Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@06:41:08 GMT

کدام شرکت‌ها بیش‌ترین کاهش استخدام را داشتند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۵۴۸۳

  بررسی مقایسه‌ای آمار بازار کار در طول سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که حجم استخدام کسب‌وکار‌های دیجیتال از رشد ۴۶ درصدی در شرایط اقتصادی حاضر حکایت دارد.

به گزارش خبرآنلاین، در گزارشی که از آمار و تحلیل مقایسه‌ای وضعیت کسب و کار‌ها در زمینه منابع انسانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ یعنی در روز‌های اوج بحران اقتصادی ارائه شده است، رشد ۴۶ درصدی استخدام در کسب‌وکار‌های دیجیتال و استارت‌آپ‌ها و افزایش ۱۴ درصدی تقاضای بازارکار برای متخصصان حوزه کامپیوتر مورد اشاره قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تقاضا برای برخی شغل‌ها نه تنها افت نکرده بلکه سهم بالایی از نیاز کسب‌وکار‌ها را به خود اختصاص داده است.

طبعاً در شرایط تحریم، با نوسانات نرخ ارز و بازارها، بسیاری از کسب‌وکار‌های ایرانی با مشکل روبرو شدند و همین امر موجب شد تا برخی شرکت‌های بزرگ ایرانی به تعدیل نیرو روی آورده و برخی دیگر، استخدام نیروی جدید را متوقف کنند. به نظر می‌رسد بخشی از کسب‌وکار‌ها آب رفته باشند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که در بعضی عناوین شغلی، استخدام نیروی کار حتی افزایش هم داشته و نگاه دقیق‌تر به آنچه که برای کسب وکار‌های ایرانی اتفاق افتاده شاید بتواند در جهت‌گیری آینده مجموعه‌ها در زمینه منابع انسانی و برنامه‌ریزی نیرو‌های جوان برای آینده شغلی آن‌ها راهگشا باشد.

بر اساس آمارها، در روز‌های بحران بزرگ‌ترین تعدیل نیرو‌ها در شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام‌ها به طور کلی ۶ درصد افت داشته و این افت برای شرکت‌های بالای ۱۰۰ نفر ۱۳ درصد و برای کسب‌وکار‌های زیر ۱۰۰ نفر ۵ درصد بوده است.

کسب‌وکار‌های دیجیتال و استارت‌آپ‌ها رتبه اول استخدام!
در میان صنایع مختلف، شرکت‌های دیجیتال و استارتاپ‌ها با رشد چشمگیر ۴۶ درصدی رتبه اول را در حجم استخدام به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های مسافرتی، هتل‌داری و توریسم با ۳۷ درصد، کاریابی‌ها و شرکت‌های تأمین منابع انسانی با ۳۲ درصد و شرکت‌های مالی، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک‌ها نیز با ۲۴ درصد افزایش حجم استخدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تازه‌ترین گزارش ایران تلنت می‌افزاید: در روز‌های اوج بحران، تنها شغل‌هایی که حجم استخدامشان کم نشد، شغل‌های مربوط به حوزه IT بود و استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش ۱۴ درصدی داشته است. از طرفی، شغل‌های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات که همیشه پیشتاز نیاز‌های نیروی انسانی شرکت‌ها بودند، افت کرده‌اند و دقیق‌تر که می‌شویم می‌بینیم این دسته شغل‌های فروش کاهش داشته و در مقابل جایشان را به شغل‌های بازاریابی داده‌اند. این به معنای آن است که کسب و کار‌ها تصمیم گرفته‌اند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقی‌تر حل کنند. بیشترین میزان کاهش استخدام هم با ۶۱ درصد در استخدام داروساز اتفاق افتاده است.

بیش‌ترین کاهش استخدام در شرکت‌های مخابراتی
با مقایسه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین کاهش استخدام را شرکت‌های مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاه‌ها با ۷۰ درصد و دارویی و تجهیزات پزشکی با ۵۸ درصد داشته‌اند و شرکت‌های خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: استارتاپ آمار بیکاری تعدیل نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

طبق اعلام مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار، تعداد مجوز‌های کاغذی که تا روز چهارم اردیبهشت ماه به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۴۲۷ هزار و ۶۳۸ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۴۰۱ هزار و ۵۰۱ مجوز است.

همچنین، استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین میزان تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا را انجام داده‌اند. در استان لرستان ۲۱ هزار و ۹۵۷ مجوز، گیلان ۳۱ هزار و ۳۹۰ مجوز، چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۷۷۶ مجوز و خراسان جنوبی ۶ هزار و ۵۰۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.

با این حال، در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان کمترین میزان تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا انجام شده است.

کدام دستگاه‌ها صدر نشین هستند؟

گفتنی است؛ بررسی آمار تبدیل مجوز‌های کاغذی در دستگاه‌ها، نشان می‌دهد چهار دستگاه برتر در این رتبه بندی به ترتیب سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و سازمان نظام پزشکی هستند. در هر یک از این دستگاه‌ها به ترتیب ۲۳.۹ درصد، ۱۴.۴ درصد، ۸.۳ درصد و ۲.۸ درصد از مجموع مجوز‌های کاغذی صادره به مجوز الکترونیکی تبدیل شده است.

لازم به ذکر است؛ از تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مجوز‌های کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمات دولتی ارائه نمی‌دهند. بنابراین، آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام شان در سامانه درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی qr.mojavez.ir ثبت نشده است، می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوز‌ها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خود را دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • تعهد ۱۷ هزار و ۶۶۹ نفری اشتغال استان همدان در سال ۱۴۰۳
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • سوالات عجیب گوگل هنگام استخدام کارکنان خود
  • پویشی‌های دانشگاه آزاد اصفهان ۱۲هزار نفری می‌شوند/ 10 درصد دانشجوها به استخدام رسیدند
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی/۶۰ نفر استخدام شدند