Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:59:33 GMT

رسانه مصری: باید به دنبال راه تعامل با ایران باشیم

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۵۰۵۵

رسانه مصری: باید به دنبال راه تعامل با ایران باشیم

تهران - ایرنا - پایگاه خبری 'الدیار' مصر در مطلبی با تاکید بر اینکه ایران و مصر در طول تاریخ روابط خوبی با یکدیگر داشته اند، نوشت: سیاستمداران مصر باید به دنبال راه های تعامل با ایران باشند.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، این پایگاه خبری نوشت: در سایه تنش ها و ناآرامی ها در منطقه خاورمیانه، ایران و سیاست مداران آن، خالصانه و دوستانه هر مناسبتی در مصر را به دولت و ملت ما تبریک می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آخرین مورد، دفتر حافظ منافع ایران در مصر درگذشت محمد حسنین هیکل نویسنده مشهور تاریخ معاصر مصر را تسلیت گفت.
به نوشته این پایگاه خبری، گویا تهران با این رفتارهای دوستانه می خواهد به جهان عرب القا کند که دو کشور مصر و ایران در دو کفه یک ترازو قرار می گیرند و نمی توانند تاریخ روابط مشترک خود را نادیده بگیرند.
در ادامه مطلب الدیار آمده است: متفکران و نخبه های سیاسی مصر باید به این موضوع بیاندیشند که در ضمن حفظ اصول ملی و سیاسی می توان به دنبال راه های تعامل با ایران بود.
رابطه ایران و مصر را دقیقا می‌توان به دو بخش قبل و بعد از پیروزی انقلاب تقسیم کرد؛ البته روابط پیش از انقلاب نیز خود به دو بخش کاملا متضاد تقسیم می‌شود؛ تا پیش از کودتای «افسران آزاد» و سرنگونی حکومت سلطنتی، روابط تهران-قاهره از چنان گرمایی برخوردار بود که نخستین همسر محمدرضا پهلوی، یک مصری و خواهر ملک فاروق، پادشاه مصر بود، اما در زمان جمال عبدالناصر روابط دو کشور چنان به تیرگی گرایید که علاوه بر جنگ شدید رسانه‌ای و حملات تبلیغاتی متقابل، دو کشور در اغلب چالش‌های منطقه‌ای هماورد هم تلقی شده و حتی از یاری مالی و نظامی مخالفان یکدیگر نیز دریغ نکردند.
مرگ ناصر و روی سر کار آمدن انور سادات در سال ١٩٧٠ سبب گسست یکباره مصر از اردوگاه شرق و حرکت این کشور به همان نقطه‌ای بود که ایران به عنوان مهم‌ترین متحد منطقه‌ای غرب، در آن ایستاده بود. روابط شاه و سادات از آن پس چنان گرم و صمیمانه شد که پس از انقلاب اسلامی، مصر میزبان محمدرضا پهلوی شد تا آنکه او در همین کشور درگذشت و همان‌جا دفن شد، اما استقبال از محمدرضا در ایران انقلابی آن روزها شادمان ‌کننده نبود و امام خمینی (ره) دستور به قطع رابطه ایران و مصر داد.
البته امضای قرارداد صلح کمپ‌دیوید بین قاهره و تل‌آویو نیز مزید بر علت شد؛ دو سال از قطع رابطه ایران و مصر می‌گذشت که انور سادات در جریان رژه نظامی، از سوی یک افسر اسلام‌گرا ترور شد. او عضو گروه جهاد اسلامی مصر بود که بعد از دستگیری با هم‌ فکرانش در قفس‌های فولادی به دادگاه منتقل ‌شد؛ انگیزه‌ وی از ترور انور سادات، همان قرارداد کمپ‌دیوید بود. همین قرابت مفهومی موجب شد که نام او بر تابلوهای خیابان وزرای سابق در تهران بنشیند، اما آن تابلوهای کوچک و نقاشی دیواری خیابان کریمخان، تنها تصاویری شهری در تهران نبودند، بانگ بلندش تا رود نیل رسید و بارزترین نشانه آن سال‌ها اختلاف تهران و قاهره شد. سال‌های جنگ (رژیم بعث) عراق علیه ایران فرصت خوبی برای تسویه‌حساب بود، ازهمین‌رو مصر به‌شدت از صدام (دیکتاتور عراق) دفاع می‌کرد؛ ١١ سال بعد روابط دو طرف در سطح اقتصادی به دلیل وجود منافع مشترک احیا شد، اما روابط همچنان پرتنش بود.
خاورم *9208*1275

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مصر و ايران تعامل با ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به دنبال ترمیم چهره کتک‌خورده اسرائیل در جریان عملیات «وعده صادق» است

به گزارش «نماینده»، علیرضا سلیمی در واکنش به انهدام ریزپرنده‌های ناشناس در استان اصفهان از سوی پدافند هوایی کشورمان گفت: دشمن صهیونیستی باید بداند هر اقدامی انجام دهد پاسخ بعدی جمهوری اسلامی کوبنده و بسیار سخت خواهد بود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری این مطلب که پیش از این نیز شاهد برخی ریزپرنده های نفوذی در کشور بوده ایم که با واکنش جدی جمهوری اسلامی مواجه شده و توفیقی در عملیات خود پیدا نکرده بودند، گفت: از آسمان کشور با دقت حفاظت می شود و پدافند هوایی کشورمان با رصد دقیق هر نوع پرواز مشکوکی به سرعت نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

وی در ادامه درباره برخی اخبار کذب که از سوی رسانه‌های غربی درباره مورد هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی در خاک ایران منتشر می شود، اذعان کرد: رسانه های غربی با انتشار این اخبار به دنبال ایجاد جنگ روانی میان مردم هستند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به هوشیاری و هوشمندی مردم در دریافت اخبار، خاطرنشان کرد: امروز آمریکا به دنبال ترمیم چهره کتک خورده اسرائیل از عملیات «وعده صادق» است تا از این رو با تحرکات این چنین و جنگ رسانه ای تلاش دارد چهره در هم شکسته خود و هم پیمانانش را ترمیم کند.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم
  • آمریکا به دنبال ترمیم چهره کتک‌خورده اسرائیل در جریان عملیات «وعده صادق» است
  • واکنش بانک مرکزی؛ چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
  • ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است
  • اندیشمند مصری: حمله ایران تئوری بازدارندگی اسرائیل را در هم شکست/ تهران نشان داد که از پاسخ هراسی ندارد
  • روابط خارجی استان قزوین با کشورهای خارجی تقویت می شود
  • تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد
  • ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه در تعامل بود