیغ چهره به چهره معارف قرآن
  • طرح «زندگی با آیه‌ها»زمینه ساز ترویج فرهنگ قرآنی است
  • بهره مندی بیش از ۸۱ هزار مسافر از خدمات پست‌های نوروزی هلال احمر کرمان