Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@15:09:44 GMT

کانال مالی اروپا به مثابه نفت در مقابل غذ!؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۵۴۸۷

کانال مالی اروپا به مثابه نفت در مقابل غذ!؟

  "سیاست نفت در مقابل غذا"، عنوان برنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل در عراق بود. این سیاست شکننده از آوریل سال ۱۹۹۵ تا نوامبر ۲۰۰۳ و همزمان با اشغال نظامی عراق توسط آمریکا و متحدین آن در این کشور اجرا شد. بر اساس این کانال مالی و تجاری که بین عراق و سازمان ملل متحد منعقد شد، کشور عراق هیچگونه اراده‌ای در میزان صدور نفت و حتی انتخاب مشتریان خود را نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مضاف بر این در مابه ازای صدور نفت، نه پولی دریافت می‌کرد و نه حق انتخاب تنوع کالا و سایر مایحتاج خود را داشت، فقط نفت در مقابل غذا و دارو بود ولاغیر!

به دلیل این محدودیت‌ها، عراق حتی در تنظیم و اختصاص بودجه سالانه به نهاد‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی خود کاملا پیاده و بی اختیار بود!
در ادامه این روند بود که اولین و قدرتمند‌ترین ارتش منطقه خاورمیانه و گارد ریاست جمهوری مثال زدنی صدام ِ. عراق، بدون کمترین مقاومت تسلیم آمریکا شد.
دلیلش در یک جمله کوتاه خیلی روشن و پر واضح است که ارتش عراق خلع سلاح شده بود و قدرت موشکی و توان نظامی خود را در سایه سیاست غذا در مقابل نفت از دست داده بود۰
واما ماجرای غم انگیز کانال مالی اروپا موسوم به اینستکس برای ایران؛ دقیقاً نسخه تجربه شده و البته موفق آمریکا و شرکایش در عراق است و هیچ تفاوت ماهوی با آن ندارد؛ فقط شکل اجرای آن متفاوت است. در پشت پرده اینستکس این موارد می‌تواند از پنهان‌های آن باشد؟! مانند آنچه که در برجام مخفی ماند و، اما سر انجام ِ. آن به سقطش منتهی شد:
۱. دستگاه دیپلماسی کشور، برای بار دوم بعد از قائله وجنجال هیچ برجام بر طبل بشارت و گشایش‌های اقتصادی، همچنان می‌نوازد و با تشویق سه کشور اروپایی در مسیر حرکت سنگلاخی و نه چندان روشن این کانال بی محابا در حال دمیدن است؛ البته با شرط اجبار و تحمیل پیوستن بی، چون وچرای ایران به معاهده fatf.

۲. ایران در کانال مالی اروپا مانند عراق از قِبل ِ. فروش محدود نفت، نه پولی دریافت می‌کند، نه مشتریان خود را انتخاب می‌کند، و نه حق انتخاب سایر کالا و مایحتاج خود به جز مواد غذایی و دارویی را دارد، و نه بر میزان صدور نفت خود مختار و مجاز است.

۳. قرائن و سیگنال‌های طرفین نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماسی کشور ضرورت دارد فضا را برای گفتگو به منظور تحلیل و توقف توان نظامی از جمله قدرت موشکی هموار
کند. کمبود کالا و گرانی‌های بعضاً هدف دار و از هم گسیخته، نشان از ماجرا‌های پشت این پرده هاست۰،

۴. در صورت تحقق این کانال و پیوستن ایران به fatf، ایران همچون عراق در تنظیم بودجه سالانه خود نیز، نظیر اختصاص بودجه دفاعی و ارتقاء توان نظامی خود زمین گیر خواهد شد.

۵. امکان دور زدن تحریم‌ها از ایران با این تهعدات در آینده سلب می‌شود.

۶. بهانه‌های اروپا دراین مسیر حتی با انجام همه تعهدات ایران، روز به روز بیشتر و افزونتر خواهد شد و در صورت کوچکترین مقاومت، این بار توان سه کشو اروپایی صاحب حق وتو در شورای امنیت به همراه آمریکا و با پشتوانه ها‌ی حقوقی و مشروعیت‌های بین المللی، تجمیع پیدا‌
می‌کند. قصد آن‌ها در این پروسه این است که ایران را در ذیل منشور هفتم سازمان ملل، یعنی اصل استفاده از زور قرار بدهند و ایران خلع سلاح شده را به سرنوشت عراق دچار کنند.
۷. این تنها کمترین خیانت سهو وعمد ذوق زده گان و شیفتگان به قول‌های غربی هاست

۸. دست آخر این که اگر لقمه غذا در مجاورت نفت قرار گیرد سر انجام آن حتماً و قطعاً منجر به استفراغ خواهد شد! به مانند مصیبت جانکاه و بزرگی که در عراق رخ داد.


** حسین حاجی
کارشناس ارشد سیاست بین الملل

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کانال مالی اروپا نفت در برابر غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود

وزیر دولت دوازدهم با اشاره به وضعیت قیمت دلار، تورم افسارگسیخته و کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب نوشت: یک از این‌ها برای بر هم زدن ساختار نظم جامعه به مثابه کبریت بر باروت عمل می‌کنند چه رسد به رخداد همزمان؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود ها!

محمدجواد آذری جهرمی در کانال تگرامی خود نوشت: دلار ۶۴ هزارتومانی، تورم مزمن و افسارگسیخته، کار‌های بی قاعده در موضوع حجاب و حالا هم وضع قانون برای مالیات ستانی بر عایدی سرمایه (بخوانید بر تورم)؛ هر یک از این‌ها برای بر هم زدن ساختار نظم جامعه به مثابه کبریت بر باروت عمل می‌کنند چه رسد به رخداد همزمان؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود ها!

ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید!

دیگر خبرها

  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • گل‌های ماندگار و فراموش نشدنی مسی و رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا (فیلم)
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • لحظه عبور قطار آتش‌گرفته از مرکز لندن در کانادا مقابل چشمان پلیس (فیلم)
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • گلزنی سردار آزمون برای آاس رم در دیدار امشب مقابل بولونیا (فیلم)
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + عکس
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • گلزنی دیدنی عزت‌اللهی مقابل الاتحاد کلب (فیلم)