Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@19:04:08 GMT

بهبود وضعیت منابع آبی در تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۵۱۴۶

بهبود وضعیت منابع آبی در تهران

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ؛ محمدرضا بختیاری با اشاره به افزایش ذخیره سدهای استان تهران، اظهار کرد: در حال حاضر منابع آبی سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته، شش درصد افزایش داشته که این عدد رقم مطلوبی است، اما این مساله به معنای رفع چالش‌های موجود در حوزه آب نیست.

وی، درباره وضعیت بارندگی‌ها در استان تهران نیز گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون بیش از ۲۲۰ میلی‌متر بارندگی در تهران اتفاق افتاده که این عدد نیز نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است، اما مشکلی که در استان تهران با آن مواجهیم، موضوع ذخیره برف است که بر اساس آمارها، امسال میزان ذخیره برف نیز دیگر صفر نیست و با تغییرات چندان نیز در این حوزه نیز مواجه شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبور از مرز بحران

استان تهران بزرگ‌ترین پایگاه جمعیتی را دارد که در کنار آن هیچ رودخانه پرآبی بنا نشده و منابع آب آن محدود گزارش می‌شود؛ علاوه‌بر این با داشتن سهم سرانه آب تجدیدپذیر غیرمتعارف ۳۵۰ مترمکعب در سال، از مرز بحران عبور کرده است؛ این در حالیست که این میزان در کل کشور ۱۶۶۶ و در دنیا ۶۶۶۰ مترمکعب در سال است. علاوه بر این باید گفت که در حال حاضر درکلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸.۵ میلیون نفر ساکن و در حدود ۱.۵ میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه ۱۰۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه ۳۵ هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

از سوی دیگر، آب مصرفی شهر تهران از منابع زیرزمینی و سدها تأمین می‌شود؛ سرانه سالانه آب تجدیدشونده شهر تهران در سال ۱۳۳۵ بالغ بر ۱۱۵۷ مترمکعب بوده که این رقم در سال ۱۳۷۵ به ۲۷۰ مترمکعب و در سال ۱۳۸۰ به ۲۵۵ مترمکعب کاهش یافته است. علاوه‌بر این در سال ۱۳۷۷، کل آب مصرفی تهران، ۸۸۶ میلیون مترمکعب بوده که با نرخ رشد متوسط سالانه‌ی حدود ۲۳.۱ درصد به بیش از ۹۹۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۸۶ رسیده است.

مصرف سالانه آب و جمعیت شهر تهران در این دوره ۱۰ ساله روندی صعودی با نرخ رشد نزدیک به هم داشته‌اند، نکته قابل ملاحظه درباره سرانه مصرف آب در تهران، سه و نیم برابر شدن آن در یک دوره ۵۰ ساله است؛ به‌طوری که سرانه آب مصرفی روزانه در تهران، از ۹۹ لیتر در روز در سال ۱۳۴۵ به ۳۵۰ لیتر در سال ۱۳۹۲ رسیده است. این در حالی است که جمعیت تهران نیز در این دوره از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به بیش از هشت میلیون نفر در حال حاضر افزایش پیدا کرده است

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان تهران جمعیت تهران رشد شرکت آب و فاضلاب شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با برخورداری سازمان سپند از منابع انسانی و اعتبارات مصوب سالانه

نمایندگان در نشست علنی امروز (دو‌شنبه، ۳ اردیبهشت‌) مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی با ماده ۶ و ۷ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۶ این طرح آمده است: سپند از منابع انسانی و امکانات واگذار شده از وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و اعتبارات مصوب سالانه برابر برنامه‌ها و مأموریت‌های مصوب برخوردار می‌شود.

همچنین در ماده ۷ این طرح که به تصویب مجلس رسید آمده است؛ سپند بر اساس این قانون و نیز اساسنامه مصوب فرماندهی معظم کل قوا اداره می‌شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در پایان از کمیسیون امنیت و سیاست خارجی برای تدوین این طرح تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • موافقت مجلس با برخورداری سازمان سپند از منابع انسانی و اعتبارات مصوب سالانه
  • نگران کننده بودن افت سفره‌های زیرزمینی خوشاب
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • ذخیر ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • چاه‌های مجاز قم بیشترین برداشت غیرمجاز را دارند
  • ۲ هزار مترمکعب آب در ابرکوه صرفه‌جویی شد